Viiden sivuston uudistus Jyväskylän ammattikorkeakoululle
Redandblue suunnitteli ja toteutti Jyväskylän ammattikorkeakoulun verkkopalveluita laajassa useamman sivuston uudistusprojektissa.
Projektin yhteydessä uudistettiin Jyväskylän ammattikorkeakoulun Avoimet oppimateriaalit -sivusto ja Helpdesk-sivusto. Lisäksi projektissa luotiin kokonaan uusi, verkkolehden kaltainen Arena-sivusto. Projektin aikana toteutettiin myös redandbluen käyttöpalveluun siirtyneille olemassa oleville Blogit- ja Verkkolehdet -sivustoille uusi teema, jossa hyödynnettiin Help-projektissa syntynyttä teemaa. Kaikista sivustoista tehtiin AA-tason saavutettavat. Saavutettavuuteen kiinnitettiin erityistä huomiota myös hallintapuolella. Kaikki muut paitsi Help-palvelu jäivät redandbluen ylläpitoon projektien päätyttyä.
Tavoitteet
Tavoitteena oli uudistaa tai luoda uudet konseptit sekä luoda Jamkin brändin mukaiset, keskenään linjassa olevat, yhtenäiset, saavutettavat, mobiililaitteilla toimivat, tietoturvalliset ja käyttäjäystävälliset ulkoasut, käyttöliittymät ja tarvittavat teemat sekä sivupohjat projektissa mukana oleville sivustoille. Toimitus sisälsi käyttöliittymien ja visuaalisuuden suunnittelun, ratkaisujen teknisen toteutuksen ja testauksen, tarvittavat määrittelyt, dokumentaation ja projektinhallinnan.
Projekteille linjattiin vaatimusmäärittelyssä iso määrä yhteisiä toiminnallisuuksia kuten kielivalinnat, teemojen lohkoeditori, kuvat ja kuvagalleriat, mediatiedostot, haitarit, video- ja podcast-upotukset, iframe- ja javascript-upotukset, RSS-syötteet, somejakopainikkeet, RSS-syötteet sekä avainsanat ja kategoriat.
Konseptointi
Projekti alkoi kaikkien projektien yhteisellä konseptointipalaverilla, jossa käytiin läpi vaatimusmäärittelyä ja projektien yhteisiä kohderyhmiä, tavoitteita, toiminnallisuuksia ja reunaehtoja.
Jokaisesta sivustosta käytiin myös tarkemmat konseptointityöpajat, joissa tarkennettiin vaatimusmäärittelyä ja tehtiin karkean tason konseptit yksittäisten sivujen käyttöliittymistä sekä käytiin läpi Jamkin brändiohjetta ja visuaalisia benchmarkeja.
Sivustoilla hyödynnettiin jonkin verran yhteistä design-systeemiä UI-elementtien, navigaation ja footerin osalta, jolloin projektin työvaiheisiin saatiin synenergiaa ja lopullisille sivustoille yhtenäistä ilmettä.
Avoimet oppimateriaalit
Henkilökunnalle on tarjottu Jamkissa WordPress-alustaa avoimien oppimateriaalien julkaisuun yli 10 vuoden ajan osoitteessa https://oppimateriaalit.jamk.fi/. Jamkin avointen oppimateriaalien alustalla julkaistavat materiaalit ovat julkisia ja ne on julkaistu CC-lisenssillä. Aineistoja hyödynnetään vapaasti opetuksessa ja ohjauksessa. Sivuston pääkohderyhmiä ovat korkeakoulujen opiskelijat, opettajat ja asiantuntijat.
Uudella avoimet oppimateriaalit sivustolla on erilaisia avoimia oppimateriaaleja. Aikaisemmin sivustolla olleet ohjemateriaalit siirrettiin uudistettuun Help-palveluun. Sivustolla on sisältöä suomeksi, englanniksi ruotsiksi, farsiksi ja/tai arabiaksi.
Avoimet oppimateriaalit oli aikaisemmin toteutettu multisite-ratkaisuna, johon kuului noin sata sivustoa. Uudistusprojektissa sivusto muutettiin single-site ratkaisuksi, jossa nykyisin sisältöjen hallintaa rajataan rooleilla erillisten omien sivustojen sijaan. Sisällöt on kategorisoitu teemojen mukaan.
