Vieraskynä: Suomelle visiota ja Sitralle strategiaa

asmunder

Vierityspalkki.fi:ssä alkaa nyt uutuutena Vieraskynä-osio, jossa aina silloin tällöin on vierailevana bloggaajana joku Vierityspalkin toimituksen ulkopuolinen taho. Sarjan aloittaa Sitran verkkoprojektien koordinaattori Karoliina Luoto. Jos olet kiinnostunut vierailemaan Vieraskynä-palstallamme, ota yhteyttä toimitukseen.

________________________

Sovimme toimituksen kanssa että joku Sitran verkkoväestä bloggaa Vierityspalkkiin silloin tällöin verkkostrategia- ja palvelukehitystyömme kuluessa. Ajatuksena on että muutkin voisivat hyötyä siitä mitä matkan varrella kohtaamme, kun yritämme yhdistellä ketteryyttä, yhdessä tekemistä ja avoimuutta luotettavuuteen ja tavoitteellisuuteen.

Sitrassa on siis käynnissä verkkostrategiatyö, kuten monessa muussakin suomalaisessa organisaatiossa tällä hetkellä. Pohdimme muun muassa, miten strategiamme ja arvomme näkyvät verkossa, millaisia tarpeita varten perustamme omia verkkopalveluita ja missä käytämme olemassa olevia sekä miten avointa sisältö ja tekniikka on. Isona teemana on myös, miten omia asiantuntijoitamme pystytään tukemaan heidän tehdessä työtään sosiaalisessa mediassa.

Erityisen kiinnostavaksi strategiaprojektin tekee osallistujatahoille (joita näyttäisi olevan ilahduttavan paljon) se, että Sitra tuntuu olevan monen muun organisaation lailla toimintatapojen murroksessa. Perinteisestä vaikutusvaltaisten asiantuntijoiden työryhmätyöstä ollaan siirtymässä kohti avoimempaa ja keskustelevampaa tapaa edistää yhteisiä asioita.

Parhaillaan luomme strategiatyössä katsausta suomalaisen verkon ilmiöihin ja parhaisiin käytäntöihin. Ma 6.4. klo 12.30-16 kokoontuu siksi Suomi verkossa -visioaivoriihi, jossa livenä työskentelee viisitoista verkkoasiantuntijaa eri näkökulmista. Aivoriihi miettii, mitä Suomen pitäisi tehdä verkossa. Millaisista nyt idullaan olevista asioista tulevaisuuden verkkopalveluiden menestystekijät löytyvät? Mikä nyt on erityisen pielessä? Mihin on pakko tulevaisuudessa kiinnittää entistä enemmän huomiota? Mitkä ovat suomalaisten verkkopalveluiden erityisiä mahdollisuuksia?

Me Sitrassa käytämme visiota oman strategiatyömme pohjana, kun ryhdymme hahmottamaan omaa viipalettamme kokonaisuudessa. Visiota voi kuitenkin hyödyntää, kehitellä ja kommentoida kuka tahansa.

Vaikka aivoriihi pidetään perinteiseen tapaan livenä, työpajatyöskentely tapahtuu Targetor-verkkotyöpajatyökalulla. Kaikki halukkaat ovat myös tervetulleita osallistumaan työpajaan webcastin ja keskustelun avulla. Tulee olemaan kiinnostavaa katsoa, miten livetouhun, verkko-osallistumisen ja verkossa tekemisen koordinointi onnistuu käytännössä.

Karoliina Luoto
Kirjoittaja on Sitran verkkoprojektien koordinaattori.

Aiheet: strategia, Vieraskynä

Tagit:

asmunder

Vierityspalkin perustaja Asmo Halinen on yksi maamme kokeneimmista yhteisöllisten verkkopalveluiden sekä verkkomedioiden asiantuntijoista. Tällä hetkellä Asmo toimii verkkoliiketoimintajohtajana Iltalehdessä sekä advisorina tai hallituksen jäsenenä useissa muissa yhtiöissä/startupeissa (mm. Sofanatics, Eat.fi, Grey Area). Hän oli perustajana ja toimitusjohtajana vuonna 2001 digitaalisen markkinointiviestinnän toimisto Apaja Creative Solutions Oy:ssä ja sittemmin sen spinoffina syntyneessä Apaja Online Entertainment Oy:ssä, jonka tunnetuin tuote on 2,5 miljoonaa eri käyttäjää kuussa tavoittava Aapeli/Playray-peliyhteisöpalvelu.
  1. Sitra Suomi verkossa -visioaivorihi ja strategia says:

    […] Tämän päivän tavoite on muodostaa yksi mahdollinen näkemys siitä, mitä Suomen pitäisi tehdä verkossa. Kaikki halukkaat ovat tervetulleita osallistumaan verkossa webcastin. Täältä pääset Facebookiin jossa on enemmän infoa ja linkkejä. Aiheesta Vierityspalkissa. […]

  2. PerttuT says:

    No mut hei! Mitäs hauskaa tuossa nyt on jos vain rekisteröityneet käyttäjät pääsevät näkemään ton Qaiku-kanavan?