Markkinointi & Mainonta lopetetaan – onko Tivi seuraava?
Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 4 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Miltä mediatalojen evästelappujen pitäisi oikeasti näyttää?.
Markkinointialan keskeisin julkaisu, Markkinointi & Mainonta, lopettaa toimintansa tämän vuoden loppuun.
Lukuisilla eri lempinimillä kutsuttu lehti on viime vuosina panostanut verkkomediaansa ja laajentanut kirjoittamistaan aika paljonkin digimarkkinoinnin ja verkkokaupan alueille. Digimarkkinoinnin ja verkkokauppasektorin toimistoista on kirjoitettu kohtuullisesti, joten lopettamispäätös on harmi myös kotimaisen web-alan näkökulmasta.
Lopettamispäätös ehkä järkyttää joitain markkinointialan ihmisiä, mutta kovin suurena yllätyksenä tätä YT-neuvottelujen radikaalia tulosta ei voi pitää. Markkinointi & Mainonnan juttuja on julkaistu esimerkiksi Kauppalehden puolella jo jonkin aikaa.
Alma Median mukaan lopettamisen jälkeen aiotaankin entisestään vahvistaa Kauppalehden raportointia markkinointialan asioista. Kovin paljon muuta ei Alman lehdistötiedote aiheesta suostukaan sanomaan.
On kiinnostavaa nähdä, mihin suuntaan tämä muutos vie esimerkiksi Kauppalehteä. Kauppalehden yrityksistä raportoivat artikkelit ovat yleisesti ottaen varsin faktapohjaisia ja keskittyvät liiketoiminnan todennettuihin saavutuksiin. Markkinointi & Mainonta on taas aina ollut tunnettu siitä, että suurin osa alan toimistoista kertovista jutuista on hyvin ruusuisia juttuja, joissa annetaan paljon palstatilaa toimitusjohtajien mahtipontisille visioille ja lupauksille.
Vaikuttaa siltä, että median keskittyminen etenee myös talousuutisoinnin saralla. Tosin Suomessa talousuutisoinnin keskittyminen on ollut todellisuutta jo pitkään. Alma Media kun omistaa lähes kaikki talousuutisointia tekevät merkittävät mediat. Näin onkin loogista, että yhteisessä omistuksessa olevia julkaisuja yhdistetään, koska etenkin verkossa on paljon syitä keskittää panostukset yhteen brändiin. Aiemminhan esimerkiksi A-lehdet on keskittänyt merkittävästi omia julkaisujaan verkossa. Esimerkiksi apu.fi-palvelun alla julkaistaan monen eri lehden juttuja. Myös Helsingin Sanomat on tehnyt HS.fi-mediasta yhä isompaa palvelua, vaikka printin puolella onkin vielä paljon erillisiä brändejä.
Ei olisikaan kovin yllättävää, jos Alma olisi päättänyt tehdä Kauppalehti.fi-palvelusta yritysmaailmaa koskettavan uutisoinnin keskipisteen. Markkinointi & Mainonta -lehden fuusioituminen Kauppalehden teemaosioksi voi näin olla laajemman kehityksen alkua.
Esimerkiksi Tivi on myös ollut hyvin samansuuntaisen kehityksen kohteena viime vuosina. Juttujen yhteisjulkaisua muun muassa Kauppalehden ja Talouselämän kanssa harrastetaan sielläkin yhä enemmän, ja Tivin sivusto on ollut käytännössä hyvin identtinen M&M:n sivuston kanssa. Kovin toimivaa liiketoimintamallia tuskin on Tivilläkään verkossa.
Tivin isoimpana etuna lienevät isot liitot, joiden jäsenetuna lehti tarjoillaan varsin laajalle lukijakunnalle. Monet yhteistyökuviot erilaisten liittojen kanssa lienevätkin isoimpia hidasteita laajemmalle remontille Alman brändien sisällä. Suunta lienee kuitenkin selvä, ja tästä kertoo jo Alman yhä enemmän harrastama monikanavajulkaisu, jossa samasta jutusta yhä useammin tehdään vain pienillä muutoksilla versiot useaan eri lehteen.
Eri mediatalojen syyt keskittää julkaisemistaan isoihin palveluihin tosin voivat olla hieman erilaisia. Esimerkiksi A-lehdet keskittänee, koska pyrkii saavuttamaan mahdollisimman ison yleisön sisällöilleen, jotta voi olla mainostajille mahdollisimman houkutteleva media. Alma Median ja HS:n syyt keskittämiseen lienevät erilaiset, koska nämä pitävät suurimman osan jutuistaan maksumuurin takana ja pyrkivät tekemään rahansa ensisijaisesti digitilauksilla mainonnan sijasta. Digitilaajien houkuttelussa taas on merkittävä etu, jos pystyy tarjoamaan kuukausimaksun vastineeksi mahdollisimman paljon sisältöä.
Esimerkiksi Alman tavoitteena on varmasti jossain pisteessä tarjota esimerkiksi Kauppalehden tilaajille mahdollisuuksia räätälöitä entistäkin enemmän omaa tilaustaan, ja tällöin mitä laajempi sisältötarjonta on saman brändin alla, sitä helpompi vaihtoehtoisia tilauspaketteja on rakentaa.
1 kommentti “Markkinointi & Mainonta lopetetaan – onko Tivi seuraava?”
Kommentointi on suljettu.
Perttu Tolvanen
Nyt tammikuussa Marmai on todellakin haudattu kertaheitolla, koska saitti uudelleenohjaa Kauppalehteen.
Vanhat artikkelit on näköjään siirretty Kauppalehden saitille ilman että niistä näkee enää mitenkään sitä missä ne on julkaistu alunperin. Ainakin vuoden 2020, 2019 ja 2018 juttuja löytyy nyt Kauppalehden saitilta. Toki ne on voitu julkaista siellä jo aiemminkin, koska juttuja on tosiaan aiemminkin julkaistu Kauppalehden puolella.
Aika tehokas tuhoaminen. Onneksi sentään uudelleenohjaukset näyttää olevan tehty asiallisesti ja useampi vuosi taaksepäin.