Kuluttaja.fi
Kuluttaja-lehti on Suomen suurin testaaja. Lehti testaa tuotteet puolueettomasti puolestasi, jotta saat rahoillesi parasta vastinetta. Kuluttaja-lehteä ylläpitää Kuluttajamedia ry, joka valvoo kuluttajan oikeuksia. Kuluttaja on julkaissut lehteä jo vuodesta 1967 saakka. Palvelusta löytyy myös musta lista ja lukuisia artikkeleita vuosien varrelta.
Lähtökohdat
Kuluttajan verkkopalvelu kaipasi uudistamista. Yhdistys oli siirtymässä Salesforce-järjestelmään, ja samalla palvelu haluttiin uudistaa. Konseptiin toivottiin myös muutoksia. Kuluttajalla on tuhansia käyttäjiä, joiden siirtyminen uuteen palveluun toivottiin sujuvan kivuttomasti. Samalla palveluun haluttiin rakentaa verkkokauppa sekä uusia moderneja toiminnallisuuksia.
Palvelun konsepti
Projekti aloitettiin palvelumuotoiluhankkeella. Käyttäjien tarpeita selviteltiin, ja luotiin uusia käyttäjäpolkuja. Palvelulla on useita erilaisia käyttäjätyyppejä, joille muotoiltiin erilaisia polkuja palvelun hyödyntämiseen. Jäsenille, rekisteröityneille ja vierailijoilla palvelu toimii eri tavalla eri käyttötapauksissa. Palvelun haluttiin laajentavan käyttäjien mahdollisuuksia hyödyntää lehden testejä myös reaalimaailmassa.
Kuluttaja-lehden sydämenä on palvelun testiosio. Uutena ominaisuutena palveluun haluttiin entistä parempi tieto siitä miten eri tuotteiden hinta on vaihdellut eri aikoina.
Palvelun toteutus
Uusi Kuluttaja on headless-toteutuksena toteutettu verkkopalvelu. Palvelun hallinta on rakennettu WordPressin päälle WooCommerce-verkkokauppalaajennuksella. Palvelun käyttöliittymä on toteutettu Reactilla. Headless-tekniikalla palvelu tallentuu kävijän evästeisiin, joka nopeuttaa käyttökokemusta. Testiosiossa tuotteiden vertailu ja esittäminen nopeaa ja sujuvaa Reactilla luodun suodattimen avulla.
Loimme palveluun PWA-toiminnon (Progressive Web App), jolla käyttäjän on mahdollista skannata tuotteiden viivakoodeja verkkopalvelun avulla kaupoissa, ja tarkistaa mikäli tuotteesta on olemassa testi. Näin ostosta tehdessä voi varmistua, että ostos kannattaa, ja että hinta on sopiva. Testin voi ostaa muutamalla eurolla.
Palvelu integroitiin Salesforce-järjestelmään, jonne viedään käyttäjien tiedot ja maksutapahtumat. Verkkokaupan tuotteet luodaan Salesforcessa ja tuodaan palveluun. Julkaisun yhteydessä tuhansien käyttäjien tiedot tuotiin uuteen palveluun.
Palvelun testiosioon rakennettiin ylläpitäjiä varten käyttöä helpottava toiminto, joka mahdollistaa excel-muotoisten testien viemisen suoraan palveluun, josta ne muodostuvat valmiiksi testeiksi. Testiosioon integroitiin tuotteiden reaaliaikainen hintatieto ulkoisesta palvelusta, jolloin on mahdollista seurata eri tuotteiden hintojen kehittymistä. Testiosiossa on mahdollista valita haluttuja tuotteita lähempään vertailuun. Jäsenet ja testin ostaneet näkevät tarkempaa testitietoa kustakin tuotteesta.
Verkkokauppatoiminnallisuudet yhdistettynä useisiin eri käyttäjätyyppeihin – vierailijoihin, jäseniin ja rekisteröityihin käyttäjiin – lahjatuotteet, tilaajatietojen muutokset, erityyppiset kestotilaukset, maksumuuri, tilausten perumiset ja käyttäjätietojen muutokset sekä lukuiset muut erikoistoiminnot yhdessä headless-teknologian sekä Salesforce-integraation kanssa tekivät palvelusta teknisesti erityisen vaativan. Voi olla, että Kuluttajan verkkopalelu on teknisiltä ominaisuuksiltaan haastavimpia WordPress-verkkokauppoja, joita viimevuosina on Suomessa julkaistu.
Ennen julkaisua palveluun suoritettiin penetraatiotestaus, jonka pohjalta palvelusta rakennettiin tietoturvallinen.
Testien ja verkkokaupan lisäksi palveluun on rakennettu Musta lista -yrityshaku, ostajan oppaat -osio, kattava artikkelisosio sekä blogi.
Palvelu julkaistiin juuri vuoden 2022 lopussa uuden vuoden kynnyksellä.
Lue lisää: Järjestön sivustouudistus – kaikki julkaisut Vierityspalkissa