Nykytaiteen museo Kiasma

Toimiston ilmoittama referenssi

Tekijä: Avidly

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Projektin tyyppi: Järjestön verkkopalvelu

Kiasma on yksi Suomen suosituimmista museosta. Helsingin keskustassa sijaitseva nykytaiteen museo esittää, kerää ja tekee tunnetuksi nykytaidetta. Näyttelyiden lisäksi Kiasmassa järjestetään esityksiä ja tapahtumia. Kiasma on osa Kansallisgalleriaa.

Kiasman verkkosivuston uudistuksen tavoitteena oli toteuttaa asiakaslähtöinen sivusto, joka on niin visuaalisesti kuin teknisestikin nykyaikainen ja muokkautuva, mobiilioptimoitu, helposti päivitettävä, tietoturvallinen sekä EU:n saavutettavuusdirektiivin vaatimukset täyttävä.

Projekti aloitettiin vaatimusmäärittelyn tarkennuksella ja workshop-tapaamisilla, joissa käsiteltiin palvelun kohderyhmät ja käyttäjäpersoonat sekä suunniteltiin yhdessä Kiasman projektitiimin kanssa uusi, entistä yksinkertaisempi ja käyttäjiä paremmin palveleva rakenne.

Näiden suunnitelmien pohjalta Avidly suunnitteli sivuston käyttöliittymän minkä lopputuloksessa myös Kiasman väellä oli merkittävä panos. Käyttöliittymän käytettävyyttä testattiin mobiililaitteilla loppukäyttäjien testiryhmän toimesta ja testauksen huomioiden pohjalta suunnitelmiin ja lopulliseen toteutukseen tehtiin parannuksia.

Käyttöliittymän teknisessä toteutuksessa käytettiin Avidlyn omaa ulkoasuteemaa. Kuudella eri kielellä toimivassa sivustossa on normaalien sisältösivujen lisäksi ajankohtaisia artikkeleita ja blogikirjoituksia sekä tapahtumia. Sisältöjen tarpeisiin kehitettiin useita räätälöityjä Gutenberg-editorin sisältölohkoja sekä lohkomalleja.

Täysin räätälöityinä toimintoina sivustoon kehitettiin museon tarpeita vastaavat aukiolo- ja poikkeusaukiolojen hallinta, ilmoitukset-banneritoiminto, kriisiviestintä-toiminto sekä laajimpana kokonaisuutena tapahtumakalenteri, joka toimii yhteen aukiolojen kanssa. Tapahtumiin jotka voivat olla myös toistuvia päädyttiin tekemään oma välimuistitoiminto kalenterin nopean toimivuuden varmistamiseksi. Osa tapahtumista arkistoidaan automaatiolla erilliseen arkisto-näkymään niiden päätyttyä.

Myös päänavigaation ns. mega-menun hallinta toteutettiin räätälöitynä ratkaisuna, joka mahdollistaa sisällön syötön myös navigaation sisään. Lisäksi projektissa tehtiin integraatio Kansallisgallerian Museoshop.fi WooCommerce-verkkokauppaan REST-rajapintaa hyödyntäen sekä sisältölohko jolla voidaan esittää kaupan tuotteita erilaisilla kriteereillä.

Ennen uudistusta Kiasmalla oli pääsivuston lisäksi erillinen blogisivusto, tapahtuma-arkisto -sivusto sekä press-palvelu medialle. Projektin yhteydessä näiden palveluiden blogikirjoitukset, tapahtumat ja niihin liittyvät mediatiedostot migroitiin uuteen sivustoon.

Sivusto toteutettiin WordPress-multisite -asennukseen sillä sivustoon kehitettyjä ratkaisuja haluttiin hyödyntää myös muiden Kansallisgallerian museoiden sivustojen uudistuksessa.

Kiasma Press-sivusto rakennettiin press.kiasma.fi alisivustona. Kolmella kielellä toimivaan palveluun kehitettiin räätälöity sisällönhallinta erilaisten mediatiedostojen kuten kuvien ja videoiden hallintaan, niiden kansiointiin ja kansioiden tai yksittäisen tiedostojen näkyvyyteen joko julkisena tai vain rekisteröityneille käyttäjille. Lisäksi Press-sivuston lehdistötiedotteisiin tehtiin mahdollisuus julkaista niitä myös pääsivuston Ajankohtaista-osioon.

Sivustojen toteutuksessa huomioitiin saavuttavuusdirektiivin WGAC 2.1 AA-tason vaatimuksien täyttyminen. Saavutettavuuden tila varmistettiin hyödyntämällä Siteimprove-palvelua sekä tekemällä manuaalista testausta.

Julkaisun jälkeen Avidly on vastannut sivuston ylläpidosta, käytön tuesta ja jatkokehityksestä.

