Snellmanin uudet reseptisivut

Toimiston ilmoittama referenssi

Tekijä: Genero Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Projektin tyyppi: Yrityksen sivusto kuluttajille

Toteutimme Snellmanille mittavan verkkosivu-uudistuksen, jonka keskeisin osa oli ruokaohjeiden modernisointi nykypäivän tarpeet huomioiviksi. Perinteinen kuva + tekstiohje -reseptimuoto antaa uusilla sivuilla tilaa mobiilikäyttäjille suunnitellulle, kätevästi pyyhkäisemällä vaiheesta toiseen etenevälle video-ohjeelle.

Taustaa

Snellmanin ja Generon menestyksekäs yhteistyö alkoi vuonna 2010 verkkosivujen uudistuksesta. Vuosien varrella tekemiseemme on mahtunut mukaan mm. digimarkkinointia monissa muodoissa, pitkäjänteistä hakukoneoptimointia sekä verkkosivujen kehittämistä, mukaan lukien toinen sivustouudistus vuonna 2017. Voimme olla ylpeitä saavuttamistamme tuloksista, sillä yhteistyömme aikana Snellmanin liikevaihto on kasvanut vuosi toisensa perään ja verkkosivujen orgaaninen kävijämäärä monikymmenkertaistunut.

Vuoden 2021 paikkeilla Snellmanilla alettiin jälleen pohtia verkkosivujen uudistamista. Nykyinen sivusto oli kyllä hyvin palveleva ja hakukoneoptimoitu, keräten vuosittain jo miljoonia saittivierailuja, mutta Snellmanilla ei haluttu jämähtää paikoilleen vaan pyrkiä olemaan edelläkävijä ruokasivustojen jatkuvasti kehittyvällä sektorilla. Lisäksi myös brändi-ilmeen uudistaminen verkkosivuilla oli samaan aikaan tulossa ajankohtaiseksi.

Tavoite

Keskeisin innoke sivustouudistukselle oli ihmisten muuttunut tapa käyttää nettiä, myös ruokasivustoja. Siinä missä vielä joitain vuosia aiemmin valtaosa Snellmanin sivujen vierailijoista käytti pöytäkoneen tai läppärin selainta, nyt suurin osa vierailuista tapahtui puhelimen näytöllä. Tämä haluttiin huomioida muutenkin kuin vain mobiilioptimoituina, skaalautuvina sisältöinä. Nykyaikaisen reseptisivun tulisi olla alusta alkaen mobiilikäyttäjille suunniteltu.

Snellmanin visioissa oli kokonaan uudenlainen reseptisivukokemus, jossa kokkauksen vaiheet ja värit eloon herättävä koko näytön videoformaatti yhdistyisi saumattomasti hyvään mobiilikäytettävyyteen. Tavoitteena oli, että käyttäjä voisi video-ohjetta omaan tahtiinsa seuraten valmistaa ruoan helposti, ilman tarvetta videon kelaamiseen tai ohjeen vaiheiden ja ainesosaluettelon välillä ees taas hyppimiseen.

Uudenlaisen reseptikokemuksen mahdollistamisen lisäksi sivustouudistuksella haluttiin huomioida myös uudistuva brändi-ilme sekä sujuvoittaa Snellmanin taajaan päivittyvän tuotevalikoiman ja reseptiarkiston ylläpitämistä verkkosivuilla. Tätä varten Snellmanilla jo sisäisessä käytössä olevalle tuotetietojärjestelmälle päätettiin tehdä integraatio uudelle sivustolle, niin että sisältöjen hallinnointi olisi jatkossa yksinkertaisempaa.

Uuden sivuston suunnittelussa oli toisin sanottuna lukuisia huomioitavia tekijöitä: kokonaan uuden reseptisivukokemuksen rakentaminen, uusien toiminnallisuuksien lisääminen, tuotetietointegraation hyvä toteutus, muutokset sivustorakenteessa jne. Kaikki nämä oli myös toteutettava niin, ettei sivuston hyvä hakukonenäkyvyys kärsisi muutoksista.

Toteutus

Uudistuksen toteutus alkoi yhteisillä työpajoilla, joissa määriteltiin uuden sivuston tarpeet ja toteutuksessa huomioitavat seikat. Tästä edettiin sivuston ulkoasun suunnitteluun, joka tehtiin Generon toimesta mutta tiiviissä vuoropuhelussa asiakkaan kanssa.

