Alma seuraa A-lehtien pelikirjaa Nettix-ostoksellaan

Artikkeli

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 3 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Yle korostaa käyttäjäprofiilien hyötyjä - mutta ei edelleenkään perustele profiilipakkoa.

Kotimaisella media-alalla ei kovin usein tehdä 170 miljoonan euron muuveja. Keväinen Alman ja Otavan välinen yrityskauppa jää historiaan yhtenä alan isoimmista, mutta se on kiinnostava myös siksi, että se noudattaa jo aiemmin tunnistettua trendiä. Mediataloista tulee yhä vähemmän mediataloja, ja yhä enemmän monialayrityksiä, jotka hyödyntävät julkaisujaan asiakashankinnassa.

Nettix Oy tunnetaan Suomessa erityisesti käytettyjen autojen myyntiä hallitsevasta nettiauto.com-palvelusta sekä lukuisista muista vastaavista verkkokauppa-alustoista. Erityisesti nettiauto.com on hyvin hallitsevassa asemassa kotimaisessa käytettyjen autojen markkinassa. Iso osa alan yrityksistä ei enää edes pidä omia verkkosivustoja, vaan keskittyy esittelemään myynnissä olevia autojaan pelkästään nettiauto.comin markkinapaikalla.

Helsingin Sanomien artikkeli tiivistää hyvin mistä on kyse numeroiden valossa:

Mediayhtiö Alma Media ostaa verkkokauppoja pyörittävän Nettixin Otava-konsernilta 170 miljoonalla eurolla.

Nettixin liiketoimintaan kuuluvat moottorialan verkkokaupat, kuten Nettiauto, Nettikone ja Nettimoto. Nettixiin kuuluvat lisäksi kone- ja kuljetusalan ammattimedia Konepörssi sekä uutispalvelu Ampparit.

Alma Median mukaan yritysosto avaa uusia liiketoimintamahdollisuuksia muun muassa vuokraus- ja leasingtoiminnassa.

Ostettavan liiketoiminnan liikevaihto oli 22,5 miljoonaa euroa vuonna 2020. Käyttökate oli 11 miljoonaa euroa ja liikevoitto 10 miljoonaa euroa.

Viime vuonna verkkokaupat muodostivat liikevaihdosta 81 prosenttia. Verkkokauppojen liikevaihto on ollut viime vuosina noin seitsemän prosentin vuosikasvussa.”

Alma paketoi NettiX:n tarjonnan samaan yksikköön Iltalehden kanssa, joten odotettavissa lienee entistä läheisempää yhteistyötä. Tiedote kiteyttääkin tämän hyvin:

“Jatkossa yhdistämme kuluttajan tarpeita kuunnellen journalistiset sisällöt, markkinapaikat ja digitaaliset palvelut uusinta teknologiaa hyödyntäen.”

Alma seuraa näin A-lehtien jo näyttämää mallia siinä miten journalistisia julkaisuja hyödynnetään liikenteen ajamisessa omiin verkkokauppoihin ja muihin kaupallisiin palveluihin. Iltalehti ei tietysti ole aiemminkaan profiloitunut tämän maan kriittisimpänä tuotearvostelijana, mutta tämän kaupan myötä lienee odotettavissa yhä tiivistyvää sisällöllistä yhteistyötä, jossa tavoitteena on johdattaa Iltalehden lukijoita myös nettiauto.comiin ja muihin omiin markkinapaikkoihin.

Odotettavissa voi olla myös radikaalimpia siirtoja, kuten autoja käsittelevien sisältöjen siirtoja suoraan nettiauto.comin alaisuuteen. Alma myös yhdistänee nopeasti kirjautumisratkaisun Nettix:in palveluiden kanssa, jolloin se pääsee kohdentamaan markkinointia ja mainontaa sähköpostitse ja kirjautuneille käyttäjille.

Tämä on varsin loogista toimintaa, kun mainostulot todennäköisesti ovat laskussa, eikä journalistisen tuotteen itsenäiseen kannattavuuteen oikein uskota. Ainakin Iltalehden kohdalla tulevaisuus lienee toimia enemmän markkinointivälineenä markkinapaikoille, kuin maksullisen journalismin palveluna. Iltalehden sisällöt valjastetaan palvelemaan kannattavampien liiketoimintojen etuja. Iltalehden toimittajille muutos lienee karvasta nieltävää, kun oma työ on jatkossa yhä useammin puhdasta sisältömarkkinointia, jonka tavoite on ajaa maksukykyisiä asiakkaita verkkokauppoihin.

Alma siirtyykin tämän kaupan myötä taas yhden askeleen lähemmäksi konsernia, joka ei ole pelkkä mediatalo, vaan yhä enemmän monialainen sisältömarkkinointi- ja markkinapaikkatalo.

Tämän muutoksen toteaa myös Kauppalehti artikkelissaan:

“Ostosten myötä Alma vaikuttaa siirtyvän yhä kauemmas perinteisen mediatalon mallista.

Keskeisenä yhtiö pitää laajentumista median ja markkinapaikkojen sisällöntuotannosta ja mainonnasta koko arvoketjun kattaviin digituotteisiin ja palveluihin. Palveluverkostoja syntyy esimerkiksi rekrytoinnissa, asumisessa ja autoilussa.”

Nettiauton, Etuoven ja Monsterin omistaja voi hyödyntää omia mediakanaviaan tehokkaasti näiden kauppapaikkojen asiakashankinnassa. Jos tulopuoli painottuu jatkossakin yhä enemmän markkinapaikkoihin, voi se vaikuttaa muidenkin konsernin mediatuotteiden kuin Iltalehden journalistiseen linjaan.

PS. Tilaa Vierityspalkin kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje, joka koostaa artikkelit, linkkivinkit, työpaikat ja julkaisut (uutiskirjeellä on jo yli 800 tilaajaa).

Mediat verkossa -kategorian aiempia juttuja:

Perttu Tolvanen

Perttu on Vierityspalkin päätoimittaja ja kirjoittaja.

Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu on konsulttiyhtiö North Patrol Oy:n konsultti ja toinen perustaja. North Patrol on digitoimistoista ja järjestelmätoimittajista riippumaton konsulttiyhtiö, joka suunnittelee digitaalisia palveluita ja auttaa asiakkaita onnistumaan uudistushankkeissaan. Ota yhteyttä Perttuun!



Vierityspalkki.fi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset. Uutiskirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.


Tilaa uutiskirje.

  • 40-50 asiantuntija-artikkelia vuosittain.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja. Julkaistuja artikkeleita jo yli 1000 kappaletta.


    Kaikki artikkelit

  • 150-200 julkaistua referenssicasea joka vuosi.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.


    Selaa toimistojen julkaisuja

  • 300-400 työpaikkailmoitusta vuosittain.

    Vuodesta 2007 toiminut ilmoituspalsta on edelleen sivuston suosituin osio. Moni asiantuntija on löytänyt useammankin työpaikan palstan kautta vuosien varrella.


    Selaa avoimia työpaikkoja

  • 31 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.


    Selaa Toimistot-listaa

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen – ihan oikeasti.

Siirry takaisin sivun alkuun