Connected Inventions B2B-verkkokauppa

Toimiston ilmoittama referenssi

Tekijä: Avoin.Systems

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Projektin tyyppi: Verkkokauppa

Connected Finland tuottaa IoT-laitteita ja palveluita sekä Suomessa että kansainvälisesti ja ylläpitää Sigfox-tietoliikenneverkkoa. Connected Inventions -verkkokaupassa myydään esimerkiksi lämpötilaa, ilmankosteutta ja liikettä mittaavia sensoreita. IoT-laitteiden lisäksi asiakkaat voivat ostaa verkkokaupasta verkkoliittymän laitteisiinsa tai lisätä uuden laitteen olemassa olevaan verkkoliittymään. Verkkokauppa toimii globaalisti B2B-markkinoilla.

Projektin tavoitteet ja lähtökohdat

Projektin tavoitteena oli tuottaa yrityksen brändin mukainen Connected Inventions B2B-verkkokauppa, ja integroida se toteuttamaamme Odoo ERP-järjestelmään. Connectedilla oli ennestään markkinointisivut yrityksensä palveluille ja tuotteille, mutta sivuilta puuttuivat hinnat ja tilausmahdollisuudet, eli käytännössä kaikki verkkokauppatoiminnallisuudet. 

Uuden Connected Inventions -kaupan tavoitteena oli luoda ns. ”extranet”, jossa nykyiset asiakkaat voivat tehdä tilauksia silloin kuin heille parhaiten sopii. Lisäksi haluttiin tarjota uusille asiakkaille helppokäyttöinen tuotekatalogi ja palvelukanava lähettää tarjouspyyntöjä. Uudet kävijät voivat myös rekisteröityä asiakkaiksi, jonka jälkeen he voivat tehdä suoraan tilauksia verkkokaupasta ilman tarjouspyyntövaihetta. ​​Asiakkaalle haluttiin myös mahdollisuus valita tuotteisiin liittyvät lisäpalvelut (esim. langattomat liittymät) helposti suoraan verkkokaupasta. 

Verkkokaupan toteutus

Projektin alkaessa asiakkaalla oli selkeä näkemys verkkokaupan konseptista, joten yhteistyö aloitettiin suunnittelemalla yhdessä sivuston toimintoja ja ERP-integraatiota sopimaan mahdollisimman hyvin asetettuihin tavoitteisiin ja budjettiin. Suunnittelimme ja toteutimme sivuston visuaalisen ulkoasun asiakkaan yleisluontoisten toivomusten pohjalta: sivuston tuli sopia nykyisen markkinointisivun tyyliin. Budjetin vuoksi sen tuli kuitenkin olla kustannustehokas toteuttaa. 

Kauppa tehtiin Woocommercen päälle, ja siinä hyödynnettiin sekä valmiita kolmannen osapuolen lisäosia tarvittavine räätälöinteineen että luotiin uusia kokonaan uusia ominaisuuksia mm. laskutuksen ja tarjouspyyntöjen kontrollointiin. 

Tavanomaisten verkkokauppatoimintojen (ostoskori, tuotehaku, suodatettavat tuotelistaukset, tilaus laskulla) ohella uuden sivuston piti integroitua monin tavoin Odoo ERP-ratkaisuun, mm. myynnin, varastonhallinnan ja laskutuksen osalta. 

Yksi tärkeimmistä ominaisuuksista verkkokaupassa oli helpottaa tarjouspyyntöjen lähettämistä. Tätä varten kauppaan luotiin toiminnallisuus, jossa rekisteröitymättömät kävijät voivat tehdä tarjouspyynnön samaan tapaan kuin tilauksen, eli valita halutut määrät tuotteita ja lisäpalveluita, ja lähettää sen jälkeen tarjouspyynnön ohjatusti. Rekisteröityneet käyttäjät voivat tehdä sekä tarjouspyyntöjä että suoria tilauksia. 

Laskutuksen osalta, kauppaan luotiin verkkokauppiaalle mahdollisuus kontrolloida laskutus-maksuvaihtoehdon antamista tilaajan sekä tilattavien tuotteiden kokonaishinnan perusteella. Kun tietty kokonaishinta tilauksella ylittyy, “tilaus” täytyy ensin lähettää eteenpäin tarjouspyynnön muodossa ennen sen hyväksymistä.

Muita verkkokauppaan toteutettuja räätälöityjä ominaisuuksia:

  • Variaatiotuotteet: WooCommercen variaatiotuotteet räätälöitiin siten, että nykyinen varastonhallinnan malli sopii niiden kanssa yhteen. 
  • Asiakkaaksi rekisteröityminen: rekisteröitymiseen tehtiin ERP-integraatioon liittyvä erityisratkaisu, jossa käyttäjä pitää ensin hyväksyä ERPin puolella tilaajaksi, ennen kuin hän saa verkkokauppatunnukset käyttöönsä. 
  • Tuotteiden saatavuus: integraatioon tehtiin muokkauksia tuotteiden saatavuuden osalta. Jos jokin tuotevariantti on loppu varastosta, loppukäyttäjälle näytetään ERP-järjestelmästä saatava tieto seuraavan varastoerän määrästä ja saapumispäivästä.
  • Tilausvahvistukset: Verkkokaupan tilausvahvistuksia muokattiin niin, että tuotteisiin liittyvät PDF-liitteet tulevat mukaan tilausvahvistuksiin.
  • Hinnat: kaikkialla verkkokaupassa (haku, tuotelistaukset, tuotesivut) hinnat laitettiin näkyviin vain rekisteröityneille asiakkaille. 
  • Tuotteet: tuotteisiin lisättiin niiden tarkoituksesta kertovat ikonit (mm. lämpötila, kosteus), joiden perusteella on mahdollista myös suodattaa tuotelistausta.

