YTK

Toimiston ilmoittama referenssi

Tekijä: Evermade

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Projektin tyyppi: Järjestön verkkopalvelu

Erityistä: Web-analytiikan ja -raporttien konfigurointi osana projektia

YTK Työttömyyskassa on Suomen suurin, kaikille avoin työttömyyskassa, jonka jäsenenä on lähes joka 4. palkansaaja. Kassan jäsenet voivat liittyä YTK Työelämä -yhdistykseen. Kassa antaa jäsenilleen turvaa työelämän haastavissa tilanteissa ja yhdistys tarjoaa mahdollisuuksia kehittää omaa ammatillista osaamistaan.

Uudistuksen lähtökohdat

YTK Työttömyyskassa ja YTK Työelämä etsivät yhteistyökumppania kehittämään verkkopalveluitaan, jotta ne vastaisivat paremmin muuttuneita tarpeita. Aiempi verkkopalvelukokonaisuus ei palvellut enää uuden brändin mukaisia tavoitteita ja työelämä- ja ansioturvapalveluiden sivustot muistuttivat liikaa toisiaan.

Tilaajat kaipasivat käyttökokemuksen parantamista niin asiakasryhmien kuin sisällönhallinnan näkökulmasta. Verkkopalveluille toivottiin uudistusta, jossa ilmeet päivitettäisiin vastaamaan uutta brändi-ilmettä ja tekninen alusta vaihdettaisiin räätälöidystä toteutuksesta avoimen lähdekoodin ratkaisuun.

Tavoitteena oli luoda sivustokokonaisuus, jonka käyttö olisi yksinkertaista, käyttäjäystävällista, turvallista ja nopeaa niin käyttäjille, kuin sivuston ylläpitäjillekin.

Brändien eriyttäminen

YTK:n brändiuudistus valmistui syksyllä 2022. Uudistuksen olennaisina elementteinä työttömyyskassa ja yhdistys vaihtoivat nimeään ja molempien visuaalinen identiteetti päivittyi. Muutoksen taustalla oli halu tarjota asiakkaille selkeämmin erottuvat palvelut, kirkastaa mitä YTK-alkuiset toimijat tekevät ja siirtää painotusta työttömyyden palveluista työelämän palveluiden suuntaan.

Tämän myötä toteutimme kaksi toisistaan eroavaa sivustoa, Ytkkassa.fi:n ja Ytkpalvelut.fi:n. Verkkopalvelut toteutettiin teknisesti täysin omina instansseinaan hyödyntäen kuitenkin yhteistä koodipohjaa, lohkoja ja toiminnallisuuksia. Tämä mahdollisti kustannustehokkaan toteutuksen kahdelle eri organisaatiolle. Sivustot suunniteltiin visuaalisesti toisistaan eroaviksi, mikä helpottaa käyttäjien liikkumista palveluiden välillä.

Jäsenhankinta uudistuksen keskiössä

Sivustojen yksi keskeisimmistä tehtävistä on uusien jäsenten hankinta, minkä johdosta projektin erityinen fokus oli selkeiden käyttäjäpolkujen rakentamisessa sekä informatiivisen ja näyttävän kokonaisuuden luomisessa.
Rakensimme projektissa modernin, informatiivisen ja tyylikkään kokonaisuuden, joka yhdistää tietoa jäsenyyksistä. Jäsenhankinnan polun konversio-optimointi on myös jatkokehityksen kulmakivi.

Tekninen toteutus

Toteutimme verkkosivustot WordPress-julkaisujärjestelmällä hyödyntäen Gutenberg-sisältöeditoria, joka mahdollistaa jouhevan ja tehokkaan sisällönhallinnan. Gutenbergin avulla sisällöntuottajat voivat luoda uusia sivuja nopeasti ja hallita kaikkea sisältöä helposti. Staattisten sivupohjien sijaan toteutimme sivut erilaisten lohkojen avulla, joiden avulla laajatkin muutokset onnistuvat ilman toimittajan apua. Sivustoille luotiin suunnitteluvaiheessa määritellyt lohkot, joita voidaan käyttää lähes missä tahansa sivustolla.

Teknisestä kulmasta sivustouudistuksen tavoitteina olivat ylläpidon helppous ja saavutettavuus. WordPress-julkaisujärjestelmä antaa sisällöntuottajille vapaat kädet muokata sivuja haluamansa näköiseksi suoraan sivujen muokkausnäkymässä. Vanhanaikaisten lomakekenttäpohjaisten sisältöeditorien sijaan hyödyntämämme Gutenberg-editori esittää sisältölohkot mahdollisimman todenmukaisesti samassa muodossa, miltä ne näyttävät itse sivunäkymässä.

