Artikkelit
Katsaus räätälöityjen web-sovellusten toteutustapoihin vuosina 2019 ja 2020

WordPress-liikevaihto: 500 000–1 miljoona euroa / vuosi
WordPressin osuus koko liikevaihdosta: 50–80 %
WordPress-intohimo: ★ Osallistuu yhteisön toimintaan
Verkkokauppakokemus: Ei kokemusta verkkokaupoista
Integraatiokokemus: ★ Kohtuullisesti integraatiokokemusta
Samassa liikevaihtoluokassa: JCO Digital, Web-veistämö, Poutapilvi, MEOM, Redland, Into-Digital, redandblue, Vincit, Trimedia
Viimeisin julkaistu referenssiprojekti: Stormossen (2 viikkoa sitten)
Vierityspalkissa kirjoitettua: Sisältöjä ja saitteja: Morgan Digital (2020)
Morgan on kokenut WordPress-toimisto, jonka rakentamissa verkkosivustoissa koodi, käyttöliittymä ja sisällöt puhuvat aina yhteistä kieltä. Toteutamme kaikenkokoisia sivustoja monissa eri hintaluokissa. Asiakkaamme saavat meiltä myös kaikki tarvitsemansa markkinoinnin ja viestinnän palvelut.
Ota yhteyttä: aki.karlsson@morgan.fi / +358505424296 / www.morgan.fi
Tekijä: Morgan Digital
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
Saavutettava verkkopalvelu motivoi kierrättämiseen
Jotta ihmiset jaksaisivat kierrättää, täytyy kierrättämisen olla mahdollisimman vaivatonta. Tämä oli lähtökohta, kun Morgan alkoi uudistaa pohjalaisen jäteyhtiön Stormossenin verkkosivustoa.
– Halusimme siirtyä avoimen lähdekoodin julkaisujärjestelmään, jota olisi helppo käyttää ja jota jatkuvasti kehitetään. Siksi WordPress tuntui luontevalta ratkaisulta, kertoo Stormossenin viestintäpäällikkö Nina Lindman.
Analytiikka paljasti, että kävijöitä ylivoimaisesti eniten kiinnostava tieto sivustolla on hyötykäyttöasemien aukioloajat. Tästä syystä etusivun alkuun toteutettiin kerros, johon tuodaan aukioloajat automaattisesti.
Uudelle sivustolle tuotiin suuria määriä sisältöjä vanhalta sivustolta, ja samalla tiedoissa olleet puutteet ja epäjohdonmukaisuudet korjattiin. Jätehaku toteutettiin kattavana kokonaisuutena, jossa huomioitiin myös saavutettavuus. Myös sivuston muu ohjelmointi ja visuaalinen suunnittelu toteutettiin julkisia toimijoita velvoittavien saavutettavuuskriteerien mukaisesti. Teknisen toteutuksen lisäksi Morgan konsultoi Stormossenia tekstisisältöjen ja sisältörakenteen muokkaamisessa saavutettaviksi.
Sivustolle tehtiin myös vuosikertomusosio, jonka ansiosta Stormossen pystyi luopumaan painetusta vuosikertomuksestaan kokonaan. Stormossenilla ollaan tyytyväisiä sekä sivustoon että Morganiin kumppanina:
– Pidämme siitä, että Morgan ehdottaa jatkuvasti parannuksia sivustoon. Yhteistyö on sujuvaa, ja Morgan vie asioita eteenpäin kiitettävällä vauhdilla ja tehokkuudella, Nina Lindman toteaa.
Tekijä: Morgan Digital
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
Alucar on maailman johtava puutavara-autojen päällerakentaja. Morgan konseptoi ja toteutti yhtiölle alan edistyksellisimmän verkkopalvelun, joka toimii samaan aikaan myynnin työkaluna ja valmiiden puutavara-autojen esittelyareenana. Sivuston uutishuone on koko yritysviestinnän pääkanava ja toimii samalla Alucar Eagle -asiakaslehden verkkojulkaisuna.
