Bloggaus, viihde ja raha

Artikkeli

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 15 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Katleenan vinkit kuntavaaliehdokkaille.

Asiablogit ja Helsingin Sanomat ovat käyneet mielenkiintoista dialogia viikolla. Kari Haakana teki hyvän koosteen ensimmäisestä erästä* ja vähän toisestakin*. Kolmas erä nähtäneen pääsiäisen jälkeen. Aiheena median viihteellistyminen laajemmin ja erityisesti hittiblogien vahva viihdevetoisuus. Keskusteluun on jopa osallistunut keskustelun aloittaneen lehtiartikkelin kirjoittaja HS:n uutistoimituksen blogissa*.

Kannanottoja aiheesta on esitetty jo varmasti yhden kirjan verran (vähintään pari gradua voisi keskustelusta kirjoittaa), joten tyydyn toteamaan että blogit ovat ainakin saaneet huomiota kerrakseen varsin paljon.

Nelosen uutisetkin kävi Ruotsissa haastattelemassa paikallista 17-vuotiasta bloggaajakuuluisuutta* joka tiettävästi tahkoaa muotiblogillaan sen puoli miljoonaa kruunua vuodessa. Muodista kirjoittavan neidin blogilla on viikossa 200 000 lukijaa (eli vain hieman vähemmän kuin esimerkiksi televisiokanava Nelosen saitilla Suomessa, ja kaksinkertainen kävijämäärä verrattuna viikkolehti Seiskaan).

Digimedia-alan näkökulmasta blogien viihteellistymistä ja mediahuomiota voi pitää mielestäni erittäin hyvänä asiana. Viihde tuo mukanaan suuret kävijämassat ja mahdollistaa sitä kautta helpommat ansaintamallit. Ei kai siinä ole mitään pahaa, että blogeilla tehdään rahaa.

Kunhan viihdeblogit ensin näyttävät tietä, niin ehkä asiablogitkin pääsevät sitten hiljakseen kakunsyrjään kiinni.

Joka tapauksessa Suomen suurin sanomalehti on epäsuorasti noteerannut, että se pitää yksityisihmisten yksityisiä viihdeblogeja vakavana kilpailijana omalle valta-asemalleen. Eikö tämä muka ole merkittävä virstanpylväs koko blogiyhteisön näkökulmasta?

Aiheen ympärillä käydyssä keskustelussa on muuten varsin paljon hyviä kommentteja. Itselleni osui ainakin Janne Toivoniemen* kommentti* jossa todetaan verkon olevan jotain minne tehdään, eikä jotain mistä vain tulee jotain (kuten perinteinen media usein ymmärretään…):

  • Ja tästähän tässä koko hommassa on kyse. Median hierarkisuuden vähenemisestä. Blogeihin kirjoittavat ihmiset kirjoittavat sinne juuri sitä, mitä haluavat. Blogeissa ei välitetä odotuksista, jotka niille asetetaan ulkoapäin. Minullekin eräs lukija kommentoi blogiani seuraavasti: “Ai tätäkö täältä internetistä tulee. Aika moista roskaa”. Ei voinut lukija olla kauempana verkkomedian perusajatuksesta. Ei sieltä mitään tule, vaan sinne tehdään.

Sama kirjoittaja viittaa myös blogien olevan meidän aikamme punkkia. Ei varmasti täydellinen vertaus, mutta jotain osuvaa siinä on ainakin tämän viikkoisen valtamedia vs. bloggaajat -dialogin valossa.

(*Toim. huom. Linkkejä poistettu toimimattomina.)

Perttu Tolvanen

Perttu on Vierityspalkin päätoimittaja ja kirjoittaja.

Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu on konsulttiyhtiö North Patrol Oy:n konsultti ja omistaja. North Patrol on digitoimistoista ja järjestelmätoimittajista riippumaton konsulttiyhtiö, joka auttaa asiakkaita suunnittelemaan digitaalisia palveluita, valitsemaan sopivimmat teknologiat, kilpailuttamaan osaavimmat kumppanit ja varmistamaan budjetin ennustettavuuden. Ota yhteyttä!


Vierityspalkki-blogi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset.
Lisätietoa blogista ja sen kävijöistä

  • 1150+ asiantuntija-artikkelia.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja.

  • 1300+ julkaistua referenssiä Julkaisut-palstalla.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.

  • 900+ aktiivista lukijaa blogin kuukausikirjeellä.

    Kerran kuukaudessa ilmestyvä kuukausikirje koostaa julkaistut artikkelit, uudet julkaisut, avoimet työpaikat ja ajankohtaiset linkkivinkit.

  • 30+ kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 900 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen.

Siirry takaisin sivun alkuun