Toinen tekninen päätavoite oli laaja saavutettavuus. WCAG 2.1 -standardin mukaiseen AA-saavutettavuustasoon kiinnitettiin huomiota alusta lähtien varmistamalla, että sisältöelementit olivat mm. helposti luettavissa ruudunlukijaohjelmilla. Saavutettavuutta testattiin sekä automatisoiduilla työkaluilla että Evermaden laatu- ja käytettävyystestausasiantuntijan avulla.

Sivustouudistuksen yhteydessä myös uusittiin monia vanhalta sivustolta tuotuja ominaisuuksia, joista merkittävimpänä päivärahalaskuri. Vanhan sivuston yksinkertainen lomakepohjainen päivärahamäärän laskeva apuohjelma korvattiin nykyaikaisella chat-näkymää mukailevalla rakenteella, jossa käyttäjä ikään kuin keskustelee applikaation kanssa sen avustaessa käyttäjää eteenpäin askel askeleelta.

Jäsenkasvua digimarkkinoinnilla

Verkkosivu-uudistuksen toimivuutta ei ole mahdollista todentaa ilman hyvin suunniteltua ja toteutettua analytiikkaa. Sivustojen kävijädatan on tarkoitus toimia tukena datavetoisessa päätöksenteossa ja sivuston jatkokehityksessä.

Osana sivusto-uudistusta kummallekin sivustolle luotiin sivustojen tavoitteisiin pohjautuva mittaussuunnitelma ja sen pohjalta toteutettiin toimiva mittauskokonaisuus Google Analytics 4 -työkalulla. Mittauksen keskiössä olivat erilaiset käyttäjäpolut ja erityisesti jäsenhankinta. Analytiikan avulla haluttiin pystyä todentamaan, mitkä digimarkkinoinnin toimenpiteet tuovat uusia potentiaalisia jäseniä sivustoille, ja mitkä sivustojen elementit ja toiminnallisuudet ohjaavat kävijöitä kohti jäseneksi liittymistä.

Olemme erittäin tyytyväisiä yhteistyöhön ja lopputulokseen. Saimme upeat uudet sivustot, jotka täyttivät kaikki projektille alussa asetetut toiveemme.

Elli Lindqvist, Marketing Analyst

Erittäin hyvä suoritus projektinhallinnassa ja asiakaspalveluasenteessa


Sinua voisi kiinnostaa myös

SuPer

Tekijä: Evermade

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 100 000 €

Yhteistyömme Superliiton kanssa käynnistyi tavoitteella rakentaa monipuolinen, moderni ja eri käyttäjätyyppejä palveleva verkkopalvelukokonaisuus. Uusi Superliitto.fi toimii keskeisenä viestintä- ja jäsenpalvelukanavana koko järjestölle ja sen yli 200 ammattiosastolle. Lähtökohdat ja tavoitteet Superliiton verkkopalvelu oli merkittävän uudistuksen tarpeessa: vanha järjestelmä ei vastannut nykypäivän viestinnällisiä, teknisiä tai saavutettavuuteen liittyviä vaatimuksia, eikä palvellut liiton laajaa ja monimuotoista organisaatiorakennetta. Tavoitteena […] Lue lisää

Kulttuuripankin uudistunut verkkopalvelu

Tekijä: redandblue

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Kulttuuripankki – verkkopalvelun kehitys Kulttuuripankki on verkkopalvelu, joka kokoaa yhteen taiteilijat, taideyhteisöt ja tuottajat. Palvelussa kulttuurin- ja taiteen tekijät voivat luoda omia profiileja ja esitellä omia palveluitaan, kuten esityksiä, työpajoja, kiertäviä näyttelyitä sekä asiantuntijapalveluita. Palvelun kuvaus Kulttuuripankki-verkkoalustan tavoitteena on keskittää taide- ja kulttuuripalvelut yhteen paikkaan mikä antaa tekijöille alustan esitellä omia palveluitaan sekä helpottaa tilaajien, […] Lue lisää

