Puolueet pitävät Joomlasta, Drupalista ja WordPressistä

Artikkeli

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 13 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Verkkopalveluiden alustat Suomessa - markkina alkaa kypsyä.

Vierityspalkin artikkelisarjassa on aiheena verkkosivujen konseptisuunnittelu ja siihen liittyvät vaiheet, menetelmät, käsitteet ja dokumentit.

Eduskuntavaaleihin rynnistää 17 puoluetta tänä keväänä. Kaikki puolueet ovat verkossa edustettuina ja mediakin on tänä vuonna innostunut raportoimaan puolueiden verkkokampanjoinnista. Medioiden huomio on ollut kovasti sosiaalisen median käytössä, mutta moni puolue on myös panostanut aktiivisesti omiin verkkosivuihinsa.

Tässä artikkelissa tehdään katsaus puolueiden verkkopalveluiden teknisiin toteutusratkaisuihin ja sivustojen laajuuteen.

Suomen Sosiaalidemokraattinen Puolue

SDP:llä on erittäin monipuolinen verkkopalvelu jossa on paljon omaa sisältöä, mutta myös monipuolisesti hyödynnetty sosiaalisen median palveluita. Etusivulta löytyy YouTube-upotus, Facebook-upotus, Issuu.com-upotus, Twitter-upotus. Täten ainakin sosiaaliseen mediaan on SDP:ssä paukautettu oikein kunnolla. Jopa LinkedIn ja Flickr näyttävät olevan demarien listalla. Etusivulla myös esitetään uusimmat uutiset verkkolehdestä. Kokonaisuutena SDP.fi onkin hyvin laaja sisältökokonaisuus joka on tehty myös hyvin ammattimaisesti. Teknisesti SDP.fi nojaa avoimen lähdekoodin Drupal-alustaan kun taas demari.fi-verkkolehti* lepäilee Joomlan päällä.

Suomen Keskusta

Keskusta on myös panostanut viime vuosina vahvasti verkkoon ja tämä näkyy modernina verkkosivustona. Keskustalla ovat toimintakehotukset etenkin hyvin esillä, ja etusivua ei ole tungettu täyteen erilaisia sosiaalisen median nostoja. Tosin kyseessä on erityinen vaaleja varten tehty aloitussivu jonka kautta pääsee sukeltamaan myös Keskustan varsinaiselle pääsivulle*. Varsinainen pääsivu on kyllä sitten tungettu täyteen erilaisia sosiaalisen median nappuloita ja nostoja. Keskustalla on jopa Spotify käytössä. Teknisesti Keskustan sivusto on toteutettu Tietotalon oman julkaisujärjestelmän* päälle. Tosin Keskustakin hyödyntää useita eri ratkaisuja. Esimerkiksi Suomenmaa-verkkolehti on eri järjestelmän päällä.

Kansallinen Kokoomus

Myös Kokoomus käyttää erityistä vaalit2011*-erikoissivua joka on hyvin Keskustan toteutuksen kaltainen. Varsinainen pääsivusto tosin ei eroa erillisestä vaalisivusta kovin paljon, koska on rakenteeltaan myös hyvin bannerivetoinen ja jopa sekava. Toisaalta ainakaan villiä sosiaalisen median upottelua ei Kokoomus ole ryhtynyt harrastamaan. Kokoomus luottaa teknisessä toteutuksessa Optinet-yrityksen omaan julkaisujärjestelmään*. Tosin muusta kokonaisuudesta täysin erillisessä vaalisivustossaan (paremminvointivaltio.fi*) Kokoomus on päätynyt WordPressiin teknisenä alustana. Kokoomuksella onkin vakuuttavaa historiaa sekalaisten kampanjasivustojen tekemisessä. Edelleen aktiivisia ovat ainakin Kyseenalaista*-sivusto (Joomla-sivusto), Suomen toivo* -sivusto (Joomla-sivusto) ja Kokoomus kuuntelee* -sivusto (Optinetin toteutus). Intoa tehdä asioita on siis selkeästi riittänyt, mutta epäilemättä käyttäjän kannalta käyttökokemus voi tuntua melkoiselta sekamelskalta. Myös kolmen eri julkaisujärjestelmän käyttäminen hyvin samankaltaisiin tarkoituksiin tuntuu hieman omituiselta.

