X/Twitter autioituu Suomessa

Suomessa Twitterin käyttö, ja etenkin aktiivisuus siellä, on vähentynyt todella merkittävästi uuden omistajan aikakaudella. Toki Twitter oli aika pienessä roolissa aiemminkin, mutta nykyisin se on kotimaisessa sosiaalisessa mediassa aika marginaalinen toimija.

Artikkeli

Twitter oli aina lukujaan isompi sosiaalinen media, koska se oli monien asiantuntijoiden ja journalistien suosikkikanava. Myös poliitikot ja organisaatiot olivat usein aktiivisia juurikin Twitterissä, koska sen avoimuus antoi mahdollisuuksia oman viestin leviämiseen myös oman fanikunnan ulkopuolelle.

Metan omistamat palvelut ovat aina olleet enemmän viestintää omalle fanikunnalle, ja jos halusi laajentaa yleisöjään, piti yleensä maksaa, tai tehdä jotain hyvin poikkeavaa. Twitterissä oli aina se mahdollisuus, että jokin ihan tavallinen keskustelu leviää uusille yleisöille ja oma profiili saakin ison joukon uusia seuraajia. Tätä ei toki moni ymmärtänyt, jos ei käyttänyt Twitteriä. Twitter jos jokin, oli asiantuntijamedia, jossa aktiivinen osallistuminen oli avain näkyvyyteen ja verkostoitumiseen. Jos palvelussa kävi vain kerran viikossa lähettämässä yhden tweetin, ei varmasti koskaan ymmärtänyt, mikä Twitterin juju oli.

Haasteena oli toki aina häiriön ja roskan määrä. Jotta sai palvelusta hyötyä, piti usein kahlata läpi paljon kommentteja, joilla ei ollut mitään arvoa itselle. Tämä oli monille liikaa, koska hyötyjen saaminen edellytti joskus aika paljonkin työtä.

Tämä hyötysuhde myös tuntui heikkenevän vuosi vuodelta, kun Twitter haki kannattavuutta muun muassa lisäämällä mainontaa. Uuden omistajan aikakaudella hyötysuhde tuntui heikkenevän entisestään, kun palvelu alkoi lisätä näkyvyyttä niille tweeteille, jotka saivat suosiota palvelussa laajasti. Enää ei ollut kyse pelkästään oman kuplan tapahtumista, vaan palvelu pyrki koko ajan nostamaan suosituinta sisältöä kaikille käyttäjille. Myös uuden omistajan omia tweettejä alettiin tunkemaan käytännössä kaikille käyttäjille.

Kaikki tämä oli ristiriidassa vahvasti niiden syiden kanssa, jotka olivat saaneet juurikin asiantuntijat arvostamaan palvelua. Ehkä siksi juuri tuntuukin siltä, että palvelu on autioitunut hyvin nopeasti. Käyttäjiä on edelleen, mutta ne laadukkaan sisällön tuottajat ja aktiiviset keskustelijat ovat kadonneet tai passivoituneet.

Viime aikoina tämän ovat havainneet myös monet organisaatiot, jotka ovat sulkeneet tilejään tai lopettaneet päivitykset. Esimerkiksi Kauppalehden tuoreessa kolumnissa havainnoidaan tätä muutosta.

En tosin tiedä, onko palvelun sisältö mitenkään aktiivisesti muuttunut älämölöksi, enemmänkin se älämölö on tullut esiin, kun se asiallinen sisältö on päättänyt lähteä muualle. Toki lopputulos on sama.

Globaalistikin Twitterin painoarvo on ollut nopeasti laskeva. Esimerkiksi Twitterin tarjoama analytiikkakoodi on jonkinlainen indikaattori palvelun painoarvosta. Jos organisaatiot kokevat Twitterin tärkeäksi, yleensä analytiikkakoodit halutaan laittaa sivustolle. Asiaan toki vaikuttavat monet tekijät, mutta silti Builtwith-analyysipalvelun näyttämä datakäyrä on aika kuvaava ja tuskin kaukana totuudesta.

Ehkä nykyisin voisikin sanoa, että Twitter, eli X, on supistunut eräänlaiseksi keskustelufoorumiksi muiden joukkoon. Esimerkiksi Reddit on tasaisesti lisännyt globaalisti suosiotaan, ja varmasti Twitterin laskusuhdanteella on ollut tähän vaikutusta. Suomessa moni asiantuntija on alkanut viettää enemmän aikaa LinkedInissä. Moni on myös luonut itselleen Bluesky-tilin. Facebook houkuttelee Threadsiin käyttäjiä. Paljon keskusteluja käydään myös vaikkapa Youtube-videoiden kommenttiketjuissa.

Olemme palanneet jossain määrin aikaisempaan, keskustelufoorumien maailmaan, jossa keskusteluja käydään monissa paikoissa, eikä sellaista kaikille yhteistä keskustelualustaa ole olemassa.

Vaihtoehtoja kun nykyisin on. Nykyinen X ei ole enää mitenkään ainutlaatuinen palvelu. Siksi on vaikea ennustaa myöskään minkäänlaista renessanssia palvelulle.

PS. Tilaa Vierityspalkin kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje, joka koostaa artikkelit, linkkivinkit, työpaikat ja julkaisut (uutiskirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa).

Perttu Tolvanen

Perttu on Vierityspalkin päätoimittaja ja kirjoittaja.

Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu on konsulttiyhtiö North Patrol Oy:n konsultti ja toinen perustaja. North Patrol on digitoimistoista ja järjestelmätoimittajista riippumaton konsulttiyhtiö, joka suunnittelee digitaalisia palveluita ja auttaa asiakkaita onnistumaan uudistushankkeissaan. Ota yhteyttä Perttuun!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *



Vierityspalkki.fi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset. Uutiskirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.


Tilaa uutiskirje.

  • 40-50 asiantuntija-artikkelia vuosittain.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja. Julkaistuja artikkeleita jo yli 1000 kappaletta.


    Kaikki artikkelit

  • 150-200 julkaistua referenssicasea joka vuosi.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.


    Selaa toimistojen julkaisuja

  • 300-400 työpaikkailmoitusta vuosittain.

    Vuodesta 2007 toiminut ilmoituspalsta on edelleen sivuston suosituin osio. Moni asiantuntija on löytänyt useammankin työpaikan palstan kautta vuosien varrella.


    Selaa avoimia työpaikkoja

  • 31 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.


    Selaa Toimistot-listaa

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen – ihan oikeasti.

Siirry takaisin sivun alkuun