Yrityshakemistot edelleen vahvasti elossa – miksi?

Artikkeli

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 12 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Verkkosivustot eivät aina kuole, joskus ne muuttuvat zombie-sivustoiksi.

YLE:n tuore uutisjuttu tarkastelee verkossa toimivia yrityshakemistoja*. Jutun mukaan yrityshakemistot toimivat edelleen aktiivisesti ja ovat ainakin hakemistojen omistajille kannattavaa liiketoimintaa.

Jutussa todetaan tosin, että hakemistoliiketoiminta ei aivan selkeimpiä liiketoiminnan alueita ole. Samalla hakemistoyrittäjällä kun voi olla useita päällekkäisiä hakemistoja, joista kaikista saatetaan myydä näkyvyyttä samoille yrittäjille. Hakemistonäkyvyyttä ostavat yrittäjät ovat myös yleensä ottaen hyvin epätietoisia mitä hyötyä näistä hakemistoista on – mutta ostavat ehkä varmuuden vuoksi muutaman paikan ainakin – jotta olisivat nyt verkosta ainakin jotenkin löydettävissä. Kysymys kuuluukin, että onko tässä mitään järkeä?

Ainakin web-ammattilaisen näkökulmasta yrityshakemistot ovat usein silkkaa rahan tuhlausta. Hakemistot ovat pelkkiä linkkilistoja joissa olevat yhteystiedotkaan eivät usein ole ajantasalla. Useiden satojen eurojen maksaminen pelkästään siitä, että saa puhelinnumeron ja kotisivulinkin on varsin kyseenalainen markkinointi-investointi. Näin ainakin jos yrittäjällä on oma verkkosivusto. Silloin hakemistoihin käytetyt rahat kannattaisi lähes poikkeuksetta laittaa oman sivuston parantamiseen ja esimerkiksi Google-markkinointiin.

Myönnettäköön, että yrityshakemistopaikan ostaminen tuntuu kovin selkeältä ja helpolta markkinointitoimenpiteeltä – joten jos kiire painaa päälle ja homman saa hoidettua helposti puhelimessa, niin moni yrittäjä ostaa näin hetken mielenrauhaa itselleen.

Siinä ehkä piileekin perusongelma yrityshakemistojen kohdalla. Ne tarjoavat jotain hyvin selkeätä, ja niitä vastaan perusteleminen taas on kohtuullisen hankalaa. Eiväthän ne nyt varsinaisesti mitenkään kyseenalaista liiketoimintaa ole – ihan järkeviä hakemistoja periaatteessa.

Ongelma onkin siinä, että yleisen yrityshakemiston konsepti on täysin vanhanaikainen ja täysin soveltumaton verkkoon. Malli toimi silloin kun kaikki lukivat sitä yhtä tai kahta puhelinluetteloa, eikä ollut muita vaihtoehtoja. Nyt tämä on historiaa.

Hakemistot sinällään ovat järkevä konsepti edelleen verkkoaikakaudella, mutta verkossa loistavat erikoistuneet hakemistot. Sellaiset jotka tarjoavat enemmän kuin satunnaisen linkin jostain satunnaisesta verkkosivustosta. Esimerkiksi “Suomen putkimiehet” -hakemisto saattaisi olla ihan toisella tavalla järkevä putkimiehiä tarjoavalle firmalle kuin maailmoja syleilevä “Suomen pk-yritykset superhakemisto”.

Yrittäjiä pommittavia hakemistoyrittäjiä eivät nämä erikoistuneet hakemistot taida kuitenkaan kiinnostaa. Helpompaa rahaa on tarjolla pommittamalla vain puhelinmyynnillä yrittäjiä.

Ja kyllähän se niin on, että erikoistuneen hakemiston tekeminen vaatisi panostamista sisältöihin, toimialaymmärrykseen ja moneen muuhun kovin työlääseen asiaan. Miksi vaivautua jos tuote menee kaupaksi muutenkin ja bisnes kasvaa joka vuosi?

Sekavat ja puolihyödyttömät hakemistot siis porskuttavat jatkossakin. Tilanne paranee ehkä vasta kun yrittäjät laajamittaisesti ymmärtävät, että verkossa ei rahalla pärjää kovin hyvin. Verkko on ensisijaisesti sisältökilpailu, ja siinä kilpailussa ei pärjätä hyväksymällä puhelimessa “mukavan kuuloinen tarjous”.

[Toim. huom. vuonna 2021: Viitattu juttu ei ole valitettavasti enää verkossa saatavilla. YLE:n arkistoista löytyy tosin teksti-tv-uutinen, joka on todennäköisesti sama artikkeli kuin alkuperäinen, viitattu juttu. Areenasta myös löytyy minuutin videopätkä, joka on ollut alkuperäisessä artikkelissa mukana.]

Perttu Tolvanen

Perttu on Vierityspalkin päätoimittaja ja kirjoittaja.

Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu on konsulttiyhtiö North Patrol Oy:n konsultti ja toinen perustaja. North Patrol on digitoimistoista ja järjestelmätoimittajista riippumaton konsulttiyhtiö, joka suunnittelee digitaalisia palveluita ja auttaa asiakkaita onnistumaan uudistushankkeissaan. Ota yhteyttä Perttuun!

3 kommenttia on “Yrityshakemistot edelleen vahvasti elossa – miksi?”

  1. Tuo oli hyvä huomio että jonkun tietyn erikoisalan verkkojulkaisu + toimialaluettelo voisi olla ihan oikeasti hyödyllinen palvelu kaikille osapuolille.

    Surullisinta näissä puolivillaisissa luettelomedioissa on että ne pilaavat koko digimedia-alan mainetta. Jos yrittäjä on kerran joutunut luettelofirman höynäyttämäksi, niin se vie luttamuksen myös rehellisiin toimijoihin.

  2. Yksi omasta mielestäni pahimmista asioist mitä hakemistot tekevät on se, että ne “saastuttavat” hakukoneiden hakutulokset. Harvoin löytää mitään kunnollista ekoilta 3-4 sijalta kun ovat kaikki hakemiston sivuja…

  3. Hyvä artikkeli. Yhteiskunnan loisiahan nuo ovat. Hakemistojen hyödyllisyys on kääntäen verrannollinen niiden määrään, ja haitta suoraan verrannollinen määrään. Jonain päivänä tulee markkinoille palvelu, joka vetää niiltä pohjan alta. Myykää osakkeet ajoissa :-)

Kommentointi on suljettu.



Vierityspalkki-blogi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset.
Lisätietoa blogista ja sen kävijöistä

  • 1140+ asiantuntija-artikkelia.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja.

  • 1300+ digipalvelun referenssicasea.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.

  • 1000+ aktiivista lukijaa blogin kuukausikirjeellä.

    Kerran kuukaudessa ilmestyvä kuukausikirje koostaa julkaistut artikkelit, uudet julkaisut, avoimet työpaikat ja ajankohtaiset linkkivinkit.

  • 29 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen.

Siirry takaisin sivun alkuun