Senaatti-kiinteistöjen asiointipalvelu

Toimiston ilmoittama referenssi

Tekijä: Knowit Experience

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Projektin tyyppi: Julkishallinnon verkkopalvelu, Web-sovellus, mobiilisovellus tai asiointipalvelu

Erityistä: Palvelun tietoturva auditoitu kolmannen osapuolen toimesta

Senaatti-kiinteistöt panostaa vahvasti digitaalisen asiakaskokemuksensa kehittämiseen. Tätä tukemaan luotiin uusi asiointipalvelu, joka tarjoaa selkeän ja yksilöidyn kokemuksen jokaiselle käyttäjälle.

Lähtökohdat

Senaatti-kiinteistöt on valtion kiinteistöasiantuntija ja toimitilakumppani. Senaatti luo asiakkaidensa kanssa toimivia työympäristöjä ja vastaa niiden ylläpidosta, kehittää valtion kiinteistövarallisuutta sekä pitää huolta kulttuurihistoriallisista kohteista.

Senaatin toimintaan liittyy useita erilaisia digitaalisia palveluita, joita heidän asiakkaansa hyödyntävät. Palvelut olivat kuitenkin toisistaan irrallisia ja jokaiseen palveluun piti kirjautua erikseen.

Projektin tavoitteet

Projektin tavoitteena oli selkeyttää käyttäjien asiointipolkua ja luoda mahdollisimman suoraviivainen ja helppo tapa asioida Senaatin palveluissa. Samalla eri palvelut ja järjestelmät haluttiin tuoda osaksi Senaatin verkkosivustoa, jotta sivusto toimisi ”kotina” ja ensisijaisena paikkana asioida Senaatin kanssa. Kohderyhmiä palvelulle olivat niin tilojen käyttäjät, tiloja hallinnoivat ammattilaiset kuin palveluntarjoajat ja kumppanit.

Suunnittelu

Asiointipalvelun määrittelyä tehtiin yhdessä Senaatin kanssa. Ensin lähdettiin luomaan selkeät käyttäjäpolut työpajojen avulla, jonka jälkeen palvelusta luotiin rautalankamalli, johon tarkennettiin tarvittavat toiminnallisuudet. Lopuksi rautalangoista johdettiin palvelun visuaalinen ilme. Ulkoasu pohjautui Senaatin sivustolla jo käytössä oleviin elementteihin ja toimintoihin, jotta käyttökokemus olisi mahdollisimman saumaton sivuston ja asiointipalvelun välillä.

Tunnistettuja haasteita käyttökokemuksessa lähdettiin ratkomaan luomalla senaatti.fi -sivustolle kirjautumisen takana oleva asiointipalvelu. Asiointipalvelu löytyy helposti muiden Senaatin sisältöjen kanssa samasta paikasta, ja kirjautuminen toimii SSO:n (Single Sign On) avulla. SSO:n käyttö mahdollistaa siirtymisen eri järjestelmiin yhden kirjautumisen taktiikalla ilman, että hänen tarvitsee kirjautua jokaiseen palveluun erikseen, joka helpottaa selvästi käyttäjän polkua.

Palvelu haluttiin myös personoida jokaiselle käyttäjälle, ja kirjautumisen taakse luotiin käyttäjän rooleihin ja oikeuksiin perustuvat näkymät – käyttäjä näkee siis vain hänelle relevantit palvelut ja voi helposti siirtyä hänelle luvitettuihin järjestelmiin.

”Knowit on luotettava ja asiantunteva kumppani, jonka kanssa projektit sujuvat ja asiat hoituvat ajallaan. Voimme aina luottaa siihen, että Knowitilta löytyy asiantuntemusta niin suunnittelun, analytiikan, tekniikan, kuin projektinjohtamisenkin saralla”, kommentoi Senaatti-kiinteistöjen verkkosivuista vastaava Katri Tulander.

Toteutuksen pohjustus

Teknisen kehityksen aloitusta pohjusti olemassa olevalle sivustolle projektin yhteydessä toteutettu suorituskykytestaus, josta saatiin pohjatietoa teknisen toteutuksen valinnoille ja nostettua esiin huomioitavia kohtia.

Tekninen toteutus tehtiin neljässä kahden viikon sprintissä, joissa jokaisessa työstettiin ennalta määritelty kokonaisuus palvelusta. Projektissa oli mukana useita eri sidosryhmiä, joita tiedotettiin aktiivisesti läpi projektin. Projektin alussa tehty vastuunjako oli tärkeässä osassa, ja se selkeytti rooleja viestinnässä ja projektin läpiviennissä.

