Facebook Suomessa, koottuja linkkejä

Artikkeli

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 17 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Verkkokaupat panostavat elämyksellisyyteen.

Viime viikkojen trendeistä jos jotain pitää nostaa ylitse muiden niin ei ole kyllä vaikea valita. Facebookista puhutaan niin digialalla kuin sen ulkopuolella. Ilmiön laajuus ja suunta on kuitenkin vielä hahmottumatta. Ajatuksia ja ideoita lentelee, mutta harvalla on vielä mitään raskasta faktaa, saatika tilastoja tuekseen esittää. Ilmiön merkittävyydestä ei kuitenkaan moni enää purnaa. Verkkoliikenteen massat ovat niin vahvasti menossa kohti sosiaalisia palveluita*, että ilmiö on huomioitava kaikessa mitä julkisessa verkossa tekee. Toisaalta puhutaan, että Facebookista voisi syntyä kilpailija jopa yrityksien sisäisille työkaluille, kuten intraneteille.Tässä muutamia poimintoja syksyn aikana Suomessa julkaistuista Facebook-pohdinnoista. Lisää vinkkejä ja kommentteja otetaan vastaan kommenteissa.

  • “Suomi hullaantui naamakirjasta lokakuussa” -Tuija*
  • “Puolet suomalaisista “digitaalisia pelaajia”” -Tuija*
  • “Facebook, aukene!” -Roope Mokka*
    • “Entä se median uusi liiketoimintamalli? Olen 99-prosenttisen varma, että mediat tulevat tulevaisuudessa saamaan rahansa nykyiseen verrattuna päinvastaisesta toiminnasta, yksityisyyden varjelemisesta. Siitä, että ne rajoittavat informaationkulkua.”
  • “Facebook-hehkutus karkaa käsistä” -Tero Lehto*
  • “It-työläiset saavat palkkaa Facebookin käytöstä” -Taloussanomat*
  • “Seniori-Facebook -Risto Sarvas ja Marko Turpeinen
  • “Aikuisten puuhamaa” -Jyrki Lehtola*
    • “Facebookista löytyy aika monta suomalaista luovan luokan edustajaa, aikuisia ihmisiä. Niillä oli paljon ystäviä ja isot verkostot. Jos minä olisin heidän työnantajansa, käskisin heitä aloittamaan tupakanpolton. Siihen kuluu vähemmän työaikaa kuin Facebookissa kyttäilyyn. Tupakkatauolla saa joskus tehtyä töitäkin, ja kun kolme ihmistä tuijottaa kylmällä takapihalla savun keskellä tyhjyyteen, kyseessä on aito sosiaalisuus.”
  • “Facebook is not social media” -Martti Mäntylä
    • “As I see it, Facebook is primarily a platform of building and maintaining a (somewhat playful) digital identity through action, and making that visible to other people who the service calls “friends” but who more aptly might be called “peers”.”

Facebook-huumassa monet organisaatiot ovat myös lähteneet virittelemään Facebook-hankkeitaan ja jotkut ovat jo omia sovelluksia julkaisseetkin*. Lisäksi “Elisan asiakkaat”* -kaltaisia Facebook-ryhmiä on varmasti tiedossa lisää. Joten oli ilmiöstä henkilökohtaisesti mitä mieltä tahansa, niin huomiotta sitä ei varmasti kannata jättää.Kriittisiä kirjoituksia Facebook-hypestä tuntuu riittävän. Aavistuksen harkitsevampaa analyysia ei ole vielä tullut vastaan. Olisiko hyviä vinkkejä?[Lisäykset 22.11.2007]

  • Nettisurffailua ei pidetä ongelmana työpaikoilla / HS.fi*
  • Facebook heitti Reidar Waseniuksen ulos* (vinkistä kiitokset Fast&Loudille*)

[Lisäykset 9.1.2008]

Suomalaisia Facebook-sovelluksia:

  • Cityfight*
  • HS.fi uutisotsikot*
  • Feikkititteli*
  • Viikon kysymys*
  • Tupla Sport kilpailu*

[Lisäykset 3.3.2008:]

[Lisäykset 15.3.2008:]

[Lisäykset 25.4.2008:]

  • Suomalaisia Facebook-sovelluksia: Lomajengi* (Dagmar & Zipipop*)
  • Facebook on Israelissa uhka – Digitoday 12.4.2008*

[Lisäykset 26.4.2008:]

  • Israelin sotilas vankilaan Facebook-kuvan takia – Digitoday 26.4.2008*

[* Linkkejä poistettu toimimattomina tai vanhentuneina.]

Perttu Tolvanen

Perttu on Vierityspalkin päätoimittaja ja kirjoittaja.

Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu on konsulttiyhtiö North Patrol Oy:n konsultti ja toinen perustaja. North Patrol on digitoimistoista ja järjestelmätoimittajista riippumaton konsulttiyhtiö, joka suunnittelee digitaalisia palveluita ja auttaa asiakkaita onnistumaan uudistushankkeissaan. Ota yhteyttä Perttuun!

11 kommenttia on “Facebook Suomessa, koottuja linkkejä”

  1. Tässä vielä yksi linkki lisää. Digitodayn mukaan Facebook heitti Reidar Waseniuksen pihalle:

    [* Linkkejä poistettu toimimattomina tai vanhentuneina.]

