Verkkokaupan maksutavat – vertailussa Suomi, Ruotsi, Norja ja Tanska
Maksutavat verkkokaupoissa ovat hyvin erilaiset eri maissa, jopa Pohjoismaissa on hyvin erilaisia tottumuksia. Postnordin tuore raportti kertoo, että edelleen erot ovat varsin isot, vaikka Suomessakin on innostuttu mobiilimaksamisesta viime aikoina. Suomi on ehkä jopa se oudoin markkina, koska täällä edelleen maksetaan verkkopankkimaksuilla todella paljon, vaikka siitä on tullut yhä hankalampaa, etenkin verrattuna mobiilimaksamiseen.
Suomalaisia ei tosiaan tunnu haittaavan, vaikka nykyisin verkkopankkimaksaminen voi olla melkoista pomppimista eri palveluiden ja sovellusten välillä, kun pankit vaativat usein jopa kaksi vahvaa tunnistautumista ennen kuin maksu menee läpi. Mobiilimaksaminen on yleistynyt Suomessa verkkokaupoissa, kuten tässä blogissa on aiemminkin todettu, mutta ainakaan tuoreen Postnordin raportin mukaan kovin suurta muutosta ei vielä ole tapahtunut. Kenties verkkopankkitunnuksilla maksaminen on vain niin vahva tottumus Suomessa, että sitä halutaan käyttää.
Eikä siinä mitään, onhan se turvallinen tapa suorittaa maksuja, etenkin Suomessa, jossa käytännössä aina toimitaan jonkun välittäjän läpi, jolloin omien tietojen menetystä ei tarvitse pelätä edes pienten verkkokauppojen kohdalla.
Erot eri maiden välillä ovat kuitenkin huomattavia. Jos siis haluaa omaa verkkokauppaa laajentaa naapureiden markkinoille, on varauduttava aika erilaiseen maksutapakulttuuriin. Esimerkiksi Ruotsissa laskulla maksaminen on edelleen yleisin maksutapa. Tanskassa taas laskulla maksamista ei tunneta maksutapana oikeastaan lainkaan.
Mobiilimaksamisessa Tanska on edelläkävijä, siellä mobiilimaksaminen on aivan luottokorttimaksamisen kanssa tasoissa. Tanskassa varmaan pystyykin pyörittämään verkkokauppaa jo varsin hyvin, jos tarjoaa asiakkaille luottokorttimaksut ja mobiilimaksut. Tanskassa ei esimerkiksi viivästetty maksaminen ole lainkaan suosittua tämän selvityksen perusteella. Tanskassa mobiilimaksamisen suosio selittynee osittain sillä, että Suomessakin suosittu MobilePay on lähtöisin Tanskasta.
Ruotsissa mobiilimaksaminen on myös hyvin suosittu tapa maksaa verkossa, mutta Ruotsissa hajonta on selvästi isompi kuin Tanskassa. Ruotsin kirjavuutta myös selittänee maksamisen teknologiajättiläinen Klarna, jonka kotimaa Ruotsi on. Klarna on operoinut siellä pitkään ja tarjonnut monenlaisia tapoja maksamiseen.
Norja on maksutapojen kirjavuudessa hyvin lähellä Ruotsia. Norjalaisten mieltymykset ovat monet, ja esimerkiksi viivästetty ja osissa maksaminen on varsin suosittua Norjassa.
Suomi onkin selvästi erilaisin tässä joukossa, koska täällä rakastetaan verkkopankkeja niin paljon. Suomessa pääsee pitkälle, jos tarjoaa verkkopankkimaksamisen asiakkailleen. Tämän jälkeen kisa onkin aika tasainen, ja lienee enemmän kiinni oman verkkokaupan luonteesta, mitä kannattaa seuraavaksi tarjota.
Postnordin raportti tiivistääkin hyvin tilanteen. Suomi ja Tanska ovat melko selkeät markkinat maksamisen näkökulmasta. Norja ja Ruotsi ovat huomattavasti monimuotoisemmat.
“Danish and Finnish consumers have a clearly preferred payment method – in contrast, Swedes and Norwegians are more indeterminate.”
Tanska ja Suomi ovat myös mobiilimaksamisessa kaveruksia, koska kummassakin yleisin mobiilimaksamisen malli on MobilePay. Ruotsissa hallitsee Swish ja Norjassa taas Vipps. Täten mobiilimaksaminenkaan ei ole käytännössä yhtenäinen maksutapa, vaan suosituin ratkaisu vaihtelee maittain. Vipps ja Mobilepay ovat tosin nykyisin samaa yhtiötä, ja keväällä uudistunut Mobilepay on nyt sama sovellus useimmilla markkinoilla. Tämä helpottanee myös verkkokauppoja, jotka haluavat tukea mobiilimaksamista eri markkinoilla.
Postnordin raportti on ladattavissa Postnordin sivustolta, ja raportti sisältää varsin hyviä tilastoja myös logistiikan eri vaihtoehdoista ja preferensseistä eri maissa. Kannattaa kuitenkin huomioida, että kyse on Postnordin markkinoinnista, jossa Postnord korostaa asioita, joissa Postnord sattuu olemaan vahva, juurikin näissä valituissa maissa.
Raportti esimerkiksi alleviivaa varsin voimakkaasti sitä, miten kuluttajat haluavat monenlaisia vaihtoehtoja toimituksiin, ja sattumalta Postnord on juurikin sellainen yritys, joka sattuu tarjoamaan monia eri vaihtoehtoja, juurikin näissä maissa, jotka on otettu raporttiin. Tämä tiedostaen, hyviä tilastoja verkkokaupasta.
Vierityspalkin verkkokaupan alustat ja järjestelmät -artikkelisarjassa analysoidaan ja esitellään Suomessa keskeisiä työkaluja, palveluita ja järjestelmiä, joiden avulla verkkokauppiaat voivat kehittää kauppansa toimintaa.
Lue lisää:
- Maksutavat verkkokaupoissa Suomessa (Vierityspalkki, 2022)
- Uusi kuluttajansuojalaki iskee Klarnaan (Vierityspalkki, 2024)
- Verkkokaupan maksutavat isoissa kotimaisissa verkkokaupoissa (North Patrol, 2022)
—
PS. Kaipaatko asiantuntijanäkemystä verkkokauppasi kehitykseen? North Patrolin konsultit ovat auttaneet kymmeniä verkkokauppoja toiminnan ja järjestelmien kehityksessä. North Patrol on erikoistunut uudistuksien konsultointiin, teknologiavalintoihin ja vaatimusten määrittelyyn. Konsultit tuntevat verkkokauppajärjestelmien lisäksi digimarkkinoinnin järjestelmät, CRM-järjestelmät, tuotetiedon hallinnan työkalut sekä erilaiset toiminnanohjauksen (ERP) järjestelmät. Tutustu verkkokaupan konsultointipalveluihin.