Metropolian uusi verkkomedia Metrospektiivi

Toimiston ilmoittama referenssi

Tekijä: redandblue

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Projektin tyyppi: Oppilaitoksen verkkopalvelu, Uutissivusto, verkkolehti tai blogi

Erityistä: Saavutettavuus testattu ja huomioitu osana projektia

Metrospektiivi-verkkomedia korvaa aiemmat hajautuneet julkaisukanavat ja tarjoaa luontevan tavan tutustua Metropolia Ammattikorkeakoulun monipuolisiin sisältöihin yhdessä paikassa.

Metrospektiivi tukee korkeakouluosaamisen näkyvyyttä

Metropolia on pääkaupunkiseudulla toimiva kansainvälinen ja monialainen ammattikorkeakoulu. Metropolia muodostaa yli 18 000 opiskelijan ja yli 1 000 asiantuntijan yhteisön, jossa erilaiset ihmiset ja maailmat kohtaavat. Metropolia toteuttaa korkeatasoista tutkimusta ja kehitystyötä, joiden näkyväksi tekemiseen tarvittiin uusi, nykyaikainen verkkomedia.

Metrospektiivi on verkkomedia, jossa julkaistaan ammattikorkeakoulun asiantuntijoiden ja opiskelijoiden artikkeleita sekä audiovisuaalisia sisältöjä kuten podcasteja. Verkkomedia korvaa aiemmat hajautuneet julkaisukanavat ja tarjoaa näin lukijoille, kuulijoille ja katsojille luontevan tavan tutustua Metropolian monipuolisiin sisältöihin yhdessä paikassa.

Metrospektiivi-verkkomedia julkaistiin tammikuussa 2025 testaus- ja hyväksyntäprosessin jälkeen. Ennen julkaisua sivustolle tehtiin kolmannen osapuolen saavutettavuusauditointi, jonka lopputuloksena havaitut puutteet korjattiin ennen lopullisen sivuston julkaisua.

Verkkopalveluprojektin tavoitteet

Lähtökohtana Metrospektiivi-projektille oli Metropolian tarve tehostaa julkaisutoimintaansa. Metropolian julkaisutoiminnan tavoitteena on tukea tutkimus- ja kehitystyötä ja opetusta sekä tuottaa ja levittää ammattikorkeakoulun toiminnan yhteydessä syntynyttä tietoa ja osaamista sekä ammattiyleisöille että yleisesti kaikille aiheista kiinnostuneille.

Aiemmin Metropolian artikkelit ja audiovisuaaliset julkaisut olivat hajautuneet itsenäisiin julkaisukanaviin, mikä vaikeutti julkaisutoiminnan avoimuuden, saavutettavuuden ja vaikuttavuuden kehittämistä.

Uudistuksen päätavoitteita olivat:

  • Selkiyttää artikkeli- ja av-sisältöjen julkaisuprosesseja ja tukitoimintoja
  • Luoda keskitetty, käyttäjäystävällinen julkaisualusta
  • Parantaa korkeakoulun julkaisutoiminnan vaikuttavuutta
  • Vahvistaa Metropolia Ammattikorkeakoulun asiantuntijuuden ja TKI-toiminnan näkyvyyttä

Vaatimusmäärittelyn tarkentaminen

Projekti käynnistyi vaatimusmäärittelyn tarkennuksella. Projektin alkuvaiheessa Metropolian projektitiimi ja redandblue tekivät myös tarvittavat tarkennukset konseptiin, jonka lopputuloksena tarkennettiin yksityiskohtia ja luotiin sivuston tekninen arkkitehtuuri.

