Vaalisivustot eivät vakuuta

Artikkeli

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 16 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Fiskars sulki verkkokauppansa - miksi?.

Vierityspalkin artikkelisarjassa on aiheena verkkosivujen konseptisuunnittelu ja siihen liittyvät menetelmät, käsitteet ja dokumentit. 

Tampere on kuuluisa tietoyhteiskuntahankkeistaan ja ohjelmistaan. Sähköisen asioinnin ilosanoma ei ole kuitenkaan levinnyt pormestariehdokkaisiin asti. Aamulehti arvioitti Tampereen pormestariehdokkaiden verkkosivustot* Adagella* ja Trainers’s Housella*. Tässä artikkelissa poimintoja ”virallisesta” arvioinnista ja lisäksi Vierityspalkin arvioita ehdokkaiden ’verkkopresenssin’ laadusta.

Arvioitavana oli kahdeksan sivustoa:

  • Mikko Alatalo*

  • Jari Heinonen*

  • Timo P. Nieminen*

  • Leena Rauhala*

  • Irene Roivainen*

  • Hanna Tainio*

  • Pertti Virtanen

  • Sirkkaliisa Virtanen*

Viralliset arvioijat olivat ehdokkaille varsin kohteliaita:

Sivustoilla on sisältö ja sanoma enemmän tai vähemmän hukassa, sanoo verkkosivujen käytettävyyteen erikoistuneen Adage Oy:n tutkimusjohtaja ja psykologi Raino Vastamäki.”

”Suurin osa ehdokkaista vyöryttää sivuillaan vierailevien eteen sekavia tekstimassoja. Markkinointitoimisto Trainers’ House Oyj:n markkinointi- ja viestintäpäällikön Mia Luostarisen mielestä ehdokkaiden pitäisi miettiä sivujensa rakenne uusiksi.”

Iäkkäämmät ihmiset on kyllä tässä unohdettu. Ehkä taustalla on ajatus, etteivät seniorit käytä nettiä, mutta nykyisin suurin osa heistä nimenomaan käyttää sitä, Vastamäki pohtii.”

Ydinviesti hukkuu sivustoihin. Olen pettynyt sivujen kokonaisuuteen, koska toteutukset ovat aika kömpelöitä. Sivut olivat vähän kotitekoisen näköisiä, Luostarinen sanoo.”

Veikkaan, että moni ei ole ajatellut liikenteen ohjaamista sivuille. Palvelusta ei ole mitään hyötyä, jos kukaan ei sinne löydä.

Karu totuus on kuitenkin se, että ehdokkaiden sivustot ovat jostain 90-luvun pimeiltä vuosilta. Mikko Alatalolla* on samaan sivustoon tungettu niin muusikon kuin poliitikon esittelyt eikä sivustolla tunnu olevan mitään selkeätä päämäärää, saatika tehtävää. Jari Heinonen* on hankkinut web-hotellinsa jostain ilmaisesta virityksestä ja täten ensimmäisenä saitille mentäessä vastaan tulee kännykän soittoäänimainoksia. Pertti Virtasen ’humaani shamaani’ teemaan frameilla tehdyt sivut sentään jollain hämärällä tavalla sopivat.

Kaikkia sivustoja leimaavia asioita ovat erityisesti:

  1. Valtavasti tekstiä, jossa ei ole käytetty listoja, väliotsikkoja, lihavointeja eikä linkkejä.
  2. Sekavia valokuvia, jotka on kuvattu huonoissa olosuhteissa ja joita ei ole korjattu lainkaan eikä edes tallennettu web-esitystä varten oikeaan kokoon.
  3. Sivuston pääalueet on nimetty erikoisesti, yleensä jotenkin ’omaperäisesti’. Todennäköisesti omat nimeämiskäytänteet navigaatiossa vain hankaloittavat äänestäjien surffailua. Mitään ”Henkilötiedot”, ”Kirjoitukset”, ”Vaaliohjelma” -tyylistä standardoitumista ei taida olla poliitikkojen sivuilla vielä havaittavissa (?).
  4. Etusivut sisältävät yleensä vain tervehdyksen, eivätkä lainkaan avaa kävijälle sivuston laajuutta tai sivuston tehtävää. Tämä on erityisen harmi, koska monet sivustot ovat varsin laajoja ja sisältävät paljon tietoa, mutta tätä tietoa on kovin vaikea löytää.
  5. Sivustojen tehtävä tuntuu kovin epäselvältä. Moni ehdokas on tainnut perustaa sivut vain koska on ollut pakko ja sitten sivusto on täytetty vanhoilla kirjoituksilla ja puheilla. Monen sivuston tehtävänä tuntuu olevan enemmän uuvuttaa lukija kuin helpottaa ymmärtämään mikä on kyseisen ehdokkaan tavoite tai mitä kyseinen ehdokas potentiaaliselle äänestäjälle tarjoaa.

