Uusin Tiedosta-lehti käsittelee sosiaalista mediaa eri näkökulmista
Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 14 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Nettiauto.com uudistui ja erillinen mobiiliversio jäi vihdoin historiaan.
Uusin numero TIEKEn sidosryhmälehdestä käsittelee pelkästään sosiaalista mediaa. Lehti on luettavissa kokonaisuudessaan TIEKEn verkkosivuilta*.
>> Lue Tiedosta 2/2010*.
Lukemisen arvoinen juttu on etenkin Vilma Luoma-ahon* katsaus sosiaalisen median tutkimukseen, eri kategorioihin ja viimeisimpiin löydöksiin:
- Sosiaalinen media – mennäkö vai eikö mennä? (Vilma Luoma-aho, yhteisöviestinnän tutkija Jyväskylän yliopistosta)*
Luoma-aho esimerkiksi kiteyttää hienosti sosiaalisen median nykytilanteen:
“Sosiaaliseen mediaan ”menemisestä” on tullut yhtä suuri trendi ja konsultaatioala kuin nettisivujen luomisesta 90-luvulla. Ensivaikutelma vaikuttaa liian hyvältä ollakseen totta. Saat äänesi kuuluville ilman massiivisia kustannuksia tai pitkiä prosesseja.”
Artikkelissaan Luoma-aho toteaa sosiaalisen median olevan kokonaisuutena painokoneeseen tai internettiin verrattava suuri muutos, mutta jakaa kokonaisuuden useisiin eri osa-alueisiin joiden tutkimuksessa ja ymmärtämisessä ollaan vasta alkutaipaleella. Tämän havainnon varmasti moni 90-luvun nettisivuhuumassa mukana ollut pystyy allekirjoittamaan.
Muita lehden aiheita ovat esimerkiksi mobiilipalvelut ja eDemokratian tutkimus. Esimerkiksi Tuula Nousiaisen juttu kertoo mielenkiintoisesta mobiilipalveluiden tutkimustyöstä jota tehdään Jyväskylässä:
- Mobiilisti parempaa arkea (Tuula Nousiainen, tutkija Jyväskylän yliopiston Agora Centerissä)*
(*Toim. huom. Linkkejä poistettu toimimattomina.)