Nykytaiteen museo Kiasma

Toimiston ilmoittama referenssi

Tekijä: Avidly

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Projektin tyyppi: Julkishallinnon verkkopalvelu

Kiasma on yksi Suomen suosituimmista museosta. Helsingin keskustassa sijaitseva nykytaiteen museo esittää, kerää ja tekee tunnetuksi nykytaidetta. Näyttelyiden lisäksi Kiasmassa järjestetään esityksiä ja tapahtumia. Kiasma on osa Kansallisgalleriaa.

Kiasman verkkosivuston uudistuksen tavoitteena oli toteuttaa asiakaslähtöinen sivusto, joka on niin visuaalisesti kuin teknisestikin nykyaikainen ja muokkautuva, mobiilioptimoitu, helposti päivitettävä, tietoturvallinen sekä EU:n saavutettavuusdirektiivin vaatimukset täyttävä.

Projekti aloitettiin vaatimusmäärittelyn tarkennuksella ja workshop-tapaamisilla, joissa käsiteltiin palvelun kohderyhmät ja käyttäjäpersoonat sekä suunniteltiin yhdessä Kiasman projektitiimin kanssa uusi, entistä yksinkertaisempi ja käyttäjiä paremmin palveleva rakenne.

Näiden suunnitelmien pohjalta Avidly suunnitteli sivuston käyttöliittymän minkä lopputuloksessa myös Kiasman väellä oli merkittävä panos. Käyttöliittymän käytettävyyttä testattiin mobiililaitteilla loppukäyttäjien testiryhmän toimesta ja testauksen huomioiden pohjalta suunnitelmiin ja lopulliseen toteutukseen tehtiin parannuksia.

Käyttöliittymän teknisessä toteutuksessa käytettiin Avidlyn omaa ulkoasuteemaa. Kuudella eri kielellä toimivassa sivustossa on normaalien sisältösivujen lisäksi ajankohtaisia artikkeleita ja blogikirjoituksia sekä tapahtumia. Sisältöjen tarpeisiin kehitettiin useita räätälöityjä Gutenberg-editorin sisältölohkoja sekä lohkomalleja.

Täysin räätälöityinä toimintoina sivustoon kehitettiin museon tarpeita vastaavat aukiolo- ja poikkeusaukiolojen hallinta, ilmoitukset-banneritoiminto, kriisiviestintä-toiminto sekä laajimpana kokonaisuutena tapahtumakalenteri, joka toimii yhteen aukiolojen kanssa. Tapahtumiin jotka voivat olla myös toistuvia päädyttiin tekemään oma välimuistitoiminto kalenterin nopean toimivuuden varmistamiseksi. Osa tapahtumista arkistoidaan automaatiolla erilliseen arkisto-näkymään niiden päätyttyä.

Myös päänavigaation ns. mega-menun hallinta toteutettiin räätälöitynä ratkaisuna, joka mahdollistaa sisällön syötön myös navigaation sisään. Lisäksi projektissa tehtiin integraatio Kansallisgallerian Museoshop.fi WooCommerce-verkkokauppaan REST-rajapintaa hyödyntäen sekä sisältölohko jolla voidaan esittää kaupan tuotteita erilaisilla kriteereillä.

Ennen uudistusta Kiasmalla oli pääsivuston lisäksi erillinen blogisivusto, tapahtuma-arkisto -sivusto sekä press-palvelu medialle. Projektin yhteydessä näiden palveluiden blogikirjoitukset, tapahtumat ja niihin liittyvät mediatiedostot migroitiin uuteen sivustoon.

Sivusto toteutettiin WordPress-multisite -asennukseen sillä sivustoon kehitettyjä ratkaisuja haluttiin hyödyntää myös muiden Kansallisgallerian museoiden sivustojen uudistuksessa.

Kiasma Press-sivusto rakennettiin press.kiasma.fi alisivustona. Kolmella kielellä toimivaan palveluun kehitettiin räätälöity sisällönhallinta erilaisten mediatiedostojen kuten kuvien ja videoiden hallintaan, niiden kansiointiin ja kansioiden tai yksittäisen tiedostojen näkyvyyteen joko julkisena tai vain rekisteröityneille käyttäjille. Lisäksi Press-sivuston lehdistötiedotteisiin tehtiin mahdollisuus julkaista niitä myös pääsivuston Ajankohtaista-osioon.

Sivustojen toteutuksessa huomioitiin saavuttavuusdirektiivin WGAC 2.1 AA-tason vaatimuksien täyttyminen. Saavutettavuuden tila varmistettiin hyödyntämällä Siteimprove-palvelua sekä tekemällä manuaalista testausta.

Julkaisun jälkeen Avidly on vastannut sivuston ylläpidosta, käytön tuesta ja jatkokehityksestä.