Suomen ruotsalainen kansanpuolue

RKP:n sivusto on hyvin riisuttu ja keskittyy ajankohtaisiin asioihin sekä ehdokkaiden esittelyyn. Sivusto on tehty Digistoff-nimisellä julkaisujärjestelmällä joka on Kulturhuset AB:n oma tuote*. Lisäksi kampanjasivustona näyttää olevan tehty nuorten ehdokkaiden esittelysivusto*, joka vaikuttaa täysin käsityönä tehdyltä tyylikkäältä yhden sivun konseptia hyödyntävältä sivustolta.

Suomen Kristillisdemokraatit

KD on myös päivittänyt oman verkkosivustonsa hiljattain ja onnistunut uudistuksessa ainakin pintapuolisen näyttävästi. Sivusto erottuu kilpailijoistaan erityisesti selkeydellään ja johdonmukaisella käyttöliittymällään. Etenkin etusivu on suorastaan YLE-henkisesti taitettu. Kilpailijoihin verrattuna tosin KD:n sivuston tarkoitus jää hieman epäselväksi. Sivusto ei varsinaisesti kannusta esimerkiksi osallistumaan toimintaan tai lahjoittamaan (kuten esim. SDP:n sivusto esimerkillisesti tekee) vaan keskittyy esittelemään KD:tä ja sen edustajia puolueena. Sivuston tekninen toteutus on tiettävästi Innoctus*-nimisen yrityksen käsialaa (entinen Interactive Partners). Verkkolehti on KD:lläkin erillinen sivusto, mutta vaikuttaisi olevan teknisesti saman toimittajan tekemä.

Vihreä liitto

Vihreiden verkkosivusto on laaja kokonaisuus joka on myös kehittynyt tasaisesti hyvään suuntaan. Vihreät on panostanut ulkoasussa rauhallisuuteen ja kuvien käyttöön. Etusivulla ovat mukana tärkeimmät sosiaaliset mediat, mutta eivät mitenkään hallitsevassa roolissa. Erityisen tyylikkäitä ovat Vihreiden poliitikkojen esittelysivut joille on nostettu keskeiset nostot sosiaalisesta mediasta (esim. Facebook, Twitter), ja yhdistetty koostevirta kaikista ehdokkaan julkaisemista blogijutuista eri blogeissa. Näin on korostettu hienosti ehdokkaiden laajaa verkkoläsnäoloa eri kanavissa, ja käyttäjäkin saa koostenäkymän siihen mitä ehdokas on eri puolilla verkkoa julkaissut ja sanonut (esimerkiksi Anni Sinnemäki*). Teknisesti Vihreät luottaa Drupal-julkaisujärjestelmään niin pääsivuston kuin verkkolehden osalta.

Vasemmistoliitto

Vasemmistoliiton sivusto on hyvin perinteinen, mutta ei millään tavalla vanhanaikainen. Esimerkiksi blogit on koostettu tyylikkäästi yhteen virtaan vaikka edustajien blogityökaluina olisikin käytössä erillisiä blogityökaluja. Teknisesti Vasemmistoliitto on aiemmin nojannut Ch5 Finlandin Navigo -julkaisujärjestelmään, mutta on päätynyt vaihtamaan alustan avoimen koodin Joomla-julkaisujärjestelmään. Kansan uutiset -verkkolehti näyttäisi lisäksi olevan erillinen toteutus jonkun kolmannen työkalun avulla.

Perussuomalaiset

Perussuomalaisten verkkosivusto on parantunut merkittävästi parin viime vuoden takaisesta arvioinnista. Nyt sivustolla on esimerkiksi ajankohtaista uutisvirtaa esimerkillisesti. Teknisesti perussuomalaiset näyttävät luottavan räätälöityyn toteutukseen tai ainakaan käytettyä julkaisujärjestelmää ei sivustolta pysty tunnistamaan. Puheenjohtaja sentään luottaa blogissaan WordPress-työkaluun.