Morgan vastasi Alucarin sivuston konseptoinnista, käyttöliittymäsuunnittelusta, sisällöntuotannosta ja ohjelmoinnista. Sivusto on myös Morganin omassa hostingissa.
Alucarin sisältörikkaan ja myyntilähtöisen sivuston tehtävä on palvella puunkuljetusyrityksiä ja kuljettajia mahdollisimman monipuolisesti. Sivuston tärkeimmät osa-alueet ovat laajat tuotesivut, valmiit rakennetut autot ja uutishuone. Sivujen ylivoimaisesti suosituin osio ovat valmiit rakennetut autot. Autojen esittelyä ja selausta helpottamaan kehitimme filtteröintityökalun, joka suodattaa autoja näkyville käyttäjän valitsemien speksien mukaisesti.
Kokonaisuudessaan Alucarin sivusto tarjoaa harvinaisen runsaasti tietoa yrityksen tuotteista, laajoja artikkeleita alalta sekä satoja valmiiden autojen referenssejä. Kaikki eri osa-alueet kytkeytyvät toisiinsa tuotesivuilla, jotka ovat sivuston keskiössä. Jokaisen pankon ja komponentin omalla tuotesivulla esitellään tuotteen tarkat tiedot mittoineen, kuvineen, videoineen ja lisätiedostoineen. Parhaimmillaan tuotesivua voi rikastuttaa yhä lisää aiheeseen liittyvällä sisällöllä, jota haetaan muualta sivustolta. Näitä sisältöjä ovat esimerkiksi yhteensopivat muut tuotteet, Alucarin rakentamat autot, joissa kyseistä tuotetta käytetään sekä tuotteeseen liittyvät uutishuoneen artikkelit.
Tekijä: Morgan Digital
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Web-sovellus tai asiointipalvelu
Morgan kehitti Vaasan yliopistolle julkaisualustan, joka antaa opettajille ja opiskelijoille mahdollisuuden provisioida omia WordPress-sivustoja. Jotta WordPress-sivustoja voidaan luoda ja hallinnoida yliopiston tunnuksilla, Morgan toteutti integraation yliopiston omaan käyttäjähallintajärjestelmään. Kirjautuminen ja tunnistautuminen järjestelmään tapahtuvat nyt yliopiston keskitetystä todennuspalvelusta, eikä erillisiä WordPress-tunnuksia siis tarvita.
Lisäksi Morgan suunnitteli sivupohjien ulkoasun yhdessä asiakkaan kanssa ja vastasi kokonaisuuden ohjelmoinnista.
Morganin toteuttama integraatio toimii sivuston käyttäjähallinnan ja yliopiston käyttäjähallinnan välissä. Teknisenä ratkaisuna taustalla on Shibboleth, joka mahdollistaa kertakirjautumisen yliopiston tunnuksilla Morganin toteuttamaan ratkaisuun.
Palvelussa on määritelty eri käyttäjille erilaiset oikeudet. Opiskelija voi perustaa itselleen blogin, henkilökuntaan kuuluva saa puolestaan perustaa sekä blogin että sivustoja. Sivustot liittyvät useimmiten esimerkiksi yliopiston kursseihin, projekteihin ja seminaareihin.
Sivuston haltija voi personoida sivustoaan teksteillä ja kuvituksella, mutta muuten kaikki palvelulla luotavat sivustot noudattavat Vaasan yliopiston graafista linjaa. Kaikkiin sivupohjiin kuuluvat samat keskitetysti hallinnoitavat ylä- ja alatunnisteet, tietosuojaselosteet sekä linkit yliopiston pääsivustolle.
Tekijä: Morgan Digital
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: yli 60 000 €
Palvelun tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto
Lakeuden Etappi on kahdeksan kunnan omistama jätehuoltoyhtiö, joka palvelee 130 000 asukasta Etelä-Pohjanmaan alueella. Morgan konseptoi ja uudisti etappi.com pääsivuston, Etapin verkkovuosikertomuksen ja Etappi-aviisi -verkkolehden saavutettaviksi verkkosivustoiksi. Toteutimme kaikkien sivustojen käyttöliittymäsuunnittelun, visuaalisen ilmeen ja ohjelmoinnin kokonaisuudessaan; pääsivustolle tuotimme lisäksi saavutettavat sisällöt vanhojen sivustojen teksteistä. Sivustot ovat Morganin omassa hosting-ympäristössä, ja sivustokokonaisuutta hallinnoidaan WordPress Networkissa.
