Kynämies avaa keskustelun

Artikkeli

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 16 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Katleenan vinkit kuntavaaliehdokkaille.

Yritysjournalismiin erikoistunut viestintätoimisto Kynämies* on uudistanut oman verkkosivustonsa*. Miikka Leinonen kommentoi uutista: “Työnantajani Kynämies Oy:n verkkosivusto kaipasi uusimista. Vanhat olivat tyypilliset b-to-b-yrityksen sivut, jotka tarjosivat kävijälle ainoastaan tietoa yrityksestä itsestään. Siis lähinnä tylsyyttä.”

Kynämies lupaa julkaista sivustollaan parin viikon välein syvällisempiä kirjoituksia ajankohtaisista markkinoinnin ja viestinnän aiheista. Sivuston uudistuksen taustalla on jo jonkin aikaa käynnissä ollut keskustelu antamisstrategiasta. Lisäksi sivusto tietysti alkaa toteuttamaan sitä mitä yritys pyrkii saamaan asiakkaansa tekemään. Täten onkin annettava Kynämiehelle pisteitä rohkeasta avauksesta. Näitä surullisia esimerkkejä suutarin lapsista on verkossa liikaa.

Kynämiehen ensimmäiset kirjoitukset käsittelevät trendien haistelua* ja sisäisen viestinnän ulkoistamista*. Aivan kiitettävää arvosanaa ei uudistus kuitenkaan saa, koska esimerkiksi artikkeleita ei ole mahdollista kommentoida. Miksi? Vierityspalkin toimitus haluaisi todella nähdä verkkomediaa tekevän toimiston oman sivuston joka toteuttaisi jollain tavalla sitä interaktiivista markkinointiviestintää josta niin monet saarnaavat. Ja emme ole ainoita*. Ilmiantakaa kaverinne, itsenne, naapurinne. Vierityspalkki lupaa ilmaista mainosta näille rohkeille.

Yhden miehen toimistoista taitavat löytyä rohkeimmat tekijät. Esimerkiksi Lassa Larvankon Inventive Designin* verkkosivusto on rohkea sekoitus yrityssivustoa ja aktiivista blogia. Tavallisilla yrityssivustoilla blogi on lähes poikkeuksettä aivan erillinen ulottuvuus – näin myös Kynämiehellä. Kynämiehelle tosin pisteitä siitä, että yhteystiedot*-sivun alalaidasta löytyvät linkit blogeihin joita Kynämiehen työntekijät kirjoittavat. Tällaistakin näkee harvoin.

Kommentoikaa. Lunastaako Kynämies lupauksensa? Olemmeko löytäneet kiinnostavan firmasivuston vai onko edelleen vähän tylsää…?

(*Toim. huom. Linkkejä poistettu toimimattomina tai kohteen käyttötarkoituksen muutoksen seurauksena.)

Perttu Tolvanen

Perttu on Vierityspalkin päätoimittaja ja kirjoittaja.

Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu on konsulttiyhtiö North Patrol Oy:n konsultti ja omistaja. North Patrol on digitoimistoista ja järjestelmätoimittajista riippumaton konsulttiyhtiö, joka auttaa asiakkaita suunnittelemaan digitaalisia palveluita, valitsemaan sopivimmat teknologiat, kilpailuttamaan osaavimmat kumppanit ja varmistamaan budjetin ennustettavuuden. Ota yhteyttä!

9 kommenttia on “Kynämies avaa keskustelun”

  1. Kynämiehen sivusto on hyvä avaus parempaan suuntaan. Sivuston visuaalisuus hivelee silmää. Pidän erityisesti kuvituksen käytöstä artikkeleissa.

    Sivuston kiinnostavuuden ratkaisee kuitenkin sisältö. Onko palvelu arvokas käyttäjille. Jos antamisstrategia otetaan tosissaan on Kynämiehellä edessä loistava tulevaisuus netissä.

    Ulkokohtaiset seikat kuten kommentointien mahdollisuus on selkeä haitta, mutta ei este hyvälle blogille. Ei Seth Godininkaan blogia voi kommentoida, mutta sisältö on aivan rautaan.

