Microsoft aktivoituu Suomen mediakentällä
Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 16 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Miltä mediatalojen evästelappujen pitäisi oikeasti näyttää?.
Microsoft ja Helsingin Sanomat ilmoittivat lisääntyvästä yhteistyöstään* erityisesti hakusanamainonnassa.
”Sanoman ja Microsoftin tiivistyvä yhteistyö on hyvä esimerkki Microsoftin verkkopalveluiden soveltuvuudesta verkkoliiketoiminnan alustaksi. Sen lisäksi, että palvelut ovat verkkokäyttäjien keskuudessa suosituimpia palveluita, ne antavat kumppaneillemme mahdollisuuden rakentaa ja kasvattaa omaa online-liiketoimintaansa Microsoftin verkkopalveluiden teknologiaa hyväksi käyttäen”, sanoo Microsoft Online Services Groupin maajohtaja Mikko Ketola.
Hakusanamainonnan kohdalla Suomen suurimman sanomalehden ja mediakonsernin voisi kuvitella neuvotelleen niin Googlen kuin Yahoonkin kanssa ennen päätymistä Microsoftin kelkkaan. Ainakin nyt HS ilmeisesti saa juuri sellaisen hakusanamainontaratkaisun kuin se haluaa. Tiedotteessa kun nimenomaan alleviivataan yhteisen ratkaisun, yhteistä rakentamista.
Helsingin Sanomathan on jo tehnyt läheistä yhteistyötä mm. Microsoftin Msn-palvelun* kanssa kun taas Googlen suuntaan HS ei ole ollut kovin aktiivinen. Oma kaupunki -palvelukin* on tehty muita teknologioita hyödyntäen vaikka vastaavan palvelun varmaan Google Maps -mashuppinakin olisi voinut kehittää.
Ehkä Microsoftin aavistuksen suljetumpi ajattelumalli viehättää enemmän Suomen suurinta mediajättiläistä.
(*Toim. huom. Linkkejä poistettu toimimattomina.)
2 kommenttia on “Microsoft aktivoituu Suomen mediakentällä”
Kommentointi on suljettu.
Leevi Kokko
Valistunut veikkaus on, ettei ko. diilillä ole mitään tekemistä avoimuuden tai sulkeutuneisuuden kanssa, vaan avainsana on Sanoman tiedotteessakin ollut Atlas. Siis Microsoftille aQuantive-kaupan myötä viime elokuussa ostettu mainoshallinta-alusta, joka on siis jo ollut käytössä Sanomalla – nyt näyttää että alustan käyttö syvenee entisestään.
Pekka P
Googlelle ei haluta antaa kaikkia Sanomien mainoskontakteja tarjottimella. Joissain asioissa G on paljon pahempi ja ahneempi kuin MS, tosin julkisuudessa toinen yhtiöistä onnistuu luomaan kuvaa itsestään pyyteettömänä ja avoimena hyväntekijänä.