Etappi.comin pääsivusto toteutettiin saavutettavuusdirektiivin WCAG 2.1 AA-tason standardien mukaisesti. Sivusto rakennettiin saavutettavaksi sekä tekniikan, käyttöliittymän että sisältöjen osalta. Verkkovuosikertomus ja verkkolehti ovat saavutettavia tekniseltä toteutukseltaan.
Sivustouudistuksen alkuvaiheessa toteutimme sisältöjen migraation vanhasta Concrete5-sisällönhallintajärjestelmästä WordPressiin. Vanhan järjestelmän puutteellisten toimintojen ja ominaisuuksien vuoksi Morgan räätälöi oman ratkaisunsa sisältöjen automaattiseen migraatioon. Ratkaisulla säästettiin huomattava määrä työaikaa ja manuaalista työtä.
Suunnittelimme Etapin pääsivustolle modernin ja käyttäjäystävällisen käyttöliittymän sekä selkeän ja palvelevan sisältörakenteen. Verkkopalvelusta tehtiin helppokäyttöinen ja suuresta sisältömäärästään huolimatta visuaalinen ja helposti ymmärrettävä kokonaisuus.
Etapin pääsivusto on jäteneuvonnan erinomainen tietopankki, joka palvelee asukkaita kaikissa lajittelukysymyksissä. Rakensimme sivustolle monipuolisen jätehaun työkalun, joka kertoo käyttäjän kirjoittaman jätteen perusteella, mihin sen voi lajitella ja minne sen voi toimittaa. Jätehaku tarjoaa myös jätteiden vastaanottopisteiden yhteystiedot ja aukioloajat käyttäjän toivomilta apaikkakunnalta.
Sivuston sisältörakenne avautuu suuren megamenun avulla, josta halutut tiedot löytyvät helposti silmäilemällä. Suuren valikon ansiosta alasivujen sisällöt ovat myös hakukoneystävällisempiä. Sivuston tekstit on kirjoitettu helppotajuisesti ja helppolukuisesti ruudulla, mikä samalla noudattaa saavutettavuuden periaatteita.
Morgan suunnitteli pääsivuston virkistämiseksi useita kuvituksia ja animaatioita. Etapin tyyliset kuvat ja ikonit helpottavat myös navigointia laajalla sivustolla ja keventävät sopivasti raskasta tietomassaa.
Tekijä: Morgan Digital
Tärkein teknologia: WordPress
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
Wärtsilä Smart Technology Hub on kansainvälisesti ainutlaatuinen tutkimus-, tuotekehitys- ja tuotantokeskus, joka on parhaillaan rakenteilla Vaasan Vaskiluotoon. Wärtsilän historian suurimmalle investoinnille haluttiin luoda arvoisensa verkkosivusto, joka visualisoi yhteistyötä, innovaatioita sekä alan ja alueen huippuosaamista. Morgan suunnitteli ja toteutti hankkeen verkkosivuston videoanimointeineen.
Etusivu rakentuu useista toisiinsa kytkeytyvistä kuvituksista ja animaatioista. Kun kävijä skrollaa sivua alemmas, animaatioiden liike ja kuvitukset punoutuvat yhteen luontevasti ja tyylikkäästi. Animaatioiden suunnittelu ja ohjelmointi vaativat runsaasti räätälöintiä ja tarkkaa käsityötä, jotta kokonaisuus toimii ja ilme säilyy eheänä.
