YLE näyttää esimerkkiä Facebook-osaamisen kehittämisessä

Artikkeli

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 14 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Miltä mediatalojen evästelappujen pitäisi oikeasti näyttää?.

YLE on ollut aktiivinen Facebookin mahdollisuuksien kartoittamisessa ja moni YLEn yksikkö on harjoitellut Facebookin käyttöä jo pitkään. Opituista asioista on myös raportoitu verkossa. Esimerkiksi YleX:n kokemuksista löytyy erittäin hyvä artikkeli joka kertoo missä YleX löysi onnistumisia ja missä ei.*

Radiokanava YleX lienee ollut kiistattomia edelläkävijöitä sosiaalisten medioiden tutkimisessa ja pelisääntöjen tekemisessä:

“Meillä on luotu yhtenäinen toimintatapa miten toimimme yleisesti sosiaalisessa mediassa; miten usein päivitämme ja mitä sisältöjä. Mutta jokaisessa mediassa on mentävä sen ehdoilla. Se ei riitä, että luodaan uusi tili jonnekin. Jokaista tiliä pitää yksitellen seurata, tuottaa, toimittaa, tutkia, kyseenalaistaa ja reagoida saavutettuihin tuloksiin.“

YleX:n artikkelissa esitetään myös hyviä havaintoja siitä kuinka hankalaa fanien käyttäytymisen ennustaminen voi olla:

“On jännä seurata miten sellaiset päivitykset mitä itse on ajatellut kiinnostaviksi, eivät herätä mitään fiiliksiä. Kun taas sellaiset yksinkertaiset jutut, kuten yhteisömanagerimme Sipon* ”Mitä jengi meinaa tehdä viikonloppuna” kerää 40 kommenttia samantien. On tärkeää löytää balanssi tiedon ja läsnäolon kesken. Me pyrimme säilyttämään tämän balanssin sillä, että meillä on eri päivittäjiä ja näillä jokaisella on oma roolinsa.”

Toisessa YLEn sosiaalisen median kokeiluja raportoivassa artikkelissa* kiteytetään hyvin monille organisaatioille tuttu ongelma:

“Mutta verkkoon et voi mennä vain piipahtamaan. Siellä pitää myös olla läsnä ja osallistua. Se vaatii paitsi tahtoa myös aikaa, ja pian tullaan käytännön kysymyksiin mm. siitä, kuinka paljon voi verkossa olla työajalla, mikä kuuluu työhön ja mikä ei.”

Esimerkkejä YLEn Facebook-sivuista:

  • YleX:n Facebook-sivu
  • Yle.fi etusivun betalle perustettu keskustelusivu (jossa myös hyvä video etusivun suunnitteluun vaikuttaneista periaatteista).*
  • YLE Teema –kanavan sivu
  • Pikku Kakkonen ohjelman sivu
  • Elävän arkiston sivu
  • YLE Urheilu
  • YLE Uutiset

YLEn kokemuksista sosiaalisen median kanssa voi myös lukea erityisestä Social Web Tools YLE –blogista.*

YLEn tarinoista esimerkkiä kannattaa ottaa erityisesti siitä, ettei aina kannata raportoida pelkistä onnistumisista. Facebook on vielä uusi ilmiö ja kaikki opettelevat sen hyödyntämistä. Myös epäonnistumiset kannattaa jakaa, koska ne opettavat. YLE esimerkiksi oppi kantapään kautta miksi Facebookin ryhmiä ei kannata käyttää* jos haluaa viestiä käyttäjilleen säännöllisesti.

Organisaatiot opettelevat nyt monella tapaa Facebookin kanssa niitä asioita jotka olisi pitänyt opetella jo vuosia sitten avoimen verkon kanssa. Facebook tarjoaa nyt hieman turvallisemman, rajatumman ja hallitumman ympäristön organisaatioille harjoitella vuoropuhelua yleisöjensä kanssa.

Facebook ei suljettuna ympäristönä ole sama asia kuin avoin verkko, mutta Facebookin asema käyttäjämäärien suhteen on niin massiivinen, ettei sen merkitystä voi vähätellä. Pelkästään siitä syystä Facebook-ilmiötä kannattaa yrittää ymmärtää vaikka ei siitä pitäisikään.

(*toim. huom. Linkkejä poistettu toimimattomina.)

Perttu Tolvanen

Perttu on Vierityspalkin päätoimittaja ja kirjoittaja.

Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu on konsulttiyhtiö North Patrol Oy:n konsultti ja toinen perustaja. North Patrol on digitoimistoista ja järjestelmätoimittajista riippumaton konsulttiyhtiö, joka suunnittelee digitaalisia palveluita ja auttaa asiakkaita onnistumaan uudistushankkeissaan. Ota yhteyttä Perttuun!

3 kommenttia on “YLE näyttää esimerkkiä Facebook-osaamisen kehittämisessä”

  1. Markus Uusimäki

    Abitreenit -sivusto on kieltämättä loistavasti toteutettu!

  2. […] kuitenkin enimmäkseen innostuneita ja onnistuneita kaikuja, niistä raportoidaan esimerkiksi Vierityspalkissa  ja Ylen sosiaalista mediaa käsittelevässä […]

  3. Ajankohtaisempi esimerkki on kenties Audi Finlandin facebookkampania, joka mahdollisista nenää nyrpistävistä konnotaatioista huolimatta toimii.

    1. Faniryhmän perustamisessa oli joku oikea insentiivi jäsenille, tietyn jäsenmäärän ylittävä faniryhmä osallistuu uuden A3 arpajasiin

    2. Viestintä faniryhmälle oli asiaa: viestejä ei lennellyt vain ”imagon kohottamiseksi” vaan vain silloin kun oli jotain oikeaa sanottavaa. Oikealle sanottavalle nähtävästi suunniteltu etukäteen draaman kaari

    3. Fail ja sen korjaaminen. Facebookin TOS läpikäyminen on tuskaa kaikille, kilpailun säätöjä jouduttiin muuttamaan kesken kaiken ja ihmiset raivostuivat. Seurauksena vastaavat tulivat esiin omilla kasvoillaan verkossa jaeltavassa videossa, pyysivät anteeksi ja lupaavat auton arvottavaksi vaikka fanimäärätavoitetta ei saavutettaisikaan. Kunnon moka ja vapahdus auttavat hyvään draaman kaareen.

    Saattaa tuntua kiusalliselta nostaa esille esmerkki, joka ei hyödynnä toivotulla tavalla ”sosiaalisen median voimaa” – on ennemmin kampania. Viestin muodoissa, niiden rytmityksessä, ja oikeasti melko huomiotaherättävässä palkinnossa on kumminkin itunsa. Se mitä tästä tempauksesta jää jäljelle jää kuitenkin nähtäväksi.

Kommentointi on suljettu.



Vierityspalkki.fi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset. Uutiskirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.


Tilaa uutiskirje.

  • 40-50 asiantuntija-artikkelia vuosittain.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja. Julkaistuja artikkeleita jo yli 1000 kappaletta.


    Kaikki artikkelit

  • 150-200 julkaistua referenssicasea joka vuosi.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.


    Selaa toimistojen julkaisuja

  • 300-400 työpaikkailmoitusta vuosittain.

    Vuodesta 2007 toiminut ilmoituspalsta on edelleen sivuston suosituin osio. Moni asiantuntija on löytänyt useammankin työpaikan palstan kautta vuosien varrella.


    Selaa avoimia työpaikkoja

  • 31 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.


    Selaa Toimistot-listaa

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen – ihan oikeasti.

Siirry takaisin sivun alkuun