Sinua voisi kiinnostaa myös

Työelämäpeli – STTK

Tekijä: Avoin.Systems

Tärkein teknologia: Asiakaskohtainen ohjelmointityö

Projektin tyyppi: Uutis- tai viihdesivusto

Palkansaajien keskusjärjestö STTK tarjoaa nuorille tietoa työelämän pelisäännöistä sekä työntekijän oikeuksista ja velvollisuuksista Työelämään.fi -sivustolla. Kehitimme yhdessä nuorille suunnatun online-pelin työelämätaitojen treenaamiseen. Pelin tavoitteena on tukea nuoria työelämätaidoissa. Peliin haluttiin vuorovaikutteisuutta, freesi visuaalinen ilme sekä teemoiksi nuoria kiinnostavia työelämätilanteita. Tavoitteena oli, että peli sopii pelattavaksi kouluissa ja lukioissa, mutta pelimuotoisen toteutustavan vuoksi se on itsessään […] Lue lisää

Salon seudun ammattiopisto

Tekijä: Poutapilvi web design Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Projektin tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto

Oppilaitoksille verkkopalvelu on tärkeä työkalu – niin Salon seudun ammattiopistollekin. Sivuston keskeinen palvelu on haku opintoihin. Opiskelijat ja henkilökunta palvellaan muissa kanavissa ja siksi verkkopalvelun uudistuksessa oli luontevaa keskittyä hakijan näkökulmaan. Uudistus lähti liikkeelle kahdesta suunnasta. Toisaalta Salon seudun ammattiopistossa haluttiin kehittää sisäisiä prosesseja. Tavoitteena oli sekä työn tehostaminen, että useaan paikkaan tallennetusta sisällöstä aiheutuvien […] Lue lisää

TSR & ELSITE -yrityksen sivusto

Tekijä: Avoin.Systems

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Projektin tyyppi: Verkkokauppa

EL & Site Oy ja TSR Group fuusioituvat kesällä 2021. Palveluihin lukeutuvat laadukkaiden sähkökeskusten maahantuonti ja myynti sekä kokonaisvaltaiset sähköistys- ja valaistussuunnittelun palvelut, työmaan ÄLY IoT-ratkaisut ja työmaakaluston käyttöastetta parantavat takaisinostopalvelut. Pääsimme suunnittelemaan ja toteuttamaan yritykselle myyntiin ja tuote-esittelyihin uuden verkkosivuston. Tehtävämme oli myös parantaa palvelun hakukonelöydettävyyttä sekä sivuston konversiota edellisestä versiosta analytiikkaan pohjautuen. Verkkosivusto […] Lue lisää

Itis.fi

Tekijä: Into-Digital Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Projektin tyyppi: Yrityksen sivusto

Suomen suurimpiin kauppakeskuksiin kuuluva Itis uudisti logonsa, visuaalisen ilmeensä ja brändistrategiansa. Meidän tehtäväksemme tuli verkkopalvelun uudistus, toiminnallisesta ja teknisestä määrittelystä toteutukseen ja ylläpitoon. Verkkopalvelun osaksi toteutimme Itikselle intranetin, jonka tärkein tarkoitus on liikkeiden edustajien toimesta tehtävä liikkeiden tietojen ylläpitäminen. Kauppakeskusten verkkopalveluissa eniten käytetyt sisällöt ja toiminnallisuudet tyypillisesti liittyvät aukioloaikoihin, myymälöihin ja palveluihin. Tämä sääntö pätee […] Lue lisää

Meijerialan ammattilaiset MVL ry

Tekijä: Avoin.Systems

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 10 000–30 000 €

Projektin tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto

Meijerialan ammattilaiset MVL ry on ammattiliitto, johon kuuluu yli 3 000 alan asiantuntijaa. MVL:n tarpeena oli uudistaa sivuston visuaalinen ilme, vaihtaa taustajärjestelmä nykyaikaisempaan sekä saada ammattiliiton sisällöt helposti hahmotettavaan muotoon. Uudistuksella oli kaksi päätavoitetta: selkeä visuaalinen ilme sekä hahmotettavaan muotoon jäsennelty sisältö. Sivuston toiminnallisuudet säilyivät ennallaan, mutta ratkaisut päivitettiin nykyaikaisiksi. Käyttöliittymäsuunnittelussa lähdimme liikkeelle kirkastamalla, millaista […] Lue lisää

STTK

Tekijä: Avoin.Systems

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto

Pääsimme vastaamaan STTK:n uusien verkkosivujen toteutuksesta. STTK on asiantuntijajärjestö, joten sen tarpeet eroavat suuresti tuotteita tai palveluita myyvistä sivustoista. STTK:n tapauksessa oli tarve saada suuri määrä sisältöä helposti selailtavaan ja hahmotettavaan muotoon. Verkkosivuprojekti lähti liikkeelle STTK:n huomattua ihmisten tavan selata verkkosivuja muuttuneen. Yhä useampi käyttäjä päätyy sivustolle hakukoneen tai sosiaalisen median kautta, ja sivuston toiminta […] Lue lisää

Vierityspalkki-blogi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset.
Lisätietoa blogista ja sen kävijöistä

  • 1150+ asiantuntija-artikkelia.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja.

  • 1300+ julkaistua referenssiä Julkaisut-palstalla.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.

  • 900+ aktiivista lukijaa blogin kuukausikirjeellä.

    Kerran kuukaudessa ilmestyvä kuukausikirje koostaa julkaistut artikkelit, uudet julkaisut, avoimet työpaikat ja ajankohtaiset linkkivinkit.

  • 30+ kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 900 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen.

Siirry takaisin sivun alkuun