KauppakamariTieto & Ammattikirjasto -verkkopalveluiden uudistus

Tekijä: Alfons Digital

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 10 000–30 000 €

Esittely KauppakamariTieto on ammattilaisen verkkotietopankki liiketoiminnan eri osa-alueiden käyttöön. Se sisältää keskeisen tiedon taloushallinnosta, palkoista, verotuksesta, työsuhdeasioista, juridiikasta ja ulkomaankaupasta. Tavoitteet Tilaajan tavoitteena oli uudistaa KauppakamariTiedon ja Ammattikirjaston käyttöliittymä ja ulkoasu vastaamaan nykyistä visuaalista ilmettä. Tavoitteiden keskiössä oli käytettävyyden ja käyttökokemuksen parantaminen sekä eri toimintojen selkiyttäminen käyttäjälle. Omaan lisenssiin kuuluvat tilaukset tuotiin näkyviin auki- ja […] Lue lisää

Valio-mobiilisovellus

Tekijä: Evermade

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Valion uusi mobiilisovellus tarjoaa ideoita ja inspiraatiota päivittäiseen ruoanlaittoon ja leivontaan yksilöllisillä reseptisuosituksilla, ottaen huomioon käyttäjän tarpeet ja ruokavalion. Kuluttajille suunnattu sovellus tarjoaa laadukkaan digitaalisen käyttökokemuksen kaikille leivonnasta ja ruoanlaitosta kiinnostuneille. Projektin tavoitteet Valion vanha mobiilisovellus oli käytännössä sovelluksen muotoon rakennettu verkkosivusto, jolla ei pystytty tarjoamaan mitään Valio.fin sivustosta poikkeavaa toimintoa. Sovellus oli myös teknisesti […] Lue lisää

Pala – verkkopalvelu, joka yhdistää käyttäjät paikallisiin palveluihin

Tekijä: Evermade

Tärkein teknologia: HubSpot CMS

Projektin budjetti: 10 000–30 000 €

Pala on Socialan alusta, joka auttaa ihmisiä löytämään luotettavia paikallisia palveluja. Se tuo yhteen muun muassa ravitsemus-, siivous-, turvallisuus-, kiinteistöhallinta- sekä hoivapalvelut. Pala tarvitsi uuden alustan, jossa käyttäjät voisivat helposti löytää oikeat palvelut ja ottaa palveluntarjoajiin yhteyttä. Pienyritykset puolestaan tarvitsivat mahdollisuuden saada näkyvyyttä ja laajentaa asiakaskuntaansa. Lähtökohdat Jokainen onnistunut projekti alkaa kysymällä oikeat kysymykset. Järjestimme […] Lue lisää

Keravan Energia

Tekijä: Evermade

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Keravan Energian aiempi verkkopalvelu rajoitti liikaa brändin digitaalista markkinointia. Sivustouudistuksessa Keravanenergia.fi ja Sipoonenergia.fi sivustot yhdistettiin samalle alustalle, ja markkinoinnille toteutettiin paremmat työkalut sivustojen omatoimiseen päivittämiseen. Vastasimme uuden Keravanenergia.fi-sivuston konseptoinnista, käyttöliittymäsuunnittelusta, teknisestä toteutuksesta, laadunvarmistuksesta ja käyttöönotosta. Uusi sivusto julkaistiin tammikuussa 2021. Yksi sivusto, jonka omistajuus on markkinoinnin käsissä Keravan Energian verkkopalvelu on yrityksen tärkein sähkösopimusten myyntikanava, […] Lue lisää

Vierityspalkki.fi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi verkkopalveluiden kehityksestä, internetin teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset. Uutiskirjeellä on jo yli 1100 tilaajaa.


Tilaa uutiskirje.

  • 40-50 asiantuntija-artikkelia vuosittain.

    Toimitettua asiasisältöä verkkopalveluiden uudistuksista ja kotimaisen ohjelmistoalan tapahtumista. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja. Julkaistuja artikkeleita jo yli 1000 kappaletta.


    Kaikki artikkelit

  • 150-200 julkaistua referenssicasea joka vuosi.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.


    Selaa toimistojen julkaisuja

  • 300-400 työpaikkailmoitusta vuosittain.

    Vuodesta 2007 toiminut ilmoituspalsta on edelleen sivuston suosituin osio. Moni asiantuntija on löytänyt useammankin työpaikan palstan kautta vuosien varrella.


    Selaa avoimia työpaikkoja

  • 31 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-toimistoihin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.


    Selaa Toimistot-listaa

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1100 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen – ihan oikeasti.

Siirry takaisin sivun alkuun