Yrityshakemistot edelleen vahvasti elossa – miksi?

Perttu Tolvanen

YLE:n tuore uutisjuttu tarkastelee verkossa toimivia yrityshakemistoja. Jutun mukaan yrityshakemistot toimivat edelleen aktiivisesti ja ovat ainakin hakemistojen omistajille kannattavaa liiketoimintaa.

Jutussa todetaan tosin, että hakemistoliiketoiminta ei aivan selkeimpiä liiketoiminnan alueita ole. Samalla hakemistoyrittäjällä kun voi olla useita päällekkäisiä hakemistoja, joista kaikista saatetaan myydä näkyvyyttä samoille yrittäjille. Hakemistonäkyvyyttä ostavat yrittäjät ovat myös yleensä ottaen hyvin epätietoisia mitä hyötyä näistä hakemistoista on – mutta ostavat ehkä varmuuden vuoksi muutaman paikan ainakin – jotta olisivat nyt verkosta ainakin jotenkin löydettävissä. Kysymys kuuluukin, että onko tässä mitään järkeä?

Ainakin web-ammattilaisen näkökulmasta yrityshakemistot ovat usein silkkaa rahan tuhlausta. Hakemistot ovat pelkkiä linkkilistoja joissa olevat yhteystiedotkaan eivät usein ole ajantasalla. Useiden satojen eurojen maksaminen pelkästään siitä, että saa puhelinnumeron ja kotisivulinkin on varsin kyseenalainen markkinointi-investointi. Näin ainakin jos yrittäjällä on oma verkkosivusto. Silloin hakemistoihin käytetyt rahat kannattaisi lähes poikkeuksetta laittaa oman sivuston parantamiseen ja esimerkiksi Google-markkinointiin.

Myönnettäköön, että yrityshakemistopaikan ostaminen tuntuu kovin selkeältä ja helpolta markkinointitoimenpiteeltä – joten jos kiire painaa päälle ja homman saa hoidettua helposti puhelimessa, niin moni yrittäjä ostaa näin hetken mielenrauhaa itselleen.

Siinä ehkä piileekin perusongelma yrityshakemistojen kohdalla. Ne tarjoavat jotain hyvin selkeätä, ja niitä vastaan perusteleminen taas on kohtuullisen hankalaa. Eiväthän ne nyt varsinaisesti mitenkään kyseenalaista liiketoimintaa ole – ihan järkeviä hakemistoja periaatteessa.

Ongelma onkin siinä, että yleisen yrityshakemiston konsepti on täysin vanhanaikainen ja täysin soveltumaton verkkoon. Malli toimi silloin kun kaikki lukivat sitä yhtä tai kahta puhelinluetteloa, eikä ollut muita vaihtoehtoja. Nyt tämä on historiaa.

Hakemistot sinällään ovat järkevä konsepti edelleen verkkoaikakaudella, mutta verkossa loistavat erikoistuneet hakemistot. Sellaiset jotka tarjoavat enemmän kuin satunnaisen linkin jostain satunnaisesta verkkosivustosta. Esimerkiksi ”Suomen putkimiehet” -hakemisto saattaisi olla ihan toisella tavalla järkevä putkimiehiä tarjoavalle firmalle kuin maailmoja syleilevä ”Suomen pk-yritykset superhakemisto”.

Yrittäjiä pommittavia hakemistoyrittäjiä eivät nämä erikoistuneet hakemistot taida kuitenkaan kiinnostaa. Helpompaa rahaa on tarjolla pommittamalla vain puhelinmyynnillä yrittäjiä.

Ja kyllähän se niin on, että erikoistuneen hakemiston tekeminen vaatisi panostamista sisältöihin, toimialaymmärrykseen ja moneen muuhun kovin työlääseen asiaan. Miksi vaivautua jos tuote menee kaupaksi muutenkin ja bisnes kasvaa joka vuosi?

Sekavat ja puolihyödyttömät hakemistot siis porskuttavat jatkossakin. Tilanne paranee ehkä vasta kun yrittäjät laajamittaisesti ymmärtävät, että verkossa ei rahalla pärjää kovin hyvin. Verkko on ensisijaisesti sisältökilpailu, ja siinä kilpailussa ei pärjätä hyväksymällä puhelimessa ”mukavan kuuloinen tarjous”.

  1. jeejee says:

    Tuo oli hyvä huomio että jonkun tietyn erikoisalan verkkojulkaisu + toimialaluettelo voisi olla ihan oikeasti hyödyllinen palvelu kaikille osapuolille.

    Surullisinta näissä puolivillaisissa luettelomedioissa on että ne pilaavat koko digimedia-alan mainetta. Jos yrittäjä on kerran joutunut luettelofirman höynäyttämäksi, niin se vie luttamuksen myös rehellisiin toimijoihin.

  2. Sake says:

    Yksi omasta mielestäni pahimmista asioist mitä hakemistot tekevät on se, että ne ”saastuttavat” hakukoneiden hakutulokset. Harvoin löytää mitään kunnollista ekoilta 3-4 sijalta kun ovat kaikki hakemiston sivuja…

  3. Marko Paasila says:

    Hyvä artikkeli. Yhteiskunnan loisiahan nuo ovat. Hakemistojen hyödyllisyys on kääntäen verrannollinen niiden määrään, ja haitta suoraan verrannollinen määrään. Jonain päivänä tulee markkinoille palvelu, joka vetää niiltä pohjan alta. Myykää osakkeet ajoissa :-)