Microsoft aktivoituu Suomen mediakentällä

Perttu Tolvanen

Microsoft ja Helsingin Sanomat ilmoittivat lisääntyvästä yhteistyöstään erityisesti hakusanamainonnassa.

Sanoman ja Microsoftin tiivistyvä yhteistyö on hyvä esimerkki Microsoftin verkkopalveluiden soveltuvuudesta verkkoliiketoiminnan alustaksi. Sen lisäksi, että palvelut ovat verkkokäyttäjien keskuudessa suosituimpia palveluita, ne antavat kumppaneillemme mahdollisuuden rakentaa ja kasvattaa omaa online-liiketoimintaansa Microsoftin verkkopalveluiden teknologiaa hyväksi käyttäen”, sanoo Microsoft Online Services Groupin maajohtaja Mikko Ketola.

Hakusanamainonnan kohdalla Suomen suurimman sanomalehden ja mediakonsernin voisi kuvitella neuvotelleen niin Googlen kuin Yahoonkin kanssa ennen päätymistä Microsoftin kelkkaan. Ainakin nyt HS ilmeisesti saa juuri sellaisen hakusanamainontaratkaisun kuin se haluaa. Tiedotteessa kun nimenomaan alleviivataan yhteisen ratkaisun, yhteistä rakentamista.

Helsingin Sanomathan on jo tehnyt läheistä yhteistyötä mm. Microsoftin Msn-palvelun kanssa kun taas Googlen suuntaan HS ei ole ollut kovin aktiivinen. Oma kaupunki -palvelukin on tehty muita teknologioita hyödyntäen vaikka vastaavan palvelun varmaan Google Maps -mashuppinakin olisi voinut kehittää.

Ehkä Microsoftin aavistuksen suljetumpi ajattelumalli viehättää enemmän Suomen suurinta mediajättiläistä.

Aiheet: verkkomediat

Tagit: , ,

Perttu Tolvanen

Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu on konsulttiyhtiö North Patrol Oy:n konsultti ja omistaja. North Patrol on digitoimistoista ja järjestelmätoimittajista riippumaton toimija, joka auttaa asiakkaita suunnittelemaan digitaalisia palveluita, valitsemaan sopivimmat teknologiat ja kilpailuttamaan osaavimmat kumppanit. Pertun yhteystiedot.
  1. Leevi Kokko says:

    Valistunut veikkaus on, ettei ko. diilillä ole mitään tekemistä avoimuuden tai sulkeutuneisuuden kanssa, vaan avainsana on Sanoman tiedotteessakin ollut Atlas. Siis Microsoftille aQuantive-kaupan myötä viime elokuussa ostettu mainoshallinta-alusta, joka on siis jo ollut käytössä Sanomalla – nyt näyttää että alustan käyttö syvenee entisestään.

  2. Pekka P says:

    Googlelle ei haluta antaa kaikkia Sanomien mainoskontakteja tarjottimella. Joissain asioissa G on paljon pahempi ja ahneempi kuin MS, tosin julkisuudessa toinen yhtiöistä onnistuu luomaan kuvaa itsestään pyyteettömänä ja avoimena hyväntekijänä.