Tekninen toteutus

Asiointipalvelu päätettiin rakentaa erillisenä sivustona Senaatin olemassa olevaan WordPress multisite -asennukseen. WordPressin hyödyntäminen mahdollistaa sujuvan ylläpidon ja jatkokehityksen yhdessä muiden Senaatin sivustojen kanssa.

Palvelua varten räätälöitiin siihen tarvittavat näkymät ja autentikointi. Autentikointia varten rakennettiin integraatio Senaatin käyttöoikeushallintaan, josta tuodaan käyttäjän tiedot ja järjestelmäkohtaiset oikeudet ja roolit. Käyttöliittymään luotiin listaus eri palveluille rakennetuista ”korteista”, joissa pystytään esittämään palvelun perustiedot, mahdolliset yhteystiedot sekä suora linkki palveluun.

Lisäksi palveluun luotiin mahdollisuus esittää häiriötiedotteita sekä erilaisia lomakeupotuksia ja muita tarpeellisia linkkejä. Palvelun ja sen näkymien ylläpito luotiin joustavaksi, ja Senaatti pystyy itse hallitsemaan ja päivittämään lähes koko sivustoa, joka tehostaa sisältöjen hallintaa ja ylläpitoa.

Tietoturva

Toteutimme projektin alussa tietoturvaselvityksen, jossa käytiin läpi mahdolliset riskitilanteet palvelun käytössä ja miten niihin varaudutaan. Lisäksi suunnitteluvaiheen yhteydessä tehtiin testaussuunnitelma, jonka mukaan palvelua testattiin sekä Senaatin että Knowitin toimesta. Tietoturva oli projektissa korostetussa roolissa, ja kaikissa ratkaisuissa toimittiin tietoturva edellä. Projektin lopussa toteutus auditoitiin tietoturvan osalta kolmannen osapuolen toimesta ennen käyttöönottoa.

Lopputulokset

Uusi asiointipalvelu otettiin käyttöön keväällä 2024, ja julkaisun jälkeen palvelussa on ollut kuukausittain jo yli tuhat käyttäjää.

Senaatti haluaa jatkuvasti kehittää palveluitaan, jonka myötä asiointipalvelussa otettiin julkaisun yhteydessä käyttöön omalla konfiguraatiolla tehty Piwik Pro -asennus. Piwikin keräämän datan, ja palvelua varten räätälöidyn konfiguraation avulla palvelun käyttöä voidaan seurata anonyymisti ja sitä voidaan jatkokehittää entistäkin käyttäjälähtöisempään suuntaan.

”Asiointipalvelun kehittäminen oli ollut keskusteluissa mukana pitkään, ja on ollut hienoa todistaa ja edesauttaa palvelun heräämistä eloon. Uskon vahvasti, että palvelu tulee jatkossa olemaan tärkeä osa Senaatin digitaalista asiakaskokemusta”, kommentoi Knowitin projektipäällikkönä toiminut Pauliina Varheenmaa.


Sinua voisi kiinnostaa myös

Hoas.fi

Tekijä: Knowit Experience

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Projektin tyyppi: Järjestön verkkopalvelu, Yrityksen sivusto kuluttajille

Erityistä: Projektin osana tehty käyttäjätutkimus oikeilla loppukäyttäjillä

Hoas.fi – helpotusta sopivan opiskelija-asunnon löytämiseen Hoasilla asukaskokemus syntyy muustakin kuin vain neljästä seinästä. Hoas auttaa ja tukee opiskelijoita niin asumisen, muuttamisen kuin arjenkin perusasioissa. Lisää tukea haluttiin nyt tarjota uudistamalla verkkosivusto palvelemaan asunnonhakijoita paremmin. Home sweet Hoas Helsingin seudun opiskelija-asuntosäätiö (tuttavallisemmin Hoas) tarjoaa edullista asumista opiskelijoille. Hoas vuokraa, rakennuttaa ja ylläpitää asuntoja pääkaupunkiseudulla. Hoasin […] Lue lisää

Asuntosäätiö

Tekijä: Knowit Experience

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 100 000 €

Projektin tyyppi: Yrityksen sivusto kuluttajille

Erityistä: Palvelun tietoturva auditoitu kolmannen osapuolen toimesta, Web-analytiikan ja -raporttien konfigurointi osana projektia

Asuntosäätiö – Sopivan asunnon löytäminen ja hakeminen helpoksi Asuntosäätiö on yksi suurimmista kotimaisista asuinkiinteistöjen omistajista Suomessa. Verkkopalvelun uudistuksen keskiössä oli responsiivinen ja sulava käyttökokemus aina sopivan asunnon hausta hakemuksen lähetykseen asti. Onnella on osoite Asuntosäätiö tarjoaa noin 18 000 kotia eri puolilla Suomea, yhteensä yli 30 paikkakunnalla. Asuntosäätiön asunnoissa asuu noin 35 000 asukasta. Suurin […] Lue lisää