Lopputuloksena tekstit ja liikkuvat kuvat istuvat luontevasti yhteen kaiken kokoisilla ruuduilla ja eri selaimilla. Projektin varrella harkittiin myös skrollauksella liikutettavia animaatioita ja testattiin erilaisia tekniikoita. Lopulta päädyttiin autoplay-videoihin, joissa animaatiot elävät automaattisesti huolimatta kävijän hiiren liikkeistä.
– Yhteistyö Morganin kanssa sujui hyvin, ja olemme lopputulokseen erittäin tyytyväisiä. Uusi sivusto on tyylikäs ja näyttävä sekä helppo päivittää ja laajentaa tulevaisuuden tarpeiden mukaan, sanoo Hanna-Mari Soini, joka on Wärtsilä Finlandin viestintäjohtaja.
Tekijä: Morgan Digital
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Web-sovellus tai asiointipalvelu
John Nurmisen Säätiön omistamassa Puhdas Itämeri -lahjoitusjärjestelmässä pelastetaan symbolisesti Itämerestä valittuja osia. Lahjoituksista saadut varat käytetään yleisesti Itämeren pelastamiseen.
Morgan toteutti Puhdas Itämeri -hankkeelle kaksikielisen sivuston ja lahjoitusjärjestelmän WordPressillä ja WooCommercella. Morgan vastasi sivuston käyttöliittymäsuunnittelusta, ohjelmoinnista ja hosting-palveluista. Sivuston avulla Itämeren pelastamiseksi on lahjoitettu parin ensimmäisen vuoden aikana jo lähes 300 000 euroa.
Lahjoitussivuston käyttäjä voi valita merikartalta haluamansa kohdan ja pelastaa sen valitsemallaan summalla. Kartassa paikka on nimikoitu vuoden ajan hänen nimellään. Morgan loi sivuston eri kohderyhmille omia lisätoiminteitaan. Esimerkiksi yritykset ja muut suuremmat lahjoittajat voivat saada merikarttaan logonsa tai hankkia nimiinsä tietyn merireitin.
Morgan yhdisti sivuston käyttöliittymässä WooCommersea ja karttasovellusta luovalla tavalla. Karttaa käytetään Mapbox-alustalla, joka hyödyntää OpenStreetMap-projektin karttadataa. Lahjoitusprosessi rakennettiin WooCommerce-verkkokauppaohjelmistolla. Maksurajapintoja on kaksi: yleisimmät suomalaiset verkkomaksutavat käsittävä Paytrail sekä helppokäyttöinen PayPal. Sivusto toimii responsiivisesti kaikilla alustoilla.
Tekijä: Morgan Digital
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
EPV Energia Oy on kotimainen energiayhtiö, joka tuottaa ja hankkii noin 5 % kaikesta Suomessa käytetystä sähköstä. Yhtiö on myös vähäpäästöisen ja uusiutuvan energian edelläkävijä ja tuulivoiman uranuurtaja Suomessa.
Morgan tuotti kaikille EPV:n konserniyhtiöille omat sivustonsa, jotka hyötyvät niin sanotun multisite-verkon eduista. Käytännössä tämä tarkoittaa, että kaikkia sivustoja ylläpidetään samasta paikasta, mikä luonnollisesti säästää sekä aikaa että vaivaa. Jos samaa sisältöä halutaan julkaista useammalla sivustolla, syötetään se järjestelmään vain kerran. Sen jälkeen pelkkä rasti ruutuun riittää määrittelemään, millä sivustoilla esimerkiksi lehdistötiedotteet näkyvät.
Digitaaliset graafit piirtyvät automaattisesti – Koska EPV oli kyllästynyt tilaamaan uusia graafeja joka kerta kun konsernin tunnusluvut muuttuivat, toiveissa oli saada luvut ja graafit helposti päivitettävään digitaaliseen muotoon.
Sivustouudistuksen yhteydessä tuotimme siis EPV:lle myös digitaaliset graafit, joiden avulla havainnollistetaan yhtiön suuret satsaukset päästöttömään ja uusiutuvaan energiaan. Tuotantomuotojen suhteet muuttuvat usein, ja siksi graafitkin on suunniteltu helposti muutettaviksi. Uudet numerot syötetään sivuston ylläpitotyökaluun, jolloin graafit piirtyvät automaattisesti sivustolle päivitettyyn muotoon.
