Valtori kilpailutti analytiikkatyökalut valtion yksiköille

Artikkeli

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 5 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Markkinoinnin automaation järjestelmät Suomessa.

Kuten tässä blogissa on eri otteisiin raportoitu, on Valtorin asema valtionhallinnon ostajana kasvanut tasaisesti viime vuosina. Nyt viimeisin kiinnostava kilpailutus kohdistui analytiikkapalveluihin, joita Valtori kilpailutti kolmessa eri kategoriassa.

Ensimmäinen kategoria keskittyi SaaS-tyyppisen perus-analytiikkatyökalun hankintaan, toinen kategoria keskittyi asiakaskohtaisesti räätälöitävän analytiikkatyökalun hankintaan ja kolmannessa kategoriassa ostettiin asiantuntijapalveluita analytiikkakonsultointiin.

Hiljattain julkaistu jälki-ilmoitus tästä kilpailutuksesta kertoo nyt kuka voitti ja minkäarvoisista keikoista on todennäköisesti kysymys.

Jaettuna SaaS-palveluna hankittavan perus-analytiikkatyökalun kilpailutuksen voitti Fonecta Oy. Tarjouksia kisaan tuli neljä (4) kappaletta. Hinnan painoarvo oli huomattava, koska pisteistä jopa 90% annettiin hinnan perusteella.

Valtorilta vahvistettiin Vierityspalkille, että Fonectan tarjoama SaaS-palvelu on käytännössä Snoobi, jonka Fonecta nykyisin omistaa.

Sopimuksen arvoksi on määritetty 246 300 euroa, joka sisältää analytiikkatyökalun kustannukset, käyttäjätuen sekä asiantuntijapalvelut tarjottavalle työkalulle. Todellinen sopimuksen arvo määrittynee kuitenkin vasta sopimuskauden aikana palveluita ostettaessa. Todennäköisesti tässä on ilmoitettu kilpailutuksen vertailussa käytetty summa.

Valtori arvioi kilpailutuksessa, että jopa yli 100 organisaatiota odottaa tämän SaaS-ratkaisuna tarjottavan analytiikkatyökalun käyttöönottoa kilpailutuksen jälkeen.

Lieneekin varsin todennäköistä, että valtionhallinnossa siirrytään yhä enemmän webbimittauksessa pois Google Analyticsin käytöstä, koska Valtorin tarjoamat palvelut ovat käytännössä niitä joita monet yksiköt ensisijaisesti suosivat. Kilpailutuksessa Valtori haki nimenomaan vaihtoehtoa ilmaiselle Google Analyticsille, ja kilpailutuksessa painotettiin mm. datan omistajuutta, jonka täytyi jäädä asiakasorganisaatioille täysin.

Asiakaskohtaisen analytiikkaratkaisun kategoriaan saapui vain yksi tarjous, ja täten kisan voitti suoraan Fujitsu Finland Oy. Valtori kertoi Vierityspalkille, että Fujitsun tarjoama tuoteratkaisu on käytännössä Piwik Pro.

Hankintaan sisältyy työkalun tarjoamisesta syntyvät kustannukset, käyttäjätuki ja asiantuntijapalvelut työkaluun liittyen. Hankinnan arvoksi on arvioitu 514 188 euroa. Hinnan painoarvo oli kilpailutuksessa varsin huomattava (80%). Valtorin arvio on, että potentiaalisia asiakaskohtaisen ratkaisun asiakkaita olisi Valtorin asiakkaissa noin 20 kappaletta. Todellinen sopimuksen kautta syntyvä arvo määrittyy tässäkin tapauksessa vasta käyttöönottojen myötä.

Kolmannessa kategoriassa ostettiin analytiikkaan liittyviä asiantuntijapalveluita, joita Valtorin asiakkaat voivat ostaa vaikka eivät olisikaan Valtorin tarjoamien analytiikkapalveluiden käyttäjiä. Tähän kilpailutukseen saapui kaksi (2) tarjousta, ja voittajaksi valittiin Innofactor Software Oy. Asiantuntijapalveluiden konsultoinnin arvoksi on arvioitu 153 000 euroa, mutta tämäkin on käytännössä pisteytyksessä käytetty arvo, joten todellinen arvo määrittyy vasta sopimuskauden aikana (joka on oletettavasti neljä (4) vuotta, koska sitä ei ole ilmoitettu erikseen).

Kolmannessakin kategoriassa hinnan painoarvo oli kohtuullisen korkea (75%), mutta silti tarjousten määrä on erikoisen alhainen. Onko analytiikkaosaajille niin paljon kysyntää, että tällaisiin kisoihin ei tarvitse tai kannata osallistua?

