Nordkapp näyttää mallia suunnittelufirman saitin tekemisessä
Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 14 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Uudistunut vero.fi nojaa tilanteisiin ja hakuun - mutta on kokonaisuutena ristiriitainen digipalvelu.
Vierityspalkin artikkelisarjassa on aiheena verkkosivujen konseptisuunnittelu ja siihen liittyvät vaiheet, menetelmät, käsitteet ja dokumentit.
Suunnittelutoimisto Nordkapp uudisti hiljattain oman sivustonsa ja ilmoitti sen myös Vierityspalkin Uudet julkaisut –listalle. Tämän lisäksi Nordkapp kirjoitti uudistuksesta myös erillisen blogiartikkelin* jossa kertoi uudistuksen taustoja. Saittia voikin pitää monella tapaa mielenkiintoisena toteutuksena, jonka avainkohtia esitellään nyt tässä läpivalaisussa.
Saitin avausnäkymään on nostettu räväkästi toimiston työntekijät. Monen muun yrityksen toimintaan tämänkaltainen aloitus ei ehkä sopisi, mutta suunnittelutoimisto on varsin usein yhtä hyvä kuin ihmisensä, joten lähestymistapa toimii. Nordkapp itsekin perustelee ratkaisua samansuuntaisesti blogissaan:
“Despite what anyone says, we think design really is a people business, especially for someone like us.”
Raflaavasta aloitusnäkymästä huolimatta saitti on sisällöllisesti varsin perinteinen. Sivusto keskittyy töiden ja ihmisten esittelyyn. Blogikin on jätetty hieman sivuprojektin rooliin. Eniten panoksia on selvästi laitettu asioiden esittelytapaan.
Massasta poikkeavaa saitissa on erityisesti sen navigaatiomalli sekä referenssien ja projektien esittelytapa. Navigaatiomallissa on uskallettu kokeilla jotain uutta ja referenssien esittely on poikkeuksellisen visuaalinen ja avoin.
Navigaatio leijailee käyttäjän mukana joka paikkaan
Aloitusnäkymää katsottaessa saitti näyttää varsin perinteiseltä sivustolta, jossa on useita erilaisia sisältöosioita. Päänavigaatiota kokeilemalla kuitenkin nopeasti selviää, että sivusto ei olekaan perinteinen “hierarkiahelvetti”, vaan kyseessä on tyylikäs yhden sivun toteutus.
Tästä yhden sivun design-trendistähän on kirjoitettu aiemminkin Vierityspalkissa ja Nordkappin sivusto on hyvää jatkoa tälle sarjalle.
Kaapattuna yhteen ruutukaappaukseen Nordkappin sivusto onkin aika hurjan pituinen:
Leijaileva navigaatioratkaisu seuraa mukana käyttäjää kun tämä siirtyy alempiin osioihin. Leijupalkki ilmaisee jopa tyylikkäästi käyttäjälle sen osion missä käyttäjä milloinkin on.
Tämän navigaatioratkaisun hyödyistä ja haasteistahan käytiin keskustelua Vierityspalkissakin Sampo.com sivuston uudistuksen yhteydessä viime vuonna. Tällöin ratkaisun hyödyistä esitettiin monia näkemyksiä, mutta aivan ongelmattomaksi ratkaisua ei todettu. Nordkappin kohdalla ratkaisu on helpommin perusteltavissa, koska suunnittelutoimistolta asiakkaat odottanevat rohkeampia ratkaisuja kuin sijoittajasivustolta.
Poikkeavan navigaatiomallin käyttö myös antaa hyvän esimerkin siitä, että sivusto voi persoonallinen toiminnoiltaan – ja silti olla rakennettu jonkun julkaisujärjestelmän päälle. Tässä tapauksessa WordPress toimii Nordkappin sivuston taustalla.
Työt ja ihmiset painopisteessä sopii suunnittelutoimistolle – ei ehkä muille
Osioiden keskinäisen järjestyksen osalta Nordkapp näyttää myös hyvää esimerkkiä. Isoimmassa valokeilassa ovat tehdyt projektit ja näiden esittely. Firman esittely, ihmisten esittely, blogi ja yhteystiedot tulevat vasta töiden jälkeen.
Töiden esittelyyn on panostettu. Projekteista löytyy paljon kuvia myös projektin eri vaiheista.