Sivustouudistuksen yhteydessä kävimme myös läpi vanhojen sivustojen sisällöt ja päivitimme ja muokkasimme tekstejä tarvittaessa uusin sivustoihin sopiviksi.
Tekijä: Morgan Digital
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
Suomen suurin satamaoperaattori KWH Logistics päätti lisätä näkyvyyttään toteuttamalla laajan brändiuudistuksen. Morgan oli kumppanina koko brändiuudistuksen ajan, ja toteutti myös uuden ilmeen mukaiset verkkosivustot kaikille yritysryhmän tytäryhtiöille.
KWH Logistics -ryhmään kuuluu kymmenkunta tytäryhtiötä, joilla kaikilla on sama visuaalinen ilme, mutta eri nimet. Uudet sivustot toteutettiin WordPressin Network-asennuksena. Tämä tarkoittaa, että kaikkia seitsemää sivustoa voi hallita samasta paikasta, vaikka niillä onkin omat yrityskohtaiset domaininsa.
Keskitetyn hallinnan ansiosta sivustojen sisällönhalinta on vaivatonta konsernitason viestintäporukalle, jolla on pääsy kaikille sivustoille. Yksittäisten tytäryhtiöiden henkilökunnalla on puolestaan pääsy pelkästään oman sivuston hallintaan.
Projekti oli kaksivaiheinen. Ensimmäisessä vaiheessa KWH Logisticsin vanhat sivustot sisältöineen siirrettiin WordPressiin, eikä niiden ulkonäköä tässä vaiheessa vielä muutettu. Kaikki sisällöt tuotiin automaattisesti uuteen ympäristöön ja niitä säädettiin tarvittaessa jälkeenpäin manuaalisesti.
Kaksivaiheinen toteutus mahdollisti sen, että uuden ilmeen mukaiset sivustot saatiin julkaistua hyvin nopealla aikataululla. Aikaa oli vähän, koska uudesta ilmeestä päätettiin lopullisesti vain pari kuukautta ennen kuin uusi brändi lanseerattiin isosti alan messuilla. Koska sisällöt sijaitsivat valmiiksi WordPressissä, oli ne helppo ottaa käyttöön myös uusituilla sivustoilla.
Sivustoja jatkokehitetään edelleen ja Network-asennuksen ansiosta uusia toiminteita saa helposti ja edullisesti käyttöön kaikille tytäryhtiöille. Lisäksi sisältöjä pystyy näyttämään ristiin esimerkiksi niin, että kaikki tytäryhtiöiden julkaisemat uutiset näkyvät konsernin sivustolla.
Tekijä: Morgan Digital
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Uutis- tai viihdesivusto
Rakennuslehti on Sanoma Tekniikkajulkaisut Oy:n julkaisema rakennusalan uutis- ja erikoislehti, joka ilmestyy sekä painettuna että verkkomediana. Verkkopalvelu tavoittaa viikoittain yli 45 000 eri vierailijaa. Sivustolla on noin 25 000 artikkelia ja 150 Gt sisältöä.
Morgan toteutti Rakennuslehdelle mittavan sivustouudistuksen vuonna 2019. Uudistukseen sisältyi verkkopalvelun konsultointi ja konseptointi, ulkoasu- ja käyttöliittymäsuunnittelu, ohjelmointi ja kaikki hosting-palvelut. Lisäksi Morgan kehitti tekniset rajapinnat, joista toimitus ja automaatio koostavat Rakennuslehden uutiskirjeet.
Vuodesta 2016 alkaen Morganilla on ollut Sanoman ja Rakennuslehden kanssa jatkuvan kumppanuuden puitesopimus, joka sisältää verkkopalvelun säännöllistä kehittämistä. Asiantuntijamme ovat käytännössä osa Rakennuslehden tiimiä ja työskentelevät usein asiakkaan luona paikan päällä.
