Kotimainen musiikkijournalismi etsii uusia muotoja verkossa
Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 16 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Miltä mediatalojen evästelappujen pitäisi oikeasti näyttää?.
Uudesta musiikista kiinnostunut löytää vinkkejä verkosta monella tavalla. Perinteinen rockjournalismi hukkuu vertaissuosittelun joukkoon ja sen suhteellinen painoarvo musiikkiin liittyvien hankintapäätösten tekemisessä laskee.
Verkosta löytyy musiikkivinkkejä ainakin kolmella tavalla:
- Kone laskee suositukset ns. joukkojen älyn perusteella
- Kaveripiirin mielipidevaikuttajat suosittelevat löytöjään
- Perinteinen musiikkijournalismi löytää tapoja toimia verkossa
Konevoimalla lasketut algoritmit ovat osoittautuneet toimiviksi musiikin löytämismekanismeiksi. ”Torrent-saittien ”seedatuimmat” musat on jo varteenotettava ”portinvartijamainen” chart siitä mikä on In ja Pop”, huomauttaa Lauri Laurila* Kari Haakanan aloittamassa Jaiku-ketjussa*. Suosittelun klassikko Amazon muistaa, mitä albumeja ja artisteja olet ostanut ja katsellut suosittelee lisää saman tyylistä, kertoen myös mitä muuta muut saman albumin ostaneet ovat hankkineet. Musiikkiyhteisö Last.FM pitää kirjaa, mitä olet soittanut ja vinkkaa samanlaisen musiikkimaun omaavien musakuuntelutottumusten perusteella uusia biisejä. Odotetaan*, että Applen ilmaisen musiikkiohjelma iTunesin* uusin versio, versio 8 sisältäisi musiikkia suosittelevan Genius -sivupalkin.
”Rockista voi kirjoittaa netissä kuka tahansa mitä tahansa”, toteaa tv-toimittaja YLE Uutisten tv-jutussa Rock-journalismi siirtyy kovaa tahtia lehdistä internetiin* (video YLE Areenassa 8.10. asti; sähke).
Nettimaailman todellinen potentiaali on vasta rakentumassa. ”Siinä vaiheessa kun netin ”hybridimaailma” on täydessä tehossaan, printti on oikeasti helisemässä, arvioi YLEn populaarimusiikin päällikkö Pekka Laine TV-jutussa. Sosiaalisessa mediassa tapahtuvaa musiikin suosittelua on vaikea tehdä näkyväksi: hyvää hakemistoa musiikkiblogien löytämiseen ei tahdo löytyä.
Kaupallisissa musiikkiportaaleissa musiikin esittely ja arviointi on yhä useammin kytköksissä albumien tai konserttien markkinointiin. Meteli.netiin tulee musiikkitietojen hankkimisen ohella pian mahdollisuus myös musiikinhankintaan, kertoo Nemesys Oy:n toimitusjohtaja Patrik Lindberg Musiikki & Media -blogissa (Meteli.netin palvelutarjonta kasvaa syksyllä*). Perinteinen kaupallinen musiikkijournalismi monimediaistuu netissä. Suosikki-lehti ja Plaza.fi:n viihdeosio Kaista avaavat yhteisen netti-tv:n osoitteessa www.suosikki.tv (Markkinointi & Mainonta: Suosikki taittuu tv:ksi*). Suosikki.tv:n artisti- ja tähtihaastattelut tehdään yhdessä Plaza.fi:n Kaista-palvelun kanssa. Suosikin ja Kaistan kävijämäärien pohjalta laskettu tavoite Suosikki.tv:n kävijämääräksi on 40 000-50 000 viikoittaista vierailijaa.
(YLEn Uusissa palveluissa työskentelevän kirjoittajan sydäntä lähellä on yle.fi/pop* – sivusto)
(*Toim. huom. Linkkejä poistettu toimimattomina.)
4 kommenttia on “Kotimainen musiikkijournalismi etsii uusia muotoja verkossa”
Kommentointi on suljettu.
Samuli
No ehkäpä samaa kategoriaa kuin torrentit mutta elbo.ws ja hypemachine.com, siis blogeihin ladattuja mp3-biisejä seurailevat tahot… Siellä se tulevaisuuden musiikki jo pyörii ennen kuin edes kukaan muu huomaa…
Tuija Aalto
Kiitos lisähuomiosta, Samuli, on se mediamuotona minusta vähän eri asia.
Samuli
ja eipä sieltä löydy suomalaista musiikkia paljoakaan, joka taisi olla se kirjoituksen aihe…
tekstiurakoitsija
Kyllä vaan.. enää ei pelkät radioiden musiikkipäälliköt päätä mikä on hyvää.