Kesko.fi panosti uudistuksessa tietojen löydettävyyteen

Artikkeli

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 14 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Valun Findkit-hakukonetuote uskoo tuovansa lisää laskutusta digitoimistoille.

Kesko on uudistanut konsernisivustonsa. Uudistuksessa palvelun ulkoasua selkeytettiin ja uusia toiminnallisuuksia, kuten RSS-syötteet, lisättiin palveluun. Myös hakutoimintoa parannettiin uudistuksen yhteydessä.

image

Uudistuksessa tärkeimmät kumppanit olivat StarCut ja Logica. StarCut on vastannut konsepti- ja käyttöliittymäsuunnittelusta ja Logica on toteuttanut palvelun EPiServer-julkaisujärjestelmän päälle. Määrittelyvaiheen jälkeen Adage toteutti käytettävyysarvioinnin palvelulle. Lisäksi sisältösuunnittelu- ja toteutuksessa oli Keskon apuna ulkopuolisia kumppaneita. Keskon sisältä uudistusprojektiin osallistui noin 10-20 henkeä. Projektin kestosta ja erityishaasteista Vierityspalkille kommentoi Keskon viestintäpäällikkö Harri Utoslahti:

“Projekti kesti noin 8 kuukautta. Suurimmat haasteet liittyivät siihen, että sivustolla on useita eri käyttäjä/kohderyhmiä. Tämä toi erityisesti etusivun rakenteen ja ulkoasun suunnitteluun vaikeuskerrointa.”

Keskon palvelussa huomionarvoista onkin palvelun viimeistelyn korkea taso. Esimerkiksi yksi keskeisiä sivuston tehtäviä on helpottaa käyttäjiä löytämään oikea toimipiste. Päänavigaation “Kaupat ja palvelut” osio esimerkiksi kannustaa hakemaan toimipisteiden yhteystietoja. Tätä voi pitää esimerkillisenä asiakaslähtöisyytenä, koska esimerkiksi konserniviestinnällä saattaisi olla myös houkutuksia täyttää osio kauppojen ja palveluiden toimintaa esittelevällä markkinointisisällöllä.

image

Hakutoiminto kattaa nyt kaikki K-ryhmän verkkosivustot, joten Kesko.fi-palveluun päätynyt käyttäjä saa hakutuloksia vaikka haettu tieto sijaitsisikin jossain toisessa K-ryhmän verkkopalvelussa. Muita K-ryhmän verkkopalveluita ovat mm. Plussa.com, Pirkka.fi, NetAnttila, Budget Sport ja Kodin Ykkönen. Hakutoiminnossa on myös erikseen parannettu yhteystietojen hakemista. Käyttäjä voi kohdistaa hakunsa pelkästään Keskon toimipisteiden yhteystietosivuihin, ja näin löytää nopeammin hakemansa aukioloajan tai sijaintiosoitteen.

image

Hakukoneena Kesko.fi-sivustolla on käytössä Google GSA –hakujärjestelmä.

Navigaatioratkaisujen osalta Kesko.fi on esimerkillisen selkeä, ja noudattaa useimpia vakiintuneita käytettävyysstandardeja. Esimerkiksi vasemman laidan navigaatioratkaisu on selkeä ja erottuva. Navigaatiossa erityisen hyvin on havainnollistettu käyttäjän sijainti. Myös oikean laidan nostopaikkoja Kesko.fi-sivustolla käytetään johdonmukaisesti. Esimerkiksi aluetoimintojen sivuilla on oma nostonsa kyseisen alueen uutisille. Moni sivusto voisi myös ottaa oppia Kesko.fi:n monipuolisesta RSS-syötteiden tarjoamisesta.

image

Kokonaisuutena palvelu onkin esimerkillinen konsernisivusto, ja on hyvää jatkoa esimerkiksi aiemmin Vierityspalkissa esitellylle Sampo-konsernin sivustolle.

Keskon palvelussa ei ole Fazerin kaltaisia räiskyviä käyttöliittymätoimintoja, mutta toisaalta Keskon palvelu toteuttaa konsernisivuston varsinaisia toimintoja ratkaisevasti paremmin. Esimerkiksi panostukset yhteystietojen löydettävyyteen ja usean sivuston kattavaan hakukoneeseen ovat asioita joilla Kesko näyttää esimerkkiä monille muille.

Kesko todistaa, että verkkopalvelua voi uudistaa laittamatta kaikkia panoksia villiin konseptiin ja käyttöliittymään. Joskus on tehokkainta panostaa asioihin jotka ratkaisevat arkisia ongelmia ja auttavat käyttäjiä löytämään hakemansa tiedot.

Perttu Tolvanen

Perttu on Vierityspalkin päätoimittaja ja kirjoittaja.

Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu on konsulttiyhtiö North Patrol Oy:n konsultti ja toinen perustaja. North Patrol on digitoimistoista ja järjestelmätoimittajista riippumaton konsulttiyhtiö, joka suunnittelee digitaalisia palveluita ja auttaa asiakkaita onnistumaan uudistushankkeissaan. Ota yhteyttä Perttuun!

1 kommentti “Kesko.fi panosti uudistuksessa tietojen löydettävyyteen

  1. Melko fiksut sivut!

Kommentointi on suljettu.



Vierityspalkki-blogi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset.
Lisätietoa blogista ja sen kävijöistä

  • 1140+ asiantuntija-artikkelia.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja.

  • 1300+ digipalvelun referenssicasea.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.

  • 1000+ aktiivista lukijaa blogin kuukausikirjeellä.

    Kerran kuukaudessa ilmestyvä kuukausikirje koostaa julkaistut artikkelit, uudet julkaisut, avoimet työpaikat ja ajankohtaiset linkkivinkit.

  • 29 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen.

Siirry takaisin sivun alkuun