Morgan panosti Rakennuslehden verkkopalvelun kehityksessä erityisesti käyttöliittymään ja ulkoasuun. Sivustolle luotiin pääsivu ja aihealueiden etu- ja koontisivuja sekä artikkelisivut, joiden rakenne mukautuu mainosbannerien mukaan. Verkkolehti näyttää siis aina eheältä ja käyttäjäystävälliseltä bannereiden vaihtelevasta määrästä riippumatta. Toimitus voi myös taittaa ja automatisoida pääsivut helposti ja tyylikkäästi itse Morganin kehittämillä sisältökerroksilla ja elementeillä. Koska laadukkaat valokuvat ovat sivustolla suuressa roolissa, kiinnitettiin kuvien optimointiin ja responsiiviseen skaalautumiseen erityistä huomiota.
Morgan rakensi Rakennuslehden verkkopalveluun useita eri integraatioita. Sivusto integroitiin Sanoman mainosalustaan, asiakkuudenhallintajärjestelmään, toimitusjärjestelmään ja Rakennuslehden Android- ja Apple-sovelluksiin.
Morganin ja Rakennuslehden välisen kehitysyhteistyön sujuvoittamiseksi sivuston taustalle on luotu staattinen demo-sivusto. Täällä kehitetään ja testataan uusia sivupohjia ja elementtejä ennen niiden käyttöönottoa.
Tekijä: Morgan Digital
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Uutis- tai viihdesivusto
Fokus Media Finland Oy on aikakaus- ja asiakaslehtiä tuottava mediatalo. Morgan kehitti Fokus Medialle laajan WordPress-multisiten, johon kuuluvat Cosmopolitanin, Ellen ja Fitin toimitukselliset sivustot sekä niiden kaikki blogit. Morgan vastasi uudistuksessa multisiten konsultoinnista ja konseptoinnista, sivustojen ulkoasu- ja käyttöliittymäsuunnittelusta, ohjelmoinnista ja kaikista hosting-palveluista. Multisite kattaa yhteensä noin 21 000 artikkelia ja 550 Gt sisältöä.
Morgan toi uuteen yhteiseen multisiteen myös Cosmopolitanin kaikki vanhat sisällöt useista eri julkaisujärjestelmistä. Toimitusjärjestelmään rakennetun integraation ansiosta sisältöä on mahdollista hakea sivustolle myös reaaliaikaisesti.
Morgan panosti Cosmopolitanin sivuston kehitystyössä erityisesti visuaalisuuteen ja käyttäjäystävällisyyteen. Lehden toimitus voi taittaa ja automatisoida etusivunsa itse sujuvasti ja tyylikkäästi Morganin kehittämillä sisältökerroksilla ja elementeillä. Sivulle voi tuoda myös erilaisia bannereita.
Sivuston automatiikka hakee aina näkyville bloggaajien uusimmat sisällöt ja listaa blogikoosteet reaaliaikaisesti. Toimitus voi myös perustaa multisiteen uusia blogeja itse tarpeen mukaan. Morganin kehittämien automaatioiden ansiosta uusien blogien valikot, palstat ja muut toistuvat peruselementit sijoittuvat valmiiksi paikoilleen. Uudet blogit ovat siis käytännössä heti julkaisuvalmiita.
Koska Cosmopolitanin sivustolla isot ja laadukkaat valokuvat ovat suuressa roolissa, kiinnitettiin kuvien optimointiin ja responsiiviseen skaalautumiseen erityistä huomiota. Morgan ja Fokus Media ovat yhteistyössä suunnitelleet ja kehittäneet Cosmopolitanin sivustolle eri toiminteita, joiden ansiosta toimittajat ja bloggaajat voivat tuottaa mahdollisimman rikasta sisältöä. Näitä ovat mm. visuaaliset listat, sisältöjen eri koostamis- ja esitystavat, tuotenostot ja sivulla esitettävät kaupalliset yhteistyöt. Yhdessä blogipostauksessa voi olla useita myyjän sivulle linkittyviä tuotenostoja. Artikkelin perässä listataan aiheeseen liittyviä muita artikkeleita, joita voidaan hakea automaattisesti tai manuaalisesti.