Käyttäjät voivat palvelussa suorittaa oppimateriaaleja vapaasti. Yksittäinen sivu näyttää oppimateriaalin rakenteen ja etenemispalkin sen mukaan miten paljon materiaalia on käynyt läpi. Yksittäinen oppimateriaali käyttää WordPressin artikkelisivupohjaa, ja siinä voi olla tekstin lisäksi linkkejä, taulukoita, kuvia, upotettuja videoita sekä linkitettyjä mediatiedostoja.
Blogit ja verkkolehdet
Jamk on tarjonnut vuodesta 2009 opiskelijoiden ja henkilökunnan käyttöön blogialustan, jolla on julkaistu erillisissä blogeissa esimerkiksi eri aihealueiden asiantuntija-artikkeleita, TKI-hankkeiden projektikuulumisia, vaihto-opiskelijoiden kokemuksia maailmalta tai opiskelijoiden oppimispäiväkirjoja pääasiassa suomeksi ja englanniksi. Verkkolehtipalvelussa on julkaistu julkisia verkkolehtiä, jotka ovat luettavissa maksuttomasti. Blogeilla ja verkkolehdillä on laaja kohderyhmien kirjo.
Jamk oli linjannut, että uusia blogeja ja verkkolehtiä ei enää perusteta vuoden 2023 alusta lukien. Projektissa sekä verkkolehdille että blogeille vaihdettiin Help-projektissa syntynyt teema, jolloin sivustoista saatiin saavutettavat ja ilmeestä nykyaikainen. Projektissa säilytettiin verkkolehtien artikkelien yksilöllinen URN-osoite ennallaan. Verkkolehdet ja blogit siirtyivät redandbluen ylläpitoon.
Help-sivusto
Help-sivusto palvelee Jamkin opiskelijoita ja henkilökuntaa tarjoamalla verkkopalvelussa erilaisia ohjeita. Ohjeet näytetään pääsääntöisesti kaikille, mutta osa ohjeista näytetään vain kirjautuneille käyttäjille. Lisäksi sivuston kautta on mahdollista tehdä palvelupyyntö Helpdeskiin.
Aikaisempi Helpdesk-sivusto oli toteutettu single site -ratkaisuna, mutta uudistusprojektin yhteydessä se muutettiin WordPressin multisiteksi, jossa eri ohjekokonaisuudet ovat omia sivustojaan, joilla on omat navigaatiot.
Kirjautumisen takana olevat sisällöt näytetään käyttäjille, jotka kirjautuvat Jamkin Azure AD -tunnuksilla.
Arena-julkaisuportaali
Jamkin tavoitteena oli parantaa korkeakoulun julkaisutoiminnan vaikuttavuutta, laatua ja määrää. Keskeisenä osana tavoitteiden saavuttamisessa on keskittää jatkossa Jamkin omalla alustalla julkaistavat asiantuntija-artikkelit yhdeksi laajaksi verkkolehdeksi. Tahtotilana oli, että substanssitason sisällöstä kiinnostunut voisi helposti hakeutua muiden saman aihepiirin artikkeleiden pariin esimerkiksi kategorioiden ja avainsanojen avulla.
Projektissa luotiin kokonaan uusi sivusto arena.jamk.fi. Uuteen palveluun luotiin kolme päätason kategoriaa eri julkaisuluokille ja lisäksi kokoelmasivut eri aihekategorioiden sivustoille. Yksittäisillä artikkelisivuilla on oma väri- ja kuvioteema julkaisuluokan mukaan. Ammatillisilla ja vertaisarvioiduilla sivuilla on oma yksilöity URN-osoite.
Sivustolle rakennettiin kattava hakutoiminto, jolla artikkeleita voi suodattaa useilla erilaisilla kriteereillä. Myös kirjoittajille luotiin omat kokoomasivut, joista näkee kirjoittajan esittelyn ja hänen tuottamansa artikkelit.
Tutustu verkkopalveluihin:
Erittäin hyvä suoritus projektinhallinnassa ja asiakaspalveluasenteessa