Digiteam on digimarkkinointiin keskittynyt WordPress-digitoimisto
Helsinkiläinen digitoimisto Digiteam on tehokkaasti toimiva digimarkkinoinnin ja web-kehityksen kumppani. Toimisto edustaa yhä yleisempää profiilia, jossa WordPress ja sivustojen tekeminen on yksi ydintoiminto, mutta sen rinnalla on jokin toinenkin erikoistumisalue. Digiteamilla tämä tarkoittaa erityisesti Googlen alustoihin keskittyviä digimarkkinoinnin palveluita.

Vuoden 2025 alusta Vierityspalkin Digitoimistot-hakemistoon liittynyt Digiteam on tiivis 9 hengen tiimi, joka työskentelee pääosin etänä. Yhtiön kotipaikka on Helsingissä ja useimmat asiakkaat ovat pääkaupunkiseudulla toimivia keskisuuria yrityksiä.
Toimiston projektit ovat tyypillisesti 10 000 ja 30 000 euron väliin sijoittuvia verkkosivustouudistuksia. Tässä budjettiluokassa on yleensä jo muutama integraatio ja laadukasta sisällöntuotantoa osana kokonaisuutta. Myös verkkokauppoja on Digiteam toteuttanut tässä budjettiluokassa.
WordPress ja WooCommerce ovat toimiston tärkeimmät alustat ja näitä toimisto hyödyntää mahdollisimman hyvin yhteisön linjaamia hyviä käytänteitä noudattaen. Yhteisön toimintaan Digiteam ei ole itse vielä merkittävästi osallistunut.
Hakemiston tähtiluokituksia Digiteam on onnistunut kuitenkin avaamaan jo välittömästi. Ainoastaan räätälöidyistä web-sovelluksista ei ole vielä tähtiä kertynyt, mutta verkkokaupoista, integraatioista, digimarkkinoinnista ja asiakastyytyväisyydestä on tähtitilit jo avattu.
Verrattuna hakemiston kokeneimpiin toimistoihin, tähtiä on vielä toki vähän, mutta harvoin juuri hakemistoon tullut toimisto yltää näin nopeasti hyviin tähtiluokituksiin. Tämä kertoo hyvistä referensseistä ja hyvästä asiakastyytyväisyydestä. Moni asiakas on ollut halukas antamaan erittäin positiivisia lausuntoja toimiston kanssa tehdystä yhteistyöstä.
Digiteam on kasvanut viime vuosina tasaisesti ja kannattavasti.
Kasvu on kuitenkin pääosin tullut digimarkkinoinnin palveluista. WordPress-tekeminen on noin kolmasosa toimiston reilun miljoonan euron liikevaihdosta. Digiteam sijoittuu näin Vierityspalkin hakemistossa 300 000 – 500 000 euron kategoriaan.
Yrityksen referenssit painottuvat yritysasiakkaisiin ja julkaistujen referenssiprojektien kokoluokat ovat välillä 15 000 – 40 000 euroa. Täten kovin vaativiin teknisiin toteutusprojekteihin ei Digiteam ehkä vielä sovellu, mutta keskikokoisiin projekteihin, joissa myös haetaan digitaalisen markkinoinnin osaamista, on Digiteam varteenotettava kandidaatti.
Tyypillisiä projekteja ja toimiston palveluita tarkastellessa, ovat Digiteamin lähimpiä kilpailijoita muun muassa Paper Planes ja Don & Branco ja Rajasoft.
Vierityspalkin kysymyksiin vastasi Harri Kivi, joka on yksi toimiston perustajista.
1) Millainen digitoimisto on Digiteam?
Digiteam on vuonna 2017 perustettu digimarkkinoinnin kokonaisuuksia toteuttava digitoimisto. Teemme digimarkkinoinnin suunnittelua ja toteutusta sekä räätälöityjä WordPress-sivustoja ja Woocommerce-kauppoja. Digimainontaa suunnittelemme ja toteutamme mm. Googlen mainoskanaviin ja eri somekanaviin.
Meillä on tällä hetkellä 9 kokenutta tekijää. Osa ollut alalla pari vuosikymmentä, joten voidaan puhua digimarkkinoinnin konkareista. Vakiokumppaneina meillä on graafinen suunnittelija ja sisällöntuottaja. Teemme töitä pääasiassa etänä ja meillä on matala hierarkia, kaikki 4 omistajaa ovat hands-on töissä. Kohderyhmänä meillä on yritykset joiden liikevaihto on 5meur ylöspäin sekä julkisen sektorin organisaatiot.
