YTK

Toimiston ilmoittama referenssi

Tekijä: Evermade

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Projektin tyyppi: Järjestön verkkopalvelu

Erityistä: Web-analytiikan ja -raporttien konfigurointi osana projektia

YTK Työttömyyskassa on Suomen suurin, kaikille avoin työttömyyskassa, jonka jäsenenä on lähes joka 4. palkansaaja. Kassan jäsenet voivat liittyä YTK Työelämä -yhdistykseen. Kassa antaa jäsenilleen turvaa työelämän haastavissa tilanteissa ja yhdistys tarjoaa mahdollisuuksia kehittää omaa ammatillista osaamistaan.

Uudistuksen lähtökohdat

YTK Työttömyyskassa ja YTK Työelämä etsivät yhteistyökumppania kehittämään verkkopalveluitaan, jotta ne vastaisivat paremmin muuttuneita tarpeita. Aiempi verkkopalvelukokonaisuus ei palvellut enää uuden brändin mukaisia tavoitteita ja työelämä- ja ansioturvapalveluiden sivustot muistuttivat liikaa toisiaan.

Tilaajat kaipasivat käyttökokemuksen parantamista niin asiakasryhmien kuin sisällönhallinnan näkökulmasta. Verkkopalveluille toivottiin uudistusta, jossa ilmeet päivitettäisiin vastaamaan uutta brändi-ilmettä ja tekninen alusta vaihdettaisiin räätälöidystä toteutuksesta avoimen lähdekoodin ratkaisuun.

Tavoitteena oli luoda sivustokokonaisuus, jonka käyttö olisi yksinkertaista, käyttäjäystävällista, turvallista ja nopeaa niin käyttäjille, kuin sivuston ylläpitäjillekin.

Brändien eriyttäminen

YTK:n brändiuudistus valmistui syksyllä 2022. Uudistuksen olennaisina elementteinä työttömyyskassa ja yhdistys vaihtoivat nimeään ja molempien visuaalinen identiteetti päivittyi. Muutoksen taustalla oli halu tarjota asiakkaille selkeämmin erottuvat palvelut, kirkastaa mitä YTK-alkuiset toimijat tekevät ja siirtää painotusta työttömyyden palveluista työelämän palveluiden suuntaan.

Tämän myötä toteutimme kaksi toisistaan eroavaa sivustoa, Ytkkassa.fi:n ja Ytkpalvelut.fi:n. Verkkopalvelut toteutettiin teknisesti täysin omina instansseinaan hyödyntäen kuitenkin yhteistä koodipohjaa, lohkoja ja toiminnallisuuksia. Tämä mahdollisti kustannustehokkaan toteutuksen kahdelle eri organisaatiolle. Sivustot suunniteltiin visuaalisesti toisistaan eroaviksi, mikä helpottaa käyttäjien liikkumista palveluiden välillä.

Jäsenhankinta uudistuksen keskiössä

Sivustojen yksi keskeisimmistä tehtävistä on uusien jäsenten hankinta, minkä johdosta projektin erityinen fokus oli selkeiden käyttäjäpolkujen rakentamisessa sekä informatiivisen ja näyttävän kokonaisuuden luomisessa.
Rakensimme projektissa modernin, informatiivisen ja tyylikkään kokonaisuuden, joka yhdistää tietoa jäsenyyksistä. Jäsenhankinnan polun konversio-optimointi on myös jatkokehityksen kulmakivi.

Tekninen toteutus

Toteutimme verkkosivustot WordPress-julkaisujärjestelmällä hyödyntäen Gutenberg-sisältöeditoria, joka mahdollistaa jouhevan ja tehokkaan sisällönhallinnan. Gutenbergin avulla sisällöntuottajat voivat luoda uusia sivuja nopeasti ja hallita kaikkea sisältöä helposti. Staattisten sivupohjien sijaan toteutimme sivut erilaisten lohkojen avulla, joiden avulla laajatkin muutokset onnistuvat ilman toimittajan apua. Sivustoille luotiin suunnitteluvaiheessa määritellyt lohkot, joita voidaan käyttää lähes missä tahansa sivustolla.

