Connected Inventions B2B-verkkokauppa

Toimiston ilmoittama referenssi

Tekijä: Avoin.Systems

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Projektin tyyppi: Verkkokauppa, Yrityksen sivusto yritysasiakkaille (B2B)

Connected Inventions tuottaa IoT-laitteita ja palveluita sekä Suomessa että kansainvälisesti ja ylläpitää Sigfox-tietoliikenneverkkoa. Connected Inventions -verkkokaupassa myydään esimerkiksi lämpötilaa, ilmankosteutta ja liikettä mittaavia sensoreita. IoT-laitteiden lisäksi asiakkaat voivat ostaa verkkokaupasta verkkoliittymän laitteisiinsa tai lisätä uuden laitteen olemassa olevaan verkkoliittymään. Verkkokauppa toimii globaalisti B2B-markkinoilla.

Projektin tavoitteet ja lähtökohdat

Projektin tavoitteena oli tuottaa yrityksen brändin mukainen Connected Inventions B2B-verkkokauppa, ja integroida se toteuttamaamme Odoo ERP-järjestelmään. Connectedilla oli ennestään markkinointisivut yrityksensä palveluille ja tuotteille, mutta sivuilta puuttuivat hinnat ja tilausmahdollisuudet, eli käytännössä kaikki verkkokauppatoiminnallisuudet. 

Uuden Connected Inventions -kaupan tavoitteena oli luoda ns. ”extranet”, jossa nykyiset asiakkaat voivat tehdä tilauksia silloin kuin heille parhaiten sopii. Lisäksi haluttiin tarjota uusille asiakkaille helppokäyttöinen tuotekatalogi ja palvelukanava lähettää tarjouspyyntöjä. Uudet kävijät voivat myös rekisteröityä asiakkaiksi, jonka jälkeen he voivat tehdä suoraan tilauksia verkkokaupasta ilman tarjouspyyntövaihetta. ​​Asiakkaalle haluttiin myös mahdollisuus valita tuotteisiin liittyvät lisäpalvelut (esim. langattomat liittymät) helposti suoraan verkkokaupasta. 

Verkkokaupan toteutus

Projektin alkaessa asiakkaalla oli selkeä näkemys verkkokaupan konseptista, joten yhteistyö aloitettiin suunnittelemalla yhdessä sivuston toimintoja ja ERP-integraatiota sopimaan mahdollisimman hyvin asetettuihin tavoitteisiin ja budjettiin. Suunnittelimme ja toteutimme sivuston visuaalisen ulkoasun asiakkaan yleisluontoisten toivomusten pohjalta: sivuston tuli sopia nykyisen markkinointisivun tyyliin. Budjetin vuoksi sen tuli kuitenkin olla kustannustehokas toteuttaa. 

Kauppa tehtiin Woocommercen päälle, ja siinä hyödynnettiin sekä valmiita kolmannen osapuolen lisäosia tarvittavine räätälöinteineen että luotiin uusia kokonaan uusia ominaisuuksia mm. laskutuksen ja tarjouspyyntöjen kontrollointiin. 

Tavanomaisten verkkokauppatoimintojen (ostoskori, tuotehaku, suodatettavat tuotelistaukset, tilaus laskulla) ohella uuden sivuston piti integroitua monin tavoin Odoo ERP-ratkaisuun, mm. myynnin, varastonhallinnan ja laskutuksen osalta. 

Yksi tärkeimmistä ominaisuuksista verkkokaupassa oli helpottaa tarjouspyyntöjen lähettämistä. Tätä varten kauppaan luotiin toiminnallisuus, jossa rekisteröitymättömät kävijät voivat tehdä tarjouspyynnön samaan tapaan kuin tilauksen, eli valita halutut määrät tuotteita ja lisäpalveluita, ja lähettää sen jälkeen tarjouspyynnön ohjatusti. Rekisteröityneet käyttäjät voivat tehdä sekä tarjouspyyntöjä että suoria tilauksia. 

