AfterDawn lokalisoi Tom’s Hardware –teknologiajulkaisun
Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 14 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Yle korostaa käyttäjäprofiilien hyötyjä - mutta ei edelleenkään perustele profiilipakkoa.
Kotimainen verkkojulkaisija AfterDawn on sopinut mielenkiintoisen sopimuksen Tom’s Hardware –teknologiajulkaisua toimittavan Bestofmedia Groupin kanssa. AfterDawn Oy lokalisoi Tom’s Hardware -julkaisun suomeksi ja vastaa jatkossa palvelun pyörittämisestä Suomessa. Julkaisu tullaan myös rakentamaan AfterDawnin oman julkaisujärjestelmän päälle. Julkaisu tulee syksyllä löytymään osoitteesta hardware.fi.*
AfterDawn suunnittelee palvelun viemistä myös Norjaan, Ruotsiin ja Tanskaan, koska lisenssi kattaa myös nämä maat.
Tom’s Hardwarea on julkaistu vuodesta 1996 lähtien ja palvelu onkin monille teknologiaharrastajille tuttu vuosien takaa. Viime vuosina lisääntynyt kaupallisuus on saanut kuitenkin monet fanit kääntymään muiden palveluiden puoleen. AfterDawn uskoo kuitenkin vuonna 2007 tapahtuneen omistajavaihdoksen muuttaneen suuntaa takaisin uskottavammaksi toimijaksi.
Vierityspalkki kysyi AfterDawnin toimitusjohtaja Petteri Pyynyltä kommentteja julkaisun lokalisoinnin työllistävyydestä. Pyyny arvelee, että itse julkaisun toteuttaminen kotimaisille markkinoille ei ole heille isokaan haaste:
“Sinänsä sivuston rakenteen lokalisointi ei ole pahakaan rasti —
AfterDawn.com on lokalisoitu sen verran monelle kielelle, että
meillä on tekniikka ja työkalut monikielisiin julkaisuihin
rakennettu firman sisällä jo vuosien mittaan aika hyvään
kuosiin.”
Itse toimittamisen resursointiinkin suhtaudutaan aluksi maltillisesti ja mitään isoa toimituksen perustamista ei aiota tehdä:
“Toimitustyöhön tullaan pistämään arviolta yhden täysipäiväisen
toimittajan verran aikaa, johon sisältyy sekä oma uutistuotanto
palveluun että käännösmateriaali. Käytämme toimittamiseen sekä
AfterDawn.com:n “dedikoituja” että Tom’s Hardwarea varten palkattuja toimittajia. Uutisia ja artikkeleita tulee alkuvaiheessa olemaan 5-10/arkipäivä. Lanseerauksen jälkeen 6kk sisään tulemme toki tekemään omat johtopäätökset resursoinnin suhteen, eli lisätäänkö vai pidetäänkö sama taso.”
Suomen markkina ei ole aiemmin viehättänyt kansainvälisten verkkobrändien lokalisointia ja etenkään perinteiset mediatalot eivät ole tähän kehitykseen lähteneet. Isoimpana haasteena taitaa olla, että useimmat mediatalot eivät ole vielä saaneet vietyä edes omia lehtiään järkevästi verkkoon.
AfterDawn on jo vuosia haastanut perinteisen median saitteja keräämällä huomattavia viikkolukuja verkkopalveluihinsa. AfterDawnin nykyinen palvelu kuuluu esimerkiksi TNS Metrixin listalla haastajaryhmään, jossa noin 200 000 viikkokävijän lukuja tahkoavat mm. Uusi Suomi ja Ampparit. Uusien aluevaltauksien myötä tavoitteena on epäilemättä lähteä haastamaan sivustoja kuten Plaza, Taloussanomat ja jopa tietyin osin Suomi24.
AfterDawn väläyttää nyt kotimaisille mediataloille tulevaisuutta, jossa keskeiset verkkomedian tuottajat ja välittäjät eivät olekaan isoja, perinteisiä toimijoita.
2 kommenttia on “AfterDawn lokalisoi Tom’s Hardware –teknologiajulkaisun”
Kommentointi on suljettu.
Minnea
On omituista kieltämättä mihinköhän hintaan tekevät ettei vaan olisi niin että toiminta on ulkoistettu intiaan ja vetävät maineen välistä haluaisinpa nähdä sen joka tämän ottaa kontolleen kun ns. shit osuu pöytätuulettimeen ;)
Vesa
Ja mitäs pahaa siinä on, jos toiminta on ulkoistettu Intiaan ja vetävät maineen välistä?