Aikataulujen joustamattomuus isoin ongelma projekteissa
Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 17 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Verkkopalveluiden alustat Suomessa - markkina alkaa kypsyä.
Konsulttifirma Steerco* selvitteli tutkimuksessa verkkopalveluprojektien kompastuskiviä* ja havaitsi etteivät isoimmat ongelmat olleet muuttuneet viime vuosien aikana juuri mitenkään.
Hankintavaihetta ei hoideta kunnolla ja aikataulu lukitaan liian aikaisin
Isoimmaksi kompastuskiveksi Steerco tunnisti puutteellisen hankintavaiheen suunnittelun. Erityisesti aikataulun lukitseminen jo hankintavaiheessa katsottiin olevan erittäin huono käytäntö – vaikkakin erittäin yleinen käytäntö.
Steerco suosittelee välttämään tiukkojen aikarajojen asettamista, sillä projekti vaikeutuu toteutusvaiheessa helposti, jos aikataulut eivät jousta muutostilanteiden jälkeen – tai jos hankkeen muussa resursoinnissa on kitsasteltu.
Asiakasorganisaatio ei hahmota omaa projektin vaatimaa työmäärää
Steerco nostaa aikataulun kanssa kärkiongelmaksi myös budjetin ja henkilöresurssien epärealistisen mitoituksen.
Verkkopalveluprojekteissahan asiakkaan rooli ei ole juuri koskaan pelkästään ostajan rooli. Asiakasorganisaatiolle verkkopalveluprojekti on yleensä huomattavasti suurempi ponnistus kuin palvelun suunnittelevalle ja toteuttavalle taholle.
Tilannetta kärjistää vielä se, että verkkopalvelu-uudistus on projektina organisaatioille aika harvinainen. Kokemusta hankkeen laajuudesta tai vaadittavista työkokonaisuuksista ei asiakkaalla yleensä ole. Aikaisemmin syksyllä Vierityspalkissa kirjoitettiin Tieturin uudesta web-projektipäällikön valmennusohjelmasta ja todettiin, että vastaavaa koulutusta ei liikaa ole ollut Suomessa aikaisemmin tarjolla.
Täten ei olekaan ihme, että tutkimus nostaa isoimmiksi ongelmiksi asiakasorganisaatioiden epärealistiset käsitykset siitä miten pitkiä verkkopalveluprojektit ovat, kuinka paljon ne maksavat ja kuinka paljon omia resursseja pitäisi varata projektin hoitamiseen.
Maali muuttuu matkan varrella, mutta projektisuunnitelmasta pidetään kiinni kynsin hampain
Eivät verkkopalveluita toimittavat organisaatiot ilman haukkuja jää Steercon tutkimuksessa, mutta ainakin kärkiongelmien kanssa on helppo olla samaa mieltä. Web-projektien myöhästymiset johtuvat usein ongelmista sisällöntuotannossa tai asiakkaalta vaadittavasta päätöksenteosta.
On toimittajillakin laatuongelmia ja käytettävyydestä ei osata huolehtia, mutta kokonaisuutena toimittajat ovat oppineet web-projektien hallinnasta viime vuosina asiakkaita enemmän.
(*Toim. huom. Linkkejä poistettu toimimattomina.)
Lue lisää aiheista:
- Hyvä vaatimusmäärittely kuvaa mitä halutaan, muttei kerro miten
- Verkkopalvelun konseptisuunnittelu North Patrolissa
PS. Jos kaipaat riippumatonta asiantuntijan näkemystä verkkopalvelun jatkokehitykseen, uudistukseen tai teknologian vaihtamiseen, kannattaa tutustua North Patrolin konsultointipalveluihin. North Patrol tuntee Drupalin, WordPressin sekä monet muut teknologiat ja auttaa lukuisia asiakkaitaan uudistuksissa ja verkkopalveluiden jatkokehityksen suunnittelussa.