Ravintola.fi sivustouudistus (NoHo)

Toimiston ilmoittama referenssi

Tekijä: Hion

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Projektin tyyppi: Yrityksen sivusto

Asiakkaamme NoHo Partners Oyj:n toimiala, ravintolatoimiala, on itsessään todella monimuotoinen: valikoimaan mahtuu useanlaisia ravintoloita, joilla kaikilla on omat tarpeensa sivustoille. Ja ravintolamäärä itsessään, tätä kirjoittaessa (17.4.2020) ravintoloita ketjulla on yhteensä 250 kappaletta. Kunnioitettava määrä! Vaikka kaikki eivät omaa sivustoa tarvitsekaan, niin selvää on, että sivustopohjan tulee taipua moneen tarpeeseen.

NoHo:n tapauksessa kyseessä oli sivustohanke, jolla saataisiin katettua niin konsernin kuin yksittäisen ravintoloitsijankin toiveet täyttävä sivustokokonaisuus. Keskeisiksi elementeiksi tunnistimme hyvän jatkokehitettävyyden lisäksi myös yksinkertaisen ylläpidettävyyden ravintoloitsijoille, ravintoloiden oman brändin esiintuomisen sekä toisaalta konsernin tunnistettavuuden sivustoista.

Hankkeessa toteutimme ravintola.fi -uudistuksen ja multisite-ratkaisun yksittäisille ravintoloille.

Toimitus koostui kahdesta erillisestä projektista, jotka toteutettiin samalla toteutustiimillä osin päällekkäin. Vastasimme projekteissa vaatimusmäärittelystä, visuaalisesta ja käyttöliittymäsuunnittelusta, teknisestä suunnittelusta ja kehityksestä sekä laadunvarmistus- ja julkaisutoimenpiteistä.

Sivustokokonaisuus rakennettiin multisite-ratkaisuna WordPressin päälle hyödyntäen Geniemin kehittämää DustPress -viitekehystä. WordPressille tullut uusi editori, Gutenberg, vaati myös selvitystyötä, testausta ja riskianalyysia, jotta uskalsimme olla varmoja sen käyttöönottoon projektissa. Tuolloin vielä uusi editori oli myös asiakkaalle vieras, mutta selvitystyön pohjalta päädyimme ensimmäisten isojen suomalaisten WordPress-talojen joukossa ottamaan Gutenbergin käyttöön.

Samassa multisitessa olevat yksittäisten ravintoloiden sivustot integroituvat ravintola.fi sivustoon, joten portaali päivittyy osaltaan myös ravintolapäälliköiden omille sivuilleen tekemistä päivityksistä. Ravintola.fi/lounaat on esimerkki tällaisesta kokoomasivusta, jonne ravintola.fi -sisällönsyöttötiimi ei syötä sisältöä, vaan kaikki tieto tulee suoraan yksittäisten ravintoloiden sivustoilta (juuri nyt koronakriisin aikaan on lounassivu ymmärrettävästi hiljainen). Myös ravintolahakuun tuodaan ravintoloiden tiedot yksittäisten ravintoloiden sivustoilta.

Muutamia esimerkkejä multisite-ratkaisun sivustoista:
sinaolettahti.fi (Sinä olet tähti)
loylyhelsinki.fi (Löyly Helsinki)
salutorget.fi (Salutorget)
ravintolahook.fi (Ravintola Hook)
toolonranta.fi (Töölönranta)
ravintolanokka.fi (Ravintola Nokka)
masuasianbistro.fi (Masu Asian Bistro)

[Toim. huom. Referenssi on alunperin julkaistu Geniemin nimissä. Geniem tunnetaan nykyisin Hion-nimellä.]


Sinua voisi kiinnostaa myös

Reka.fi-verkkosivustouudistus

Tekijä: Hion

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Projektin tyyppi: Yrityksen sivusto

Reka.fi-verkkosivustouudistuksessa vaihdettiin julkaisujärjestelmä Drupalista WordPressiin Geniem Oy toteutti suurimman suomalaisomisteisen kaapelivalmistaja Reka Kaapeli Oy:n verkkosivustouudistuksen, jonka myötä uusi reka.fi on kansainväliset mitat täyttävä verkkopalvelu. Geniem vastasi projektin kokonaistoimituksesta, joka sisälsi verkkopalvelun konseptoinnin, käyttöliittymäsuunnittelun, visuaalisen suunnittelun, sivuston teknisen toteutuksen, laadunvarmistuksen sekä uudistetun sivuston ylläpidon. Uusi reka.fi-verkkosivusto julkaistiin kesäkuussa 2021. Verkkosivustouudistuksen lähtökohta ja tavoitteet Uudistuksen lähtökohtina olivat: […] Lue lisää

