Komediaa: Suomen parhaat verkkosivut

Artikkeli

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 17 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Miltä mediatalojen evästelappujen pitäisi oikeasti näyttää?.

Suomen parhaat verkkosivut -kilpailu* päättyi 21.11.2007 ja voittajaksi valittiin Euro RSCG:n Kotimaiset Kasvikset Ry:lle* toteuttama Lisääjät.fi -sivusto*. Kyseessä siis miehille suunnattu kampanjasivusto joka on toteutettu 100% flashilla. Olenko se vain minä vai tuntuuko tämä jotenkin huonolta vitsiltä? Ei saitti huono ole, päinvastoin ihan kelvollinen esitys käytettävyydeltään ja ulkoasultaan. Mutta miksi se on toteutettu flashilla täysin? Saitilla ei edes hyödynnetä mitään sellaista mitä ei oikealla html-sivustolla saataisi aikaiseksi. Ja miten tällainen saitti päätyi muka ”suomen parhaaksi verkkosivuksi”?

Valintakriteereinähän* olivat siis: ”…sivustojen ulkoasu, sisältö, käytön helppous ja tekninen toimivuus. Tuomaristo voi halutessaan käyttää muitakin kriteerejä – kuten sivuston kohderyhmä ja viestin kohdentuvuus.

Sitten tietysti ihan toinen kysymys on, että mikä on kyseisen kisan uskottavuus tai että mistä kisan järjestänyt viestintätoimisto Coperdia* on löytänyt melkein 700 saittia osallistumaan tuohon kilpailuun? Eihän se osallistuminen tietysti ilmaista ollut.

Noh, onneksi aihetta on käsitellyt moni blogaaja/yhteisö enemmän tai vähemmän kattavasti:

Kilpailun idea on periaatteessa ihan ok, mutta tuo toteutusmalli ei ole kyllä saanut kehuja verkossa paljoakaan. Tuomariston* kokoonpanokin tuntuu aavistuksen kirjavalta ja osallistuneissa saiteissa on harvinaisen laaja hajonta. Lisäksi vuonna 2008 on vielä tulossa uusi kisa.

Markkinointitempauksena tuo kilpailu on tietysti nokkela veto Viestintätoimisto Coperdialta. Kerätään paljon rahaa järjestämällä kiva kisa, sitten palkitaan kaikki flash-sivustot ja myydään saittien omistajille paljon hakukonemainontaa koska eihän niitä hienoja sivustoja muuten kukaan löydä…*

Bisnesmalli valitettavasti tämäkin.

Lue lisää: Digitaalinen markkinointi Suomessa – kaikki artikkelit Vierityspalkissa

(*Toim. huom. Linkkejä poistettu toimimattomina.)

Perttu Tolvanen

Perttu on Vierityspalkin päätoimittaja ja kirjoittaja.

Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu on konsulttiyhtiö North Patrol Oy:n konsultti ja toinen perustaja. North Patrol on digitoimistoista ja järjestelmätoimittajista riippumaton konsulttiyhtiö, joka suunnittelee digitaalisia palveluita ja auttaa asiakkaita onnistumaan uudistushankkeissaan. Ota yhteyttä Perttuun!

13 kommenttia on “Komediaa: Suomen parhaat verkkosivut”

  1. Löytyi Seppokin: piti ottaa osoitteesta yksi i pois.

  2. ”Ei saitti huono ole, päinvastoin ihan kelvollinen esitys käytettävyydeltään ja ulkoasultaan.”

    En ole käytettävyysasiantuntija mutta ymmärtänemme käytettävyydellä hieman eri asioita. En antaisi mainitulle sivustolle pisteitä edes siitä. Ulkoasusta plussaa suhteellisen miellyttävistä väreistä. Flash on tuossa tosiaan väärässä käytössä.

    Yksityiset-sarjan voitti *linkki poistettu*, jota en löydä omasta internetistäni.

  3. Ja totta kai voittajien saitteja ei ole linkitetty, tämähän ei ollenkaan tukisi ajatusta Google-tunkkaamisen myynnistä jälkikäteen.