Laskutuksen osalta, kauppaan luotiin verkkokauppiaalle mahdollisuus kontrolloida laskutus-maksuvaihtoehdon antamista tilaajan sekä tilattavien tuotteiden kokonaishinnan perusteella. Kun tietty kokonaishinta tilauksella ylittyy, “tilaus” täytyy ensin lähettää eteenpäin tarjouspyynnön muodossa ennen sen hyväksymistä.

Muita verkkokauppaan toteutettuja räätälöityjä ominaisuuksia:

  • Variaatiotuotteet: WooCommercen variaatiotuotteet räätälöitiin siten, että nykyinen varastonhallinnan malli sopii niiden kanssa yhteen. 
  • Asiakkaaksi rekisteröityminen: rekisteröitymiseen tehtiin ERP-integraatioon liittyvä erityisratkaisu, jossa käyttäjä pitää ensin hyväksyä ERPin puolella tilaajaksi, ennen kuin hän saa verkkokauppatunnukset käyttöönsä. 
  • Tuotteiden saatavuus: integraatioon tehtiin muokkauksia tuotteiden saatavuuden osalta. Jos jokin tuotevariantti on loppu varastosta, loppukäyttäjälle näytetään ERP-järjestelmästä saatava tieto seuraavan varastoerän määrästä ja saapumispäivästä.
  • Tilausvahvistukset: Verkkokaupan tilausvahvistuksia muokattiin niin, että tuotteisiin liittyvät PDF-liitteet tulevat mukaan tilausvahvistuksiin.
  • Hinnat: kaikkialla verkkokaupassa (haku, tuotelistaukset, tuotesivut) hinnat laitettiin näkyviin vain rekisteröityneille asiakkaille. 
  • Tuotteet: tuotteisiin lisättiin niiden tarkoituksesta kertovat ikonit (mm. lämpötila, kosteus), joiden perusteella on mahdollista myös suodattaa tuotelistausta.

Lue lisää: Verkkokaupan uudistus – kaikki julkaisut Vierityspalkissa


Sinua voisi kiinnostaa myös

Oulun kaupungin multisite-verkkopalvelu

Tekijä: Hion

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 100 000 €

Oulun kaupungin multisite-kokonaisuus Yksi Suomen suurimmista julkisen sektorin WordPress-multisite-hankkeista syntyi Oulussa Asiakastarina pähkinänkuoressa Oulun kaupunki, Suomen viidenneksi suurin kaupunki ja tuleva Euroopan kulttuuripääkaupunki 2026, tunnisti strategisen tarpeen uudistaa ja yhtenäistää laajaa verkkosivustokokonaisuuttaan. Aiempi, sadoista sivustoista koostunut ympäristö, joka oli toteutettu useilla eri teknologioilla ja hyödynsi pääosin Liferay-alustaa, oli palvellut kaupunkia hyvin aikansa. Oulun kaupungilla oli […] Lue lisää

Rakentaja-lehti

Tekijä: Digitoimisto Dude Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 10 000–30 000 €

Lähtökohta Rakentaja-lehti haluttiin tuoda selvemmin esiin omana julkaisunaan ja samalla kasvattaa sen digitaalista tavoittavuutta. Vanha lehtialusta ei palvellut lukijaa tai toimitusta nykyaikaisella tavalla. Uudessa toteutuksessa tavoitteena oli tehdä lehdestä helposti selattava, ajankohtainen ja visuaalisesti houkutteleva, jotta sisältö tavoittaa entistä laajemman yleisön. Sivusto rakennettiin multisite-toteutuksena osaksi Rakennusliiton verkkopalvelua. Tavoitteet Parantaa Rakentaja-lehden näkyvyyttä ja saavutettavuutta verkossa Houkutella […] Lue lisää