Konseptin tarkennuksessa

  • Täsmennettiin verkkomedian sisältörakenne ja sisältötyypit
  • Luotiin sivukartta ja tarkennettiin navigaation vaatimuksia
  • Määriteltiin tarvittavat sivupohjat ja niiden sisältöelementit
  • Suunniteltiin sisällönhallintajärjestelmän käyttäjäroolit ja käyttöoikeuksiin tarvittavat tasot
  • Kartoitettiin ja tarkennettiin tarvittavat tiedot integraatioiden toteuttamiseksi ja muut tekniset reunaehdot palveluun

Määrittelyvaiheessa pidettiin säännöllisiä tapaamisia, jotta molemmille osapuolille syntyi yhteinen käsitys toteutettavan verkkopalveluratkaisun sisällöstä. Uuden verkkopalvelun konseptissa huomioitiin erityisesti käyttäjäkokemus sekä sisällöntuottajien että lukijoiden näkökulmasta. Verkkomedian tuli palvella sekä sisäisiä että ulkoisia käyttäjiään sujuvasti sekä olla sisällönsyöttäjille helposti käytettävä.

Käyttäjäystävällinen ja saavutettava verkkopalvelu

Metrospektiivin suunnitteluvaiheessa keskityttiin luomaan käyttöliittymä, joka tukee tiedon löydettävyyttä ja tekee julkaisujen selailusta miellyttävää lukijalle. Metropolian brändi-ilmeen pohjalta suunniteltiin Metrospektiiville tunnistettava mutta persoonallinen ilme.

Suunnittelutyössä painotettiin erityisesti käyttäjäpolkujen sujuvuutta ja pyrittiin varmistamaan, että visuaalinen ilme tukee sivuston rakennetta ja erottelee Metrospektiivi Popin ja Metrospektiivi Pron sisällöt toisistaan myös visuaalisesti.

Suunnittelussa huomioitiin erityisesti

  • Typografia, joka tukee luettavuutta
  • Responsiivisen, kaikilla päätelaitteilla toimivan sivustorakenteen suunnittelu
  • Selkeä navigaatio ja käyttöliittymäratkaisut
  • Visuaalisesti erottuvat sivupohjat eri julkaisutyypeille
  • Saavutettavat väri- ja kontrastivalinnat

WordPressin vahvuudet käyttöön räätälöidyllä toteutuksella

Redandblue toteutti Metrospektiivi-verkkopalvelun WordPress-alustalle hyödyntäen sen vahvuuksia julkaisualustana. Toteutuksessa kiinnitettiin erityistä huomiota verkkopalvelun suorituskykyyn ja sivuston saavutettavuuteen, jotka varmistavat miellyttävän käyttökokemuksen ja energiatehokkaan lopputuloksen.

Ratkaisussa huomioitiin erityisesti:

Upotukset
YouTube- ja SoundCloud-upotukset audiovisuaaliselle sisällölle, jotka mahdollistavat podcastien ja videoiden saumattoman käytön osana verkkomediaa.

URN-tunnisteet ja ISSN-tunnukset
Metrospektiivi Popin ja Metrospektiivi Pron ryhmittely erillisiksi verkkolehdiksi omilla ISSN-tunnuksillaan sekä URN-tunnisteiden generointi.

Sisältöjen jaottelu
Sisältöjen jaottelu aihe- ja teema-alueittain.

Kieliversiot
Kaksikielisyys (suomi / englanti).

Sisällön hallinta
Helposti käytettävä Gutenberg-lohkoeditori, joka mahdollistaa monipuolisen sisällöntuotannon ja sisältölohkojen järjestämisen kulloisenkin tarpeen mukaan.

Sivustohaku
Monipuoliset hakutoiminnot ja sisältöjen suodatusmahdollisuudet.

Mediakirjaston kansiointi
Mediakirjaston helpotettu hallinta kuville ja audiovisuaaliselle sisällölle.

Saavutettavuus
WCAG 2.2 AA -saavutettavuusvaatimusten teknisten osuuksien täyttäminen.

Entra ID -kirjautuminen
Microsoft Entra ID -integraatio sisällöntuottajien kirjautumisen helpottamiseksi.

Integraatiot osana verkkojulkaisualustaa

Verkkomedian toimivuuden kannalta keskeisiä olivat integraatiot Metropolian Microsoft-järjestelmään sekä ulkoisiin palveluihin:

  • URN-tunnisteiden generaattorin integraatio Kansalliskirjaston palveluun, mikä mahdollistaa pysyvät verkko-osoitteet yksittäisille sisällöille.
  • Microsoft Entra ID -integraation toteuttaminen kirjautumisen yhteyteen, joka mahdollistaa Metropolian henkilökunnan luontevan sekä tietoturvallisen pääsyn järjestelmään.
  • Analytiikkapalvelun integraatio käyttäjädatan keräämiseen sivuston jatkokehitystä varten.

