Kynämies avaa keskustelun
Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 17 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Katleenan vinkit kuntavaaliehdokkaille.
Yritysjournalismiin erikoistunut viestintätoimisto Kynämies* on uudistanut oman verkkosivustonsa*. Miikka Leinonen kommentoi uutista: “Työnantajani Kynämies Oy:n verkkosivusto kaipasi uusimista. Vanhat olivat tyypilliset b-to-b-yrityksen sivut, jotka tarjosivat kävijälle ainoastaan tietoa yrityksestä itsestään. Siis lähinnä tylsyyttä.”
Kynämies lupaa julkaista sivustollaan parin viikon välein syvällisempiä kirjoituksia ajankohtaisista markkinoinnin ja viestinnän aiheista. Sivuston uudistuksen taustalla on jo jonkin aikaa käynnissä ollut keskustelu antamisstrategiasta. Lisäksi sivusto tietysti alkaa toteuttamaan sitä mitä yritys pyrkii saamaan asiakkaansa tekemään. Täten onkin annettava Kynämiehelle pisteitä rohkeasta avauksesta. Näitä surullisia esimerkkejä suutarin lapsista on verkossa liikaa.
Kynämiehen ensimmäiset kirjoitukset käsittelevät trendien haistelua* ja sisäisen viestinnän ulkoistamista*. Aivan kiitettävää arvosanaa ei uudistus kuitenkaan saa, koska esimerkiksi artikkeleita ei ole mahdollista kommentoida. Miksi? Vierityspalkin toimitus haluaisi todella nähdä verkkomediaa tekevän toimiston oman sivuston joka toteuttaisi jollain tavalla sitä interaktiivista markkinointiviestintää josta niin monet saarnaavat. Ja emme ole ainoita*. Ilmiantakaa kaverinne, itsenne, naapurinne. Vierityspalkki lupaa ilmaista mainosta näille rohkeille.
Yhden miehen toimistoista taitavat löytyä rohkeimmat tekijät. Esimerkiksi Lassa Larvankon Inventive Designin* verkkosivusto on rohkea sekoitus yrityssivustoa ja aktiivista blogia. Tavallisilla yrityssivustoilla blogi on lähes poikkeuksettä aivan erillinen ulottuvuus – näin myös Kynämiehellä. Kynämiehelle tosin pisteitä siitä, että yhteystiedot*-sivun alalaidasta löytyvät linkit blogeihin joita Kynämiehen työntekijät kirjoittavat. Tällaistakin näkee harvoin.
Kommentoikaa. Lunastaako Kynämies lupauksensa? Olemmeko löytäneet kiinnostavan firmasivuston vai onko edelleen vähän tylsää…?
(*Toim. huom. Linkkejä poistettu toimimattomina tai kohteen käyttötarkoituksen muutoksen seurauksena.)
9 kommenttia on “Kynämies avaa keskustelun”
Kommentointi on suljettu.
Lasse
Kynämiehen sivusto on hyvä avaus parempaan suuntaan. Sivuston visuaalisuus hivelee silmää. Pidän erityisesti kuvituksen käytöstä artikkeleissa.
Sivuston kiinnostavuuden ratkaisee kuitenkin sisältö. Onko palvelu arvokas käyttäjille. Jos antamisstrategia otetaan tosissaan on Kynämiehellä edessä loistava tulevaisuus netissä.
Ulkokohtaiset seikat kuten kommentointien mahdollisuus on selkeä haitta, mutta ei este hyvälle blogille. Ei Seth Godininkaan blogia voi kommentoida, mutta sisältö on aivan rautaan.
Miikka
Lisäämme todennäköisesti kommentoinnin jossain vaiheessa, kunhan saamme saitin rullaamaan.
Yrityksen sivujen kommentointimahdollisuuteen liittyy pieniä pelkoja. Keräisikö kommentointi asiallaista keskustelua, vai pahantahtoisten ihmisten loanheittoa?
Kari Haakana
“Yrityksen sivujen kommentointimahdollisuuteen liittyy pieniä pelkoja. Keräisikö kommentointi asiallaista keskustelua, vai pahantahtoisten ihmisten loanheittoa?”
Heh. Tiedotusvälineiden www-sivujen kommentti- ja keskusteluosastot sisältävät ihan jatkuvasti todella raakaa kritiikkiä ja erilaista toimittajien tai omistajien henkilöihin käyviä heittoja. Media ja toimittajat ovat oppineet elämään tämän kanssa, miksi eivät siten markkinointi-ihmisetkin?
Miikka
Vertaus tiedotusvälineisiin on hyvä.
Saittimme muutos on oikeastaan aika suuri. Se ei ole aikaisemmin sisältänyt journalistista materiaalia.
Haluamme odottaa hetken, jotta sivustomme kävijäprofiili muuttuu hieman. Jos ja kun viestinnän ja markkinoinnin ammattilaisten osuus kävijöistä kasvaa, keskustelu on varmasti korkeatasoisempaa ja tarve moderointiin vähäisempää.
Tero Ylitalo
Toisaalta pitää myös antaa ihmisille mahdollisuus käyttää medialukutaitoaan, joka on sivustonne kävijäkunnassa varmasti varsin korkealla tasolla. Loanheittoa varmasti ilmenee, mutta loanheiton aiheellisuus/aiheettomuus jääköön lukijoiden arvioitavaksi.
PerttuT
Itse näkisin loanheiton mahdollisuutena. Firmoistahan puhutaan paskaa tolkuttomat määrät ja murto-osa tästä jauhamisesta päätyy koskaan firman nykyisten työntekijöiden tietoon (tai no joo, ennemmin tai myöhemmin tulee tietty jotain, mutta yleensä myöhemmin). Julkinen loanheitto toisi myös “tuotekehityshyötyjä” kun firma saisi tietoonsa arvokkaita palasia toiminnan ympärillä käytävästä keskustelusta. Ja ennenkaikkea pystyisi vastamaan siihen!
Tero Ylitalo
“Näitä surullisia esimerkkejä suutarin lapsista on verkossa liikaa.”
Naulan kantaan. HP:n olisi jo korkea aika luopua tästä vitsistä, first thought -materiaalia.
Miikka
Omalle firmalle on todella hankala tehdä verkkosivustoa.
Aina tuntuu olevan liian lähellä omaa bisnestä, jolloin sisällöstä meinaa tulla itsekeskeistä. Ja lisäksi itselle tehdystä työstä ei voi laskuttaa, jolloin asiakkaille tehtävät hommat menevät aina jonossa ohi.
Nämä ovat varmaankin yleisimmät syyt suutarin lasten heikkoon jalkinetilanteeseen.
Koopa
Keskimäärin en ylipäätään jaksa lukea suomalaisten “2.0 virittäjien” kirjoituksia. Tuntuu vaan että ei ole omaa sanottavaa vaan suurin osa sisällöstä on valtakielisiltä saiteilta skimmailtua kamaa epäsuorasti suomennettuna. Lisäksi esiintyy taipumusta haaveilla ison maailman kuvioista, sillä Suomen markkinat vain taivu suurimpiin juttuihin. Ei edes kakspiste nollassa.