Mediatalot rakentavat verkkotiimejään
Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 16 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Miltä mediatalojen evästelappujen pitäisi oikeasti näyttää?.
Vierityspalkissa on aikaisemmin noteerattu erityisesti Sanoma-konsernin verkkopanostukset, mutta Sanoma ei suinkaan ole ainut mediakonserni joka panostaa rajusti verkkoon.
Talouselämä kirjoitti hiljattain ansiokkaan katsauksen mediatalojen verkkopanostuksiin viime vuoden aikana (”Verkko veti, tulot viipyvät” – Talouselämä 6.5.2008*). Tässä hieman listattuna eri mediakonsernien merkittävimpiä verkkohankkeita viime aikoina:
Lue artikkeli: Verkko veti, tulot viipyvät
- Sanoma: Taloussanomat* siirtyi verkkoon ja siirrettiin Sanoma Digitalin* alaisuuteen. Sanoma Digitaliin aloitettiin keskittämään yhtiön verkkopalveluita ja Sanoma Digital alkoi myös laajentamaan portfoliotaan yritysostoin.
- Alma Media: Sähköistä liiketoimintaa aloitettiin kansainvälistämään. Mikko.fi* julkaistiin. Palvelun mittakaavasta kertoo Alman tilinpäätös jossa Mikon kustannuksiksi on määritelty miljoona euroa.*
- TS-Yhtymä: Luovia Oy* aloitti kehittämään konsernin internetstrategiaa.
- Keskisuomalainen: Ksml.fi uudistettiin ja panostukset verkkoon kasvaneet merkittävästi.
- Pohjois-Karjalan Kirjapaino*: Karjalainen.fi uudistettiin ja verkkopalvelu on jatkuvasti uusien kehityshankkeiden kohteena.
- Kaleva: Useita merkittäviä verkkopanostuksia.
- Ilkka: Sähköinen liiketoiminta eriytettiin omaksi yksikökseen.
- Esa-konserni*: Esa-verkkomedia -yksikkö aloitti toimintansa. Verkosta yhä keskeisempi osa kaikkien toimittajien toimenkuvaa.
Tällä hetkellä ollaan monessa konsernissa ilmeisesti verkkoyksiköiden rakentamisvaiheessa. Toimitukset kokoavat ja kouluttavat iskuryhmiään verkkopalveluiden taustavoimiksi. Sanoma lienee ainut jolla on huomattavan kokoisia, puhtaasti verkkoon keskittyneitä yksiköitä – Sanoma Digital suurimpana. Muut mediatalot tulevat kuitenkin kovaa perässä ja kiihtyvästä kilpailusta kertoo esimerkiksi Ess.fi-palvelun kasvavat kävijämäärät*.
Moni mediatalo on myös joutunut kouluttamaan toimittajiaan varsin uudenlaisiin toimenkuviin kun samojen henkilöiden on tehtävä useita eri medioita. Esimerkiksi Esa-konsernin monimediatoimittaja Teemu Virtanen* kertoo Talouselämän artikkelissa omasta työstään varsin kuvaavasti:
”Online-vuoroissa päätehtäväni on koostaa Etelä-Suomen Sanomien radiouutiset Radio Voimaan ja lukea ne kerran tunnissa kello 7 ja 18 välillä. Verkkovuoroissa tehtäväni on etupäässä ylläpitää ess.fi-sivujen uutisvirtaa, seurata verkkokeskustelua sekä muun muassa päivittää mediakulman ulkoseinillä pyöriviä led-uutistauluja. Radiovuorossa toimin Radion Voiman toimittajana, eli ideoin ja toteutan radioaalloilla ulos ajettavia juttuja.”
Ei ole tällä hetkellä tylsää olla mediayhtiössä töissä, eikä varsinkaan toimittajana.
(*Toim. huom. Linkkejä poistettu toimimattomina. Artikkelin uusi linkki päivitetty 22.7.2024.)
3 kommenttia on “Mediatalot rakentavat verkkotiimejään”
Kommentointi on suljettu.
Pekka P
Ai että ei ole tylsää… LOL. Kannattaa kokeilla monimediauutisdeskityöskentelyä muutaman viikon ajan niin voi vaaleapunaiset unelmat monimediatyöstä hieman muuttua :D
Marko Pyhäjärvi
Todella mielenkiintoista että mediatalot heräävät verkon potentiaaliin. Vuosi sitten tällä rintamalla oli tooooodella hiljaista.
Kisa kiristyy: A-lehdetkin perusti digimediayksikön « Vierityspalkki.fi
[…] Muutoksia mediatalojen digiyksiköissä onkin viime aikoina tapahtunut varsin paljon. Erityisesti lehtitaloissa on muutospyörä pyörinyt aktiivisesti. Esimerkiksi Yhtyneet kuvalehdet järjesteli Kynämiehen toimintaa uusiksi viime talvena ja päätyi keskitettyyn digimediayksikköön. Sanoma-divisioonassa on keskitytty vahvistamaan Sanoma Digitalia konsernin sisäisenä digitaalisen median osaajakeskittymänä. SWelcom-divisioona myi alkuvuodesta 2ndheadin Logicalle ja keskitti myös digitaalisen median osaamistaan. Sanoma Magazines perusti keväällä myös digitaalisen median yksikkönsä ja viimeisimmäksi rekrytoi joukkoihinsa Tietokone-lehden toimituspäällikön ja aktiivisen bloggaajan Kari Haakanan. MTV3:kin on rekrytoinut viime aikoina aktiivisesti ja järjestellyt verkkoliiketoimintayksikköjään. […]