Verkkosivut ja tekoäly – mikä muuttuu?

Evermaden Jaakko Alajoki ja allekirjoittanut päättivät tarttua ajankohtaiseen aiheeseen, eli tekoälyyn ja sen vaikutuksiin verkkosivustojen liikenteeseen ja sisältöihin. Keskustelussa todettiin, että liikennemäärät todennäköisesti tulevat laskemaan monella sivustolla, kun Google ei lähetä enää jatkossa yhtä paljon liikennettä. Tätä ei tosin keskustelussa pidetty kovin isona ongelmana, etenkään useimpien yritysten kannalta. Mediataloille ilmiö on toki ongelma, mutta joillekin brändeille uusi tilanne voi olla jopa mahdollisuus.

Artikkeli

Youtube-striiminä pidetty keskustelu Jaakon ja allekirjoittaneen välillä löytyy tallenteena Youtubesta.

>> EverTalk: Tekoälyn vaikutus verkkosivustojen liikenteeseen 29.8.2024

Linjoilla oli livenä kuuntelemassa noin 70 henkeä, ja aihe herätti myös LinkedInissä kohtuullisesti keskustelua. Esimerkiksi Jussi Salmio tiivisti omia poimintojaan LinkedIn-postauksessa seuraavasti:

Oma tiivistykseni keskustelun tärkeimmistä havainnoista on hyvin samansuuntainen kuin Jussin:

  1. Googlen muuttuminen vastauskoneeksi todennäköisesti on vähemmän mullistava asia, kuin mitä nyt kuvitellaan. Google ei halua ryhtyä tarjoamaan “oikeita” vastauksia, joten se tulee tarjoamaan useita eri näkökulmia moneen asiaan. Se haluaa myös pitää kiinni mainonnan myynnistä hakutuloksiin. Yritysten sivustojen kannalta isoin vaikutus on varmasti liikennemääriin, jotka tulevat putoamaan, mutta todennäköisesti se liikenne, joka edelleen saapuu sivustolle, on todennäköisemmin oikeassa paikassa ja aidosti kiinnostunut sisällöistä.
  2. Jos haluaa pärjätä “vastauskisassa”, eli siinä kuka tarjoaa parhaan vastauksen tekoälybotille, on todennäköisesti syytä panostaa todella huippulaadukkaisiin sisältöihin. Tällä hetkellähän moni mediatalo esimerkiksi sulkee sisältönsä näiltä boteilta, joten fiksuilla brändeillä on jopa pelin paikka, kun Google ja kumppanit kaipaavat laadukkaita lähteitä, joihin tarjotut vastaukset voivat perustua.
  3. Tekoälybottien, etenkin isoihin kielimalleihin perustuvien koneiden, seuraava vaihe on todennäköisesti lähempänä hakukoneita, kun tuloksiin tuodaan yhä enemmän lähteitä ja linkkejä niiden äärelle. Voi myös ajatella toisinpäin, että tässä on kyse hakukoneiden uudesta kehitysvaiheesta. Ja kuten keskustelussa arvioitiin, on melko todennäköistä, että isojen sivustojen sisäiset hakukoneet nousevat konsepteissa isompaan rooliin.
  4. Sivustoista tulee toiminnallisempia konsepteiltaan. Hakukoneet ja tekoälybotit eivät jatkossakaan esimerkiksi vertaile tuotteita kuluttajien puolesta, eikä niiden kautta voi ottaa yhteyttä yrityksiin tai asioida terveyspalveluissa. Moni tällainen toiminnallinen asia jää edelleen yritysten sivustojen tehtäväksi.
  5. Joihinkin sivustoihin Googlen muutos voi vaikuttaa myös todella paljon. Esimerkiksi jos oma sivusto ei ole lainkaan toiminnallinen, vaan pelkkä esite, jonka tarjoama tieto ei ole edes kovin kiinnostavaa, voivat liikennemäärät romahtaa paljonkin. Tulevaisuudessa “renkaanpotkinta”-liikennettä on yhä vähemmän. Tämä voi olla ongelma etenkin niille markkinointijohtajille, joilla tulosten mittaus on perustunut paljolti liikennemääriin.
  6. Tekoälybotteja tulee varmasti jatkossa myös sivustojen sisäiseen käyttöön. Esimerkiksi verkkokaupat ja isot tietosivustot ovat potentiaalisia hyödyntäjiä. Esimerkiksi isojen verkkokauppojen kohdalla tekoälybotit voivat tarjota asiakkaille jopa henkilökohtaista palvelua, tai ainakin jotain, joka tuntuu sellaiselta.
  7. Tekoälylle optimointi on todennäköisesti aika paljon hakukoneoptimointia muistuttavaa työtä, kun sivustoista tehdään helpommin koneluettavia, ja kenties muotoillaan sisältöjä jo valmiiksi kysymys-vastaus-muotoon. Tätä on toki jo tehty aiemminkin, mutta todennäköisesti ilmiö vain yleistyy jatkossa.

