Metropolian uusi verkkomedia Metrospektiivi

Toimiston ilmoittama referenssi

Tekijä: redandblue

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Projektin tyyppi: Oppilaitoksen verkkopalvelu, Uutissivusto, verkkolehti tai blogi

Erityistä: Saavutettavuus testattu ja huomioitu osana projektia

Metrospektiivi-verkkomedia korvaa aiemmat hajautuneet julkaisukanavat ja tarjoaa luontevan tavan tutustua Metropolia Ammattikorkeakoulun monipuolisiin sisältöihin yhdessä paikassa.

Metrospektiivi tukee korkeakouluosaamisen näkyvyyttä

Metropolia on pääkaupunkiseudulla toimiva kansainvälinen ja monialainen ammattikorkeakoulu. Metropolia muodostaa yli 18 000 opiskelijan ja yli 1 000 asiantuntijan yhteisön, jossa erilaiset ihmiset ja maailmat kohtaavat. Metropolia toteuttaa korkeatasoista tutkimusta ja kehitystyötä, joiden näkyväksi tekemiseen tarvittiin uusi, nykyaikainen verkkomedia.

Metrospektiivi on verkkomedia, jossa julkaistaan ammattikorkeakoulun asiantuntijoiden ja opiskelijoiden artikkeleita sekä audiovisuaalisia sisältöjä kuten podcasteja. Verkkomedia korvaa aiemmat hajautuneet julkaisukanavat ja tarjoaa näin lukijoille, kuulijoille ja katsojille luontevan tavan tutustua Metropolian monipuolisiin sisältöihin yhdessä paikassa.

Metrospektiivi-verkkomedia julkaistiin tammikuussa 2025 testaus- ja hyväksyntäprosessin jälkeen. Ennen julkaisua sivustolle tehtiin kolmannen osapuolen saavutettavuusauditointi, jonka lopputuloksena havaitut puutteet korjattiin ennen lopullisen sivuston julkaisua.

Verkkopalveluprojektin tavoitteet

Lähtökohtana Metrospektiivi-projektille oli Metropolian tarve tehostaa julkaisutoimintaansa. Metropolian julkaisutoiminnan tavoitteena on tukea tutkimus- ja kehitystyötä ja opetusta sekä tuottaa ja levittää ammattikorkeakoulun toiminnan yhteydessä syntynyttä tietoa ja osaamista sekä ammattiyleisöille että yleisesti kaikille aiheista kiinnostuneille.

Aiemmin Metropolian artikkelit ja audiovisuaaliset julkaisut olivat hajautuneet itsenäisiin julkaisukanaviin, mikä vaikeutti julkaisutoiminnan avoimuuden, saavutettavuuden ja vaikuttavuuden kehittämistä.

Uudistuksen päätavoitteita olivat:

  • Selkiyttää artikkeli- ja av-sisältöjen julkaisuprosesseja ja tukitoimintoja
  • Luoda keskitetty, käyttäjäystävällinen julkaisualusta
  • Parantaa korkeakoulun julkaisutoiminnan vaikuttavuutta
  • Vahvistaa Metropolia Ammattikorkeakoulun asiantuntijuuden ja TKI-toiminnan näkyvyyttä

Vaatimusmäärittelyn tarkentaminen

Projekti käynnistyi vaatimusmäärittelyn tarkennuksella. Projektin alkuvaiheessa Metropolian projektitiimi ja redandblue tekivät myös tarvittavat tarkennukset konseptiin, jonka lopputuloksena tarkennettiin yksityiskohtia ja luotiin sivuston tekninen arkkitehtuuri.

Konseptin tarkennuksessa

  • Täsmennettiin verkkomedian sisältörakenne ja sisältötyypit
  • Luotiin sivukartta ja tarkennettiin navigaation vaatimuksia
  • Määriteltiin tarvittavat sivupohjat ja niiden sisältöelementit
  • Suunniteltiin sisällönhallintajärjestelmän käyttäjäroolit ja käyttöoikeuksiin tarvittavat tasot
  • Kartoitettiin ja tarkennettiin tarvittavat tiedot integraatioiden toteuttamiseksi ja muut tekniset reunaehdot palveluun

Määrittelyvaiheessa pidettiin säännöllisiä tapaamisia, jotta molemmille osapuolille syntyi yhteinen käsitys toteutettavan verkkopalveluratkaisun sisällöstä. Uuden verkkopalvelun konseptissa huomioitiin erityisesti käyttäjäkokemus sekä sisällöntuottajien että lukijoiden näkökulmasta. Verkkomedian tuli palvella sekä sisäisiä että ulkoisia käyttäjiään sujuvasti sekä olla sisällönsyöttäjille helposti käytettävä.

