Google on monia asioita – mutta ei enää hakukone
Google on käynyt 2000-luvulla kiinnostavan matkan parhaasta internetin hakukoneesta jonkinlaiseksi sovellukseksi, jolta voi kysyä kaikenlaisia asioita, ja joihin sovellus hakee vastauksia mainoksistaan, kartoistaan ja monista muista lähteistään. Jatkossa näissä vastauksissa käytetään myös yhä enemmän tekoälyn tuottamia vastauksia.
Viime aikojen tekoälybuumissa on paljon puhuttu sen mullistavasta vaikutuksesta hakukoneisiin, mutta monelle asiantuntijalle tämä tuntuu oudolta väitteeltä. Eiväthän tekoälybotit ole mitenkään rinnasteisia lähes reaaliaikaisesti internettiä louhiviin hakukoneisiin. Logiikka on kuitenkin selkeä, kun ymmärtää, että esimerkiksi Google ei ole enää pitkään aikaan ollut perinteisessä mielessä hakukone.
Ensinnäkin, Google on yhä enemmän mainontajärjestelmä ja alusta, jossa mainostajat voivat ostaa näkyvyyttä erilaisissa tilanteissa. Tämä jo itsessään tekee Googlesta yhtiön, joka haluaa, että sen palveluissa vietetään yhä enemmän aikaa. Tavoite ei ole siis lähettää käyttäjiä muille sivustoille, ellei ole pakko.
Toisekseen, Google on jo pitkään tietoisesti vienyt palveluaan suuntaan, jossa olennaista ei ole tiedon absoluuttinen oikeellisuus, vaan lähinnä käyttäjien tyytyväisyys vastauksiin. Tämä on tosin ollut mukana alusta saakka, koska Googlen algoritmi on aina perustunut vahvasti muiden sivujen tekemiin viittauksiin, joita voi toki pitää jonkinlaisen auktoriteetin mittarina, mutta myös eräänlaisena suosiomittarina.
Tämän kaiken seurauksena hakukoneoptimointi on aina ollut osittain suosion optimointia, ei pelkkää laadullista optimointia, mutta viime vuosina tämä suunta on vain korostunut, kun orgaanisten linkkien saama näkyvyys on heikentynyt.
Tämän on huomannut moni hakukoneoptimoija jo pitkän aikaa sitten, Googlesta ei enää saa samalla tavalla kävijöitä, ellei ole valmis ostamaan mainontaa. Saman suunnan ovat havainneet monet mediatalot, jotka ovat huomanneet Googlesta tulevan liikenteen vähenevän, vaikka Googlen omat käyttömäärät saattaisivatkin kasvaa.
The Verge käsittelee hyvin Googlen viimeisintä julkistustilaisuutta, jossa kuuluisat siniset linkit ovat valuneet jo täysin näkymättömiin ensimmäiseltä näytöltä. Suunta on yhä enemmän siihen, että Google etsii vastauksen itsenäisesti sivustoilta ja sitten vain kertoo sen hakijalle. Tällä tavalla Googlen rooli portinvartijana vain korostuu, ja yhä useammin vastauksen tuottajaksi päässee vain rahalla, tai ainakin rahalla on vaikutusta siihen, kenen vastaus valitaan parhaimmaksi.
”The ideal result is no longer 10 blue links, and it hasn’t been for a long time. I’m going to sound like a curmudgeon here, but I really don’t like that, and I especially don’t like these changes, which push the familiar list of links down to the center of the Earth. Maybe I’m an outlier; I’m a journalist — I love to examine sources! But I’m not yet ready to trust Google’s summarized search results in favor of ones that I can sift through myself.
To see just how transformative SGE might be, just look to Google’s demo from Wednesday. This is Google’s showcase — its chance to show the tech in its best light — and we see SGE driving its list of links nearly entirely off-screen.”
Hakukonekonsulteille tämä kaikki tietää tietysti vain lisää konsultoitavaa ja muutoksia asiakkaiden sivustoille, mutta on tässä myös käsillä eräänlainen ammatillinen kriisi monelle konsultille. Sivustojen ja palveluiden optimoinnista on tullut yhä useammin mainonnan optimointia ja virittämistä. Google ei ole tänä päivänä kovin kaukana TikTokista tai Instagramista, eli Googlekin on eräänlainen suljettu palvelu, jossa voi saada näkyvyyttä eri tavoilla, ja jos oikein hyvin käy, voi sieltä joskus joku singahtaa myös mainostajan omalle sivustolle.
