Nykytaiteen museo Kiasma

Toimiston ilmoittama referenssi

Tekijä: Avidly

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Projektin tyyppi: Järjestön verkkopalvelu

Erityistä: Saavutettavuus testattu ja huomioitu osana projektia

Otathan huomioon, että tämä referenssi on yli 3 vuotta vanha, joten referenssikuvauksen sisältö ei välttämättä enää edusta palvelun nykyistä tilannetta. Tuoreita julkaisuja samasta aihepiiristä löydät lisää Järjestön verkkopalvelu -kategoriasivulta.

Kiasma on yksi Suomen suosituimmista museosta. Helsingin keskustassa sijaitseva nykytaiteen museo esittää, kerää ja tekee tunnetuksi nykytaidetta. Näyttelyiden lisäksi Kiasmassa järjestetään esityksiä ja tapahtumia. Kiasma on osa Kansallisgalleriaa.

Kiasman verkkosivuston uudistuksen tavoitteena oli toteuttaa asiakaslähtöinen sivusto, joka on niin visuaalisesti kuin teknisestikin nykyaikainen ja muokkautuva, mobiilioptimoitu, helposti päivitettävä, tietoturvallinen sekä EU:n saavutettavuusdirektiivin vaatimukset täyttävä.

Projekti aloitettiin vaatimusmäärittelyn tarkennuksella ja workshop-tapaamisilla, joissa käsiteltiin palvelun kohderyhmät ja käyttäjäpersoonat sekä suunniteltiin yhdessä Kiasman projektitiimin kanssa uusi, entistä yksinkertaisempi ja käyttäjiä paremmin palveleva rakenne.

Näiden suunnitelmien pohjalta Avidly suunnitteli sivuston käyttöliittymän minkä lopputuloksessa myös Kiasman väellä oli merkittävä panos. Käyttöliittymän käytettävyyttä testattiin mobiililaitteilla loppukäyttäjien testiryhmän toimesta ja testauksen huomioiden pohjalta suunnitelmiin ja lopulliseen toteutukseen tehtiin parannuksia.

Käyttöliittymän teknisessä toteutuksessa käytettiin Avidlyn omaa ulkoasuteemaa. Kuudella eri kielellä toimivassa sivustossa on normaalien sisältösivujen lisäksi ajankohtaisia artikkeleita ja blogikirjoituksia sekä tapahtumia. Sisältöjen tarpeisiin kehitettiin useita räätälöityjä Gutenberg-editorin sisältölohkoja sekä lohkomalleja.

Täysin räätälöityinä toimintoina sivustoon kehitettiin museon tarpeita vastaavat aukiolo- ja poikkeusaukiolojen hallinta, ilmoitukset-banneritoiminto, kriisiviestintä-toiminto sekä laajimpana kokonaisuutena tapahtumakalenteri, joka toimii yhteen aukiolojen kanssa. Tapahtumiin jotka voivat olla myös toistuvia päädyttiin tekemään oma välimuistitoiminto kalenterin nopean toimivuuden varmistamiseksi. Osa tapahtumista arkistoidaan automaatiolla erilliseen arkisto-näkymään niiden päätyttyä.

Myös päänavigaation ns. mega-menun hallinta toteutettiin räätälöitynä ratkaisuna, joka mahdollistaa sisällön syötön myös navigaation sisään. Lisäksi projektissa tehtiin integraatio Kansallisgallerian Museoshop.fi WooCommerce-verkkokauppaan REST-rajapintaa hyödyntäen sekä sisältölohko jolla voidaan esittää kaupan tuotteita erilaisilla kriteereillä.

Ennen uudistusta Kiasmalla oli pääsivuston lisäksi erillinen blogisivusto, tapahtuma-arkisto -sivusto sekä press-palvelu medialle. Projektin yhteydessä näiden palveluiden blogikirjoitukset, tapahtumat ja niihin liittyvät mediatiedostot migroitiin uuteen sivustoon.

Sivusto toteutettiin WordPress-multisite -asennukseen sillä sivustoon kehitettyjä ratkaisuja haluttiin hyödyntää myös muiden Kansallisgallerian museoiden sivustojen uudistuksessa.

Kiasma Press-sivusto rakennettiin press.kiasma.fi alisivustona. Kolmella kielellä toimivaan palveluun kehitettiin räätälöity sisällönhallinta erilaisten mediatiedostojen kuten kuvien ja videoiden hallintaan, niiden kansiointiin ja kansioiden tai yksittäisen tiedostojen näkyvyyteen joko julkisena tai vain rekisteröityneille käyttäjille. Lisäksi Press-sivuston lehdistötiedotteisiin tehtiin mahdollisuus julkaista niitä myös pääsivuston Ajankohtaista-osioon.

Sivustojen toteutuksessa huomioitiin saavuttavuusdirektiivin WGAC 2.1 AA-tason vaatimuksien täyttyminen. Saavutettavuuden tila varmistettiin hyödyntämällä Siteimprove-palvelua sekä tekemällä manuaalista testausta.

Julkaisun jälkeen Avidly on vastannut sivuston ylläpidosta, käytön tuesta ja jatkokehityksestä.