Räätälöidyt integraatiot tehostavat julkaisuprosessia ja poistavat manuaalisen työn tarvetta, mikä vapauttaa resursseja sisällöntuotantoon. Ratkaisussa kiinnitettiin erityistä huomiota myös tietoturvaan ja palvelinympäristön luotettavuuteen. Kaikki tiedon käsittely tapahtuu EU/ETA-alueen sisällä tietosuojalainsäädännön mukaisesti.

Jatkuva kehitys ja kumppanuus takaavat sujuvuuden myös tulevaisuudessa

Yhteistyö Metropolian Hankeviestintä- ja julkaisupalvelut -tiimin kanssa jatkuu myös verkkopalvelun julkaisun jälkeen. Redandblue tarjoaa tuki-, sovellusylläpito- ja jatkokehityspalveluja, jotka mahdollistavat verkkomedian jatkuvan kehittymisen.

Redandblue toimii ensisijaisena kontaktipisteenä kaikissa verkkomedia tekniseen julkaisuun tai ylläpitoon liittyvissä kysymyksissä. Kumppanuuden tavoitteena on varmistaa, että Metrospektiivi vastaa myös tulevaisuudessa Metropolian julkaisutoiminnan tarpeisiin.

Yhteistyö redandbluen kanssa oli sujuvaa. Sivuston saavutettavuus ja suorituskyky ekologisen vastuullisuuden näkökulmasta olivat palveluntarjoajan valinnassa Metropolialle merkittävä tekijä. Olemme tyytyväisiä lopputulokseen visuaalisen suunnittelun ja teknisen toteutuksen osalta.

Hankeviestintä- ja julkaisupalvelut -tiimi

Erinomainen projektinhallinta, asiakaspalvelu ja asiakkaan liiketoiminnan ymmärtäminen


Sinua voisi kiinnostaa myös

Tietovisa-sovellus vesiskootterikuskeille

Tekijä: Avidly

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 10 000–30 000 €

Tietovisa innosti Sea-Doo-kuskit opiskelemaan vastuullisuutta Avidly kehitti BRP:lle sovelluksen, joka edistää vastuullista ja turvallista vesiskootterilla ajoa hauskasti ja mukaansatempaavasti. Lähtökohta Vastuullisuusviestiä viihdyttävässä muodossa BRP on vesiskoottereiden globaali markkinajohtaja. BRP haluaa olla edelläkävijä vastuullisuudessa ja välittää fiksun ja turvallisen ajamisen viestiä tehokkaasti ja positiivisella tavalla. Vesiskoottereiden myyjät ja vuokraajat opastavat kyllä vastuulliseen ajamiseen, mutta joskus oppi […] Lue lisää

BCI-verkkosivuston uudistus

Tekijä: redandblue

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 10 000–30 000 €

Rakensimme BCI:lle verkkopalvelun, jossa yhdistyy yrityksen asiantuntijuuden ja palveluiden selkeä esilletuominen sekä raikas uusi ilme. BCI on Suomen suurin coaching-kouluttaja ja aktiivinen alan kehittämisyhteisö. BCI:n koulutusten lähtöajatuksena on se, että toisen kohtaamisen kautta keskustelusta lähtee avautumaan jotain uutta. Coaching-osaamisella on yhä tärkeämpi merkitys muuttuvassa työelämässä. Business coaching on ympäri maailmaa muodostunut suosituksi ihmisten ja organisaatioiden […] Lue lisää