Käyttäjäystävällinen ja saavutettava verkkopalvelu

Metrospektiivin suunnitteluvaiheessa keskityttiin luomaan käyttöliittymä, joka tukee tiedon löydettävyyttä ja tekee julkaisujen selailusta miellyttävää lukijalle. Metropolian brändi-ilmeen pohjalta suunniteltiin Metrospektiiville tunnistettava mutta persoonallinen ilme.

Suunnittelutyössä painotettiin erityisesti käyttäjäpolkujen sujuvuutta ja pyrittiin varmistamaan, että visuaalinen ilme tukee sivuston rakennetta ja erottelee Metrospektiivi Popin ja Metrospektiivi Pron sisällöt toisistaan myös visuaalisesti.

Suunnittelussa huomioitiin erityisesti

  • Typografia, joka tukee luettavuutta
  • Responsiivisen, kaikilla päätelaitteilla toimivan sivustorakenteen suunnittelu
  • Selkeä navigaatio ja käyttöliittymäratkaisut
  • Visuaalisesti erottuvat sivupohjat eri julkaisutyypeille
  • Saavutettavat väri- ja kontrastivalinnat

WordPressin vahvuudet käyttöön räätälöidyllä toteutuksella

Redandblue toteutti Metrospektiivi-verkkopalvelun WordPress-alustalle hyödyntäen sen vahvuuksia julkaisualustana. Toteutuksessa kiinnitettiin erityistä huomiota verkkopalvelun suorituskykyyn ja sivuston saavutettavuuteen, jotka varmistavat miellyttävän käyttökokemuksen ja energiatehokkaan lopputuloksen.

Ratkaisussa huomioitiin erityisesti:

Upotukset
YouTube- ja SoundCloud-upotukset audiovisuaaliselle sisällölle, jotka mahdollistavat podcastien ja videoiden saumattoman käytön osana verkkomediaa.

URN-tunnisteet ja ISSN-tunnukset
Metrospektiivi Popin ja Metrospektiivi Pron ryhmittely erillisiksi verkkolehdiksi omilla ISSN-tunnuksillaan sekä URN-tunnisteiden generointi.

Sisältöjen jaottelu
Sisältöjen jaottelu aihe- ja teema-alueittain.

Kieliversiot
Kaksikielisyys (suomi / englanti).

Sisällön hallinta
Helposti käytettävä Gutenberg-lohkoeditori, joka mahdollistaa monipuolisen sisällöntuotannon ja sisältölohkojen järjestämisen kulloisenkin tarpeen mukaan.

Sivustohaku
Monipuoliset hakutoiminnot ja sisältöjen suodatusmahdollisuudet.

Mediakirjaston kansiointi
Mediakirjaston helpotettu hallinta kuville ja audiovisuaaliselle sisällölle.

Saavutettavuus
WCAG 2.2 AA -saavutettavuusvaatimusten teknisten osuuksien täyttäminen.

Entra ID -kirjautuminen
Microsoft Entra ID -integraatio sisällöntuottajien kirjautumisen helpottamiseksi.

Integraatiot osana verkkojulkaisualustaa

Verkkomedian toimivuuden kannalta keskeisiä olivat integraatiot Metropolian Microsoft-järjestelmään sekä ulkoisiin palveluihin:

  • URN-tunnisteiden generaattorin integraatio Kansalliskirjaston palveluun, mikä mahdollistaa pysyvät verkko-osoitteet yksittäisille sisällöille.
  • Microsoft Entra ID -integraation toteuttaminen kirjautumisen yhteyteen, joka mahdollistaa Metropolian henkilökunnan luontevan sekä tietoturvallisen pääsyn järjestelmään.
  • Analytiikkapalvelun integraatio käyttäjädatan keräämiseen sivuston jatkokehitystä varten.