  4. Ovatko flashilla kokonaan toteutetut sivut näkövammaisten käyttämillä käyttiksen asetuksilla ja/tai softilla ääneen luettavissa ollenkaan (vrt. HTML-rakenne + CSS-layout)? Jos eivät, niin sivujen esteettömyyspisteet = 0. kirjaimellisesti. Jos näin on niin on hämmästyttävää, että moinen sivu voi saada mitään palkintoja, vaikka olisi kuinka kivan näköinen.

  5. Lasse Rintakumpu

    Eikä Flash-sivustojen alasivuille voi linkittää. Yms. Yms.

    Mutta tällaiset ”parhaat verkkosivut” -kisathan ovat jo pitkään olleet vitsejä ulkomailla. Sellaisina ne kannattaa ottaa ammattilaispiireissä Suomessakin.

    Mutta vain ammattilaispiireissä. Niissä samoissa, jotka tässäkin pitävät oikeutettua meteliä totaalisen väärästä voittajavalinnasta.

  6. Tottakai kaikki tällaiset arvosteluilla olevat kilpailut ovat makukilpailuita. Niitä ovat kaikki missikisat, idols jne…
    Pääasiassa netissä kilpailua arvioivat tahot ovat olleet sisäpiiriläisiä blokkaajanörttejä, joiden ajatukset ovat hyvin suppeasti oman yhteisön asioissa. Suomessa on kuitenkin yli 5 miljoonaa henilöä ja reilusti yli 3 miljoonaa täysi-ikäistä.
    Osallistujatahot ( satoja yrityksiä ja yhteisöjä ) edustavat moninkertaisesti kilpailua kommentoineita kilpailusta ulkopolisia tahoja.
    Mielenkiintoista on myös, että joku viitsii laittaa oman blogin erikseen kyseistä asiaa varten. Se ehkä viestittää jotain motiiveista ja päämääristä.
    Saattaa tietenkin myös viestittää siitä, että kyseisillä henkilöillä on mahdottoman paljon suurempi luulo omasta tärkeydestään kuin mitä se reaaalielämässä on. Toisaalta, ehkä se koko elämä onkin netissä ?

  7. Tottakai kaikki tällaiset arvosteluilla olevat kilpailut ovat makukilpailuita. Niitä ovat kaikki missikisat, idols jne…
    Pääasiassa netissä kilpailua arvioivat tahot ovat olleet sisäpiiriläisiä blokkaajanörttejä, joiden ajatukset ovat hyvin suppeasti oman yhteisön asioissa. Suomessa on kuitenkin yli 5 miljoonaa henkilöä ja reilusti yli 3 miljoonaa täysi-ikäistä.
    Osallistujatahot ( satoja yrityksiä ja yhteisöjä ) edustavat moninkertaisesti kilpailua kommentoineita kilpailusta ulkopolisia tahoja.
    Mielenkiintoista on myös, että joku viitsii laittaa oman blogin erikseen kyseistä asiaa varten. Se ehkä viestittää jotain motiiveista ja päämääristä.
    Tämä saattaa tietenkin myös viestittää siitä, että kyseisillä henkilöillä on mahdottoman paljon suurempi luulo omasta tärkeydestään kuin mitä se reaaalielämässä on. Toisaalta, ehkä se koko elämä onkin netissä ?

  8. Suomen parhaat verkkosivut? Kuulostaa lupaavalta.

    Mutta vuoden 2007 versiossa tuomaristossa on Olli Linjala. Voisiko kyseessä olla sama Olli Linjala joka opetti mainosten tekstausta Vaasan kauppaoppilaitoksessa 80-luvulla? Sama mies. Miten musta tuntuu että Olli ei välttämättä olisi oikea henkilö arvioimaan ”Suomen parhaita verkkosivuja”? Googlaan Ollin ja löydän ”Koulutuspalvelu Vaikutus Oy:n” sivuston. Sieltä löytyy Pauli Vuorio, joka on ”kouluttanut myyjiä ja myynnin johtoa kohta vuosikymmenen”, Paulihan näyttää myös olevan Suomen parhaiden verkkosivujen tuomaristossa. Miksiköhän en muista kumpaakaan nimeä yhdenkään hyvän verkkosivun taustalta?

    Pari ammattilaistakin näkyy erehtyneen tuomaristoon viime vuonna. Sivuston mukaan tänä vuonna kuka tahansa voi ilmoittautua tuomariksi, vaikkakaan saitilta ei käy ilmi miten tuomariston valinta tapahtuu. Uusi sivusto kertoo että ”heinäkuun äänestysvoittajat on selvillä”, saa nähdä josko tuomaristoon saadaan mukaan muitakin kuin Vaikutus Oy:n vaikutuspiiriin kuuluvia asiantuntijoita.