2) Mistä lähtien olette tehneet töitä WordPressin kanssa? Kuinka paljon WordPress-tekeminen on teidän vuosittaisesta laskutuksesta?
Digiteamissä WP on ollut mukana alusta saakka, eli vuodesta 2017. Senior devaajilla on 8-10 vuoden kokemus WP:stä. WP laskutus on n. 33% vuosittaisesta työlaskutuksesta.
3) Minkäkokoisia projekteja teette tyypillisesti? Työskentelettekö usein yhteistyökumppaneiden kanssa?
Rakennamme sivustoja ja kauppoja, jotka yleensä vaativat jonkinlaista räätälöintiä ja integraatioita, mutta ei kuitenkaan massiivisia koodausprojekteja. Eli projektien hinnat ovat yleensä 10-30 000 euron luokassa. Ne ovat sopivia tällaiselle pienelle devaustiimille. Yhteistyökumppaneina käytämme mm. sisällöntuottajia, valo- ja videokuvaajia sekä bränditoimistoja laajemmissa uudistuksissa.
4) Teettekö digipalveluja tai räätälöityjä web-sovelluksia myös muilla teknologioilla tai räätälityönä?
Ei tehdä tällä hetkellä. Keskitymme WordPress- ja Woocommerce-projekteihin.
5) Oletteko osallistuneet WordPress-yhteisön toimintaan tai julkaisseet joitain lisäosia avoimesti?
Olemme osallistuneet suomen WP-tapahtumiin, mutta emme ole julkaisseet omia lisäosiamme tai muuta avointa koodia toistaiseksi.
6) Kuinka monta ohjelmistokehittäjäksi luokiteltavaa henkilöä teillä on töissä?
Meiltä löytyy 3 ohjelmistokehittäjää. Hoidamme projektien kehitystyöt sekä ylläpidot tällä kokoonpanolla, eli jokainen on ainakin jollain tasolla ns. Full stack kehittäjiä ja pystyvät tekemään tarvittaessa kehitystyötä sekä fronttiin että PHP:lla backendiin. Kuitenkin niin että kaksi kehittäjistä on Senior tason tekijöitä, jotka hoitavat pääasiassa vaativampia koodaustöitä ja yksi on erikoistunut saavutettavuuteen liittyviin fronttipuolen asioihin.
7) Millaisia ovat ohjelmistokehityskäytänteenne tyypillisessä hieman laajemmassa, räätälöintejä sisältävässä projektissa?
Tyypillisessä räätälöityjä sisältävässä ohjelmistokehitysprojektissa koodausta vaativat työt määritellään tarkasti projektin alussa asiakkaan kanssa. Tarjoamme vaihtoehtoisia ratkaisuja ja harkitsemme valmiiden ratkaisujen käyttöä ennen kuin lähdemme rakentamaan uutta. Käytämme Figmalla tehtyjä rautalankamalleja ja protoja tarpeen mukaan. Paikalliseen kehitykseen käytämme Localia, ja heti alusta lähtien on käytössä kehityspalvelin, johon asiakkaalla on pääsy. Projektinhallintaan käytämme Mondayta, johon asiakkaalla on myös pääsy.
Kehitysprosessi noudattaa pääosin waterfall-mallia, mutta eri osa-alueita voidaan toteuttaa rinnakkain. Asiakkaan kanssa pidämme statuspalaverit viikon tai kahden välein, ja kehitystiimin sisäisiä palavereita pidetään kahdesti viikossa. Kommunikointi on jatkuvaa, ja asiakkaalla on pääsy kehityspalvelimelle koko projektin ajan. Laadun varmistuksessa hyödynnämme manuaalista testausta yhdessä asiakkaan kanssa.
Julkaisuvaiheessa teemme kattavat testaukset varmistaaksemme, että kaikki toimii odotetusti eri päätelaitteilla. Tämän jälkeen siirrämme sovelluksen tuotantoympäristöön, jossa teemme lopulliset tarkistukset sekä analytiikan ja evästekyselyn asennuksen ja konffauksen.
8) Miten huolehditte tietoturvasta asiakkaidenne sivustoille?
Sivustoista otetaan palvelinkumppanin toimesta kokonaisuudessaan varmuuskopio päivittäin webbipalvelimelle ja sen lisäksi vähintään kuukausittain meidän omalle Suomessa sijaitsevalle palvelimelle.