Räätälöidyt integraatiot tehostavat julkaisuprosessia ja poistavat manuaalisen työn tarvetta, mikä vapauttaa resursseja sisällöntuotantoon. Ratkaisussa kiinnitettiin erityistä huomiota myös tietoturvaan ja palvelinympäristön luotettavuuteen. Kaikki tiedon käsittely tapahtuu EU/ETA-alueen sisällä tietosuojalainsäädännön mukaisesti.

Jatkuva kehitys ja kumppanuus takaavat sujuvuuden myös tulevaisuudessa

Yhteistyö Metropolian Hankeviestintä- ja julkaisupalvelut -tiimin kanssa jatkuu myös verkkopalvelun julkaisun jälkeen. Redandblue tarjoaa tuki-, sovellusylläpito- ja jatkokehityspalveluja, jotka mahdollistavat verkkomedian jatkuvan kehittymisen.

Redandblue toimii ensisijaisena kontaktipisteenä kaikissa verkkomedia tekniseen julkaisuun tai ylläpitoon liittyvissä kysymyksissä. Kumppanuuden tavoitteena on varmistaa, että Metrospektiivi vastaa myös tulevaisuudessa Metropolian julkaisutoiminnan tarpeisiin.

Yhteistyö redandbluen kanssa oli sujuvaa. Sivuston saavutettavuus ja suorituskyky ekologisen vastuullisuuden näkökulmasta olivat palveluntarjoajan valinnassa Metropolialle merkittävä tekijä. Olemme tyytyväisiä lopputulokseen visuaalisen suunnittelun ja teknisen toteutuksen osalta.

Hankeviestintä- ja julkaisupalvelut -tiimi

Erinomainen projektinhallinta, asiakaspalvelu ja asiakkaan liiketoiminnan ymmärtäminen


Sinua voisi kiinnostaa myös

Keslan extranet-verkkopalvelu jälleenmyyjille

Tekijä: Mediasignal

Tärkein teknologia: Asiakaskohtainen ohjelmointityö

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Kesla Oyj kehittää työkoneita, teknologiaa ja palveluita asiakkaidensa kestävään menestykseen. Keslan liiketoiminta on keskittynyt kolmeen liiketoiminta-alueeseen, jotka ovat traktorivarusteet, puunkorjuulaitteet sekä auto- ja teollisuusnosturit. Yhteistyössä Keslan kanssa kehitetty eKesla-järjestelmä tukee globaalia jälleenmyyjäverkostoa ja palvelee loppuasiakkaita ympäri maailman. Järjestelmä mahdollistaa varaosakyselyiden, uusien laitteiden takuurekisteröintien ja takuuhakemusten käsittelyn saumattomasti. Prosessi tarjoaa reaaliaikaisen näkyvyyden kaikille osapuolille, mikä parantaa […] Lue lisää

Ilmastoinfo

Tekijä: redandblue

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 10 000–30 000 €

HSY:n Ilmastoinfo tarjoaa asiantuntevaa ja puolueetonta neuvontaa energiatehokkuudesta ja uusiutuvasta energiasta. Lähtökohdat ja tavoitteet HSY:llä oli aikaisemmin kaksi erillistä verkkopalvelua, joissa toisessa oli kirjautumisen takana tehtäviä verkkokursseja, ja toisessa tekstimuotoista energiatehokkuuteen liittyvää sisältöä sekä ladattavia materiaaleja. Uuden Ilmastoinfo-sivuston tarkoituksena on koota näiden kahden sivuston sisällöt yhdeksi yhdenmukaiseksi tietopaketiksi, josta eri kohderyhmät kuten asukkaat, isännöitsijät, pientaloasujat […] Lue lisää

