Autotaivas raivaa tietä uudenlaisille autosivustoille

Perttu Tolvanen

Yhteisösaitteja pukkaa. On Facebookkia, Habbo Hotellia, IRC-galleriaa ja Petsietä. On Tyylitaivasta, Kuvake.nettiä, Älypäätä ja Aapelia. Osa haluaa tavoitella koko maailman verkkoaktiiveja, toiset tyytyvät johonkin harrastajaryhmään. Sanoma Digitalin uusi Autotaivas kuuluu jälkimmäisiin ja tavoittelee aktiivisia autoharrastajia.

Autotaivas-etusivun-preview

Autotaivaan lähtökohdat ovat aika tyypilliset. Autoharrastaja voi perustaa tallin ja lisätä talliinsa autoja. Autot voivat olla omia, kavereiden tai koeajettuja. Pääasia on, että tallin omistaja on kyseistä autoa tyypannut. Auton profiilisivu sisältää tekniset tiedot, kuvia ja koeajoraportin. Lisäksi autolle voi lisätä laajankin kokoelman kuvia ja videon. Omasta koeajoraportista voi tehdä juuri sen kokoisen kuin haluaa. Muut voivat sitten kommentoida ja jakaa kokemuksia automalleista. Tässä piileekin palvelun koukku, eli palveluun kertyy samalla kattava tietopankki eri automallien käyttökokemuksia. Lisäksi automalleista ovat edustettuina niin uudet kuin vanhat – pääasiallisesti todennäköisesti vanhat, koska aktiivisin autoharrastajakunta lienee hieman vanhemman kaluston omistajia. Täten saitti tavoittelee samalla myös laajaa käytettyjen autojen ostajakuntaa.

Autoharrastajista tietyt ryhmät ovat olleet palvelun suljetussa beta-vaiheessa tavallista aktiivisempia joten palvelun startatessa kokoelmassa on varsin näyttäviä menopelejä. Näyttävien autojen sivuille kertyneet kommenttiketjutkin kertovat, että palvelussa on ainakin alkuvaiheessa edustettuna paljon “tosiharrastajia”. Toisaalta palvelussa on kovin monenlaisia autoja joista voi esimerkkinä katsoa vaikka seuraavia:

Pelkän keskustelu- ja vuorovaikutusyhteisön sijaan Autotaivas on kuitenkin vahvasti pelimäinen yhteisösaitti. Toiminnallisuudesta tärkein on haastaminen kaksintaisteluun jolloin samaan kategoriaan kuuluvat autot kisaavat äänestyskilpailussa toisiaan vastaan vuorokauden ajan. Haasteissa kaikki voivat äänestää ja voittaja palkitaan pisteillä. Parhaat pisteet parantavat sijoitusta kategorioiden sisäisissä sarjoissa sekä tallien välillä käytävässä kilpailussa. Alkuvaiheessa kisalla ei vielä ole päättymispäivämäärää eikä julkistettuja palkintoja. Jatkosuunnitelmissa ovat erilaiset sponsoroidut kaudet ja kauden parhaille jaettavat palkinnot.

Autoharrastajille sivusto tarjoaa erittäin näyttävän palvelun jossa voi tutustua suureen määrään autoja ja autoista kirjoitettuihin koeajoraportteihin. Kuvien ja videoiden selaus on helppoa ja palvelun käyttökokemuksessa on tavoiteltu niin pelimäisyyttä kuin sovellusmaisuutta. Näyttävä ulkoasu ja paljon käytetyt AJAX-tyyppiset käyttöliittymäratkaisut antavat palvelulle melko lailla perinteisistä verkkosivuista poikkeavan käyttökokemuksen.

Nyt palvelu on julkaistu “hiljaisesti”, eli kokemuksia kerätään ja jatkosuunnitelmia on runsaasti listalla. Palvelu on edelleen beta-vaiheessa (jos nyt beta-vaiheita enää oikeasti on…) ja vielä on tulossa merkittäviä parannuksia palvelun näyttävyyteen ja toiminnallisuuksien määrään. Suosio ratkaissee paljolti että näyttääkö Autotaivas suuntaa autoharrastajien yhteisösaiteille vai onko omilla autoilla “pelaaminen” vielä vähän liian tuntematon konsepti toimiakseen…?

Autoharrastajille palvelu tarjoaa tosin ilman pelimäisyyttäkin varsin komean paikan esitellä omaa ajopeliä ja siihen käytettyä aikaa ja rahaa. Satunnaiset selailijatkin saavat epäilemättä palvelussa vierähtämään melkoisen tovin, koska selailtavaa sisältöä on varhaisen beta-vaiheen aikana kertynyt saitille melkoisesti.

Autotaivaan tuottaja on Sanoma Digital ja teknisestä toteutuksesta on vastannut 2ndhead. Artikkelin kirjoittaja työskentelee 2ndheadissa ja täten artikkelia ei kannata pitää millään tavalla riippumattomana arviona, mutta kyseessä ei myöskään ole lehdistötiedote. Arvioikaa itse.

[Jälkikirjoitus 20.10.2007:]

Autotaivas mediassa

Aiheet: Sekalaiset, Yhteisösaitit

Tagit: , ,

Perttu Tolvanen

Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu on konsulttiyhtiö North Patrol Oy:n konsultti ja omistaja. North Patrol on digitoimistoista ja järjestelmätoimittajista riippumaton konsulttiyhtiö, joka auttaa asiakkaita suunnittelemaan digitaalisia palveluita, valitsemaan sopivimmat teknologiat, kilpailuttamaan osaavimmat kumppanit ja varmistamaan budjetin ennustettavuuden. Ota yhteyttä Perttuun!
  1. Kivi says:

    Mietityttää hiukan, että kuinka palvelun ominaisuudet ja autoharrastajien ydinkohderyhmä oikein kohtaavat. Ovatko jo nuoruuden ohittaneet autoharrastajat lainkaan kiinnostuneita haasteista jne.?