Videoiden kautta tapahtuvasta projektiesittelystäkin Nordkapp antaa tyylikkään näytteen. Projektissa tuotettu video voi toimia myös tehokkaana toimiston osaamisen esittelyvideona.
TAP THE TV – Online TV Concept for Multitouch Tablets from Nordkapp on Vimeo.*
Mutta… Mitä Nordkappilta voi oikeastaan ostaa?
Varsin klassisena puutteena voi pitää sivustolta kokonaan puuttuvaa yrityksen palveluiden esittelyä. Nyt tuntuu lähinnä siltä, että yritys on onnistunut kiteyttämään hyvin itselleen sen mitä haluaa tehdä. Asiakkaan näkökulmasta katsoen sivustolta on edelleen erittäin vaikea hahmottaa vastausta kysymykseen: “mitä näiltä nyt voi ostaa…?”.
Nordkappin eduksi voi kuitenkin sanoa sen, että omaan sivustoon suhtaudutaan selkeästi jatkuvana kehitysprojektina – jollainen sen pitäisikin olla. Etenkin nopeasti kasvavan ja muuttuvan yrityksen kohdalla sivustonkin pitäisi yrittää pysyä perässä. Toivottavasti Nordkapp jaksaa kehittää sivustoa ja panostaa jatkossa myös palvelutarjontansa kiteyttämiseen. Hyvä referenssien esittely on iso askel kohti oman palvelutarjonnan kiteytystä, mutta ei riitä yksinään.
Yhteenveto: Isot palaset kohdallaan.
Nordkappin sivusto näyttää hyvää esimerkkiä alan toimistoille siinä kuinka omaan sivustoon panostaminen tulisi olla jatkuvaa toimintaa. Referenssien esittely on myös monipuolista ja esimerkillistä. Omaan sivustoon panostaminen on erityisen tärkeätä silloin kun oma liiketoimintakin liittyy siihen miten asiakkaat saisivat parhaan hyödyn verkon mahdollisuuksista. Tässä Nordkapp näyttää erinomaista esimerkkiä. Esimerkiksi blogissa julkaistavat weeknotesit ovat konkreettinen esimerkki kokeilunhalusta, jossa yhdistyy oman toiminnan kehittäminen ja verkon hyödyntäminen siihen.
—
Lue lisää aiheista:
13 kommenttia on “Nordkapp näyttää mallia suunnittelufirman saitin tekemisessä”
Kommentointi on suljettu.
Pekka Sahlsten
En nyt lähde kommentoimaan sivuston toteutusta millään lailla. Syynä on se, ettei huvittanut mennä tutkimaan koko sivuja, kun näin ”etusivun”. ”Meidän tekemisemme, tietoa meistä, meidän ajatuksemme, meidän ihmisemme, me, me, me…” Jo navigaation perusteella koko sivu(sto) tuntuu olevan pelkkää itsekehua ilman minkäänlaista asiakasnäkökulmaa. Huh huh.
Sami Niemelä
Kiitos Perttu asiallisesta artikkelista ja analyysistä. Mukava lukea muidenkin näkökulmaa omasta työstä.
Hyvä huomio tuo tuotteiden/palvelupakettien loistaminen poissaolollaan. Toistaiseksi iso osa meidän liideistä + myynnistä yleensäkin tapahtuu henkilökohtaisten kontaktoinnin+tapaamisten ja kasvotusten käytävän avoimen dialogin kautta joten asia ei ole sillä tavalla akuutti vaikka TODO-listalla onkin. Tätä vyyhtä voisi olla itseasiassa ihan mukava sparrata näin avoimestikin:
Käytännössä se, mitä me myymme on design-vetoiset asiantuntijapalvelut: ongelmanratkaisu, tutkimus, sparraus ja yleensäkin sen oikean kysymyksen kysyminen SEKÄ löydösten jalostus/kirkastus konsepteiksi, tuotteiksi ja palveluiksi.
Meillä on tässä kaksi haastetta: Iso osa työstä yleensäkin tapahtuu projektien etuosassa joka on luonteeltaan ”fuzzy” ennen kysymysten kiteytystä lopputulemiksi eri kosketuspisteisiin. Näiden konkreettisten lopputulemien paketointi tuotteiksi(”käyttöliittymäsuunnittelu, mobiili”) ei ainakaan pelkästään ole meille se oikea ratkaisu. Toiseksi, jokainen tekemämme projekti on suhteellisen räätälöity asiakkaamme tarpeisiin ja niinpä projektien isoin yhdistävä tekijä on yleensä tapamme tehdä, sekä esimerkiksi joku korkeamman tason ajatus (”digitaalislähtöinen palvelu”). Yhteneväisyyksiä tietysti hahmottuu koko ajan — eli eiköhän tähän joku ratkaisu vielä löydy.