Energiateollisuus ry:n verkkopalvelu ja jäsenextra

Tekijä: redandblue

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 100 000 €

Redandblue toimi Energiateollisuus ry:n kumppanina energia.fi-sivuston ja jäsenextran uudistuksissa. Energia.fi yhdistää samaan verkkopalveluun julkisen verkkosivuston ja jäsenille tarkoitetut jäsenextran ominaisuudet ja toiminnalliset vaatimukset. Energiateollisuus ry edustaa energia-alan yrityksiä, jotka tuottavat, hankkivat, siirtävät ja myyvät sähköä, kaasua, kaukolämpöä ja kaukojäähdytystä sekä tarjoavat niihin liittyviä palveluja. Energiateollisuus vastaa jäsenyritystensä henkilöstön työehtoja koskevasta sopimustoiminnasta sekä neuvoo ja kouluttaa […] Lue lisää

Ilmasto- ja ympäristösuunnitelma -verkkopalvelu

Tekijä: redandblue

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Ilmasto- ja ympäristösuunnitelma -palvelu on uusi Maa- ja metsätalousministeriön verkkopalvelu, jonka avulla maanviljelijät voivat laatia maaseutuviranomaiselle toimitettavan suunnitelman, joka kuuluu ympäristökorvauksen pakollisiin ehtoihin. Verkkopalvelu sisältää sekä suunnitelman tekoon tarvittavan sovelluksen, että erillisen tietopaketin. Tilakohtaisen ympäristö- ja ilmastosuunnitelman tarkoituksena on kartoittaa viljelijän kiinnostuksen kohteet sekä tilalla olevat mahdollisuudet ja resurssit ilmasto- ja ympäristötoimenpiteiden toteuttamiseen. Palveluun on […] Lue lisää

Y-Säätiön verkkopalvelu

Tekijä: redandblue

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Y-Säätiö on Suomen neljänneksi suurin vuokranantaja ja merkittävä asunnottomuuden poistamisen suunnannäyttäjä, joka edistää asukkaidensa hyvinvointia ja kestävää elämäntapaa, jotta jokaisella on koti. Y-Säätiö vuokraa kohtuuhintaisia asuntoja niitä tarvitseville ja työskentelee asunnottomuuden poistamiseksi. Y-Säätiön verkkopalvelun lanseerauksen yhteydessä julkistettiin Y-Säätiön uusi ilme. Verkkopalvelu-uudistuksessa asuntoensin.fi-sivusto tuotiin osaksi Y-Säätiön sivustoa. Sivuston rakennetta selkiytettiin aikaisemmasta, ja tavoitteena oli myös saavutettavuuden […] Lue lisää

Coxan uusi intranet-verkkopalvelu

Tekijä: Mediasignal

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Tekonivelsairaala Coxa Oy on Suomen ainoa ja pohjoismaiden suurin tekonivelleikkauksiin erikoistunut sairaala. Coxassa tehdään Euroopan vaikuttavimpia polvi- ja lonkkatekonivelleikkauksia. Mediasignal toteutti Coxa Oy:lle kattavan intranet-ratkaisun, joka tukee Coxan sisäistä viestintää ja työntekijöiden ohjeistusta. Toteutettu kokonaisuus kattoi projektin läpiviennin ja suunnittelun sekä teknisen toteutuksen ja monipuoliset integraatiot taustajärjestelmiin. Koska intranet on kriittinen työkalu Coxan päivittäisessä potilastyössä, […] Lue lisää

Vierityspalkki.fi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi verkkopalveluiden kehityksestä, internetin teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset. Uutiskirjeellä on jo yli 1100 tilaajaa.


Tilaa uutiskirje.

  • 40-50 asiantuntija-artikkelia vuosittain.

    Toimitettua asiasisältöä verkkopalveluiden uudistuksista ja kotimaisen ohjelmistoalan tapahtumista. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja. Julkaistuja artikkeleita jo yli 1000 kappaletta.


    Kaikki artikkelit

  • 150-200 julkaistua referenssicasea joka vuosi.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.


    Selaa toimistojen julkaisuja

  • 300-400 työpaikkailmoitusta vuosittain.

    Vuodesta 2007 toiminut ilmoituspalsta on edelleen sivuston suosituin osio. Moni asiantuntija on löytänyt useammankin työpaikan palstan kautta vuosien varrella.


    Selaa avoimia työpaikkoja

  • 31 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-toimistoihin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.


    Selaa Toimistot-listaa

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1100 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen – ihan oikeasti.

Siirry takaisin sivun alkuun