Wolt hellittää ravintoloiden sopimusehtoja – KKV:n tutkinta päätöksen taustalla
Muutama vuosi siinä meni, mutta nyt kilpailu- ja kuluttajaviraston tutkinnan edetessä, on Wolt päättänyt syksyllä viimeistään luopua sopimusehdoista, jotka vaativat ravintoloita hinnoittelemaan tilattavat tuotteet samalla tavalla kuin ravintolassa. Myös yksinoikeussopimukset loppuvat, ja edessä on ehkä enemmän mahdollisuuksia ravintoloille kilpailuttaa Wolttia ja Foodoraa toisiaan vastaan.
Tässäkin blogissa kirjoitettiin Woltin todella erikoisista sopimusehdoista korona-aikaan, mutta mitään nopeata muutosta ei silloin tapahtunut. Ravintoloiden järjestö kuitenkin kanteli sopimusehdoista KKV:lle, joten jonkinlainen prosessi käynnistyi. Nyt, useampi vuosi myöhemmin, tutkinta on edennyt, ja Woltin reaktio on välitön. Kaikki Woltin sopimukset ravintoloiden kanssa muuttuvat syyskuun loppuun mennessä.
Talouselämä: Viranomainen ärähti – Wolt muuttaa sopimuksiaan
Tätä voi varmaan ajatella monella tapaa, joko todella hitaana prosessina tai todisteena viranomaisten kyvystä huolehtia pienten yritysten eduista ja asiallisesta kohtelusta. Ehkä kumpikin voi jopa olla totta.
Woltin oma ilmoitus tapahtui kesäkuussa ja muutokset tulevat voimaan syksyn aikana. Tästä eteenpäin ravintoloiden annoshintojen ei enää tarvitse olla samat Woltissa ja ravintolan sisällä asioidessa tai muissa kanavissa.
Laajemmin ajatellen tämä on kotimainen esimerkki markkinapaikkojen ja erilaisten alustapalveluiden toiminnasta, jossa usein markkinapaikka käyttää valtaansa juuri kumppaniyrityksiä kohtaan, eivätkä pienet yritykset pysty kovin helposti taistelemaan sopimusehtoja vastaan. Kuluttajalle tämä taistelu ei myöskään näy yleensä mitenkään, joten tässä on myös medialla tärkeä rooli asioiden nostamisessa keskusteluun.
Woltinkin tapauksessa kuluttajat tuskin huomaavat mitään muutosta, mutta ravintoloille muutos voi olla merkittäväkin, koska se antaa mahdollisuuden erilaiseen hinnoitteluun eri kanavissa. Myös yksinoikeussopimuksiin puututtiin, joten jatkossa useampi ravintola todennäköisesti löytyy niin Foodorasta kuin Woltista.
KKV:n perustelut eivät ole julkista tietoa, koska mitään varsinaista päätöstä ei ole tehty. Wolt on vain päättänyt muuttaa käytäntöjään prosessin aikana jo. Oletettavasti kyse on hallitsevan markkina-aseman väärinkäytöstä, koska alkuperäinen valitus myös käytti tätä argumenttina.
Lue lisää: Verkkokaupan alustat ja järjestelmät – kaikki artikkelit Vierityspalkissa