@Pekka— Parantamisen varaa on varmasti aina, mutta tällä hetkellä sivustomme on enemmänkin alalle tyypillinen esittely kuin myyntityökalu sinällään. Meiltä ostetaan asiantuntijapalveluita, ja asiakasnäkökulma tulee kyllä varmasti esille viimeistään ensimmäisessä henkilökohtaisessa kontaktissa. Jos et usko niin kokeile. Mutta älä nyt silti sentään pelkän navigaation sanamuotojen perusteella meitä tuomitse ;)
Pekka Sahlsten
Kerroin rehellisen ensivaikutelmani markkinoijana. Kyse ei ole sanamuodoista, vaan siitä, mistä sivuilla puhutaan. Minun vahva mielipiteeni näistä asioista on, että verkkosivuilla kannattaa ensi sijassa kertoa mitä myy ja miksi asiakkaan kannattaa sitä ostaa.
Pertun analyysissä on erittäin hyviä pointteja.
Sami Niemelä
Kyllähän se tuolla kerrotaan jos vaan jaksaa syventyä asiaan. Mutta kuten sanottu, meiltä ostetaan enemmän näkemystä ja osaamista kuin valmiita paketteja. Esimerkiksi omilla sivuillasi esittelemä nykyaikaisen verkkomarkkinoinnin malli ei toimi meillä. Olisikin mielenkiintoinen kuulla miten sinun mielestäsi strategisen suunnittelun asiantuntijapalveluja kannattaisi oikein myydä?
Pekka Sahlsten
@Sami: tuntematta liiketoimntaanne sen enempää, on teidän tuottamienne palveluiden myynti toki haastavaa. Sitä, etteikö siihen sopi samat periaatteet kuin muihinkin monimutkaisten palveluiden myyntiin, en ainakaan suoralta kädeltä allekirjoita.
Perttu Tolvanen
Loistavaa keskustelua. Pekankin sivut selailleena sanoisin, että kummallakin taholla on paljon opittavaa toisiltaan. Kärjistetysti: Pekan sivut ovat persoonattomat ja pelkkä viilattu design ei herätä luottamusta yritystä kohtaan (joka taas on verkossa hyvin tärkeätä, ja etenkin asiantuntijapalveluiden myymisessä). Pekalla on kuitenkin palvelut paketoitu esimerkillisesti, ja Pekka on selkeästi Christian Grönroosinsa lukenut ja sisäistänyt Nordkappia syvällisemmin. En itsekään (enää) allekirjoita sitä nimittäin etteikö myös strategisen suunnittelun ja monen muun vaativan asiantuntijapalvelun myymistä voisi tuotteistaa tai tehdä niistä merkittävästi helpommin ostettavia – verrattuna perinteiseen henkilökohtaiseen myyntityöhön siis. Nordkappin ansioksi pitää nostaa referenssien esittely joka on viety hyvin pitkälle, mutta siihenkin voisi varmasti tuoda palvelunäkökulman – esim. mitä palveluita itse asiassa missäkin projektissa asiakkaat ostivat?
Ansiokasta työtä Nordkappilta, mutta kuten jutussa yritinkin vihjata, niin ei missään tapauksessa sovi esikuvaksi kenelle tahansa. Referenssien ja ihmisten esittelystä voi kyllä oppia paljon. Ne ovat tärkeitä verkossa kun ihmisten kynnys luottaa on korkealla – mutta jotta toiminta kääntyy myyntiin asti, niin Pekan peräänkuuluttamat palvelut ja tuotteistukset vaativat paljon työtä Nordkappiltakin.
Tämä näin ulkopuolisen silmin katsoen.
Pekka Sahlsten
Minulla ei ole aavistustakaan siitä, kuka Christian Grönroos on :) Taitaa olla Hankenilta? Olen vanha myyntimies, joka ei oikein usko akateemiseen myynti- ja markkinointioppiin.
Kun puhutaan verkkosivujen personallisuudesta olen Seth Godinin linjalla.