Porvoon kaupunki

Tekijä: Knowit Experience

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Projektin tyyppi: Julkishallinnon verkkopalvelu, Kunnan verkkopalvelu

Porvoon kaupunki on reilun 50 000 ihmisen kotipaikka. Rakensimme Porvoolle sen kaikkia toimintoja palvelevan sivustokokonaisuuden, josta on moneksi. Kaiken kaikkiaan Porvoon kaupungille toteutettiin yhdeksän sivustoa. Sivustouudistuksen isoja teemoja olivat keskitetty sisällönhallinta sekä erillissivustojen luominen kaupungin eri liikelaitoksille ja toimijoille. Aiemmin käytössä oli vain yksi pääsivusto, ja sen uudistamisen lisäksi ympärille lähdettiin nyt luomaan omia erillissivustoja. […] Lue lisää

Veronmaksajat

Tekijä: Knowit Experience

Tärkein teknologia: Muu tuotepohjainen toteutus

Projektin budjetti: yli 100 000 €

Projektin tyyppi: Järjestön verkkopalvelu

Erityistä: Projektin osana tehty käyttäjätutkimus oikeilla loppukäyttäjillä

Veronmaksajain Keskusliitto lähti uudistamaan verkkopalveluaan ja halusi tehostaa verkon kautta tapahtuvaa jäsenhankintaa, sekä tarjota jäsenilleen entistä parempaa palvelua myös digitaalisissa kanavissa. Miten poikkeuksellisen laaja sisältöpankki ja käyttäjien moninaiset tarpeet sovitettiin yhteen saumattomaksi digitaaliseksi neuvonta- ja asiantuntijapalveluksi? Veronmaksajain Keskusliitto, tuttavallisemmin Veronmaksajat, on kotitalouksien, yritysten ja yhteisöjen riippumaton järjestö. Liitto neuvoo suomalaisia kaikissa verotukseen liittyvissä elämäntilanteissa, ajaa […] Lue lisää

Ylva

Tekijä: Digitoimisto Dude Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 10 000–30 000 €

Projektin tyyppi: Yrityksen sivusto yritysasiakkaille (B2B)

Erityistä: Markkinoinnin automaatioiden ja uutiskirjeiden rakentaminen

Lähtökohdat Ylva halusi uudistaa verkkosivustonsa tukemaan strategisia tavoitteitaan entistä vahvemmin ja vahvistamaan liiketilojensa näkyvyyttä. Yhteistyön lopputuloksena syntyi tyylikäs ja käyttäjäystävällinen sivusto, joka esittelee Ylvan liiketilat selkeästi ja uskottavasti, tavoitteenaan kasvattaa yhteydenottojen ja konversioiden määrää. Tavoitteet Esitellä Ylvan omistamat tilat ja asunnot helposti löydettävästi ja selkeästi. Selkeyttää käyttäjäpolkuja, jotka johtavat laadukkaisiin liideihin. Päivittää sivuston ilme vastaamaan […] Lue lisää

Aurajoen verkkosivuston uudistus

Tekijä: Verkkoasema Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 10 000–30 000 €

Projektin tyyppi: Yrityksen sivusto yritysasiakkaille (B2B)

Vuoden 2024 aikana Aurajoella on eletty isojen investointien ja uudistusten aikaa; yritys on muun muassa avannut uuden tehtaan ja edistänyt vastuullisuustoimiaan. Samalla he halusivat uudistaa verkkosivunsa kuvastamaan sitä, mitä Aurajoki on tänä päivänä. Alun perin suunnitelmissa oli kevyt “face lift” sivuston ilmeen kirkastukseen, mutta hyvin pian tarve muuttui kokonaisvaltaiseksi uudistukseksi. Verkkoasema oli Aurajoelle tuttu yhteistyökumppani […] Lue lisää

Vierityspalkki.fi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset. Uutiskirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.


Tilaa uutiskirje.

  • 40-50 asiantuntija-artikkelia vuosittain.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja. Julkaistuja artikkeleita jo yli 1000 kappaletta.


    Kaikki artikkelit

  • 150-200 julkaistua referenssicasea joka vuosi.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.


    Selaa toimistojen julkaisuja

  • 300-400 työpaikkailmoitusta vuosittain.

    Vuodesta 2007 toiminut ilmoituspalsta on edelleen sivuston suosituin osio. Moni asiantuntija on löytänyt useammankin työpaikan palstan kautta vuosien varrella.


    Selaa avoimia työpaikkoja

  • 31 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.


    Selaa Toimistot-listaa

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen – ihan oikeasti.

Siirry takaisin sivun alkuun