Verkkokaupan alusta Shopify kasvaa Suomessa tasaisesti
Kanadalainen Shopify on ottanut ison aseman myös Suomessa verkkokauppojen alustaratkaisuna. Shopify on merkittävin WordPress WooCommercen kilpailija.

Vuonna 2022 tässä blogissa tarkasteltiin Shopify-alustaa osaavia digitoimistoja, perustuen North Patroliin tekemään selvitykseen. Tällöin yksi datapiste oli Builtwithin raportoima 4300 Shopify-kauppaa Suomessa. Builtwithin data on hieman sumeata, koska on tietysti vaikea asia sanoa, milloin kauppa on missäkin maassa ja milloin ei. Datapisteiden vertailu antaa kuitenkin jonkinlaisen kuvan tilanteesta.
Tällöin vuonna 2022 oli havainnoitu kasvun olevan noin 1200 verkkokauppaa vuodessa verrattuna edelliseen datapisteeseen.
Nyt vuonna 2025, eli vajaa kolme vuotta myöhemmin, on Builtwithin tilasto lukemassa 7100 Shopify-verkkokauppaa. Vuosittainen kasvuvauhti on pysynyt lähes 1000:ssa verkkokaupassa.
Iso osa näistä Shopify-kaupoista ovat tietysti hyvin pieniä kauppoja, joiden elinikäkin voi olla lyhyt. Mukana on kuitenkin myös todella isoja kauppoja, ja erityisesti sellaisia jotka aiemmin pyörivät isommilla alustoilla, muun muassa Magenton päällä.
Kotimainen verkkokauppakenttä onkin siirtynyt hyvin nopeassa tahdissa Shopifyn ja WooCommercen päälle. Muitakin alustoja toki on edelleen, esimerkiksi Kajaanista ponnistava MyCashflow on edelleen monen hyvää liiketoimintaa tekevän verkkokauppiaan valinta. Kotimaisen toimijan kilpailuedut alkavat olla kuitenkin aika vähäiset kun vastassa on globaalin ekosysteemin toimija, joka on nimenomaan keskittynyt helppokäyttöisen ratkaisun rakentamiseen itsenäisille kauppiaille.
Shopifyn kohdalla asiakkaiden haaste on ehkä eniten kumppaniverkoston heikkous. Kumppaneita toki on, mutta tällaisen Saas-alustan tuki ei ole välttämättä erityisen hyvää liiketoimintaa digitoimistoille. Integraatioita toki pitää tehdä ja moni tarjoaa myös digimarkkinoinnin palveluita asiakkailleen, mutta mitään isoja koodausprojekteja ei tällaisen Saas-palvelun kanssa yleensä pääse tekemään. Täten digitoimistojen kannalta WooCommerce pysyy varmasti kiinnostavampana alustana oman tarjonnan ja liiketoiminnan kannalta.
Asiakkaiden kannalta WooCommerce on myös houkutteleva, koska alustan läpi menevästä myynnin ei tarvitse maksaa mitään osuutta tekniselle alustalle, kuten Shopifyn kohdalla pitää. WooCommerce on myös edelleen huomattavasti paremmin räätälöitävissä ja mukautettavissa hieman erikoisempiin tarpeisiin, eikä Shopify näytä taas mitään merkkejä siihen suuntaan, että se haluaisi laajentua webin ”yleisalustaksi”.
Täysin kahden väliseksi taisteluksi markkina ei toki ole menossa. Verkkokauppojen alustaratkaisut ovat poikkeuksellisen kirjava alue, koska on hyvin toimialakohtaista, millaisia ratkaisuja on tarjolla ja mitä kannattaa käyttää. Esimerkiksi ravintoloille verkkokaupan alustat ovat käytännössä Wolt ja Foodora. Jos verkkokauppa on taas ajanvarausta käytännössä, on siihen olemassa aivan omat palvelut.
Toki myös WooCommercea ja Shopifya, käytetään myös monenlaisiin vuokrauskauppoihin ja ajanvarauksiin, mutta se on selvästi harvinaisempaa.
Verkkokauppojen alueella on myös kohtuullisen yleistä, että asiakkaiden käyttämä verkkokauppa on kiinteästi yhteydessä taustalla olevaan toiminnanohjausjärjestelmään (ERP), ja tällöin verkkokauppa voi olla järkevää toteuttaa suoraan ERP-järjestelmän tarjoamilla työkaluilla (esim. Odoo ja monet kotimaiset ratkaisut, kuten Oscar tai Flowvy).
Isommilla toimijoilla asiakkaille näkyvä kerros voi olla myös täysin räätälinä toteutettu, jolloin yleensä verkkokaupan operointi tapahtuu pääosin juuri näistä liiketoiminnan ydinjärjestelmistä käsin.