Uusi Fazer.fi lentää käyttöliittymäsuunnittelun trendiaaltojen harjalla

Artikkeli

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 14 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Miltä mediatalojen evästelappujen pitäisi oikeasti näyttää?.

Vierityspalkin artikkelisarjassa on aiheena verkkosivujen konseptisuunnittelu ja siihen liittyvät vaiheet, menetelmät, käsitteet ja dokumentit.

Hiljattain uudistunut Fazer.fi on hyvä tiivistys viime aikoina yleistyneistä käyttöliittymäkäytänteistä isoissa verkkopalveluissa. Fazer.fi:ssä korostuvat erityisesti seuraavat verkkopalveluiden käyttöliittymäsuunnittelun trendit: 1) karttakäyttöliittymät sisältöihin, 2) rohkeat ja runsaat navigaatiot sekä ohjaavat sivut, 3) horisontaalinavigaatiot sisältönostoissa.

image

Verkkopalvelun etusivu on runsas kooste sisältöihin ja trendikkäästi sisältöä voi itse personoida ja mukauttaa haluamakseen. Päänoston saa vaihdettua karttakäyttöliittymään yhdellä napin painalluksella tai koko noston voi vaikka piilottaa näkyvistä. Tämä personoitavuus ja runsaus etusivulla ei tosin ole mikään aivan uusin trendi, mutta harva kotimainen kuluttajasivusto on tällaiseen vielä lähtenyt. Fazerinkin kohdalla herää kysymys, että ovatko Fazer.fi:n käyttäjät todella kiinnostuneita sivun mukauttamisesta? Monien tutkimustenhan mukaan vain hyvin pieni prosentti palveluiden käyttäjistä mukauttaa oletusnäkymiä vaikka personointimahdollisuuksia korostettaisiin.

Karttakäyttöliittymä tarjoaa vaihtoehtoisen tavan tutustua tarjontaan

Karttakäyttöliittymä on Fazer.fi:ssä nimetty “Tutki” toiminnoksi jonka avulla voi löytää erilaisia toimipisteitä joissa Fazerin tuotteita on saatavilla. Tosin tätä toiminnallisuutta on hyvin vaikea saada selville, koska karttakäyttöliittymä ei varsinaisesti kerro mitenkään käyttäjälle, että mitä kohteita kartalla esitetään.

image

Tyylikkään karttatoiminnon arvo käyttäjälle ei näin oikein avaudu, koska toiminnon suositeltava käyttötarkoitus jää vähintäänkin hämäräksi.

Jättimäiset pudotusvalikkonavigaatiot tukevat nopeutta ja selailtavuutta

Verkkopalvelun päänavigaatio on onnistuttu tiivistämään vain viiteen osioon vaikka kyse on erittäin laajasta verkkopalvelusta. Vain muutamaan pääotsikkoon pääseminen vaatiikin yleensä kompromisseja ja hyvää osioiden sisäistä informaatiosuunnittelua. Fazer on ainakin päällisin puolin katsoen tehnyt useita hyviä ratkaisuja. Esimerkiksi “Tuotteet ja palvelut” on yhdistelmäosio joka ainakin kuluttajan kannalta on looginen. “Töihin meille” on myös varsin hyvä otsikko monipuoliselle tieto-osiolle jonka sisällöt vaihtelevat avoimista työpaikoista aina uratarinoihin.

image

Käytännössä selkeän ylätason mahdollistaa erittäin runsas ja selkeä pudotusvalikkoratkaisu jossa päänavigaatio-otsikoiden koskettaminen hiirellä tuo esiin alavalinnat väliotsikointeineen. Käyttäjien kannalta ratkaisu ei ole aivan se kaikkein tutuin, mutta todennäköisesti moni käyttäjä arvostaa selkeätä ryhmittelyä ja hyvää yleiskatsausta sisältöihin.

Ratkaisun voi ennustaa myös yleistyvän, koska se kelvannee varsin hyvin monille yrityksen sisäisille sidosryhmille jotka haluavat varmistaa oman liiketoiminta-alueensa näkyvyyden verkkosivuilla.