Suomen Kommunistinen Puolue

SKP:n sivusto edustaa hyvin riisuttua, mutta tyylikästä verkkoläsnäoloa. Sivuston alla olevaa julkaisujärjestelmää ei pystynyt tunnistamaan, mutta verkkolehti Tiedonantaja näyttäisi hyödyntävän samaa teknistä alustaa.

Suomen Senioripuolue

Senioripuolueen sivusto edustaa sisällöllisesti hyvin laajaa, mutta samalla myös kovin kirjavaa toteutusta. Sivusto availee paljon uusia ikkunoita ja linkittää esimerkiksi pdf-tiedostoihin. Seniorit eivät vaikuta myöskään aktiivisilta sosiaalisessa mediassa vaan panostukset on verkossa ilmeisesti laitettu monipuoliseen omaan sivustoon. Teknisesti sivusto on toteutettu Kotisivukone-työkalulla kokonaisuudessaan.

Kommunistinen Työväenpuolue*

Kommunistisen Työväenpuolueen sivusto on erittäin pelkistetty esitys, joka vaikuttaisi teknisesti olevan hyvin perinteinen rakkaudella väännetty html-sivusto.

Suomen Työväenpuolue*

Myös STP näyttää nojaavan perinteiseen tee-se-itse-sivustoon. STP:n sivusto käyttää jopa kehyksiä (frameja) toteutuksessa.

Itsenäisyyspuolue*

Itsenäisyyspuolueella on varsin tuoreet verkkosivut ja paljon sisältöä. Sosiaalisen median nostot ovat myös tyylikkäästi esillä joka sivulla. Teknisesti sivusto on toteutettu WordPress-julkaisujärjestelmällä.

Köyhien Asialla*

Köyhien Asialla erottuu joukosta räväkästi, koska on toteuttanut sivustonsa kokonaan Flashilla. Taustalla on Wix-julkaisutyökalu jolla saa toteutettua itsenäisesti näyttäviä flash-sivustoja. Puolueen sivusto on flash-toteutuksen myötä kovin raskas (ja hyvin esteellinen tätä kautta myös), mutta myös monipuolinen ja jopa multimediallinen elämys. Verkkosivustojen tekemisen kanssa toteutuksella tietysti on kovin vähän tekemistä.

Piraattipuolue

Piraattipuolueen pelkistetty ja ajankohtaisiin asioihin keskittyvä sivusto erottuu positiivisesti pienpuolueiden kentällä. Teknisesti pääsivusto on toteutettu Joomla-julkaisujärjestelmällä. Samaa pelkistettyä visuaalista linjaa jatkava vaaliehdokkaiden esittelyyn keskittyvä teemasivusto* on toteutettu WordPress-julkaisujärjestelmällä.

Muutos 2011*

Muutos 2011 -puolueen sivusto on sisällöllisesti varsin laaja ja sisältää myös paljon nostoja muualta verkosta. Teknisesti sivusto on toteutettu Joomla-julkaisujärjestelmällä.

Vapauspuolue*

Vapauspuolueen informatiivinen sivusto on myös toteutettu Joomlalla. Tosin myös Vapauspuolue on päätynyt erilliseen ehdokkaita esittelevään teemasivustoon* joka on teknisesti toteutettu Putteri-julkaisujärjestelmällä*.

Yhteenveto: Puolueiden verkkopresenssiä voi edelleen vuonna 2011 pitää vähintäänkin kirjavana ja hajanaisena. Lähes kaikilla puolueilla on useita eri sivustoja joiden välillä käyttäjät joutuvat hyppimään. Taustalla on myös melkoinen järjestelmäkirjo kun eri projekteihin on valittu eri toimittajia ja eri julkaisutyökaluja.

Avoimen lähdekoodin julkaisujärjestelmät ovat edelleen vahvasti suosiossa puolueiden parissa. Aiemmin Joomla hallitsi varsin yksinvaltaisesti, mutta nyt myös WordPress ja Drupal ovat keränneet suosiota. Erityisesti WordPress on nostanut päätään myös isompien sivustojen alustana. Vain muutama puolue hyödyntää kaupallisia julkaisujärjestelmiä, ja tällöinkin on enemmän kyse räätälöidyistä toteutuksista, koska käytössä ovat yksittäisten yrityksien omat julkaisujärjestelmätuotteet.

