Obaman vaalikampanjan internet-ulottuvuus
Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 16 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Miltä mediatalojen evästelappujen pitäisi oikeasti näyttää?.
Tekniikka&Talous on aktivoitunut kirjoittamaan laajan katsauksen Barack Obaman internet-vaalikampanjaan*. Artikkelissa käydään läpi kuinka Obaman oma verkkoyhteisö on oikeastaan toiminnanohjausjärjestelmä kenttäväelle ja kuinka laajalla rintamalla verkkokampanjaa tehdään.
Toisaalta artikkelissa myös hyvin muistutetaan, että keinot eivät ole uusia. Aika vain on erityisen kypsä internetin hyödyntämiselle.
”Konstit eivät ole uusia. Demokraattien Howard Dean käytti samoja verkkosovelluksia jo vuoden 2004 esivaaleissa. Tuolloin aika ei kuitenkaan vielä ollut kypsä internetkampanjoinnille. Sosiaaliset verkostopalvelut, kuten Myspace ja Facebook ovat arkipäiväistyneet neljässä vuodessa. Lisäksi yhä useammalla kansalaisella on internetyhteys.”
Obaman kampanjakoneisto aikoo myös näyttää mallia siihen kuinka yhteisö jatkaa toimintaansa kampanjan jälkeen.
”Obamakin on luvannut, että yhteisöä ylläpidetään vaalien jälkeen. Innokas verkkoyhteisö on myös vallan innokas vahtikoira. Huonotkin uutiset leviävät vauhdilla laajalle, jos ennakkopuheet eivät vastaa todellista toimintaa.”
(*Toim huom. Linkkejä poistettu toimimattomina.)