Rakennustietosäätiön luokitus- ja sertifiointihakemukset

Tekijä: Avoin.Systems

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 10 000–30 000 €

Rakennustietosäätiö on osa rakennustieto-yhteisöä, jonka tavoite on edistää hyvää rakennustapaa toimimalla talonrakentamisen, talotekniikan, kiinteistönpidon sekä infra-alan tiedon tuottajana ja välittäjänä suunnittelusta ylläpitoon asti. Rakennustieto tarjoaa luokitus- ja sertifiointipalveluja liittyen ympäristöön, sisäilmaan ja terveyteen. Rakentamamme cer.rts.fi -sivuston tarkoitus on tarjota alusta, jonka kautta loppuasiakkaat voivat hakea sertifiointeja tai luokituksia verkkosivulomakkeiden kautta. Tällaisia luokituksia ovat esimerkiksi rakennusmateriaalien […] Lue lisää

Cadmatic Store

Tekijä: Avoin.Systems

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Pääsimme vastaamaan Cadmaticin B2B-verkkokauppaprojektista, joka toteutettiin WooCommercen avulla. Cadmatic on suomalainen digitaalisten ja älykkäiden 3D-pohjaisten suunnittelu- ja tiedonhallintaohjelmistojen kehittäjä meri-, laitos- ja rakennusteollisuudelle. Lähtökohdat Cadmatic oli aiemmin nojannut vahvasti perinteisiin myyntikanaviin. Kuitenkin markkinoiden muuttuessa yritys halusi laajentaa liiketoimintaansa digitaaliseen kaupankäyntiin. Verkkokaupalla halutaan vastata asiakkaiden tarpeisiin sekä kotimaassa että kansainvälisesti. Verkkokaupan tehtävänä on mahdollistaa lisenssien ja […] Lue lisää

Pure Waste

Tekijä: Avoin.Systems

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Magento-verkkokaupan vaihto WooCommerceen Pure Waste on vuonna 2013 perustettu suomalainen tekstiilialan yritys, joka tekee 100 % kierrätetyistä langoista valmistettuja kankaita ja vaatteita. Pure Waste toimii maailmanlaajuisesti myyden vaatteita kuluttajille, jälleenmyyjille sekä yritysasiakkaille. Pure Wasten ja Avoin.Systemsin yhteistyö alkoi ERP-projektin kautta, jossa toteutimme yritykselle sen kasvua tukevan ERP-järjestelmän. Yrityksen Magento-verkkokaupan vanhennuttua, laajensimme yhteistyötä myös vahvemmin verkkokaupan […] Lue lisää

Elokuvakonepaja

Tekijä: Avoin.Systems

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 10 000–30 000 €

Elokuvakonepaja on kamera- ja elokuvatarvikkeisiin erikoistunut verkkokauppa, joka myy uusia ja käytettyjä laitteita sekä tarjoaa filmien kehitys- ja skannauspalvelua. Elokuvakonepaja tarjoaa erilaisten kameralaitteiden lisäksi niiden huoltoa ja valmistusta ammattitaidolla. Projektin tavoitteet ja lähtökohdat Lähtötilanteessa asiakkaalla oli kaksi erillistä verkkokauppaa, jotka haluttiin yhdistää yhdeksi verkkokaupaksi. Uudistuksen myötä asiakkaat voivat ostaa samalla kertaa sekä kameratarvikkeita että kehitys- […] Lue lisää

Vierityspalkki.fi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi verkkopalveluiden kehityksestä, internetin teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset. Uutiskirjeellä on jo yli 1100 tilaajaa.


Tilaa uutiskirje.

  • 40-50 asiantuntija-artikkelia vuosittain.

    Toimitettua asiasisältöä verkkopalveluiden uudistuksista ja kotimaisen ohjelmistoalan tapahtumista. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja. Julkaistuja artikkeleita jo yli 1000 kappaletta.


    Kaikki artikkelit

  • 150-200 julkaistua referenssicasea joka vuosi.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.


    Selaa toimistojen julkaisuja

  • 300-400 työpaikkailmoitusta vuosittain.

    Vuodesta 2007 toiminut ilmoituspalsta on edelleen sivuston suosituin osio. Moni asiantuntija on löytänyt useammankin työpaikan palstan kautta vuosien varrella.


    Selaa avoimia työpaikkoja

  • 31 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-toimistoihin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.


    Selaa Toimistot-listaa

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1100 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen – ihan oikeasti.

Siirry takaisin sivun alkuun