Kuulotarvike.fi verkkokauppa
Kuulotarvike osana Audmet-konsernia palvelee kuulokojeasiakkaita erilaisissa lisätarvikehankinnoissa esimerkiksi kuulokojeiden paristojen ja erilaisten puhdistus- sekä lisätarvikkeiden hankinnassa. Aloitimme kuulotarvike.fi-verkkokauppaprojektin keväällä 2023 asiakkaan tarjousprosessin toimintojen tarkentamisella ja ydintoimintojen määrittelyllä.
Lähtökohdat ja tavoitteet
Kuulotarvike.fi verkkokauppa oli jämähtänyt vanhalle alustalle, johon ei haluttu enää tehdä jatkokehitystä. Asiakas oli myös tunnistanut tiettyjä toimintaansa tehostavia tarpeita, jotka haluttiin toteuttaa uudistuksen yhteydessä. Lisäksi haluttiin panostaa käytettävyyteen ja uudistaa vahvasti sivuston ilmettä.
Uudistuksen tavoitteina oli verkkokaupan käytettävyyden parantaminen etenkin ikäihmisten näkökulmasta, puhelinmyynnin nopeuttaminen, sisäisten työvaiheiden automatisointi sekä laskutuksen ja keskiostoksen kasvattaminen. Kuulotarvikkeen tiimillä oli tiedossa nykytilanteen lukemat, joiden avulla lähdimme rakentamaan uudistussuunnitelmaa.
Käytettävyyttä ikäihmisille parannettiin selkeillä painikkeilla ja kuvakkeilla sekä saavutettavuuden huomioinnilla. Keskiostosta pyrittiin kasvattamaan erilaisilla tuotenostomahdollisuuksilla ja puhelintilauksia varten suunniteltiin koko tilauspolku uudelleen vastaamaan paremmin aitoa verkkokauppakokemusta.
Verkkokauppa puhelintilauskanavana
Erityistä kuulotarvike.fi verkkokaupassa on se, että merkittävä osa tilauksista vastaanotetaan puhelimitse asiakaspalvelijoiden eli agenttien toimesta. Aiemmin tilaukset syötettiin verkkokaupan hallintapaneeliin, mutta kampanjahintoja oli vaikea saada tilauksiin helposti mukaan. Agentti ei myöskään nähnyt kauppaa ostajan silmin, mikä teki käyttökokemuksen kehittämisestä hankalaa.
Uudistuksessa asia käännettiin päälaelleen: agentit toimivat nyt kaupassa erityiskäyttäjäoikeuksien avulla niin, että he pystyivät keräämään ostoskorin tavallisen verkko-ostajan tavoin ja tekemään tilauksen toisen henkilön nimissä. Nyt asiakas pystyy keskustelemaan agentin kanssa puhelimitse, kertomaan mitä tietokoneen ruudulta katsoo ja ilmoittamaan, jos hän ei pystynyt saattamaan tilausta loppuun.
Lisäksi agentti pystyy hakemaan ostoshistoriasta valmiit tiedot ostoskoriin, mikäli asiakas on tilannut Kuulotarvikkeelta aiemmin ja jopa uusimaan asiakkaan edellisiä tilauksia muutamalla napin painalluksella. Puhelintilauksissa ei luonnollisesti voi käyttää perinteisiä maksutapoja, vaan tilauksen mukana lähetetään lasku.
Ulkoasu ja saavutettavuus
Uudistuksen alkuvaiheessa Kuulotarvike uudisti brändiväritystään, joka tuotiin heti mukaan uusiin ulkoasusuunnitelmiin. Lopullinen ilme luotiin yhteistyössä suunnittelijamme ja Kuulotarvikkeen asiantuntijoiden kanssa. Käyttöliittymäsuunnittelussa haluttiin vaalia saavutettavuutta, sillä sivuston tuli näyttää ja tuntua selkeältä ihmisille, joille tietotekniikka ei ole itsestäänselvyys. Lisäksi kiinnitettiin erityistä huomiota erilaisten valikoiden ja painikkeiden kokoon, jotta siirtymät sivustolla olisivat erityisen loogisia ja helppoja.
Integraatiot ja tilaustenhallinnan toiminnot
Näkyvien toimintojen lisäksi verkkokauppaan toteutetiin laskutusintegraatio Visman järjestelmään. Kun sivustouudistusta tehtiin, palveli Kuulotarvikkeen oma laskutusmalli vielä kaikkia asiakkaita. 1.10.2023 tullen maksutapalain mukaan se olisi kuitenkin vaatinut vahvan tunnistautumisen, joten lopulta oma laskumaksaminen jäi vain puhelintilauksiin, johon integraatio toi sujuvuutta.
Lopullinen “flow” tilauksissa toimii niin, että verkkokauppa muodostaa asiakkaalle lähetettävän laskun tilaustiedoista ja Visman viitteestä ennen laskun siirtämistä Vismaan. Lasku jää tässä vaiheessa myös PDF versioksi tietokantaan. Lisäksi verkkokaupasta pystyy massana tulostamaan laskuja useita kymmeniä kerralla, jotta tilauksia voidaan varastolla prosessoida joutuisasti.
Tilausten hallintaan lisättiin vielä lisäosan avulla mahdollisuus tulostaa useita tilausvahvistuksia kerralla, jotta itse tuotteiden keräily onnistuu sujuvasti.
Tilaustilan vaihtamiset ja viestintä hoidettiin pitkälti WooCommercen vakiotoimintoin. Maksu- ja toimitustapoina toimivat SVEA sekä Posti omine lisäosineen.
Erittäin hyvä suoritus projektinhallinnassa ja asiakaspalveluasenteessa