Luettua: Sisältöstrategian lyhyt oppimäärä – Content Strategy for the Web ★★★★☆
Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 14 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Miltä mediatalojen evästelappujen pitäisi oikeasti näyttää?.
Content Strategy for the Web on Kristina Halvorsonin tuoreehko kirja verkkosivujen olennaisimmasta asiasta: sisällöstä ja tarkemmin sanottuna strategiasta sen takana.
Halvorsonin artikkeli A List Apartissa reilu vuosi sitten herätteli meitä web-ammattilaisia havahtumaan todellisuuteen: alalla tunnutaan puhuvan kaikesta muusta paitsi itse sisällöstä. Tämä on valtava ongelma.
Sisältöstrategia tarkoittaa sisällön luonnin, jakelun ja hallitsemisen suunnittelua. Sisältöstrategia on osa laajempaa verkkostrategiaa.
Sisältöstrategian käsite on todennäköisesti peräisin vuodelta 2007, jolloin Rachel Lovinger kirjoitti artikkelin Content Strategy: The Philosophy of Data Boxes and Arrows -julkaisuun. Sisältöstrategiaa on tietenkin tehty jo ennen sitäkin, sillä vain ei ole ollut nimeä.
Suomeksi sisältöstrategiasta on kirjoittanut ainakin kollegani Janne Toivola* A List Apartin artikkelien pohjalta.
Kun ongelma ja käsite on määritelty, päästään kirjassa asiaan. Varsinainen suunnitteluprosessi koostuu kolmesta osasta: olemassa olevan sisällön auditointi, analyysi ja strategian muodostaminen. Lisäksi Halvorson ohjeistaa työnkulun määrittelemiseen, kirjoittamisprosessiin, sisällön jakeluun, mittaamiseen ja ylläpitoon.
Kirja ei lopulta ole kovin käytännöllinen, vaan enemmänkin siinä on kyse yhden ammatin eri osasten määrittelystä. Tätä korostaa Halvorsonin runsaat viittaukset sisältöstrategian osasia kuvaaviin kirjoihin. Kirja opettaa kysymään joitain kysymyksiä, mutta ei anna valmiita vastauksia.
Verkkopalveluiden jatkuvan kehityksen puolestapuhujana minua innosti erityisesti Halvorsonin näkemys sisältöstrategiasta ja koko sisällöstä: sisältö ei ole projekti, joka voidaan päättää ja saada valmiiksi julkaisun yhteydessä, vaan jatkuva prosessi.
Kannattiko lukea?
Kirja on miellyttävän lyhyt ja helppolukuinen – kuin hyvä verkkoteksti. Ehdotetut toimintamallit olisivat varmasti avautuneet paremmin käytännön esimerkkien kautta, mutta ne toisaalta olisivat tehneet kirjasta pidemmän.
Lyhyyden ja yksinkertaisen tekstin ansiosta kirjan jaksanee kahlata läpi myös englantia vähemmän sujuvasti lukeva, mikäli aihe vain kiinnostaa.
Content Strategy for the Web on ehdottomasti lukemisen arvoinen ja avaa varmasti kaikkien sisällön parissa työskentelevien silmiä (ja niiden joiden pitäisi ajatella myös sisältöä).
[Toim. huom. Linkkejä poistettu toimimattomina.]
1 kommentti “Luettua: Sisältöstrategian lyhyt oppimäärä – Content Strategy for the Web ★★★★☆”
Kommentointi on suljettu.
Teemu Kinnunen
Hmm Mielenkiintoista.. Pitääpäs lukaista tuo opus!