Horisontaalinavigaatiot soveltuvat sisältönostoihin

Isoissa verkkopalveluissa etusivulle on usein tunkemassa paljon enemmän sisältöä kuin sivulle edes metrin mittaisessa muodossa mahtuisi. Tällöin on tarvetta mahdollistaa myös sivun sisällä tapahtuva selaus ja navigointi joidenkin elementtien osalta. Fazer.fi on soveltanut tätä tapaa tuotemerkkeihinsä joita voi navigoida visuaalisen horisontaalinavigaation avulla.

image

Horisontaalinavigaatiot yleistyivät kotimaisissa verkkopalveluissa erityisesti vuoden 2009 aikana jolloin mm. Nelonen.fi ja YLE Areena ryhtyivät hyödyntämään horisontaalinavigaatioita ohjelmien ja sarjojen nostoissa. Sittemmin myös esimerkiksi HS.fi on soveltanut samantyyppisiä elementtejä palvelunsa vähemmän tunnettujen osioiden esiin nostamisessa.

Myös horisontaalinavigaatioita tultaneen näkemään jatkossa lisää, koska ratkaisu on houkutteleva etenkin isojen verkkopalveluiden sisältönostoissa. Vielä ei kuitenkaan liene kovin laajaa tietoa siitä kuinka käyttäjät näitä osaavat käyttää?

Asiaa tosin on ainakin Suomessa helpottanut se, että esimerkiksi mediatalot ovat soveltaneet ratkaisua lähes täysin samankaltaisesti – jopa navigaationuolia myöten. Täten käyttäjien ei ole tarvinnut opetella joka sivustolla uudenlaista tapaa selailla sivuttaissuuntaisia nostoja.

Organisaatiotieto ja sosiaalinen media ovat mukana matkassa, mutta eivät kärkipaikoilla

Fazerin etusivulla organisaatioon liittyvä yleistieto, yleiset uutiset ja esimerkiksi Facebook-läsnäolo ovat myös mukana, mutta tulevat esiin vasta kun etusivua on vieritetty pari ruutua alaspäin. Tämä on todennäköisesti asia jonka järkevyyden moni web-ammattilainen on allekirjoittanut jo pitkään, mutta jota on ollut sitäkin haastavampi saada asiakasorganisaatioissa läpi. Fazer.fi:n tärkeimmät käyttötilanteet tuskin liittyvät vastuullisuustietoon tai organisaation julkaisemiin lehdistötiedotteisiin. Tämän vuoksi on asiaankuuluvaa, että nämä asiat nostetaan esiin vasta etusivun alemmilla nostoalueilla.

image

Etusivun päättää myös ajan henkeen kuuluva jättimäinen footer-osio, johon on koostettu valikoima tärkeimpiä alasivuja ja laskeutumissivuja. Osio auttaa eksyneitä käyttäjiä löytämään sisältöjä ja parantaa myös tärkeimpien osioiden hakukonenäkyvyyttä.

image

Myös hakutoiminnon osalta Fazer.fi edustaa jämäkkää suunnittelutyötä. Hakulaatikko on näkyvästi esillä ja edustavan kokoinen – eikä kenellekään jää epäselväksi mitä lomakkeella voi tehdä.

image

Yhteenveto: Rohkea, näyttävä ja hallittu verkkopalvelukokonaisuus

Kokonaisuutena Fazer.fi on mielenkiintoinen, uusi verkkopalvelu. Palvelussa on rohkeita käyttöliittymäratkaisuja joita on paikoitellen myös sovellettu erittäin laadukkaasti. Kokonaisuutta voi pitää hallittuna ja rohkeana. Tosin aivan kaikilta osin hyvänä esimerkkinä sivustoa ei voi pitää. Esimerkiksi kielivalinnat ja maasivustojen välillä siirtyminen on toteutettu erittäin poikkeavilla tavoilla. Myöskään linkkien ja klikattavien elementtien ilmentämisessä käyttäjälle Fazer.fi ei sovellu oppikirjaesimerkiksi, mutta palvelun käyttö on helppoa tästä huolimatta, koska esimerkiksi etusivulla melkein kaikki elementit ovat klikattavia. Voisikin sanoa, että yksityiskohdissa on paljon parannettavaa, mutta isoissa ratkaisuissa palvelu on esimerkillinen kokonaisuus.

Fazer.fi kannattaa selailla läpi ja rohkeista käyttöliittymäratkaisuista kannattaa muodostaa oma mielipiteensä. Monia tämän palvelun elementtejä tultaneen näkemään lähivuosina yhä enemmän.