Koko multisite on Morganin omassa hostingissa. Datan suuri määrä ja kuvapainotteiset blogit ja sivustot vaativat hostingilta paljon. Morgan rakensi sivustoille palvelinympäristön, joka kestää kuormaa ja huomioi bloggaajien tarpeet sataprosenttisesti.
Tekijä: Morgan Digital
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Uutis- tai viihdesivusto
Fokus Media Finland Oy on aikakaus- ja asiakaslehtiä tuottava mediatalo. Morgan kehitti Fokus Medialle laajan WordPress-multisiten, johon kuuluvat Fitin, Cosmopolitanin ja Ellen toimitukselliset sivustot sekä niiden kaikki blogit. Morgan vastasi uudistuksessa multisiten konsultoinnista ja konseptoinnista, sivustojen ulkoasu- ja käyttöliittymäsuunnittelusta, ohjelmoinnista ja kaikista hosting-palveluista. Multisite kattaa yhteensä noin 21 000 artikkelia ja 550 Gt sisältöä.
Morgan toi uuteen yhteiseen multisiteen myös Fitin kaikki vanhat sisällöt useista eri julkaisujärjestelmistä. Toimitusjärjestelmään rakennetun integraation ansiosta sisältöä on mahdollista hakea sivustolle myös reaaliaikaisesti.
Morgan panosti Fitin sivuston kehitystyössä erityisesti visuaalisuuteen ja käyttäjäystävällisyyteen. Lehden toimitus voi taittaa ja automatisoida etusivunsa itse sujuvasti ja tyylikkäästi Morganin kehittämillä sisältökerroksilla ja elementeillä. Sivulle voi tuoda myös erilaisia bannereita.
Sivuston automatiikka hakee aina näkyville bloggaajien uusimmat sisällöt ja listaa blogikoosteet reaaliaikaisesti. Toimitus voi myös perustaa multisiteen uusia blogeja itse tarpeen mukaan. Morganin kehittämien automaatioiden ansiosta uusien blogien valikot, palstat ja muut toistuvat peruselementit sijoittuvat valmiiksi paikoilleen. Uudet blogit ovat siis käytännössä heti julkaisuvalmiita.
Koska Fitin sivustolla isot ja laadukkaat valokuvat ovat suuressa roolissa, kiinnitettiin kuvien optimointiin ja responsiiviseen skaalautumiseen erityistä huomiota.
Morgan ja Fokus Media ovat yhteistyössä suunnitelleet ja kehittäneet Fitin sivustolle eri toiminteita, joiden ansiosta toimittajat ja bloggaajat voivat tuottaa mahdollisimman rikasta sisältöä. Näitä ovat mm. visuaaliset listat, sisältöjen eri koostamis- ja esitystavat, tuotenostot ja sivulla esitettävät kaupalliset yhteistyöt. Yhdessä blogipostauksessa voi olla useita myyjän sivulle linkittyviä tuotenostoja. Artikkelin perässä listataan aiheeseen liittyviä muita artikkeleita, joita voidaan hakea automaattisesti tai manuaalisesti.
Fit.fi-sivun resepteille Morgan rakensi filtteröintityökalun. Reseptihaun tuloksia voi suodattaa esimerkiksi reseptin tyypin ja keston mukaan. Reseptihaku mukautuu asiakkaan syöttämään sisältöön myös tulevaisuudessa, ja uudet tagit tulevat näkyviin omina filttereinään. Koko multisite on Morganin omassa hostingissa. Datan suuri määrä ja kuvapainotteiset blogit ja sivustot vaativat hostingilta paljon. Morgan rakensi sivustoille palvelinympäristön, joka kestää kuormaa ja huomioi bloggaajien tarpeet sataprosenttisesti.
Vierityspalkki on blogi kotimaisen web-alan trendeistä, tapahtumista ja toimistoista. Seuraa, niin tiedät ketkä tekevät parhaat verkkopalvelut, web-sovellukset ja verkkokaupat Suomessa.