  9. Se, ettei Flash sivustoille saa sitä, eikä tätä, eikä ole hyvä vaihtoehto hakukoneille on täysin vanhentunutta tietoa.
    Tämä on edelleen monen käsitys, mutta tekniikka on kehittynyt valtavasti niistä ajoista kun näin vielä oli.
    Eli ei täällä myöskään mitään asiantuntijoita ole.

  10. Minusta flash-sivustot pitäisi kieltää lailla. :]
    Monesti kun olen duunissa läppärillä ja kännynetillä niin törmään sivuun jonka lataaminen vie tuskaisesti aikaa vaikka olisin halunnut vain tsekata esim. pelin ilmestymispäivän virallisilta sivuilta. Lähes kaikki uusimmat pelistä kertovat sivustot ovat enemmän tai vähemmän flashiä mikä tuo käytettävyysongelmia ja latausaikoja.

    Jopa adsl:n kanssa menee hetkonen sivua ladatessa vaikka sen voisi ladata alle sekunissa jos se olisi tehty kunnolla vanhalla tavalla. Joku pieni juttu flashilla on ok, mutta jos sivustolla ei ole ollenkaan (x)html-puolta niin jossain mennään metsään, koska kaikki eivät voi käyttää flashiä syystä tai toisesta eikä kaikki mobiililaitteet edes tue moista.

  11. On aina jänskää, kun vuoden vanha juttu saa kommentteja. Sen ansiosta pääsee vastaamaan Petri P:n kommenttiin, jota en ollut aiemmin huomannut.

    Se, ettei Flash sivustoille saa sitä, eikä tätä, eikä ole hyvä vaihtoehto hakukoneille on täysin vanhentunutta tietoa.

    Niin, että mitä ja tätä? Mistä tässä puhutaan? Jos tarkoitetaan suoralinkitystä ja jotain muuta pientä, joita Adobe on lisännyt uusimmissa Flashin versiossa, on totta, että sellaista voi tehdä. Huono puoli siinä on, että suurin osa fläsäyttäjistä ei osaa niitä tehdä.

    Flash-esitysten (siis esitysten, ne eivät ole web-sivuja) ylläpito on hankalampaa kuin oikeiden web-sivujen ja 99% tapauksista ne ovat täysin turhaa kulkusten kilistelyä, jolla pelkästään laskutetaan asiakkaat kuiviin.

    Flash-esityksiä voi toki ”optimoida” hakukoneita varten ja se tuntuu olevan pääasia ns. web-suunnittelussa tätä nykyä. Miten olisi, jos tehtäisiin web-sivuja ihmisiä varten?

  12. […] Aiheesta on kirjoitettu Vierityspalkissa jo vuonna 2007, mutta olennaista muutosta konseptiin ei ole tapahtunut. Kilpailuun osallistuminen maksaa ja itse kilpailu vaikuttaa ammattilaisten näkökulmasta pelkältä vitsiltä. Tuomariston kokoonpanoa tai valintakriteereitä ei julkisteta ja voittajiksi pääsevät Polvijärven kunnan verkkosivut ja kaverit. […]

  13. […] (tieto Facebook-kommentista, alkuperäiset kirjoitukset: 1 ja […]

Kommentointi on suljettu.



Vierityspalkki.fi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset. Uutiskirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.


Tilaa uutiskirje.

  • 40-50 asiantuntija-artikkelia vuosittain.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja. Julkaistuja artikkeleita jo yli 1000 kappaletta.


    Kaikki artikkelit

  • 150-200 julkaistua referenssicasea joka vuosi.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.


    Selaa toimistojen julkaisuja

  • 300-400 työpaikkailmoitusta vuosittain.

    Vuodesta 2007 toiminut ilmoituspalsta on edelleen sivuston suosituin osio. Moni asiantuntija on löytänyt useammankin työpaikan palstan kautta vuosien varrella.


    Selaa avoimia työpaikkoja

  • 31 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.


    Selaa Toimistot-listaa

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen – ihan oikeasti.

Siirry takaisin sivun alkuun