Lue lisää: Järjestön sivustouudistus – kaikki julkaisut Vierityspalkissa


Sinua voisi kiinnostaa myös

Newsec – Larun Kehräämö

Tekijä: Avidly

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 10 000–30 000 €

Projektin tyyppi: Yrityksen sivusto yritysasiakkaille (B2B)

Historialliselle teollisuusmiljöölle vahva brändi ja modernit nettisivut Lauttasaaressa Kiviaidankadulla sijaitsevalle Larun Kehräämölle luotiin tunnettuuden lisäämiseksi modernit verkkosivut sekä vahva omaleimainen brändi, nimeä myöten. Lähtökohta – Lisää vuokralaisia uniikkeihin toimistotiloihin Lauttasaaressa Kiviaidankadulla sijaitseva toimistotalo omaa pitkän historian entisenä villakehräämönä. Rakennus on yksi Lauttasaaren vanhimmista, sillä toiminta rakennuksessa on alkanut jo 1950-luvulla. Nykyiset mittansa rakennus sai vuonna […] Lue lisää

Oulun Teatteri

Tekijä: Avidly

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Projektin tyyppi: Verkkokauppa, Yrityksen sivusto kuluttajille

OULUN TEATTERI – Verkkopalvelun keskiössä saumaton navigointi ja erinomaiset toiminnallisuudet LÄHTÖKOHTA – Brändistrategian kirkastus käynnisti muutoksen Oulun teatterin brändistrategia uudistettiin vuonna 2022, jolloin määriteltiin uusi positio ja kohderyhmä. Tämän johdosta ajankohtaiseksi tuli myös visuaalisen ja viestinnällisen identiteetin päivittäminen. Brändi-identiteetin uudistuksen myötä myös verkkopalvelu oli päivitettävä vastaamaan uutta brändi-ilmettä ja käyttäjien muuttuneita tarpeita. Avidly oli mukana […] Lue lisää

Renoa

Tekijä: Avidly

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Projektin tyyppi: Yrityksen sivusto kuluttajille

Renoa on omakotitalojen ja taloyhtiöiden korjausrakentamiseen erikoistunut energinen asiantuntijayhteisö. Renoa tekee kodin remontteja huolettoman asumisen puolesta ja tarjoa enemmän kuin vain putki-, viemäri-, sähkö- ja lämmitystekniikan kunnossapitoa. Renoa luo työllään asiakkailleen kotimielenrauhaa. Renoalla oli tarve yhdistää heidän kuuden eri tytäryhtiöidensä sivustot uudistuvan Renoa-brändin alle yhdeksi sivustoksi. Lisäksi Ruotsin markkinaa palvelemaan yhdistettiin kahden yrityksen sivut renoa.se […] Lue lisää

ES Kodit

Tekijä: Avidly

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Projektin tyyppi: Yrityksen sivusto kuluttajille

ES-Kodit – Asiakaskokemusta parannettiin WordPress verkkosivuston selkeyttämisellä LÄHTÖKOHTA – Luotettavia ja vastuullisia asumispalveluita ES Konserni on vastuullinen ja luotettava asuntojen sekä asumispalveluiden tarjoamiseen erikoistunut yritys. Konsernin laaja palveluvalikoima on aina tuottanut palveluita erilaisiin tarpeisiin. Tavoitteena on aito vuorovaikutus sekä asiakkaiden että sidosryhmien kanssa. ES Konserniin kuuluu ES Kotien lisäksi ES Isännöinti. Isännöintipalvelujen irtautumisen myötä asuntojen […] Lue lisää

Muistiliitto

Tekijä: Trimedia Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Projektin tyyppi: Järjestön verkkopalvelu

Laaja WordPress-sivustouudistus Muistiliiton verkkosivuprojektissa luotiin kattava ja monipuolinen verkkopalvelukokonaisuus. Teknisesti sivusto koostuu räätälöidyistä Gutenberg-lohkoista, tapahtumakalenterista, Muistikummitestistä, jäsensivustoista, lahjoitustoiminnallisuudesta sekä extranetistä. WordPress-projekti sisälsi verkkopalvelun sisällön, rakenteen ja elementtien tarkennuksen tilaajan toiveiden mukaisesti, hyödyntäen palvelumuotoilun työkaluja. Palvelumuotoilun työpajat Suunnittelimme ja ideoimme verkkopalvelun käyttökokemusta neljässä yhteisessä työpajoissa ja toistuvissa viikkopalavereissa. Ratkaisun käyttöliittymä ja visuaaliset suunnitelmat toteutettiin saavutettavuusvaatimusten mukaisesti, […] Lue lisää

Optiscan Oy:n uusi verkkosivusto

Tekijä: Verkkoasema Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 10 000–30 000 €

Projektin tyyppi: Yrityksen sivusto yritysasiakkaille (B2B)

Optiscan Oy on johtava logistiikka-alalla toimiva teknologiayritys, joka auttaa asiakkaitaan tehostamaan varastoinnin ja tiedonhallinnan prosesseja. Yrityksen palvelutarjontaan kuuluvat niin ohjelmistoratkaisut, laitteet kuin huoltopalvelutkin asiakasyritysten sisälogistiikan parantamiseksi. Verkkosivu-uudistuksen lähtökohtana oli verkkosivuston toiminnallisuus. Aiempi sivusto oli teknisesti vanhentunut, ja sen toiminta oli rajallista. Oli helpompaa ja järkevämpää uudistaa koko sivusto alustaa myöten. Tavoitteet Optiscanilla oli kolme päätavoitetta […] Lue lisää

Vierityspalkki.fi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset. Uutiskirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.


Tilaa uutiskirje.

  • 40-50 asiantuntija-artikkelia vuosittain.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja. Julkaistuja artikkeleita jo yli 1000 kappaletta.


    Kaikki artikkelit

  • 150-200 julkaistua referenssicasea joka vuosi.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.


    Selaa toimistojen julkaisuja

  • 300-400 työpaikkailmoitusta vuosittain.

    Vuodesta 2007 toiminut ilmoituspalsta on edelleen sivuston suosituin osio. Moni asiantuntija on löytänyt useammankin työpaikan palstan kautta vuosien varrella.


    Selaa avoimia työpaikkoja

  • 31 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.


    Selaa Toimistot-listaa

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen – ihan oikeasti.

Siirry takaisin sivun alkuun