Habbo vs. Facebook. Ensimmäinen erä: 0-1.

Perttu Tolvanen

Habbo Hotellia ja IRC-Galleriaa pyörittävä Sulake ilmoitti hiljattain yhteistoimintaneuvotteluista joiden seurauksena enintään 40 henkeä irtisanotaan. Luku vastaa viidennestä Sulakkeen henkilökunnasta Suomessa. Maailmanlaajuisesti Sulake työllistää yli 300 henkeä.

Markkinointi & Mainonta –lehti uutisoi Sulakkeen leikkauksista eilen.*

“Sulakkeen tiedotteen mukaan internetin yhteisöpalveluiden jakelukanavat ja tuotteiden markkinointi ovat läpikäymässä rakennemuutosta – itsenäisten palveluiden tilalle on muodostumassa löyhiä verkostoja, joissa hyödynnetään yhteisiä käyttäjätunnuksia ja jaettuja alustoja, kuten Facebookia.“

Facebookin kasvu on selvästi ollut yhtenä isoimpana syynä kiristyneeseen markkinatilanteeseen Sulakkeen markkinoilla. IRC-Galleria ja Habbo Hotel toimivat yhä tiukemmin kilpaillulla markkinakentällä. Kasvu on nopeaa käyttäjämäärissä, mutta käyttäjien kuluttamat rahamäärät palveluissa eivät ole yhtä kovassa kasvussa. Tämänkaltainen kehitys vaatii toiminnan tehostamista.

– Habbo voi sijaita vaikka Facebook -profiilissa tai jonkun käyttäjän omilla sivuilla, tilannetta kuvailee Sulakkeen viestintäjohtaja Juhani Lassila.

[*Toim. huom. Linkkejä poistettu toimimattomina tai vanhentuneina.]

Aiheet: virtuaalimaailmat

Tagit: ,

Perttu Tolvanen

Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu on konsulttiyhtiö North Patrol Oy:n konsultti ja omistaja. North Patrol on digitoimistoista ja järjestelmätoimittajista riippumaton konsulttiyhtiö, joka auttaa asiakkaita suunnittelemaan digitaalisia palveluita, valitsemaan sopivimmat teknologiat, kilpailuttamaan osaavimmat kumppanit ja varmistamaan budjetin ennustettavuuden. Ota yhteyttä Perttuun!
  1. Kaitsu says:

    Habbon ja Facebookin vertailu tuntuu vähän hassulta. En tiedä miten Sulakkeella asia nähdään, mutta ulkopuolisena habbo ja facebook ei tunnu olevan suoraan kilpailuasemassa. IRC-galleria vs. Facebook ehkä eri tarina.

  2. Mikael says:

    Kaitsu: Kaikki internetissä sijaitseva kilpailee toistensa kanssa ajasta. Jos ihmiset viihtyvät FB:ssä ja löytävät pelinsä sieltä, jäävät älypäät ja habbot käyttämättä.

  3. Kaitsu says:

    Mediakentällä internet kilpailee television ja sanomalehden kanssa kuluttajien ajasta ;). Kilpailua on toki hyvä tarkastella monella eri tasolla.

    Kuten artikkelissa todetaan niin Habbo voi sijaita Facebook -profiilissa tai käyttäjän sivulla. Se voi olla myös applikaationa osana mitä tahansa nettipalvelua kamu worldin tyyliin. Nään facebookin habbolle enemmänkin mahdollisuutena ja jakelukanavana kuin uhkana. Habbohan vois myös integroitua facebookkiin (facebook connect) ja sitä kautta saada uusia käyttäjiä, ellei se jo tee sitä.

  4. Perttu Tolvanen says:

    Kyllähän Habbolla on ollut samantyyppisiä haaveita kuin Facebookilla – eli alustaahan Habbokin on paljolti rakentanut. Tästä alustanäkökulmasta itse jotenkin ymmärrän paremmin tuota Sulakkeen tiedotteessa tehtyä rinnastusta mm. Facebookiin.

    YT-neuvottelujen taustalla kuvittelisin kuitenkin olevan enemmän sen, että rahankäyttö ei ole kasvusuunnassa. Ja Facebookin voittokulku rajoittaa varmasti sijoittajatahojen innostusta rahoittaa toimintaa pelkästään kasvua tavoitellen.

  5. Tommi says:

    Jos tutkii sitä mitä Zynga (US) tarjoaa nykyisin, en yhtään ihmettele, että Habbossa tuumataan, että mihinkäs verkkoyhteisöt menevätkään. Harvat pelit koukuttavat niin kovasti kuin esim. Farmville ja CafeWorld tms..

    Ja jos tsekkailee mitä ko.vuoden 2007 start-up puuhaa niin ainakin lujaa kasvua haetaan yhä: http://www.zynga.com/jobs/

  6. M says:

    Kyllähän tuo FB tarjoaa mahdollisuuksia oikein käytetynä. Habbolla kuitenkin vakiintunut käyttäjäkunta todella pitkältä ajalta, eri asia tosiaan saada noita uusia käyttäjiä. Haaste, mutta pienempi sellainen, on pitää vanhat käyttäjät palvelussa.

    *Linkki poistettu toimimattomana.

  7. huoh says:

    Maria, mihin?
    Maria, missä tarkoituksessa?
    Maria, miksi?
    Maria, miten?

    Mikälie teinihuudahdus tuo turautuksesi, mutta se kuvastaa sinänsä hyvin fb-käyttäjien perusmassaa. Aika hölmöä on väki ja kaikki tiedot annetaan tuosta vain.
    Vertailukohtana nyt tuoreeltaan esim. tämä “ilmainen” dellin läppäri-kampanja missä käyttäjät itse copypasteavat javascriptiä osoiterivilleen..