Asiakkaat rekrytoivat ahkerasti
Viime aikoina moni trendi on kannustanut asiakkaita rakentamaan vahvempia omia digitiimejä, joskus myös vahvempia digimarkkinointitiimejä, jopa erillisiä digimyyntitiimejä. Tämän trendin takana on teknologista kehitystä, mutta myös alan kypsymistä, kun aletaan ymmärtää, että pelkkä asiantuntijoiden vuokraaminen pitkiksi jaksoiksi ei ole kovin kestävä malli.
Yksi trendiä kiihdyttävä asia on ilman muuta teknologinen kehitys, jossa monenlaiset Saas-ratkaisut yleistyvät, ja tarjoavat asiakkaille aiempaa parempia mahdollisuuksia johtaa itse kehitystään ja tehdä enemmän asioita ilman koodareita. Toinen syy on varmasti digikanavien määrän ja merkityksen kasvu, yhä useammalla on useita erilaisia kanavia, on verkkokauppaa, on sivustoja, on asiakaspalvelun kanavia, on erilaisia tilauskanavia, on mobiilisovelluksia. Tämä kaikki vaatii johtamista ja käytännön asioiden koordinointia, ja mitä isompi kokonaisuus, sitä useammin tarvitaan työhön erikoistunut asiantuntija.
Kolmas syy lienee yleistynyt kiinnostus inhouse-kehittämiseen. Toki aina osa asiakkaista on kehittänyt omia digipalveluitaan omilla koodareilla ja omin voimin, mutta viime vuosina tästä on tullut selvästi vähemmän erikoinen valinta. On myös syntynyt todella paljon tarjontaa erilaisista vuokrattavista asiantuntijoista, ja ketterä vallankumous on tuonut uusia malleja ja käytänteitä siihen, miten omaa kehitystiimiä voi pyörittää. Tämä on houkutellut monet kokeilemaan inhouse-kehittämisen mallia, vaikka oma ydinliiketoiminta ei mitään erityisen digitaalista olisikaan.
Samalla yhä useampi taho on huomannut, että välttämättä vuokrattavien koodareiden malli ei ole se järkevin tai kustannustehokkain malli, vaan ainakin osa tiimistä kannattaisi olla ihan omilla palkkalistoilla. Jos tekemistä on useammaksi vuodeksi tiedossa, kannattaa omien ihmisten rekrytointia yleensä ainakin yrittää. Tämä näkyy selvästi alan rekryilmoittelussa, moni iso asiakas hakee tuoteomistajien lisäksi koodareita ja monenlaisia asiantuntijoita.
Vierityspalkin rekrypalstallakin on tänä vuonna ollut koko ajan useampi kymmenen ilmoitusta, ja merkittävä osa on juuri asiakaspuolen ilmoituksia. Tässä muutamia esimerkkejä asiakaspuolen ilmoittelusta:
- Content & SEO Manager, If.fi
- Digital Marketing Specialist, Kiilto
- Web Engineer, Sokoshotels.fi
- Nettiasiointikanavan tuoteomistaja, Tulli
- Digipalveluiden tuoteomistaja, Fennia
- Global Digital Marketing Manager, Fastems
- Mobile Developer for K-ruoka app
- Koodaava toimittaja, Yle
- Full Stack Developer K-ruoka digikehitystiimiin
Jo päivämääränsä äskettäin ohittaneista ilmoituksista löytyy myös samansuuntaisia ilmoituksia:
- Web Developer, Mehilainen.fi
- Ecommerce & Digital Marketing Manager, Andiata
- Analytics & SEO Specialist, Sampo
- Tuoteomistaja, Kela.fi
- Head of Web, F-Secure
- UX Designer, VR Matkalla app
- Tuoteomistaja HSL:n mobiilisovellukselle
Nämä ovat vain muutamia esimerkkejä, mutta kuvastavat varsin hyvin sitä, mihin ala on osittain menossa. Moni iso asiakas haluaa parantaa omaa johtamiskykyään digitaalisissa kanavissa, ja moni myös samalla rakentaa parempaa käytännön tekemiskykyä, joko osaavien sisällöntuottaja-tyyppisten ihmisten avulla tai palkkaamalla koodareita.
Moni näistä asiakkaista myös varmasti hyödyntää vuokrakoodareita ja monenlaisia vuokrattavia asiantuntijoita, mutta ehkä tämän ilmiön huippu on jo jossain määrin saavutettu. Moni asiakas on jo huomannut, että jos vuokrakoodareiden työ on jatkuvaa työtä vuodesta toiseen, on huomattavan paljon edullisempaa yrittää palkata omaa osaamista, tai sitten miettiä vähän tarkemmin, onko inhouse-kehityksen malli sittenkään itselle se järkevin.
Vuokrattavat asiantuntijat ovat kuitenkin eräänlaisia palkkasotureita, jotka toimivat parhaiten, kun kyseessä on selkeä projekti, jolla on selkeät tavoitteet. Jos kyse on aidosti jatkuvasta tekemisestä, jossa liiketoiminnan ymmärtäminen ja jatkuva parantaminen on keskeistä, ovat omat ihmiset yleensä parempi investointi.
Jatkuuko sama trendi tulevinakin vuosina?
On toki vaikea sanoa, mihin suuntaan ala menee, IT-alan liikkeet ovat 2000-luvulla olleet varsin vaikeasti ennustettavia, mutta ainakin Saas-vallankumous menee eteenpäin koko ajan, ja se tarjoaa yhä enemmän asiakkaille mahdollisuuksia tehdä asioita itsenäisesti, ilman koodareiden jatkuvaa tukea. Tämä on se alan iso aalto, vaikka Suomessa ei aina siltä tunnukaan, koska moni ohjelmisto hyödyntää amerikkalaista kapasiteettia, ja eurooppalaiset tietosuojasäädökset tekevät monien täsmätyökalujen käytöstä Euroopassa vaikeampaa kuin esimerkiksi USA:ssa.
Suunta on silti selvä, jossain vaiheessa koodareita tarvitaan aiempaa vähemmän, ainakin niihin asioihin mihin koodareita tällä hetkellä käytetään. Ihan toinen asia on sitten se, että me keksimme koko ajan uusia asioita, joihin tarvitaan koodareita, mutta se on selvää, että samoihin asioihin emme tarvitse enempää koodareita.
Täten se väite, että useampien organisaatioiden pitäisi työllistää enemmän koodareita, on asia, josta saa väittelyn aikaan helposti. Argumentteja kun voi aika helposti esittää kumpaankin suuntaan. Harva kuitenkaan väittää vastaan, jos sanoo, että jatkossa asiakkaiden tulee kyetä johtamaan digitaalisia järjestelmiään ja kanaviaan aiempaa paremmin.
Siksi on mukava nähdä, että moni organisaatio näkee tämän saman asian ja aktiivisesti pyrkii parantamaan omaa johtamiskykyään.
Lisää avoimia työpaikkoja: Työpaikat-palsta – web-kehittäjä, web developer, verkkokauppapäällikkö ja monet muut
PS. Jos kaipaat riippumatonta asiantuntijan näkemystä mobiili- tai verkkopalvelun jatkokehitykseen, uudistukseen tai teknologian vaihtamiseen, kannattaa tutustua North Patrolin konsultointipalveluihin. North Patrol tuntee web- ja mobiilikehityksen teknologiat ja auttaa lukuisia asiakkaitaan uudistuksissa ja erilaisten digipalveluiden jatkokehityksen suunnittelussa.