Teknisestä kulmasta sivustouudistuksen tavoitteina olivat ylläpidon helppous ja saavutettavuus. WordPress-julkaisujärjestelmä antaa sisällöntuottajille vapaat kädet muokata sivuja haluamansa näköiseksi suoraan sivujen muokkausnäkymässä. Vanhanaikaisten lomakekenttäpohjaisten sisältöeditorien sijaan hyödyntämämme Gutenberg-editori esittää sisältölohkot mahdollisimman todenmukaisesti samassa muodossa, miltä ne näyttävät itse sivunäkymässä.

Toinen tekninen päätavoite oli laaja saavutettavuus. WCAG 2.1 -standardin mukaiseen AA-saavutettavuustasoon kiinnitettiin huomiota alusta lähtien varmistamalla, että sisältöelementit olivat mm. helposti luettavissa ruudunlukijaohjelmilla. Saavutettavuutta testattiin sekä automatisoiduilla työkaluilla että Evermaden laatu- ja käytettävyystestausasiantuntijan avulla.

Sivustouudistuksen yhteydessä myös uusittiin monia vanhalta sivustolta tuotuja ominaisuuksia, joista merkittävimpänä päivärahalaskuri. Vanhan sivuston yksinkertainen lomakepohjainen päivärahamäärän laskeva apuohjelma korvattiin nykyaikaisella chat-näkymää mukailevalla rakenteella, jossa käyttäjä ikään kuin keskustelee applikaation kanssa sen avustaessa käyttäjää eteenpäin askel askeleelta.

Jäsenkasvua digimarkkinoinnilla

Verkkosivu-uudistuksen toimivuutta ei ole mahdollista todentaa ilman hyvin suunniteltua ja toteutettua analytiikkaa. Sivustojen kävijädatan on tarkoitus toimia tukena datavetoisessa päätöksenteossa ja sivuston jatkokehityksessä.

Osana sivusto-uudistusta kummallekin sivustolle luotiin sivustojen tavoitteisiin pohjautuva mittaussuunnitelma ja sen pohjalta toteutettiin toimiva mittauskokonaisuus Google Analytics 4 -työkalulla. Mittauksen keskiössä olivat erilaiset käyttäjäpolut ja erityisesti jäsenhankinta. Analytiikan avulla haluttiin pystyä todentamaan, mitkä digimarkkinoinnin toimenpiteet tuovat uusia potentiaalisia jäseniä sivustoille, ja mitkä sivustojen elementit ja toiminnallisuudet ohjaavat kävijöitä kohti jäseneksi liittymistä.

Olemme erittäin tyytyväisiä yhteistyöhön ja lopputulokseen. Saimme upeat uudet sivustot, jotka täyttivät kaikki projektille alussa asetetut toiveemme.

Elli Lindqvist, Marketing Analyst

Erittäin hyvä suoritus projektinhallinnassa ja asiakaspalveluasenteessa


Sinua voisi kiinnostaa myös

Educo

Tekijä: Evermade

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 10 000–30 000 €

Educo on johtamisen osaaja, kehittäjä ja vaikuttaja. Se toimii Suomessa maailman johtavan johtamisen osaajan The Ken Blanchard Companies® maapartnerina. Olemme työskennelleet yhdessä Educon kanssa parantaaksemme yrityksen tunnettuutta, brändimielikuvaa, digitaalista presenssiä ja hakukonenäkyvyyttä. Yhteistyötämme on nyt takana puoli vuotta ja mainonnan tuomat edut ovat jo havaittavissa sekä liikenteessä että orgaanisessa näkyvyydessä. Brändi-ilmeen uudistus Aloitimme yhteistyön Educon kanssa kesällä […] Lue lisää

Accountor HR – Mepco-tuoteperheen verkkosivustouudistus

Tekijä: Evermade

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Lähtökohdat Accountor HR Solutions käsitti useita erillisiä sivustoja: työvuorovelho.com, tuntivelho.com, maraplan.fi, planier.fi ja mepco.fi. Projektin alussa vaihtehtoina oli multisite-ratkaisu sekä yhden sivun malli. Meidän näkemyksemme oli luoda yhtenäinen kokonaisuus brändin kehityksen mahdollistamiseksi, mutta tuoda kuitenkin kattavasti esille Accountorin laaja ohjelmistoperhe ja myös parantaa sivustojen käyttökokemusta. Tavoitteet Verkkosivuston pääasiallisena tavoitteena oli selkeyttää ja yhtenäistää brändi ja […] Lue lisää

