Journalisti-lehti kirjoittaa mediatalojen uusista ansaintamalleista

Artikkeli

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 3 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Yle korostaa käyttäjäprofiilien hyötyjä - mutta ei edelleenkään perustele profiilipakkoa.

Journalisti-lehti tarkastelee ilmiötä, jota Vierityspalkissakin on seurattu jo pitkään. Mediatalojen vaikeudet näkyvät palveluiden yhdistämisinä ja samojen juttujen julkaisemisessa monessa kanavassa. Viimeisimpänä muutoksena Alma Media kuoppasi Markkinointi & Mainonta -lehden ja uudelleenohjasi vuodenvaihteessa koko sivuston Kauppalehti.fi-sivustoon vain parin kuukauden siirtymäajan jälkeen.

Journalisti-lehti kiteyttää ilmiön napakasti:

”Suomalaiset aikakauslehtitalot etsivät kiivaasti keinoja pysyä pinnalla. Työ niissä muuttuu vinhaa vauhtia: lehtien omat toimitukset vaihtuvat monen tuotteen yhteistoimituksiksi ja verkkoon kehitetään uusia konsepteja.”

>> Lue artikkeli: Aikakauslehtitalot kehittävät kuumeisesti uusia tapoja ansaita, mutta miten käy journalismin? – Journalisti 17.12.2020

Erityisesti A-lehtien muutos on ollut kiinnostavaa seurattavaa. Lehtien julkaisijasta on hyvää vauhtia tulossa verkkokauppojen myyntiä kiihdyttävä sisällöntuotantokoneisto. Ei olekaan kovin yllättävää, että perinteiset journalistit ovat takajaloillaan tästä muutoksesta. Ulkopuolisen silmin muutos ei kuitenkaan tunnu kovin isolta. Ainahan naistenlehdet ja sisustuslehdet ovat tehneet härskiä kaupallista yhteistyötä mainostajien kanssa. Nyt se on vain avoimempaa, kun jutuista linkitetään verkkokauppoihin suoraan.

”A-lehdillä on verkkosivustot apu.fi, terve.fi ja meillakotona.fi. Niillä julkaistavien juttujen oheen myydään mainontaa, kaupallista yhteistyötä ja verkkokauppapaikkoja. Meillakotona.fi yhdistää sisustusjuttuja pysyvään verkkokauppaan, jonka nimi on Meillä kotona -kaupat. Kaupan valikoiman kerrotaan perustuvan sisustustoimittajien asiantuntemukseen. Sivuston liikevaihto kasvaa Ala-Laurilan mukaan hyvin.”

Vierityspalkissakin on kirjoitettu A-lehtien innostuksesta ostaa verkkokauppoja. Tiiviimpi yhteistyö näiden myyntikanavien ja omien sisältöjen kanssa lienee vain ajan kysymys. On myös ymmärrettävää, että välttämättä vanhan liiton sisällöntuottajat eivät ole samalla tavalla innostuneita lisääntyneestä kaupallisuudesta ja suoraan myyntiin tähtäävien sisältöjen tekemisestä.

”A-lehdet-konserni on viime vuosina ostanut verkkokauppa- ja markkinointiliiketoimintaa eli osuudet Finnish Design Shopista, Keskisen Kello Oy:sta ja markkinointitoimisto Genero Oy:sta. Kaikkien kolmen liikevaihdot kasvavat kymmeniä prosentteja vuodessa.

Suunnitteilla on myös kapealle mutta kansanväliselle yleisölle suunnattu verkkomedia, vähän kuin journalismin Finnish Design Shop.”

Vastaavaa omien sisältökanavien voimakasta käyttöä tekevät muutkin. Esimerkiksi Sanoma on ostanut viime vuosina paljon festareita, joiden markkinointiin se käyttää hyvin suoraviivaisesti omia radio-, lehti- ja televisiokanaviaan.

A-lehtien pelikirja vaikuttaa lopulta kovin samankaltaiselta kuin mitä Sanoma tekee.

Journalistisen työn osuus toki kapenee muutoksessa, mutta reittejä toimivaan liiketoimintaan tuntuu kyllä olevan. Siksi ehkä puhuminen liiketoimintakriisistä on jopa liioiteltua. Kyse on vain liiketoiminnan ytimen siirtymisestä vieläkin kauemmaksi journalismista kuin aiemmin.

Perttu Tolvanen

Perttu on Vierityspalkin päätoimittaja ja kirjoittaja.

Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu on konsulttiyhtiö North Patrol Oy:n konsultti ja toinen perustaja. North Patrol on digitoimistoista ja järjestelmätoimittajista riippumaton konsulttiyhtiö, joka suunnittelee digitaalisia palveluita ja auttaa asiakkaita onnistumaan uudistushankkeissaan. Ota yhteyttä Perttuun!



Vierityspalkki.fi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset. Uutiskirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.


Tilaa uutiskirje.

  • 40-50 asiantuntija-artikkelia vuosittain.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja. Julkaistuja artikkeleita jo yli 1000 kappaletta.


    Kaikki artikkelit

  • 150-200 julkaistua referenssicasea joka vuosi.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.


    Selaa toimistojen julkaisuja

  • 300-400 työpaikkailmoitusta vuosittain.

    Vuodesta 2007 toiminut ilmoituspalsta on edelleen sivuston suosituin osio. Moni asiantuntija on löytänyt useammankin työpaikan palstan kautta vuosien varrella.


    Selaa avoimia työpaikkoja

  • 31 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.


    Selaa Toimistot-listaa

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen – ihan oikeasti.

Siirry takaisin sivun alkuun