Useimmat puolueet kaipaisivat jonkinasteista kokonaisremonttia verkkoläsnäoloonsa, koska nyt useimmilla tuntuu olevan enemmän intoa kuin ymmärrystä. Toisaalta on ihailtavaa nähdä puolueiden vihdoin heränneen verkkopanostuksissaan ja toden teolla panostavan sisältökilpailuun verkossa.

Listauksen järjestys perustuu puolueiden rekisteröimisjärjestykseen (mallia on otettu YLEltä).

(*Toim. huom. Linkkejä poistettu toimimattomina.)

Perttu Tolvanen

Perttu on Vierityspalkin päätoimittaja ja kirjoittaja.

Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu on konsulttiyhtiö North Patrol Oy:n konsultti ja toinen perustaja. North Patrol on digitoimistoista ja järjestelmätoimittajista riippumaton konsulttiyhtiö, joka suunnittelee digitaalisia palveluita ja auttaa asiakkaita onnistumaan uudistushankkeissaan. Ota yhteyttä Perttuun!

8 kommenttia on “Puolueet pitävät Joomlasta, Drupalista ja WordPressistä”

  1. Jaha, kommentointi hukkaa html-tägit.
    Metadatassa siis seuraava rivi:
    meta name=”Generator” content=”TSI24″

  2. Moi,
    mielenkiintoinen ja ajankohtainen yhteenveto!

    Tuota persujen sivua jäin miettimään. Väitit, ettei käytettyä julkaisujärjestelmää pystytä tunnistamaan, mutta nopea metadatan tsekkaus paljasti heti tällaisen rivin: *linkki poistettu toimimattomana*.

    Annetaan nyt firmalle krediitit, vai onko tässä joku hyvä journalistinen tapa kyseessä, ettei vilkaista sivuston lähdekoodia? :)

  3. Vesa Linja-aho

    Propsit siitä, että mukaan on otettu muutakin kuin suurpuolueet!

  4. Perttu Tolvanen

    Kiitos täydennyksestä jhurme! Jäi vain huomaamatta tuo persujen käyttämä julkkari/toimittaja. Eipä ollut kyseinen firma tai järjestelmä entuudestaan tuttu, joten voinut johtua siitäkin. Hienoa että katsaus täydentyy kommenteissa!

  5. Aki Björklund

    SKP näyttäisi olevan Djangolla kasattu.

  6. Perttu Tolvanen

    Aki: Mitenkäs Django-saitin tunnistaa? Lähdekoodista ainakin itse havaitsen vain, että on aika siisti paketti ja varmaankin tehty jollain modernilla CMS-tyyppisellä vehkeellä.

  7. Aki Björklund

    Ainakin lomakkeissa on käytetty samalta näyttävää CSRF-estoa kuin Djangossa.

  8. Kunhan vaan hakukoneoptimoinnin antamia mahdollisuuksia osattaisiin hyödyntää enemmän. Näillä puolueilla eivät titlet näytä kovinkaan vakuuttavilta: ’Sdp.fi’, ’Keskusta’, ’SFP- Start’, jne.

Kommentointi on suljettu.



Vierityspalkki.fi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset. Uutiskirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.


Tilaa uutiskirje.

  • 40-50 asiantuntija-artikkelia vuosittain.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja. Julkaistuja artikkeleita jo yli 1000 kappaletta.


    Kaikki artikkelit

  • 150-200 julkaistua referenssicasea joka vuosi.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.


    Selaa toimistojen julkaisuja

  • 300-400 työpaikkailmoitusta vuosittain.

    Vuodesta 2007 toiminut ilmoituspalsta on edelleen sivuston suosituin osio. Moni asiantuntija on löytänyt useammankin työpaikan palstan kautta vuosien varrella.


    Selaa avoimia työpaikkoja

  • 31 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.


    Selaa Toimistot-listaa

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen – ihan oikeasti.

Siirry takaisin sivun alkuun