WP:n käyttäjätunnusten määrä pidetään minimissä ja salasanat ovat riittävän pitkiä. Kaksivaiheinen tunnistautuminen tai tunnistautuminen esim. Google-tunnuksilla on mahdollista ottaa käyttöön. Ylläpitopalvelumme päivittää WP:n ja lisäosat kerran tai kaksi kuukaudessa sekä sen lisäksi kriittiset päivitykset aina tarvittaessa.
Käytämme WP:n hyväksi todettuja koodaustapoja ja valmiistä lisäosista otamme käyttöön vain sellaiset joita ylläpidetään ja kehitetään edelleen.
Itse käytämme salasanatyökaluja kaikkialla missä se on mahdollista. Omiin pilvitiedostoihimme pääsy vaatii kaksivaiheisen tunnistautumisen ja Googlen Workspacen kanssa käytämme erillisiä ulkoisia USB-avaimia.
9) Millaista ylläpitoa ja jatkuvaa kehityspalvelua tarjoatte asiakkaillenne?
Tarjoamme ylläpitopalvelua kaikille meidän omille sivuillemme ja myös muiden tekemille sivustoille. Ylläpitopalvelu pitää sisällään vähintäänkin kotimaisen WP:lle optimoidun tietoturvallisen palvelimen, WP:n coren ja lisäosien päivityksen kuukausittain sekä sivuston manuaalisen testauksen päivitysten jälkeen. Ylläpitoon voidaan lisätä eritasoisia räätälöityjä palveluita, mm. käyttötukea, sisällönpäivitystä ja raportointia. Tyypilliset ylläpitomaksut ovat kuukaudessa 120 – 300€ välillä. Käytämme palvelinkumppanina pääasiassa WP-palvelua (Seravo Oy).
10) Mikä on teidän tyypillinen päivähintanne ohjelmistokehitykseen?
Päivähintamme ohjelmistokehityksessä on 900€.
11) Miten toimitte asiakkaiden kanssa ensimmäisen projektin jälkeen? Kuinka asiakas on teihin yhteydessä ja miten asiakas näkee sovittujen töiden edistymisen?
Projektin jälkeen jatkamme yleensä ylläpitopalvelun puitteissa ja teemme jatkokehitystä sovituista kehityskohteista. Asiakkailta tulevat ylläpitotyöt tulevat yleensä sähköpostilla tai puhelimitse. Meillä ei ole tällä hetkellä käytössä mitään tikettijärjestelmää, eikä asiakkaat ole sellaista kaivanneetkaan. Ylläpitotyöt ovat yleensä sisällön syötössä auttamista tai ongelmien ja bugien selvittelyä.
Monien asiakkaiden kohdalla teemme kokonaisvaltaista digimarkkinointia, eli pakettiin kuuluu sivuston lisäksi mainontaa eri kanavissa. Kun koko paketti, mainonta -> sivusto -> analytiikka, on hallussa, eri osa-alueiden asiantuntijoilta tulee usein ideoita myös sivuston jatkokehittämiseen.
12) Millaisia digitaalisen markkinoinnin palveluita tarjoatte asiakkaillenne osana sivustoprojekteja? Kuinka iso osa toiminnastanne on tätä digitaalisen markkinoinnin toteutusta asiakkaille?
Sivustoprojektiin kuuluu meillä aina avainsanatutkimus ja -analyysi, jonka pohjalta mietitään esim. sivuston navigaatiota ja sivukarttaa. Jos asiakas tuottaa itse sisältöjä sivustolle, ohjeistamme miten hakukonenäkökulma otetaan sisällöissä huomioon. Tarjoamme sivustoprojekteihin sisällöntuotantoa ja sisällöntuotanto voi jatkua jatkuvana palveluna sivuston julkaisun jälkeen.
Sivustoprojekteihin kuuluu myös aina analytiikan asennus ja konfigurointi, sekä evästekyselyn konfigurointi. Analytiikan asennus ja määrittely sisältävät toiminnallisuuksien mittauksen, konversiomittauksen, seurantadatan ja raporttien selkokielisyyden, tapahtumatyyppien (events) purkamisen niitä kuvaaviin osiin ja uudelleen nimeämisen. Samalla varmistetaan evästeasetusten ja evästekyselyn oikea toiminta analytiikan kanssa.
Liikevaihdostamme 25% liittyy sivustoprojekteihin ja ylläpitotöihin ja 75% liittyy muuhun digimarkkinointiin. Toteutamme useille sivustoprojektiasiakkaillemme monikanavaista digimarkkinointia, mm. hakukone- ja somemainontaa.