Interpedia verkkosivusto ja verkkokauppa

Tekijä: redandblue

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 10 000–30 000 €

Interpedia ry on 70-luvulla perustettu voittoa tavoittelematon, poliittisesti ja uskonnollisesti sitoutumaton kotimainen kansalaisjärjestö. Interpedia tekee töitä lasten hyväksi. Yhdistyksessä työskennellään sen puolesta, että jokaiselle lapselle kuuluva oikeus hyvään ja turvattuun lapsuuteen toteutuisi mahdollisimman monen kohdalla. Adoptiovanhempien perustama järjestö on kasvanut keskikokoiseksi järjestöksi, jolla on kaksi toiminta-aluetta: kansainvälinen adoptio ja kehitysyhteistyö. Lähtökohta Interpedian vanha verkkopalvelu oli […] Lue lisää

Enetron Park – verkkosivuston uudistus

Tekijä: G-Works

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 10 000–30 000 €

Enetron Park x G-Works Enetron Park vie Suomen energiakenttää eteenpäin rakentamalla ja operoimalla moderneja akkupuistoja. Nämä ratkaisut tukevat sähköverkon vakautta ja mahdollistavat sujuvamman siirtymän kohti hiilineutraalia tulevaisuutta. Akkupuistojen avulla voidaan tasapainottaa verkon taajuutta sekä varmistaa luotettava sähköntuotanto myös poikkeustilanteissa. G-Worksillä on ollut ilo olla Enetronin kumppanina jo aiemmin – olemme toteuttaneet mm. kannattavuussimulaattorin ja tuotetietokannan […] Lue lisää

Maaseutuverkosto.fi – verkostoitumisalusta

Tekijä: redandblue

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Redandblue toteutti EU:n maaseutuohjelmasta rahoitettujen hankkeiden ja Luonnonvarakeskus Luken koordinoiman osaamisverkoston AgriHubin yhteisen verkostoitumisalustan, jonne pääset kirjoittamalla selaimeen www.maaseutuverkosto.fi tai www.agrihubi.fi. Verkkosivuston lähtökohtana oli vuorovaikutteisuus sekä maatalouden eri toimijoiden, kuten tutkijoiden, yrittäjien, kyläyhdistysten, viljelijöiden ja virkamiesten, yhteen saattaminen sekä tiedon jakaminen eri toimijoiden välillä. ”Maatilayritysten osaamisverkosto AgriHubin käynnistämiseksi oli tärkeää luoda avoin ja vuorovaikutusta tukeva […] Lue lisää

Kuluttaja.fi

Tekijä: redandblue

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Kuluttaja-lehti on Suomen suurin testaaja. Lehti testaa tuotteet puolueettomasti puolestasi, jotta saat rahoillesi parasta vastinetta. Kuluttaja-lehteä ylläpitää Kuluttajamedia ry, joka valvoo kuluttajan oikeuksia. Kuluttaja on julkaissut lehteä jo vuodesta 1967 saakka. Palvelusta löytyy myös musta lista ja lukuisia artikkeleita vuosien varrelta. Lähtökohdat Kuluttajan verkkopalvelu kaipasi uudistamista. Yhdistys oli siirtymässä Salesforce-järjestelmään, ja samalla palvelu haluttiin uudistaa. […] Lue lisää

Vierityspalkki.fi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi verkkopalveluiden kehityksestä, internetin teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset. Uutiskirjeellä on jo yli 1100 tilaajaa.


Tilaa uutiskirje.

  • 40-50 asiantuntija-artikkelia vuosittain.

    Toimitettua asiasisältöä verkkopalveluiden uudistuksista ja kotimaisen ohjelmistoalan tapahtumista. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja. Julkaistuja artikkeleita jo yli 1000 kappaletta.


    Kaikki artikkelit

  • 150-200 julkaistua referenssicasea joka vuosi.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.


    Selaa toimistojen julkaisuja

  • 300-400 työpaikkailmoitusta vuosittain.

    Vuodesta 2007 toiminut ilmoituspalsta on edelleen sivuston suosituin osio. Moni asiantuntija on löytänyt useammankin työpaikan palstan kautta vuosien varrella.


    Selaa avoimia työpaikkoja

  • 31 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-toimistoihin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.


    Selaa Toimistot-listaa

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1100 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen – ihan oikeasti.

Siirry takaisin sivun alkuun