Lue lisää: Järjestön sivustouudistus – kaikki julkaisut Vierityspalkissa


Sinua voisi kiinnostaa myös

Rengasmarket

Tekijä: Avidly

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Laaja sivustorypäs talttui helposti ylläpidettäväksi ja asiakaslähtöiseksi Rengasmarketing verkkosivun ja verkkokaupan uudistuksen vaikutukset näkyvät myös analytiikan puolella. Uuden teknologian ja parempien SEO-työkalujen tuella orgaaninen liikenne on kasvanut 20 % edellisvuoden 2 kk:n vertailujaksoon nähden. Lähtökohta – Brändi, jolla yli 30 eri sivustoa Rengasmarket on suomalainen yli 60 kauppiaan muodostama autonrenkaiden vähittäismyyntiketju, joka tarjoaa asiakkaille renkaita, […] Lue lisää

Hexatronicin uusi verkkopalvelu

Tekijä: Avidly

Tärkein teknologia: HubSpot CMS

Projektin budjetti: yli 100 000 €

Hexatronicin uusi, Avidlyn suunnittelema ja toteuttama verkkopalvelu yhdistää globaalin brändin johdonmukaisuuden ja markkinakohtaiset tarpeet modulaarisella rakenteella, joka parantaa käyttäjäkokemusta ja helpottaa tiedonhallintaa eri maissa. Globaalisti merkittävälle toimijalle moderni modulaarinen verkkosivusto Ruotsalainen Hexatronic on laajentanut liiketoimintansa globaaliksi nopeassa tahdissa ja tehnyt huomattavaa nousua myös Tukholman pörssissä. Yhtiön ydinosaamista ovat valokuitukaapelit sekä niihin liittyvät tuotteet ja palvelut. […] Lue lisää

Rakennusliike Evälahti

Tekijä: Avidly

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Rakennusliike Evälahti Oy on vahva ja tunnettu toimija ydintoiminta-alueellaan Etelä-Karjalassa. Vuonna 1950 perustettu Evälahti Oy on Suomen kolmanneksi vanhin saman suvun omistuksessa oleva  järjestäytynyt rakennusalan perheyritys. Yrityksen kotipaikka on Imatra ja vuonna 2010 perustetun tytäryrityksen Rakennusliike Evälahti Uusimaa Oy:n myötä Evälahti rakentaa enemmän myös pääkaupunkiseudulla. Evälahdella oli tarve uudistaa verkkosivustonsa ulkoasua sekä sisältöä. Tärkeää oli […] Lue lisää

Suomen rokotetutkimus (FVR)

Tekijä: Avidly

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Uutena yrityksenä Suomen rokotetutkimus (FVR) kaipasi sekä lisää tunnettuutta että ammattimaisuutta viestivät verkkosivut. Visuaalisen ilmeen päivitys ja verkkosivuston uudistus olivat tärkeä osa tavoitteen saavuttamista. Lähtötilanne – Kansainvälisesti tunnustettu rokotetutkimuksen asiantuntija Suomen rokotetutkimus (FVR) on 2022 toimintansa aloittanut kaupalliseen rokotetutkimukseen erikoistunut valtion erityistehtäväyhtiö. FVR:llä tutkitaan rokotteiden tehoa, turvallisuutta ja vaikuttavuutta vuosikymmenten kokemuksella ja kansainvälisesti tunnustetulla, tieteellisesti […] Lue lisää

Finnfund – uusi verkkopalvelu ja digimarkkinointi

Tekijä: redandblue

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Lähtökohdat verkkopalvelu-uudistukseen Finnfund on suomalainen kehitysrahoitusyhtiö, joka rahoittaa kestävän kehityksen mukaisia hankkeita kehittyvissä maissa. Finnfundin tavoitteena on tukea yksityisen sektorin investointeja tarjoamalla lainoja, pääomasijoituksia ja asiantuntijatukea. Finnfund pyrkii edistämään talouskasvua ja uusien työpaikkojen syntymistä sekä kehittämään ilmastoratkaisuja, jotka auttavat hillitsemään ilmastonmuutoksen vaikutuksia ja tukevat kestävämpää tulevaisuutta. Yhtiö toimii laajasti erityisesti Afrikassa, Aasiassa ja Latinalaisessa Amerikassa, […] Lue lisää

Suomen Uusiutuvat

Tekijä: Digitoimisto Dude Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 10 000–30 000 €

Lähtökohdat Suomen Uusiutuvat (entinen Suomen Tuulivoimayhdistys) toimii energia-alan edelläkävijöiden edunvalvojana ja tietopankkina, mutta vanha sivusto ei täysin palvellut yhdistyksen kasvavia tarpeita. Tavoitteena oli luoda nimiuudistuksen myötä uudistetun brändin pohjalta uskottava, läpinäkyvä ja proaktiivinen viestintäkanava, joka tukee niin jäsenmäärän kasvua, tiedon jakamista kuin vaikuttamistyötä. Haasteina olivat erityisesti sisällön jäsentely, käyttäjäpolut ja navigaation selkeys. Myös manuaalinen päivittäminen […] Lue lisää

Vierityspalkki.fi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi verkkopalveluiden kehityksestä, internetin teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset. Uutiskirjeellä on jo yli 1100 tilaajaa.


Tilaa uutiskirje.

  • 40-50 asiantuntija-artikkelia vuosittain.

    Toimitettua asiasisältöä verkkopalveluiden uudistuksista ja kotimaisen ohjelmistoalan tapahtumista. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja. Julkaistuja artikkeleita jo yli 1000 kappaletta.


    Kaikki artikkelit

  • 150-200 julkaistua referenssicasea joka vuosi.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.


    Selaa toimistojen julkaisuja

  • 300-400 työpaikkailmoitusta vuosittain.

    Vuodesta 2007 toiminut ilmoituspalsta on edelleen sivuston suosituin osio. Moni asiantuntija on löytänyt useammankin työpaikan palstan kautta vuosien varrella.


    Selaa avoimia työpaikkoja

  • 31 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-toimistoihin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.


    Selaa Toimistot-listaa

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1100 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen – ihan oikeasti.

Siirry takaisin sivun alkuun