Verkkosivut ja tekoäly – mikä muuttuu?
Evermaden Jaakko Alajoki ja allekirjoittanut päättivät tarttua ajankohtaiseen aiheeseen, eli tekoälyyn ja sen vaikutuksiin verkkosivustojen liikenteeseen ja sisältöihin. Keskustelussa todettiin, että liikennemäärät todennäköisesti tulevat laskemaan monella sivustolla, kun Google ei lähetä enää jatkossa yhtä paljon liikennettä. Tätä ei tosin keskustelussa pidetty kovin isona ongelmana, etenkään useimpien yritysten kannalta. Mediataloille ilmiö on toki ongelma, mutta joillekin brändeille uusi tilanne voi olla jopa mahdollisuus.
Youtube-striiminä pidetty keskustelu Jaakon ja allekirjoittaneen välillä löytyy tallenteena Youtubesta.
>> EverTalk: Tekoälyn vaikutus verkkosivustojen liikenteeseen 29.8.2024
Linjoilla oli livenä kuuntelemassa noin 70 henkeä, ja aihe herätti myös LinkedInissä kohtuullisesti keskustelua. Esimerkiksi Jussi Salmio tiivisti omia poimintojaan LinkedIn-postauksessa seuraavasti:
Oma tiivistykseni keskustelun tärkeimmistä havainnoista on hyvin samansuuntainen kuin Jussin:
- Googlen muuttuminen vastauskoneeksi todennäköisesti on vähemmän mullistava asia, kuin mitä nyt kuvitellaan. Google ei halua ryhtyä tarjoamaan “oikeita” vastauksia, joten se tulee tarjoamaan useita eri näkökulmia moneen asiaan. Se haluaa myös pitää kiinni mainonnan myynnistä hakutuloksiin. Yritysten sivustojen kannalta isoin vaikutus on varmasti liikennemääriin, jotka tulevat putoamaan, mutta todennäköisesti se liikenne, joka edelleen saapuu sivustolle, on todennäköisemmin oikeassa paikassa ja aidosti kiinnostunut sisällöistä.
- Jos haluaa pärjätä “vastauskisassa”, eli siinä kuka tarjoaa parhaan vastauksen tekoälybotille, on todennäköisesti syytä panostaa todella huippulaadukkaisiin sisältöihin. Tällä hetkellähän moni mediatalo esimerkiksi sulkee sisältönsä näiltä boteilta, joten fiksuilla brändeillä on jopa pelin paikka, kun Google ja kumppanit kaipaavat laadukkaita lähteitä, joihin tarjotut vastaukset voivat perustua.
- Tekoälybottien, etenkin isoihin kielimalleihin perustuvien koneiden, seuraava vaihe on todennäköisesti lähempänä hakukoneita, kun tuloksiin tuodaan yhä enemmän lähteitä ja linkkejä niiden äärelle. Voi myös ajatella toisinpäin, että tässä on kyse hakukoneiden uudesta kehitysvaiheesta. Ja kuten keskustelussa arvioitiin, on melko todennäköistä, että isojen sivustojen sisäiset hakukoneet nousevat konsepteissa isompaan rooliin.
- Sivustoista tulee toiminnallisempia konsepteiltaan. Hakukoneet ja tekoälybotit eivät jatkossakaan esimerkiksi vertaile tuotteita kuluttajien puolesta, eikä niiden kautta voi ottaa yhteyttä yrityksiin tai asioida terveyspalveluissa. Moni tällainen toiminnallinen asia jää edelleen yritysten sivustojen tehtäväksi.
- Joihinkin sivustoihin Googlen muutos voi vaikuttaa myös todella paljon. Esimerkiksi jos oma sivusto ei ole lainkaan toiminnallinen, vaan pelkkä esite, jonka tarjoama tieto ei ole edes kovin kiinnostavaa, voivat liikennemäärät romahtaa paljonkin. Tulevaisuudessa “renkaanpotkinta”-liikennettä on yhä vähemmän. Tämä voi olla ongelma etenkin niille markkinointijohtajille, joilla tulosten mittaus on perustunut paljolti liikennemääriin.
- Tekoälybotteja tulee varmasti jatkossa myös sivustojen sisäiseen käyttöön. Esimerkiksi verkkokaupat ja isot tietosivustot ovat potentiaalisia hyödyntäjiä. Esimerkiksi isojen verkkokauppojen kohdalla tekoälybotit voivat tarjota asiakkaille jopa henkilökohtaista palvelua, tai ainakin jotain, joka tuntuu sellaiselta.
- Tekoälylle optimointi on todennäköisesti aika paljon hakukoneoptimointia muistuttavaa työtä, kun sivustoista tehdään helpommin koneluettavia, ja kenties muotoillaan sisältöjä jo valmiiksi kysymys-vastaus-muotoon. Tätä on toki jo tehty aiemminkin, mutta todennäköisesti ilmiö vain yleistyy jatkossa.
Näin muutoksia löytyi yllättävän paljon, vaikka monesta emme vielä tiedä, miten asiat muuttuvat aivan täsmällisesti. Todennäköisesti omien sivustojen asema tulee edelleen säilymään vahvana, koska jossain niiden sisältöjenkin pitää asua. Konseptillisesti on ehkä kuitenkin nähtävissä monien sivustojen “toiminnallistuminen”, eli konseptien kärkeen tulee enemmän se, mitä täällä voi tehdä.
Eikä tämä muutos välttämättä ole huono asia, avoin webbi on ajoittain varsin työläs navigoitava ja hakukoneoptimoidut sisällöt ovat helposti metrien mittaisia tekstivyörytyksiä. Jos tätä prosessia pystyvät erilaiset vastauksia generoivat tekoälybotit helpottamaan, niin todennäköisesti käyttäjät kiittävät.
Monille mediataloille trendi on toki huolestuttava, koska monen palvelun liikenne perustuu pitkälti Googleen ja muihin hakukoneisiin. Ainakin mediatalojen mahdollisuudet myydä mainoksia sellaisen sisällön viereen, joka on tuotettu halvalla ja nopeasti, voivat heikentyä aika paljonkin. Ja tätäkään ei voi varsinaisesti pitää valtavan huonona asiana internetin käyttäjien näkökulmasta.
Mediatalojen sulkeutuminen omiin kupliinsa, on toki huolestuttava trendi isossa kuvassa. Jos jatkossa yhä useampi hakee vastauksensa vain tekoälybotilta, ja tekoälybottien vastaukset perustuvat lähinnä mainostajien tuottamiin tai vapaaehtoisvoimin tuotettuihin lähteisiin, voi vastausten laatu olla vaihtelevaa. Toisaalta, botit ovat myös aika hyviä kääntämään asioita kielestä toiseen, joten joskus voi riittää, että todella laadukasta lähdemateriaalia löytyy edes jollain kielellä.
Kiinnostava kisa on käynnissä, ja paljon voi vielä muuttua, esimerkiksi jos vaikka isot mediatalot alkavatkin päästä sopimuksiin näiden vastauksia tarjoilevien yhtiöiden kanssa.