Kun ulkoasun päälinjat olivat selvillä, alkoi toteutuksen työmäärältään isoin osuus, eli itse sivuston rakentaminen. Matkan varrelle mahtui paljon yllätyksiä, ja etenkin tuotetietointegraation kitkattomaan toimimiseen liittyi paljon enemmän huomioitavaa kuin projektin alkuvaiheessa olimme osanneet ennakoida. Onneksemme Snellmanilla oli projektin alusta alkaen pidetty tärkeänä, että uuden sivuston lanseerausta ei hätäillä tarpeettomasti; tiukkaa aikataulua tärkeämpää oli toteutuksen laatu.

Pääosaltaan 2022 tehty sivustouudistus eteni loppuvaiheeseensa vuoden 2023 alussa. Ennen varsinaista julkistusta uutta sivustoa pääsivät beta-testaamaan Snellmanin henkilökunta ja uutiskirjeen tilaajat.

Koekäyttäjät pitivät sivustoa selkeänä ja miellyttävänä, sekä visuaalisen ilmeensä että käytettävyytensä puolesta. Reseptien selkeys sai kiitosta, ja uudet vaiheittain selattavat video-ohjeet koettiin hyödyllisiksi.

Kaiken kaikkiaan saatu palaute oli erittäin positiivista, ja koska mitään suurempia ongelmakohtia ei noussut esiin, pystyimme jo viikkoa myöhemmin korvaamaan vanhan sivuston kokonaan uudella.

“Kotisivuprojekteille on tyypillistä, että nälkä kasvaa syödessä. Matkan varrella tulleita uusia ideoita sovitettiin suunnitelmaan Generon toimesta erittäin joustavasti. Lopputuloksena meillä on sivusto, joka on parempi ja toiminnallisempi kuin lähtövaiheessa osasimme edes kuvitella. Uskomme, että sivu kestää hyvin aikaa ja toimii perustana uusillekin ideoille, jotka jätettiin vielä odottamaan kypsymistä. Mikä tärkeintä, palvelemme kuluttajaa entistä kattavammalla tiedolla tuotteistamme ja uusittujen reseptisivujen myötä kaikilla on helpompi onnistua ruuanlaitossa kotona.”

Tommi Fors, markkinointi- ja viestintäjohtaja, Snellmanin Lihanjalostus Oy

Lue lisää: Yrityksen verkkosivu-uudistus – kaikki julkaisut Vierityspalkissa


Sinua voisi kiinnostaa myös

Solarplexius

Tekijä: Genero Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Projektin tyyppi: Yrityksen sivusto kuluttajille

Poutapäiviä: Solarplexiuksen orgaaninen myynti kasvoi 70 % Euroopassa uuden verkkosivun myötä Auton ikkunoiden tummennus on bisneksenä saattanut pysyä tähän asti monelle pimennossa. Solarplexius luotti Genero tuovan heidän liiketoiminnalleen uusia poutapäiviä verkkosivu-uudistuksen myötä. Miksi rakastamme tätä asiakasta? Ensimmäisestä tapaamisesta asti oli selvää, että tässä yrityksessä on erityisen kivoja ja asiantuntevia ihmisiä. Solarplexiuksella on tarkka näkemys liiketoiminnastaan […] Lue lisää

720.io

Tekijä: Genero Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Projektin tyyppi: Yrityksen sivusto yritysasiakkaille (B2B)

720° on suomalainen yritys, joka tarjoaa SaaS-palvelua integroituna kiinteistön laitteistoon, kuten mittauslaitteisiin ja antureihin. Ratkaisun perustana on pääasiassa ohjelmisto ja sen analytiikkamoduuli, mutta yritys tarjoaa myös laitteistoasennuksia ja integraatioita. 720°:n tavoitteena on tuoda älykkäitä, tietoja kerääviä ratkaisuja rakennusten ja kiinteistöjen hallintaan, sekä parantaa energiatehokkuutta ja käyttäjäkokemusta. Haaste Brändiuudistuksen myötä 720° halusi päivittää ilmeensä. Koska 720.io-verkkosivua […] Lue lisää

Optiscan Oy:n uusi verkkosivusto

Tekijä: Verkkoasema Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 10 000–30 000 €