Usein liian persoonallinen design ampuu itseään jalkaan, kun sen pitäisi toimia markkinoinnin välineenä.
Sami Niemelä
Se, ketä ja miten persoonallinen design ampuu jalkaan riippuu aika paljon siitä mitä ja kenelle myydään. Tää on taas meillä ehkä sitä ”eat your own dogfood”-osastoa, hahmotamme tätä ympäristöä samoilla design-metodeilla joilla teemme asiakasprojektejakin. Toistaiseksi toimii ihan ok, tuottaen sisäisesti hyvää tietoa pelikentästä ja mahdollisuuksia.
On tietysti ihan totta että vaika Googlen kautta tulevasta ensikosketuksesta on meiltä ostamiseen todella pitkä matka. Mutta tekemisemme + asiakkaidemme luonteen huomioonottaen en usko että tätä on ratkaistavissa ihan pelkällä verkkosaitilla ja palvelujen tuotteistuksellakaan. Jos tämä olisi helppoa, meidän kilpailijamme tekisivät sitä jo. Samaan aikaan ala tietysti kehittyy hurjaa vauhtia joka jo itsessään pakottaa tarkistaan sekä viestin sisältöä että toiminnan suuntaa säännöllisin väliajoin.
Seth on kyllä siinä oikeassa että persoonallisella designilla ampuu itseään helposti jalkaan, varsinkin jos ei tiedä mitä tekee. Oikeissa käsissä homma toimii taas päinvastoin :)
Sami Niemelä
@perttu Esitellyissä projekteissa asiakkaat ostivat enimmäkseen tapaa tehdä / prosessia mikä työnäytteissä avataankin. Mutta kuten sanottu, joka projekti on jollain tavalla erinäköinen ja -kokoinen.. Tässä lienee se villakoiran kuuluisa ydin.
Hyvää keskustelua kyllä tähän asti. Kiitos siitä.
Pekka Sahlsten
Nordkappin kaltaisella toimijalla persoonallinen saitti on must, eihän siitä mihinkään pääse. Jalkaan ampuminen tapahtuu, kun toteuttajat eivät ymmärrä verkkopalvelun kaikkia ulottuvuuksia, vaan menevät jokin kulma edellä – ojaan. Silloin tehdään jumalattoman hienoja saitteja, joita kukaan ei koskaan löydä ja jonne kukaan ei koskaan eksy. Sellaiset ovat mielestäni surullisia. Norkappilla sen sijaan on ilmeisimmin kävijöitä vaikka muille jakaa, joten siitä on hyvä jatkaa.
Itse en ymmärrä kuin markkinoinnista ja myynnistä, joten minulle yritysten verkkosivut ovat aina (keskeinen) osa markkinontia. Siinä kentässä taas toimii hieman krouvimpikin design, joka konvertoi kävijät hyvin liideiksi tai asiakkaiksi.
Se, miten asiantuntijapalveluita markkinoidaan optimaalisesti verkossa, on mielestäni äärettomän mielenkiintoinen keskustelunaihe, eikä juurikaan kukaan (itseni mukaan lukien) tee sitä vielä mielestäni kovin hyvin. Kuten sanoit, jos se olisi helppoa, kilpailijatkin tekisivät sitä :)
Juho A. Juutilainen
Grow ei ole kilpailija, mutta verrattavissa siinä mielessä että tarjoama on laaja tarjoama.
Ovat myös esimerkki siitä että ei tuotteistus helppoa ole, eivät kovin napakasti kiteytä brändi- & identiteettijumpan tarjoamaansa.
Eiköhän aika moni brändin ja digitaalisen työn ammattiostajista arvosta kiteyttämistaitoa ja oma sivusto on oiva mahdollisuus sitä näyttää.
grow.eu/about-us
Frantic näyttää mallia ylihintaisen käyntikortin tekemisessä – Vierityspalkki.fi
[…] uudistunut verkkosivusto on monella tapaa sukulaissielu Nordkappin sivustouudistukselle jota Vierityspalkissa käsiteltiin myös hiljattain. Nordkappin kohdalla isoimmaksi puutteeksi todettiin omien palveluiden esittelyn lähes […]
Sami Niemelä
Heipä hei taas pitkästä aikaa—otimme Pertun esittämän haasteen vastaan ja päivitimme saitillemme muutama viikko sitten köyhän kolmijaottelun siitä mitä teemme. Tervetuloa ostoksille :)