Toinen tuore Vergen artikkeli pohtiikin tätä Googlen siirtymää kohti edesmenneen Ask Jeeves -hakukoneen konseptia. Ask Jeeves oli joskus internetin alkuaikoina kiinnostava kysymyslähtöisesti toimiva hakupalvelu, joka oli näin jälkikäteen katsoen, ainakin 20 vuotta edellä aikaansa. Mutta kuten artikkeli kysyy, onko Ask Jeevesin kohtalo ehkä myös Googlen kohtalo? Onko vastauskoneeksi ryhtyminen paras ratkaisu Googlen suosion kannalta?
”I am not the first to observe that Google Search has gotten markedly worse over the years. Some of the problem is, of course, that the web is bigger than it used to be. Some of it is new SEO tactics. Some of it is the increasing volume of large language model glurge — Google really shat in its own nest with that one. Some of it is inexplicable: what deal with the devil did Pinterest make to get its largely useless results ranked so high?
The switch to an AI chatbot-like search response, though, tells me that Google doesn’t understand why it beat Ask Jeeves. It was a better experience for power users. Most of us don’t want a questionably accurate summarized answer derived from unknown websites — we want to be able to judge the source of our answer by looking at the original copy.
Downranking links — that is, the websites that might be potentially made by real actual people — means removing that. And crucially, AI has slowed Google’s responses. Are you patient enough to wait for a maybe-wrong answer from God knows where? I’m not.”
Googlen lienee pakko juosta tässä tekoälykisassa, koska pitkästä aikaa sillä on myös varsin kovia haastajia. Esimerkiksi Microsoftin Bingin asettama haaste on ehkä siksi juuri pelottava, että Microsoft ei ole mainosbisneksessä, vaan teknologiafirma. Tämä ei automaattisesti tietysti tarkoita hyvää lähtökohtaa, mutta ainakaan Microsoftin ei tarvitse suojella valtavaa mainosbisnestä hakiessaan toimivinta hakukoneen mallia.
Tässä muutoksessaan Google myös asettuu melko suoraan kilpailuasetelmaan mediatalojen kanssa, jotka ovat jo nykyisin varsin kriittisiä Googlea kohtaan. Jos Googlen tekoälyrobotti jatkossa vain raapii vastaukset mediatalojen sivustoilta, ja esittää nämä suoraan käyttäjälle, ilman käyttäjän siirtämistä mediatalojen sivustoille, on odotettavissa melko paljon vastarintaa.
Internetin käyttäjienkin kannalta tämä tilanne on erikoinen. Maailman de facto -hakukoneeksi noussut palvelu ei ole ollut enää vähään aikaan mikään erityisen hyvä hakukone internetin sisältöihin, ja tulevaisuus näyttää vieläkin oudommalta. Hakukoneiden tarve ei ole kuitenkaan pienentynyt, päinvastoin. Internet kasvaa koko ajan, ja kasvu vain kiihtyy kun tekoälyn avulla voidaan generoida kaikenlaista uskottavaa roskaa entistäkin tehokkaammin. Tarvitsemme luotettavia ja toimivia, oikeita hakukoneita, yhä enemmän.
Yksi on ainakin selvää, mitä isompi sivusto, sitä tärkeämmäksi ominaisuudeksi on noussut sivustojen oma, sisäinen hakukone – koska Googlen hakuun ei voi enää luottaa.
Lue lisää: Hakukoneoptimointi – kaikki artikkelit Vierityspalkissa
PS. Sisäisen hakukoneen laadukkaasta toteutuksesta voi lukea laajasta artikkelista North Patrolin sivustolta:Hyvä hakukone vaatii säätämistä – North Patrol taivutti Algolian käyttöönsä
1 kommentti “Google on monia asioita – mutta ei enää hakukone”
Kommentointi on suljettu.
Jukka
Selkeästi ovat tosiaan Googlen hakutulokset heikentyneet. Henkilökohtaisesti olen kuitenkin huomannut, että esimerkiksi Startpage, joka toimii proxynä Googlen hakukoneeseen, edelleen toimii varsin kiitettävästi.
Yksi mielenkiintoinen trendi liittyy näihin LLM:eihin eli Googlella on ilmeisti jo tänä päivänä täysi työ suodattaa AI-generoitua SEO-spämmiä. Itse pidän hyvin huolestuttavana trendiä, jossa hakukoneet pyrkivät kuvaamaasi AskJeeves -tyyppiseen AI-pohjaiseen hakuun, koska jo tiedon luotettavuuden arviointi muuttuu kovin vaikeaksi.
Mielenkiintoisia aikoja edessä hakukonemarkkinoilla; voi jopa olla, että Googlen monopoli horjuu ja tilalle tulee täysin uusia pelaajia.