Näin muutoksia löytyi yllättävän paljon, vaikka monesta emme vielä tiedä, miten asiat muuttuvat aivan täsmällisesti. Todennäköisesti omien sivustojen asema tulee edelleen säilymään vahvana, koska jossain niiden sisältöjenkin pitää asua. Konseptillisesti on ehkä kuitenkin nähtävissä monien sivustojen “toiminnallistuminen”, eli konseptien kärkeen tulee enemmän se, mitä täällä voi tehdä.

Eikä tämä muutos välttämättä ole huono asia, avoin webbi on ajoittain varsin työläs navigoitava ja hakukoneoptimoidut sisällöt ovat helposti metrien mittaisia tekstivyörytyksiä. Jos tätä prosessia pystyvät erilaiset vastauksia generoivat tekoälybotit helpottamaan, niin todennäköisesti käyttäjät kiittävät.

Monille mediataloille trendi on toki huolestuttava, koska monen palvelun liikenne perustuu pitkälti Googleen ja muihin hakukoneisiin. Ainakin mediatalojen mahdollisuudet myydä mainoksia sellaisen sisällön viereen, joka on tuotettu halvalla ja nopeasti, voivat heikentyä aika paljonkin. Ja tätäkään ei voi varsinaisesti pitää valtavan huonona asiana internetin käyttäjien näkökulmasta.

Mediatalojen sulkeutuminen omiin kupliinsa, on toki huolestuttava trendi isossa kuvassa. Jos jatkossa yhä useampi hakee vastauksensa vain tekoälybotilta, ja tekoälybottien vastaukset perustuvat lähinnä mainostajien tuottamiin tai vapaaehtoisvoimin tuotettuihin lähteisiin, voi vastausten laatu olla vaihtelevaa. Toisaalta, botit ovat myös aika hyviä kääntämään asioita kielestä toiseen, joten joskus voi riittää, että todella laadukasta lähdemateriaalia löytyy edes jollain kielellä.

Kiinnostava kisa on käynnissä, ja paljon voi vielä muuttua, esimerkiksi jos vaikka isot mediatalot alkavatkin päästä sopimuksiin näiden vastauksia tarjoilevien yhtiöiden kanssa.

PS. Tilaa Vierityspalkin kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje, joka koostaa artikkelit, linkkivinkit, työpaikat ja julkaisut (uutiskirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa).

Perttu Tolvanen

Perttu on Vierityspalkin päätoimittaja ja kirjoittaja.

Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu on konsulttiyhtiö North Patrol Oy:n konsultti ja toinen perustaja. North Patrol on digitoimistoista ja järjestelmätoimittajista riippumaton konsulttiyhtiö, joka suunnittelee digitaalisia palveluita ja auttaa asiakkaita onnistumaan uudistushankkeissaan. Ota yhteyttä Perttuun!



Vierityspalkki.fi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset. Uutiskirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.


Tilaa uutiskirje.

  • 40-50 asiantuntija-artikkelia vuosittain.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja. Julkaistuja artikkeleita jo yli 1000 kappaletta.


    Kaikki artikkelit

  • 150-200 julkaistua referenssicasea joka vuosi.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.


    Selaa toimistojen julkaisuja

  • 300-400 työpaikkailmoitusta vuosittain.

    Vuodesta 2007 toiminut ilmoituspalsta on edelleen sivuston suosituin osio. Moni asiantuntija on löytänyt useammankin työpaikan palstan kautta vuosien varrella.


    Selaa avoimia työpaikkoja

  • 31 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.


    Selaa Toimistot-listaa

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen – ihan oikeasti.

Siirry takaisin sivun alkuun