X/Twitter autioituu Suomessa
Suomessa Twitterin käyttö, ja etenkin aktiivisuus siellä, on vähentynyt todella merkittävästi uuden omistajan aikakaudella. Toki Twitter oli aika pienessä roolissa aiemminkin, mutta nykyisin se on kotimaisessa sosiaalisessa mediassa aika marginaalinen toimija.

Twitter oli aina lukujaan isompi sosiaalinen media, koska se oli monien asiantuntijoiden ja journalistien suosikkikanava. Myös poliitikot ja organisaatiot olivat usein aktiivisia juurikin Twitterissä, koska sen avoimuus antoi mahdollisuuksia oman viestin leviämiseen myös oman fanikunnan ulkopuolelle.
Metan omistamat palvelut ovat aina olleet enemmän viestintää omalle fanikunnalle, ja jos halusi laajentaa yleisöjään, piti yleensä maksaa, tai tehdä jotain hyvin poikkeavaa. Twitterissä oli aina se mahdollisuus, että jokin ihan tavallinen keskustelu leviää uusille yleisöille ja oma profiili saakin ison joukon uusia seuraajia. Tätä ei toki moni ymmärtänyt, jos ei käyttänyt Twitteriä. Twitter jos jokin, oli asiantuntijamedia, jossa aktiivinen osallistuminen oli avain näkyvyyteen ja verkostoitumiseen. Jos palvelussa kävi vain kerran viikossa lähettämässä yhden tweetin, ei varmasti koskaan ymmärtänyt, mikä Twitterin juju oli.
Haasteena oli toki aina häiriön ja roskan määrä. Jotta sai palvelusta hyötyä, piti usein kahlata läpi paljon kommentteja, joilla ei ollut mitään arvoa itselle. Tämä oli monille liikaa, koska hyötyjen saaminen edellytti joskus aika paljonkin työtä.
Tämä hyötysuhde myös tuntui heikkenevän vuosi vuodelta, kun Twitter haki kannattavuutta muun muassa lisäämällä mainontaa. Uuden omistajan aikakaudella hyötysuhde tuntui heikkenevän entisestään, kun palvelu alkoi lisätä näkyvyyttä niille tweeteille, jotka saivat suosiota palvelussa laajasti. Enää ei ollut kyse pelkästään oman kuplan tapahtumista, vaan palvelu pyrki koko ajan nostamaan suosituinta sisältöä kaikille käyttäjille. Myös uuden omistajan omia tweettejä alettiin tunkemaan käytännössä kaikille käyttäjille.
Kaikki tämä oli ristiriidassa vahvasti niiden syiden kanssa, jotka olivat saaneet juurikin asiantuntijat arvostamaan palvelua. Ehkä siksi juuri tuntuukin siltä, että palvelu on autioitunut hyvin nopeasti. Käyttäjiä on edelleen, mutta ne laadukkaan sisällön tuottajat ja aktiiviset keskustelijat ovat kadonneet tai passivoituneet.
Viime aikoina tämän ovat havainneet myös monet organisaatiot, jotka ovat sulkeneet tilejään tai lopettaneet päivitykset. Esimerkiksi Kauppalehden tuoreessa kolumnissa havainnoidaan tätä muutosta.
En tosin tiedä, onko palvelun sisältö mitenkään aktiivisesti muuttunut älämölöksi, enemmänkin se älämölö on tullut esiin, kun se asiallinen sisältö on päättänyt lähteä muualle. Toki lopputulos on sama.
Globaalistikin Twitterin painoarvo on ollut nopeasti laskeva. Esimerkiksi Twitterin tarjoama analytiikkakoodi on jonkinlainen indikaattori palvelun painoarvosta. Jos organisaatiot kokevat Twitterin tärkeäksi, yleensä analytiikkakoodit halutaan laittaa sivustolle. Asiaan toki vaikuttavat monet tekijät, mutta silti Builtwith-analyysipalvelun näyttämä datakäyrä on aika kuvaava ja tuskin kaukana totuudesta.
Ehkä nykyisin voisikin sanoa, että Twitter, eli X, on supistunut eräänlaiseksi keskustelufoorumiksi muiden joukkoon. Esimerkiksi Reddit on tasaisesti lisännyt globaalisti suosiotaan, ja varmasti Twitterin laskusuhdanteella on ollut tähän vaikutusta. Suomessa moni asiantuntija on alkanut viettää enemmän aikaa LinkedInissä. Moni on myös luonut itselleen Bluesky-tilin. Facebook houkuttelee Threadsiin käyttäjiä. Paljon keskusteluja käydään myös vaikkapa Youtube-videoiden kommenttiketjuissa.
Olemme palanneet jossain määrin aikaisempaan, keskustelufoorumien maailmaan, jossa keskusteluja käydään monissa paikoissa, eikä sellaista kaikille yhteistä keskustelualustaa ole olemassa.
Vaihtoehtoja kun nykyisin on. Nykyinen X ei ole enää mitenkään ainutlaatuinen palvelu. Siksi on vaikea ennustaa myöskään minkäänlaista renessanssia palvelulle.