Sinua voisi kiinnostaa myös

Cadmatic Store

Tekijä: Avoin.Systems

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Projektin tyyppi: Verkkokauppa, Yrityksen sivusto yritysasiakkaille (B2B)

Pääsimme vastaamaan Cadmaticin B2B-verkkokauppaprojektista, joka toteutettiin WooCommercen avulla. Cadmatic on suomalainen digitaalisten ja älykkäiden 3D-pohjaisten suunnittelu- ja tiedonhallintaohjelmistojen kehittäjä meri-, laitos- ja rakennusteollisuudelle. Lähtökohdat Cadmatic oli aiemmin nojannut vahvasti perinteisiin myyntikanaviin. Kuitenkin markkinoiden muuttuessa yritys halusi laajentaa liiketoimintaansa digitaaliseen kaupankäyntiin. Verkkokaupalla halutaan vastata asiakkaiden tarpeisiin sekä kotimaassa että kansainvälisesti. Verkkokaupan tehtävänä on mahdollistaa lisenssien ja […] Lue lisää

Leppävirran kunta

Tekijä: Avidly

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 10 000–30 000 €

Projektin tyyppi: Julkishallinnon verkkopalvelu

Leppävirran kunta – Ai että. Leppävirran brändi kukoistaa kunnan uusilla verkkosivuilla Pohjois-Savossa sijaitseva, noin 10 000 asukkaan Leppävirta oli hiljattain päivittänyt visuaalista ilmettään. Nyt oli tarve viedä uusi ilme verkkosivuille ja samalla uudistaa sivustorakennetta. Uuden ilmeen oli suunnitellut Avidly, ja saimme jatkaa yhteistyötä toteuttamalla myös Leppävirran sivustouudistuksen. Lähtökohta – Sivustouudistus uuden brändin mukaiseksi Pohjois-Savossa sijaitseva, […] Lue lisää

Kiipeilyareena

Tekijä: Alfons Digital

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Projektin tyyppi: Yrityksen sivusto kuluttajille

Kiipeilyareena tarjoaa monipuolista köysi- ja boulderkiipeilyä neljässä maailmanluokan kiipeilyhallissa pääkaupunkiseudulla. Yhtiön vanha sivusto oli elinkaarensa päässä, eikä palvellut enää nopeasti kasvavaa liiketoimintaa ja asiakaskuntaa. Sisällöntuottajien työ koettiin myös hankalaksi ja aikaa vieväksi. Kiipeilyareenan verkkosivusto koki käsissämme täydellisen uudistuksen ja yhtiö sai brändinsä näköisen raikkaan käyttöliittymän jäsentämään monipuolista sisältöä. Sisällöntuottajien työ helpottui ja nopeutui. Suunnittelussa keskityimme […] Lue lisää

Rengasmarket

Tekijä: Avidly

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Projektin tyyppi: Yrityksen sivusto kuluttajille

Laaja sivustorypäs talttui helposti ylläpidettäväksi ja asiakaslähtöiseksi Rengasmarketing verkkosivun ja verkkokaupan uudistuksen vaikutukset näkyvät myös analytiikan puolella. Uuden teknologian ja parempien SEO-työkalujen tuella orgaaninen liikenne on kasvanut 20 % edellisvuoden 2 kk:n vertailujaksoon nähden. Lähtökohta – Brändi, jolla yli 30 eri sivustoa Rengasmarket on suomalainen yli 60 kauppiaan muodostama autonrenkaiden vähittäismyyntiketju, joka tarjoaa asiakkaille renkaita, […] Lue lisää

Tiera

Tekijä: Avidly

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Projektin tyyppi: Yrityksen sivusto kuluttajille

Kuntien Tiera on kuntakentän toiminnan uudistaja ja rakentaa tulevaisuuden kuntapalveluita. Tiera tarjoaa ja kehittää valtakunnallisena, kuntaorganisaatioiden ja hyvinvointialueiden omistamana yhtiönä valmiiksi tuotteistettuja ja kilpailutettuja ICT-palveluita ja digiratkaisuja omistaja-asiakkaidensa sujuvan arjen ja toiminnan kehittämisen tueksi. Tieralla oli tarve uudistaa aiempi sivusto, jonka käyttökokemus oli jäänyt ajastaan jälkeen. Keskustelujen jälkeen sovittiin yhteistyöstä, jossa Avidlyn asiantuntijatiimi suunnitteli ja […] Lue lisää

Haaga-Helia Online – verkkokoulutusalusta

Tekijä: Avidly

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Projektin tyyppi: Verkkokauppa

Haaga-Helia positioi itsensä Suomen kansainvälisimmäksi korkeakouluksi. Sillä on noin 200 yhteistyökorkeakoulua ympäri maailmaa. Koulutusvientiä se on harjoittanut jo kymmenen vuotta. Kun verkossa tapahtuva opiskelu on suorastaan räjähtänyt, Haaga-Helia päätti olla kehityksessä mukana. Sitä varten tarvittiin helppokäyttöinen ja joustava alusta. Avidly suunnitteli ja toteutti Haaga-Helia Online -verkkokoulutusalustan, jolla Haaga-Helia vie koulutusosaamistaan liike-elämän asiantuntijoille, yrityksille ja yhteistyökorkeakouluilleen […] Lue lisää

Vierityspalkki-blogi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset.
Lisätietoa blogista ja sen kävijöistä

  • 1140+ asiantuntija-artikkelia.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja.

  • 1300+ digipalvelun referenssicasea.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.

  • 1000+ aktiivista lukijaa blogin kuukausikirjeellä.

    Kerran kuukaudessa ilmestyvä kuukausikirje koostaa julkaistut artikkelit, uudet julkaisut, avoimet työpaikat ja ajankohtaiset linkkivinkit.

  • 29 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen.

Siirry takaisin sivun alkuun