Lopputuloksena ovat sivustot joilla navigointi on haastavaa ja tiedon nopea selailu mahdotonta. Yhden sivuston kahlaamisen jälkeen ei seuraava sivusto ole myöskään yhtään helpompi tutkittava. Vastaavaa erikoisuuden tavoittelua esimerkiksi navigaatioiden kohdalla tapaa nykyisin lähinnä mainostoimistojen omilla sivustoilla.

Onneksi sisällöllisesti moni ehdokas pärjää varsin hyvin. Esimerkiksi Hanna Tainiolla* on kunnollinen blogi, linkkejä YouTubeen ja ajankohtaista sisältöä. Monella ehdokkaalla on myös CV ja taustatiedot kohdallaan ja jos puheita jaksaa lukea, niin kyllähän sivustoilla ajan saa kulumaan.

Huolestuttavinta on kuitenkin se, että Tampereen pormestariehdokkaiden sivustot eivät todennäköisesti ole poikkeuksellisen sekavia ja heikkolaatuisia poliitikkojen sivustoja vaan ovat todennäköisesti varsin linjassa koko Suomen tasoon nähden. Maailmalla presidentinvaaleja käydään jo rajusti verkossa, mutta Suomessa tullaan vähän perässä.

Ensi syksyn kunnallisvaaleissa monen poliitikon pitäisi ryhdistäytyä ja laittaa ’verkkopresenssinsä’ kerralla kuntoon. Moni äänestäjäryhmä on jo erittäin aktiivista verkonkäyttäjää (erityisesti ne aktiiviset seniorit…) joten verkossakaan ei olisi varaa töppäillä.

Erityisesti toivoisi, että useampi ehdokas pistäisi perusasiat kuntoon. Facebookin, IRC-gallerian ja Google-mainonnan kanssa voi leikkiä sitten kun omalla saitilla on 1) tekstit kirjoitettu hyviä verkkokirjoittamisen käytäntöjä noudattaen, 2) kuvat on korjattu ammattilaisen toimesta ja 3) edes saitin perusrakenteessa ja etusivun suunnittelussa on käytetty web-ammattilaista. Jos edes nämä asiat toteutuisivat, niin todennäköisesti ehdokkaisiin tutustuminen verkon kautta helpottuisi merkittävästi.

Tässä olisi saumaa myös monelle web-ammattilaiselle tehdä vaikka sen päiväduunin ulkopuolella hieman opastusta oman lähipiirin ehdokkaille, niin saataisiin Suomenkin verkkodemokratia taas astetta toimivammaksi.

Mallia voi katsoa vaikka poliittisen verkkopresenssin pioneereilta Jyrki J. Kasvilta*, Paavo Arhinmäeltä*, Erkki Tuomiojalta tai Alexander Stubbilta*. Tosin kannattaa muistaa, että vaikka Jyrki J. Kasville voi kannattajaryhmän perustaminen Facebookiin tuntuakin hyvältä idealta*, niin tuskin niitä kunnallisvaalipaikkoja ja pormestarin virkoja ihan kokonaan siellä Facebookissa jaetaan.

Lue lisää: Digitaalinen markkinointi Suomessa – kaikki artikkelit Vierityspalkissa

(*Toim. huom. Linkkejä poistettu toimimattomina tai sisällön selvästi muututtua toisenlaiseksi kuin artikkelin julkaisuhetkellä.)

Perttu Tolvanen

Perttu on Vierityspalkin päätoimittaja ja kirjoittaja.

Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu on konsulttiyhtiö North Patrol Oy:n konsultti ja toinen perustaja. North Patrol on digitoimistoista ja järjestelmätoimittajista riippumaton konsulttiyhtiö, joka suunnittelee digitaalisia palveluita ja auttaa asiakkaita onnistumaan uudistushankkeissaan. Ota yhteyttä Perttuun!

2 kommenttia on “Vaalisivustot eivät vakuuta”

  1. […] kirjoitetussa katsauksessa “Vaalisivustot eivät vakuuta” todettiin tilanteen olevan aika heikko ja useimmilta sivustoilta löytyi samoja […]

  2. […] kun aihe tuntui olevan tarpeellinen käsiteltävä. Aihepiirihän sai alkunsa artikkelista ”Vaalisivustot eivät vakuuta” jossa todettiin jopa korkean profiilin ehdokkailla olevan aivan luokattomia verkkosivustoja. […]

Kommentointi on suljettu.



Vierityspalkki.fi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset. Uutiskirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.


Tilaa uutiskirje.

  • 40-50 asiantuntija-artikkelia vuosittain.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja. Julkaistuja artikkeleita jo yli 1000 kappaletta.


    Kaikki artikkelit

  • 150-200 julkaistua referenssicasea joka vuosi.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.


    Selaa toimistojen julkaisuja

  • 300-400 työpaikkailmoitusta vuosittain.

    Vuodesta 2007 toiminut ilmoituspalsta on edelleen sivuston suosituin osio. Moni asiantuntija on löytänyt useammankin työpaikan palstan kautta vuosien varrella.


    Selaa avoimia työpaikkoja

  • 31 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.


    Selaa Toimistot-listaa

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen – ihan oikeasti.

Siirry takaisin sivun alkuun