Lue lisää aiheista:

Perttu Tolvanen

Perttu on Vierityspalkin päätoimittaja ja kirjoittaja.

Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu on konsulttiyhtiö North Patrol Oy:n konsultti ja toinen perustaja. North Patrol on digitoimistoista ja järjestelmätoimittajista riippumaton konsulttiyhtiö, joka suunnittelee digitaalisia palveluita ja auttaa asiakkaita onnistumaan uudistushankkeissaan. Ota yhteyttä Perttuun!

8 kommenttia on “Uusi Fazer.fi lentää käyttöliittymäsuunnittelun trendiaaltojen harjalla”

  1. Lite svenska lähdekoodissa, oisko ainakin koodi sitten naapurien tekosia? Olis kyllä kiva tietää mihin esim. tuossa etusivulla tarvitaan 600 kt javascriptiä taikka 50 kt random stringiä __VIEWSTATE -muuttujassa? Visuaalisesti oikein mukava, mutta aika yltäkylläisesti koodattu mielestäni.

  2. Kuka tämän muuten loppujen lopulta suunnitteli ja toteutti?

    Itse olin joskus pari vuotta sitten tämän ”esi-esimäärittelyvaiheessa” mukana, mutta työnantajan vaihtumisen jälkeen jäi hämärän peittoon, että kuka lähti hommaa lopuksi tekemään.

  3. Hankala muodostaa kunnollista mielipidettä, kun tuntuu olevan aivan jumissa. Puolet sisällöstä latautuu ja toinen puolisko kellottaa minuutteja. Tai sitten VP:n tämä juttu on aiheuttanut palveluneston :D

  4. Hieman turhan hidas, esimerkiksi päävalikon hienoa alle aukeavaa juttua en heti huomannut kun sen latautuminen kesti niin kauan että se jäi huomaamatta. Muuten kyllä erittäin selkeän näköinen visuaaliselta ilmeeltään. Saisivat muutkin tehdä tuollaista yksinkertaista ja toimivaa suunnittelua. Turhaa graafista kikkailua on nykyään liikaa.

  5. Kivannäköiset sivut juu. Ja hitaat. Jos yrittää selailla sivuja nopeahkosti, loppuu selailu lyhyeen. Etusivun viihdytä/tutki -systeemi melko hyödytön mielestäni. Miten kuvat leivistä viihdyttävät?

    Horisontaalinen navigointi hyvä, mutta ei kauhean uusi juttu.

    Informaatioarkkitehtuuriltaan hyvä, asiat löytyvät melko yksinkertaisesti.

  6. Kaiken näköinen suorituskyvyn optimointi on näköjään poissa muodista.

    ”The page has a total of 197 HTTP requests and a total weight of 1666.2K bytes with empty cache”

    *linkki useit-comiin poistettu toimimattomana*

    Trendien, visuaalisuuden ja toiminnalisuuden ehdoilla tapahtuvan web-suunnittelun ainoa funktio on hivellä tilaajan egoa. Hyvä tavoite tietysti sekin.

  7. Säikähdin jo, että olisko Amican ravintolahaku alkanut vihdoinkin toimia fiksusti. Mutta ei sentään.

  8. […] Uusi Fazer.fi lentää käyttöliittymäsuunnittelun trendiaaltojen harjalla. Katsaus uudistuneet Fazer.fi:n näyttäviin käyttöliittymäratkaisuihin keräsi myös paljon keskustelua osakseen. Näyttävä sivusto ei myöskään saanut pelkkää kiitosta osakseen. […]

Kommentointi on suljettu.



Vierityspalkki.fi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset. Uutiskirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.


Tilaa uutiskirje.

  • 40-50 asiantuntija-artikkelia vuosittain.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja. Julkaistuja artikkeleita jo yli 1000 kappaletta.


    Kaikki artikkelit

  • 150-200 julkaistua referenssicasea joka vuosi.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.


    Selaa toimistojen julkaisuja

  • 300-400 työpaikkailmoitusta vuosittain.

    Vuodesta 2007 toiminut ilmoituspalsta on edelleen sivuston suosituin osio. Moni asiantuntija on löytänyt useammankin työpaikan palstan kautta vuosien varrella.


    Selaa avoimia työpaikkoja

  • 31 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.


    Selaa Toimistot-listaa

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen – ihan oikeasti.

Siirry takaisin sivun alkuun