Mustankorkea – verkkopalvelun uudistus

Tekijä: Valu Digital Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Projektin tyyppi: Yrityksen sivusto

Tieto helpommin esiin Mustankorkea on jäteyhtiö, jonka toimialueella asuu 178 000 asukasta Jyväskylässä, Laukaassa, Muuramessa ja Toivakassa. Sen verkkosivuston tärkein tehtävä on tukea yhtiön päätoimintoja: ​​jätteiden keräystä, käsittelyä ja hyödyntämistä sekä jäteneuvontaa. Viime vuosina Mustankorkea on alkanut myydä myös biokaasua ja multaa. Eri asiakasryhmiä on paljon, samoin viestittävää. Uuden sivuston rakentaminen alkoi konseptointityöpajoilla. Käyttäjälähtöinen sisältörakenne […] Lue lisää

Lahden kaupungin verkkosivustouudistus

Tekijä: Hion

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Projektin tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto

Suunnittelimme ja toteutimme Lahden kaupungille uuden, saavutettavan WordPress-verkkosivuston, joka julkaistiin syyskuussa 2020. Poikkeustilanteesta huolimatta projekti vietiin läpi suotuisissa tuulissa. Onnistuneen projektin taustalla poikkeustilanteessa olivat suunnittelutyö ja tiimityöskentely, aktiivinen ja avoin kommunikaatio molemmin puolin, hyvin suunniteltu resursointi sekä toimittajan vahva etätyökulttuuri. Koska Lahden kaupunki on julkinen organisaatio, olisi vanha sivusto vaatinut 23.9.2020 voimaan astuneen EU:n saavutettavuusdirektiivin […] Lue lisää

Kilpailu- ja kuluttajaviraston sivustouudistus

Tekijä: Hion

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 100 000 €

Projektin tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto

Kilpailu- ja kuluttajavirasto KKV:n verkkopalvelun suunnittelu- ja toteutusprojekti starttasi kovalla vauhdilla elokuussa 2021. Tavoitteena oli saada vuoden 2021 loppuun mennessä uusi verkkopalvelu sekä KKV:lle että Euroopan kuluttajakeskus ECC:lle, mikä mahdollistettiin WordPress Multisite -alustan päälle tehdyllä ratkaisulla. Tiukasta aikataulusta huolimatta projekti eteni aikataulussa ja uudet verkkopalvelut julkaistiin joulukuussa 2021. Uudistuksen tavoitteet oli työstetty KKV:n johdon, viestinnän […] Lue lisää

Kuluttajaliiton verkkosivusto

Tekijä: Hion

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Projektin tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto

Geniem käynnisti Kuluttajaliiton kanssa kuluttajaliitto.fi-sivuston uudistusprojektia keväällä 2020. Kuluttajaliitolla oli tarve uudistaa 5 vuotta vanha WordPress-sivusto uudelle alustalle ratkaisulla, joka helpottaisi sisältöjen ylläpitoa, poistaisi ylläpidossa tehtävää tuplatyötä, parantaisi loppukäyttäjille mobiilikäytettävyyttä ja korjaisi huomatut saavutettavuuspuutteet. Kuluttajaliiton verkkosivuston tavoitteet ja osa-alueet Mikä on Kuluttajaliitto? Kuluttajaliitto on Suomen ainoa kaikille avoin kuluttajien ja julkisten palveluiden käyttäjien edunvalvonta-, koulutus- […] Lue lisää

Sport Event Management Finland – markkinointisivusto

Tekijä: Valu Digital Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 10 000–30 000 €

Projektin tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto

Kansainvälinen käyntikortti urheilulle Sport Event Management Finland (SEMF) tekee Suomea tunnetuksi kansainvälisten urheilutapahtumien järjestäjille ja urheilijoille. Yksikkö toimii Lahti Region Oy:n (visitlahti.fi) yhteydessä. Hankkeen taustalla on viisi eri kaupunkia sekä laaja urheilu- ja matkailunedistämisverkosto. Osana hanketta haluttiin rakentaa markkinointisivusto Sportsfinland.com. Se kokoaa urheilutoimijoita kiinnostavat tiedot yhteen paikkaan ja tuo esiin kaupunkien tarjontaa. Sivusto tukee myös […] Lue lisää

Vierityspalkki-blogi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset.
Lisätietoa blogista ja sen kävijöistä

  • 1150+ asiantuntija-artikkelia.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja.

  • 1300+ julkaistua referenssiä Julkaisut-palstalla.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.

  • 900+ aktiivista lukijaa blogin kuukausikirjeellä.

    Kerran kuukaudessa ilmestyvä kuukausikirje koostaa julkaistut artikkelit, uudet julkaisut, avoimet työpaikat ja ajankohtaiset linkkivinkit.

  • 30+ kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 900 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen.

Siirry takaisin sivun alkuun