Katanamrp.com-verkkosivuston uudistus

Tekijä: Evermade

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Katanan uusi verkkosivusto tarjoaa Katanan markkinointitiimille mahdollisuuden toteuttaa joustavia sisältömarkkinointistrategioita, varmistaa erinomaisen suorituskyvyn ja luo hyvän skaalautuvuuden tulevaisuuden tarpeisiin. Lähtökohdat Verkkosivusto on Katanan pääasiallinen markkinointi- ja myyntikanava, minkä vuoksi uusien laskeutumissivujen luominen ja olemassa olevan sisällön päivittäminen tulisi olla nopeaa ja joustavaa. Katanan myynti ja markkinointi tarvitsivat paremmat työkalut sisällön päivittämiseen nopeasti ja ennakoivasti vaikuttamatta […] Lue lisää

Coxan uusi intranet-verkkopalvelu

Tekijä: Mediasignal

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Tekonivelsairaala Coxa Oy on Suomen ainoa ja pohjoismaiden suurin tekonivelleikkauksiin erikoistunut sairaala. Coxassa tehdään Euroopan vaikuttavimpia polvi- ja lonkkatekonivelleikkauksia. Mediasignal toteutti Coxa Oy:lle kattavan intranet-ratkaisun, joka tukee Coxan sisäistä viestintää ja työntekijöiden ohjeistusta. Toteutettu kokonaisuus kattoi projektin läpiviennin ja suunnittelun sekä teknisen toteutuksen ja monipuoliset integraatiot taustajärjestelmiin. Koska intranet on kriittinen työkalu Coxan päivittäisessä potilastyössä, […] Lue lisää

SAK

Tekijä: Evermade

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 100 000 €

Lähtökohta Aloitimme työskentelyn vuonna 2024 SAK:n sivustouudistuksen parissa. Sivuston ilmettä luodessamme törmäsimme muutamaan sudenkuoppaan SAK:n silloisen brändi-identiteetin kanssa. Silloinen räikeä väritys ei ollut sellaisenaan saavutettava, ja saavutettavaksi muokattunakin vaati useampaa fonttiväriä toimiakseen. Brändi-identiteetti ei heijastanut sitä terävyyttä ja uskottavuutta, mitä SAK tuo pöytään. Sivustouudistuksen ohessa nousi esille tarve myös haastavien aiheiden kuvittamisesta. Saavutettavuuden, SAK:n tavoitteiden […] Lue lisää

Keslan extranet-verkkopalvelu jälleenmyyjille

Tekijä: Mediasignal

Tärkein teknologia: Asiakaskohtainen ohjelmointityö

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Kesla Oyj kehittää työkoneita, teknologiaa ja palveluita asiakkaidensa kestävään menestykseen. Keslan liiketoiminta on keskittynyt kolmeen liiketoiminta-alueeseen, jotka ovat traktorivarusteet, puunkorjuulaitteet sekä auto- ja teollisuusnosturit. Yhteistyössä Keslan kanssa kehitetty eKesla-järjestelmä tukee globaalia jälleenmyyjäverkostoa ja palvelee loppuasiakkaita ympäri maailman. Järjestelmä mahdollistaa varaosakyselyiden, uusien laitteiden takuurekisteröintien ja takuuhakemusten käsittelyn saumattomasti. Prosessi tarjoaa reaaliaikaisen näkyvyyden kaikille osapuolille, mikä parantaa […] Lue lisää

Vierityspalkki.fi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi verkkopalveluiden kehityksestä, internetin teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset. Uutiskirjeellä on jo yli 1100 tilaajaa.


Tilaa uutiskirje.

  • 40-50 asiantuntija-artikkelia vuosittain.

    Toimitettua asiasisältöä verkkopalveluiden uudistuksista ja kotimaisen ohjelmistoalan tapahtumista. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja. Julkaistuja artikkeleita jo yli 1000 kappaletta.


    Kaikki artikkelit

  • 150-200 julkaistua referenssicasea joka vuosi.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.


    Selaa toimistojen julkaisuja

  • 300-400 työpaikkailmoitusta vuosittain.

    Vuodesta 2007 toiminut ilmoituspalsta on edelleen sivuston suosituin osio. Moni asiantuntija on löytänyt useammankin työpaikan palstan kautta vuosien varrella.


    Selaa avoimia työpaikkoja

  • 31 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-toimistoihin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.


    Selaa Toimistot-listaa

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1100 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen – ihan oikeasti.

Siirry takaisin sivun alkuun