Varaudu vanhuuteen – vanheneminen.fi

Tekijä: Redland
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto

Vanhustyön keskusliitto on maan laajin valtakunnallinen vanhustyön järjestö, joka toteuttaa vanhuuspoliittista vaikuttamista ja jäsenistön edunvalvontaa. Vanheneminen.fi -sivusto on suunnattu kansalaisille sekä tietoa tarvitseville ammattilaisille. Sivusto tarjoaa tietoa ja työvälineitä erilaisista vanhuuteen varautumisen teemoista.

Tavoitteena oli tuoda nämä tiedot verkkosivustolle helposti omaksuttavassa ja saavutettavassa muodossa. Asiakas oli tehnyt palvelumuotoilua koskien sivuston rakennetta, toiminnallisuuksia ja sisältöjä. Tämä antoi meille hyvän käsityksen siitä, millaisia kohderyhmiä verkkosivuston tulisi puhutella ja mitkä ovat kohderyhmälle tärkeimpiä sisältöjä – niistä johdettiin viisi pääteemaan.

Teimme asiakkaan pääteemoista avainsana-analyysin, jonka avulla näimme mitä muita sisältöjä kohderyhmä hakee orgaanisesti. Näiden tulosten perusteella oli helppo lähteä toteuttamaan verkkosivuston sivukarttaa ja rakennetta.

Visuaalisesta ilmeestä ja käyttöliittymästä haluttiin tehdä leikkisämpi ja epävirallisempi kuin Vanhustyön keskusliiton pääsivustosta. Vanhuuteen varautumisesta haluttiin tehdä mahdollisimman helposti lähestyttävää. Leikkisämpi ilme sopii verkkosivustolle, joka sisältää vanhuuteen varautumiseen liittyvän testin. Testin avulla saadaan tuotua vakavahko aihe kevyemmäksi ja vastausten perusteella voidaan tarjota vastaajalle sopivaa sisältöä.

Teknisesti verkkopalvelu haluttiin tuoda avoimen lähdekoodin piiriin ja sen käyttöliittymän tavoite oli saavutettavuudeltaan WCAG 2.0 AA-taso.

TULOKSET

Verkkosivusto on saanut paljon positiivista palautetta käyttäjäystävällisestä toteutuksesta. Yksinkertaisen tyylikäs ulkoasu, helppo navigaatio, selkeä otsikointi ja monipuoliset sisällöt ovat keränneet kiitosta.

Sivustolla kävijöitä kiinnostaa erityisesti erilaiset työkalut (ladattavat PDF:t) ja vanhuuteen varautumiseen liittyvä testi. Testiä on jaettu runsaasti sosiaalisessa mediassa ja sen kautta sivusto on saanut paljon uusia kävijöitä.

Sivustolta mitataan monia eri asioita, esimerkiksi sitä, mitä käyttäjä etsii hakutoiminnon avulla. Näin asiakas voi jatkossakin tuottaa kohderyhmää kiinnostavaa sisältöä ja pitää sivuston jatkuvasti ajankohtaisena sen avulla.

Sivusto sijoittui Grand One 2020 -kilpailussa Paras pienen budjetin verkkopalvelu -sarjan finalistiksi.

“Yhteistyö Redlandin kanssa oli helppoa ja sujuvaa. Aikataulu oli tiukka, mutta selkeä työnjako ja sovitut yhteyshenkilöt molemmin puolin edesauttoivat projektin sujumista. Meille dedikoidulta koodarilta sai aina vastauksen nopeasti ja lähes kaikkiin toiveisiin löytyi ratkaisu.”

-Merja Lankinen, Viestintäkoordinaattori, Vanhustyön keskusliitto

Jätä kommentti