  2. Hei! Olemme uusi startup Helsingistä ja teemme myös Facebookkiin applikaaliota (Friends Pad, Friends Recommend). :)

    [* Linkkejä poistettu toimimattomina tai vanhentuneina.]

  3. Facebookin krapula alkaa iskeä pikkuhiljaa. Beacon-mainosjärjestelmä sai kovaa kritiikkiä ja nyt käyttäjät ovat itse alkaneet myymään mainostilaa profiileihinsa (IT-Viikko 10.12.2007). Nämä mainoseurot viedään suoraan Facebookin silmien edestä, ilman että he voivat asialle mitään.

    Myös identiteettivarkaudet alkavat ponnahtaa pintaan, esimerkiksi Ruotsissa eräältä käyttäjältä huijattiin äskettäin satoja euroja (HS 12.12.2007).

    Sosiaaliset mediat ja web 2.0 (joita kumpaakin väheksyn käsitteinä) ovat ihmistenvälisiä foorumeja, eivätkä ne välttämättä tuo ylläpitäjälle muuta hyötyä kuin mainostilan myyntiä. Tältä ainakin Facebook vaikuttaa tällä hetkellä. Käsittelin blogissani aiemmin web 2.0 -yritysten ansaintamalleja. Tulin ainakin itse siihen lopputulokseen, että yritys, jonka ansaintamalli perustuu pelkkään mainosmyyntiin ei pitkässä juoksussa tässä kisassa menesty.

    Facebook voi kaatua yllättävän helposti:

    1. Palveluun liitytään, jotta voidaan olla yhteydessä ystäviin ja tuttuihin
    2. Facebookin mainosmyynti (=tulonlähde) kasvaa käyttäjämäärien kasvun myötä
    3. Palvelua käytetään väärin ja vampyyri- ja muut applikaatiot ärsyttävät käyttäjiä. Facebookiin ei luoteta ja siirrytään käyttämään muita vastaavia palveluita. Facebookin konsepti on helposti kopioitavissa osittain tai kokonaan, joten palvelu ei ole mitenkään uniikki.
    4. Käyttäjät vaihtavat palvelua. Kävijämäärät romahtavat ja siinä samassa Facebookin mainosmyynti

    Yllättävän montaa web 2.0 -palvelua (mm. Second Life) on kritisoitu yksittäisinä palveluina. Ehkä pitäisi kuitenkin herätä siihen todellisuuteen, että vika ei välttämättä ole yksittäisissä palveluissa, vaan web 2.0 -konseptissa kokonaisuudessaan.

    Linkkejä:
    [* Linkkejä poistettu toimimattomina tai vanhentuneina.]

  4. […] vuoden aikana seurannut Facebook-huumaa hieman puolivahingossa, koska marraskuussa kirjoitettu kooste Facebook-artikkeleista on ollut Googlessa ykkössivulla haettaessa “facebook” […]

  5. eipähän mittään. vai mitenkä

  6. Movie-TV
    Ensimmäinen suomalainen internet-videovuokraamo.
    Palvelusta voi ostaa elokuvien katseluoikeuden vuorokaudeksi kerrallaan.
    Sivulla on leffavalikoiman lisäksi selkeät toimintaohjeet.
    Maksuvaihtoehtoja on useita, myös tekstiviestillä maksaminen onnistuu.

  7. Petteri Numminen

    Jone Nikulan firma spämmää vierityspalkkia? Nyt on varmaan kaikki sitten nähty :-)

    (Kommenttina puheenvuoroon 6)

  8. Ja jatkokommenttina: kas kas – linkki poistettu ko. kommentista, joka kuitenkin muutoin jätetty näkyviin esimerkkinä siitä, mihin artikkeleiden kommenttiosastoa EI ole tarkoitettu. :)

  9. Vierityspalkki on houkutteleva kohde, koska meillä ei ole kommenteissa käytössä nofollow-argumenttia, joten Google seuraa kommenteissa jätettyjä linkkejä ja kirjoittajan kotisivuviittauksia.

  10. Petteri Numminen

    Tuo spämmääjä on kyllä tehnyt Suomen oloihin harvinaisen kattavaa työtä. Nopea googlaisu kertoo, että samaa viestiä on ainakin kymmenissä vieraskirjoissa hääsivuista urheiluseuroihin. Noloa.

  11. Toi nimi “Movie-TV” on vielä niin hämmentävä. Kuka suomalainen tuollaisen kirjoittaisi hakukoneeseen? On jotenkin todella kuvaavaa, että tuollaisen palvelun hakukoneoptimoinnissa joudutaan käyttämään epätoivoisia keinoja…

Kommentointi on suljettu.



Vierityspalkki-blogi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset.
Lisätietoa blogista ja sen kävijöistä

  • 1140+ asiantuntija-artikkelia.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja.

  • 1300+ digipalvelun referenssicasea.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.

  • 1000+ aktiivista lukijaa blogin kuukausikirjeellä.

    Kerran kuukaudessa ilmestyvä kuukausikirje koostaa julkaistut artikkelit, uudet julkaisut, avoimet työpaikat ja ajankohtaiset linkkivinkit.

  • 29 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen.

Siirry takaisin sivun alkuun