Bloggaus, viihde ja raha

Perttu Tolvanen

Asiablogit ja Helsingin Sanomat ovat käyneet mielenkiintoista dialogia viikolla. Kari Haakana teki hyvän koosteen ensimmäisestä erästä ja vähän toisestakin. Kolmas erä nähtäneen pääsiäisen jälkeen. Aiheena median viihteellistyminen laajemmin ja erityisesti hittiblogien vahva viihdevetoisuus. Keskusteluun on jopa osallistunut keskustelun aloittaneen lehtiartikkelin kirjoittaja HS:n uutistoimituksen blogissa.

Kannanottoja aiheesta on esitetty jo varmasti yhden kirjan verran (vähintään pari gradua voisi keskustelusta kirjoittaa), joten tyydyn toteamaan että blogit ovat ainakin saaneet huomiota kerrakseen varsin paljon.

Nelosen uutisetkin kävi Ruotsissa haastattelemassa paikallista 17-vuotiasta bloggaajakuuluisuutta joka tiettävästi tahkoaa muotiblogillaan sen puoli miljoonaa kruunua vuodessa. Muodista kirjoittavan neidin blogilla on viikossa 200 000 lukijaa (eli vain hieman vähemmän kuin esimerkiksi televisiokanava Nelosen saitilla Suomessa, ja kaksinkertainen kävijämäärä verrattuna viikkolehti Seiskaan).

Digimedia-alan näkökulmasta blogien viihteellistymistä ja mediahuomiota voi pitää mielestäni erittäin hyvänä asiana. Viihde tuo mukanaan suuret kävijämassat ja mahdollistaa sitä kautta helpommat ansaintamallit. Ei kai siinä ole mitään pahaa, että blogeilla tehdään rahaa.

Kunhan viihdeblogit ensin näyttävät tietä, niin ehkä asiablogitkin pääsevät sitten hiljakseen kakunsyrjään kiinni.

Joka tapauksessa Suomen suurin sanomalehti on epäsuorasti noteerannut, että se pitää yksityisihmisten yksityisiä viihdeblogeja vakavana kilpailijana omalle valta-asemalleen. Eikö tämä muka ole merkittävä virstanpylväs koko blogiyhteisön näkökulmasta?

Aiheen ympärillä käydyssä keskustelussa on muuten varsin paljon hyviä kommentteja. Itselleni osui ainakin Janne Toivoniemen kommentti jossa todetaan verkon olevan jotain minne tehdään, eikä jotain mistä vain tulee jotain (kuten perinteinen media usein ymmärretään…):

  • Ja tästähän tässä koko hommassa on kyse. Median hierarkisuuden vähenemisestä. Blogeihin kirjoittavat ihmiset kirjoittavat sinne juuri sitä, mitä haluavat. Blogeissa ei välitetä odotuksista, jotka niille asetetaan ulkoapäin. Minullekin eräs lukija kommentoi blogiani seuraavasti: “Ai tätäkö täältä internetistä tulee. Aika moista roskaa”. Ei voinut lukija olla kauempana verkkomedian perusajatuksesta. Ei sieltä mitään tule, vaan sinne tehdään.

Sama kirjoittaja viittaa myös blogien olevan meidän aikamme punkkia. Ei varmasti täydellinen vertaus, mutta jotain osuvaa siinä on ainakin tämän viikkoisen valtamedia vs. bloggaajat -dialogin valossa.

Aiheet: blogit

Tagit: ,

Perttu Tolvanen

Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu on konsulttiyhtiö North Patrol Oy:n konsultti ja omistaja. North Patrol on digitoimistoista ja järjestelmätoimittajista riippumaton toimija, joka auttaa asiakkaita suunnittelemaan digitaalisia palveluita, valitsemaan sopivimmat teknologiat ja kilpailuttamaan osaavimmat kumppanit. Pertun yhteystiedot.

Comments are closed.