  2. Lisäämme todennäköisesti kommentoinnin jossain vaiheessa, kunhan saamme saitin rullaamaan.

    Yrityksen sivujen kommentointimahdollisuuteen liittyy pieniä pelkoja. Keräisikö kommentointi asiallaista keskustelua, vai pahantahtoisten ihmisten loanheittoa?

  3. “Yrityksen sivujen kommentointimahdollisuuteen liittyy pieniä pelkoja. Keräisikö kommentointi asiallaista keskustelua, vai pahantahtoisten ihmisten loanheittoa?”

    Heh. Tiedotusvälineiden www-sivujen kommentti- ja keskusteluosastot sisältävät ihan jatkuvasti todella raakaa kritiikkiä ja erilaista toimittajien tai omistajien henkilöihin käyviä heittoja. Media ja toimittajat ovat oppineet elämään tämän kanssa, miksi eivät siten markkinointi-ihmisetkin?

  4. Vertaus tiedotusvälineisiin on hyvä.

    Saittimme muutos on oikeastaan aika suuri. Se ei ole aikaisemmin sisältänyt journalistista materiaalia.

    Haluamme odottaa hetken, jotta sivustomme kävijäprofiili muuttuu hieman. Jos ja kun viestinnän ja markkinoinnin ammattilaisten osuus kävijöistä kasvaa, keskustelu on varmasti korkeatasoisempaa ja tarve moderointiin vähäisempää.

  5. Toisaalta pitää myös antaa ihmisille mahdollisuus käyttää medialukutaitoaan, joka on sivustonne kävijäkunnassa varmasti varsin korkealla tasolla. Loanheittoa varmasti ilmenee, mutta loanheiton aiheellisuus/aiheettomuus jääköön lukijoiden arvioitavaksi.

  6. Itse näkisin loanheiton mahdollisuutena. Firmoistahan puhutaan paskaa tolkuttomat määrät ja murto-osa tästä jauhamisesta päätyy koskaan firman nykyisten työntekijöiden tietoon (tai no joo, ennemmin tai myöhemmin tulee tietty jotain, mutta yleensä myöhemmin). Julkinen loanheitto toisi myös “tuotekehityshyötyjä” kun firma saisi tietoonsa arvokkaita palasia toiminnan ympärillä käytävästä keskustelusta. Ja ennenkaikkea pystyisi vastamaan siihen!

  7. “Näitä surullisia esimerkkejä suutarin lapsista on verkossa liikaa.”

    Naulan kantaan. HP:n olisi jo korkea aika luopua tästä vitsistä, first thought -materiaalia.

  8. Omalle firmalle on todella hankala tehdä verkkosivustoa.
    Aina tuntuu olevan liian lähellä omaa bisnestä, jolloin sisällöstä meinaa tulla itsekeskeistä. Ja lisäksi itselle tehdystä työstä ei voi laskuttaa, jolloin asiakkaille tehtävät hommat menevät aina jonossa ohi.

    Nämä ovat varmaankin yleisimmät syyt suutarin lasten heikkoon jalkinetilanteeseen.

  9. Keskimäärin en ylipäätään jaksa lukea suomalaisten “2.0 virittäjien” kirjoituksia. Tuntuu vaan että ei ole omaa sanottavaa vaan suurin osa sisällöstä on valtakielisiltä saiteilta skimmailtua kamaa epäsuorasti suomennettuna. Lisäksi esiintyy taipumusta haaveilla ison maailman kuvioista, sillä Suomen markkinat vain taivu suurimpiin juttuihin. Ei edes kakspiste nollassa.

Kommentointi on suljettu.


Vierityspalkki-blogi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset.
Lisätietoa blogista ja sen kävijöistä

  • 1150+ asiantuntija-artikkelia.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja.

  • 1300+ julkaistua referenssiä Julkaisut-palstalla.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.

  • 900+ aktiivista lukijaa blogin kuukausikirjeellä.

    Kerran kuukaudessa ilmestyvä kuukausikirje koostaa julkaistut artikkelit, uudet julkaisut, avoimet työpaikat ja ajankohtaiset linkkivinkit.

  • 30+ kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 900 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen.

Siirry takaisin sivun alkuun