Projektin tyyppi: Yrityksen sivusto yritysasiakkaille (B2B)

Optiscan Oy on johtava logistiikka-alalla toimiva teknologiayritys, joka auttaa asiakkaitaan tehostamaan varastoinnin ja tiedonhallinnan prosesseja. Yrityksen palvelutarjontaan kuuluvat niin ohjelmistoratkaisut, laitteet kuin huoltopalvelutkin asiakasyritysten sisälogistiikan parantamiseksi. Verkkosivu-uudistuksen lähtökohtana oli verkkosivuston toiminnallisuus. Aiempi sivusto oli teknisesti vanhentunut, ja sen toiminta oli rajallista. Oli helpompaa ja järkevämpää uudistaa koko sivusto alustaa myöten. Tavoitteet Optiscanilla oli kolme päätavoitetta […] Lue lisää

Muistiliitto

Tekijä: Trimedia Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Projektin tyyppi: Järjestön verkkopalvelu

Laaja WordPress-sivustouudistus Muistiliiton verkkosivuprojektissa luotiin kattava ja monipuolinen verkkopalvelukokonaisuus. Teknisesti sivusto koostuu räätälöidyistä Gutenberg-lohkoista, tapahtumakalenterista, Muistikummitestistä, jäsensivustoista, lahjoitustoiminnallisuudesta sekä extranetistä. WordPress-projekti sisälsi verkkopalvelun sisällön, rakenteen ja elementtien tarkennuksen tilaajan toiveiden mukaisesti, hyödyntäen palvelumuotoilun työkaluja. Palvelumuotoilun työpajat Suunnittelimme ja ideoimme verkkopalvelun käyttökokemusta neljässä yhteisessä työpajoissa ja toistuvissa viikkopalavereissa. Ratkaisun käyttöliittymä ja visuaaliset suunnitelmat toteutettiin saavutettavuusvaatimusten mukaisesti, […] Lue lisää

Taksi Helsinki

Tekijä: Genero Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Projektin tyyppi: Yrityksen sivusto kuluttajille

Sivustoprojekti osui taksiliiketoiminnan kannalta haastavaan aikaan, sillä pandemia muutti toimintaympäristön yhdessä yössä. Taksi Helsingin tiimi piti projektin aikana pään kylmänä ja näki muutoksessa myös mahdollisuuden, jossa digitaaliset palvelut voivat tarjota keinoja asiakkaan parempaan palvelemiseen, myynnin kasvattamiseen sekä oman toiminnan sujuvoittamiseen. Taksi Helsingin ammattitaitoinen tiimi tunsi verkkosivuston käyttäjien tarpeet erinomaisesti, jolloin uuden palvelun rakentamisessa pystyimme keskittymään […] Lue lisää

Wise Professionals

Tekijä: Genero Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 100 000 €

Projektin tyyppi: Yrityksen sivusto yritysasiakkaille (B2B)

Neljä verkkosivustoa, kolme kohderyhmää, 3520 post-it-lappua ja yksi tyytyväinen asiakas Kuinka rakennetaan verkkosivustot useista yrityksistä koostuvalle yritykselle? Tekemällä kompromisseja? Ei todellakaan, vaan saamalla jokainen brändi kukkimaan saman kukoistavan sateenvarjon alla. Miksi me rakastamme tätä asiakasta Tiesimme, että Wise Professionals haastaa rekrytointialan käytäntöjä testaamalla uusia tapoja luoda ja toimittaa palveluita. Meillä oli yhteistyömme alusta alkaen kädet […] Lue lisää

Vierityspalkki.fi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset. Uutiskirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.


Tilaa uutiskirje.

  • 40-50 asiantuntija-artikkelia vuosittain.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja. Julkaistuja artikkeleita jo yli 1000 kappaletta.


    Kaikki artikkelit

  • 150-200 julkaistua referenssicasea joka vuosi.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.


    Selaa toimistojen julkaisuja

  • 300-400 työpaikkailmoitusta vuosittain.

    Vuodesta 2007 toiminut ilmoituspalsta on edelleen sivuston suosituin osio. Moni asiantuntija on löytänyt useammankin työpaikan palstan kautta vuosien varrella.


    Selaa avoimia työpaikkoja

  • 31 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.


    Selaa Toimistot-listaa

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen – ihan oikeasti.

Siirry takaisin sivun alkuun