Analytiikkatyökalujen kilpailutuksissa vähäiset tarjousten määrät ovat helpommin ymmärrettäviä, koska työkaluihin erikoistuneita taloja on varsin vähän. Asiantuntijapalveluita löytyy kuitenkin monelta eri taholta, joten herää tietysti myös kysymys, että oliko kilpailutuksessa jotain niin erikoista, että moni jätti tarjoamatta.

Tosin esimerkiksi Fujitsua ei voi pitää mitenkään erityisesti analytiikkaan erikoistuneena talona, ja voitto lieneekin enemmän seurausta Fujitsun aktiivisuudesta julkisten hankintojen saralla. Tässä olisi varmaan opittavaa muillekin, koska kukapa toimittaja ei haluaisi osallistua kilpailutukseen, jossa on ainoa tarjoaja. Kokenut toimittaja osaa ehkä jopa lukea tilannetta ennakkoon, ja arvioida kilpailevien tarjousten todennäköisyyttä tällaisessa varsin harvinaisessa kilpailutuksessa.

Analytiikkapalveluiden kilpailutus on myös varsin tyypillinen Valtorin tarjoama palvelu. Kuten kilpailutusdokumenteissa todetaan, on Valtorin rooli palveluiden tarjoajana käytännössä laskutuksen koordinointia.

”Valtori toimii analytiikkaratkaisupalveluiden ja asiantuntijapalveluiden pääasiallisena hallinnollisena yhteyspisteenä. Valtori toimittaa asiakkaille palveluiden laskutuksen ja laskutusraportoinnin sekä sopii palveluiden käyttöönottamisesta.”

Valtorin suurin hyöty asiakkailleen onkin siinä, että Valtori hoitaa kilpailutuksen, ja tämän jälkeen Valtorin asiakkaat voivat ostaa palveluita ilman kilpailutuksia. Käytännössä työt tehdään varsin suoraan kilpailutukset voittaneiden toimistojen ja palveluntarjoajien kanssa, mutta tässä alihankintaketjutusmallissa voi piillä myös yksi syy vähäiseen tarjoajien määrään.

Lue lisää: Web-analytiikka – kaikki artikkelit Vierityspalkissa

Perttu Tolvanen

Perttu on Vierityspalkin päätoimittaja ja kirjoittaja.

Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu on konsulttiyhtiö North Patrol Oy:n konsultti ja toinen perustaja. North Patrol on digitoimistoista ja järjestelmätoimittajista riippumaton konsulttiyhtiö, joka suunnittelee digitaalisia palveluita ja auttaa asiakkaita onnistumaan uudistushankkeissaan. Ota yhteyttä Perttuun!

2 kommenttia on “Valtori kilpailutti analytiikkatyökalut valtion yksiköille”

  1. Näin ”meta-kommenttina”: on positiivinen kehityskulku, että valtio pyrkii myös analytiikan osalta nostamaan kotimaisuuden astetta. Laajemmat yksityisyyden suojaan liittyvät asiat ovat kuitenkin taustalla. Toisaalta tämä aikaisemmin julkaistu Vierityspalkin juttu ”seurantakuninkaista” on edelleen aika karmaisevaa luettavaa…

  2. Kiitos kommentista, Jukka! Olen täysin samaa mieltä, että kotimainen analytiikka ja omissa käsissä oleva data on hyvä suuntaus. Valtorilla on juuri tällaisissa asioissa paljon valtaa, ja se käyttää sitä minusta ihan fiksusti (tässä casessa ainakin). Jos tällainen jäisi yksittäisten virastojen asiaksi, niin eihän sille mitään tapahtuisi. Nyt kun Valtori on varmistanut, että ratkaisut ovat sellaisia joissa asiakkaat saavat oikeudet dataan ja datoja ei saa jakaa minnekään kolmansille osapuolille (tai hyödyntää erilaisiin koosteisiin tai mihinkään), niin yksittäisten virastojen ei tarvitse tästä enempää murehtia, käyttävät vain Valtorin kilpailuttamia ratkaisuja ja ovat tyytyväisiä.

Kommentointi on suljettu.



Vierityspalkki.fi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset. Uutiskirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.


Tilaa uutiskirje.

  • 40-50 asiantuntija-artikkelia vuosittain.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja. Julkaistuja artikkeleita jo yli 1000 kappaletta.


    Kaikki artikkelit

  • 150-200 julkaistua referenssicasea joka vuosi.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.


    Selaa toimistojen julkaisuja

  • 300-400 työpaikkailmoitusta vuosittain.

    Vuodesta 2007 toiminut ilmoituspalsta on edelleen sivuston suosituin osio. Moni asiantuntija on löytänyt useammankin työpaikan palstan kautta vuosien varrella.


    Selaa avoimia työpaikkoja

  • 31 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.


    Selaa Toimistot-listaa

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen – ihan oikeasti.

Siirry takaisin sivun alkuun