Mannerheimin Lastensuojeluliiton nettikirjepalveluiden uudistus

Toimiston ilmoittama referenssi

Tekijä: redandblue

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Projektin tyyppi: Järjestön verkkopalvelu, Web-sovellus, mobiilisovellus tai asiointipalvelu

Mannerheimin Lastensuojeluliitto on yksi Suomen suurimmista ja tunnetuimmista kansalaisjärjestöistä. MLL on aktiivinen toimija niin paikallisella, maakunnallisella kuin valtakunnallisellakin tasolla. MLL:n Auttavat puhelin- ja digitaaliset palvelut ylläpitävät useita valtakunnallisia tukipalveluita niin lapsille ja nuorille kuin aikuisillekin. Palveluissa tarjotaan anonyymia, luottamuksellista ja maksutonta tukea useiden eri yhteydenottokanavien kautta.

Lähtökohdat ja tavoitteet

MLL:n Auttavilla puhelimilla ja digitaalisilla palveluilla on merkittävä yhteiskunnallinen rooli lasten, nuorten ja vanhempien anonyyminä tukipalveluna. Nettikirjepalvelut ovat yksi toiminnan merkittäviä tukikanavia osana MLL:n matalan kynnyksen tuen palveluita eri kohderyhmille. Nettikirjepalveluissa vastataan vuosittain yhteensä noin 2000 yhteydenottoon. Yhteydenottoihin vastaavat MLL:n kouluttamat vapaaehtoiset, joita on vuosittain noin 300.

Nettikirjepalveluiden alusta oli teknisesti vanhentunut ja palveluiden määrä oli lisääntynyt vuosien varrella, jonka vuoksi vanhan ratkaisun ylläpitäminen oli käynyt työlääksi.

Tavoitteena oli rakentaa uusi, vastaava palvelu, joka palvelee paremmin tämän hetken tarpeita niin alustaltaan, käyttöliittymältään kuin ulkoasultaankin. Uudistuksessa tavoiteltiin päivitystä sekä ulkoasuun että toimintalogiikkaan. Uudessa ratkaisussa eri palveluiden välille haluttiin mahdollisimman paljon synergiaa, jotta niiden ylläpitäminen ja päivittäminen olisi mahdollisimman kustannustehokasta ja sujuvaa.

Määrittely ja suunnittelu

Perustoiminnallisuuksien määrittely pohjautui niin vanhojen palveluiden tarjoamiin toiminnallisuuksiin kuin vuosien varrella MLL:lle kertyneeseen kokemukseen siitä, mitä toimintoja palveluissa olisi tärkeä parantaa niin kirjeiden kirjoittajien kuin niihin vastaavien näkökulmasta.

Teknisiä lähtökohtia ja toiminnallisuuksia tarkennettiin työpajatyöskentelyä hyödyntäen. Työpajoissa määriteltiin kohderyhmien erilaiset tarpeet, niiden yhtymäkohdat ja eroavaisuudet. Määrittelyä tehtiin tiiviissä yhteistyössä redandbluen ja MLL:n asiantuntijoiden kanssa.

Yksi palvelun tärkeimmistä kivijaloista on anonymiteetti, joten tietoturvaan liittyvien ratkaisujen suunnittelu huomioitiin tarkasti jo määrittelyvaiheessa. Esimerkiksi eri käyttäjäryhmien käyttöoikeusmallit ja tietourvallinen kirjautuminen palveluun kuvattiin tarkasti määrittelyvaiheessa.

Suunnittelussa huomioitiin erityisesti eri käyttäjäryhmille tärkeimmät toiminnot palveluissa. Palvelujen suunnittelussa otettiin huomioon niin palvelun loppukäyttäjän kuin MLL:n työntekijöiden ja vapaaehtoisten erilaiset tarpeet. Suunnittelussa panostettiin etenkin siihen, että palvelusta saatiin mahdollisimman intuitiivinen ja helppokäyttöinen jokaiselle kohderyhmälle. Fronttinäkymien lisäksi suunniteltiin myös sisällönhallinnan näkymiin useita erilaisia käyttöä helpottavia custom-toimintoja ja näkymiä, jotka helpottavat MLL:n työntekijöiden ja vapaaehtoisten päivittäistä työtä palvelujen operoinnin parissa. Palvelun suunnittelussa huomioitiin myös jatkuvasti lisääntyvä mobiilikäyttö.

Ratkaisu

Kaikki neljä kirjepalvelua haluttiin yhdistää saman katon alle, joten alustaksi valittiin WordPress Multisite. Tämä ratkaisu mahdollistaa eri palveluiden hallinnoinnin keskitetysti yhdestä paikasta. Palvelussa hyödynnetään mukautettuja sisältötyyppejä, ja WordPress-hallintapaneeliin on luotu useita vaihtoehtoja sisältöjen suodattamiseen ja hallintaan. Tämä tekee palveluiden ylläpidosta sujuvampaa ja helpompaa.

Ratkaisussa palveluun rakennettiin jokaiselle kohderyhmälle omat näkymät ja käyttäjäpolut sekä kohderyhmäkohtaisesti rajatut käyttöoikeudet. Dynaaminen käyttöliittymä toteutettiin Vue-sovelluksena.

Erityistä huomiota ratkaisuissa kiinnitettiin tietoturvaan ja datan anonymisointiin. Palvelun loppukäyttäjän tilitiedot ovat anonyymeja, eikä tietokantaan tallenneta henkilökohtaisia tietoja, kuten sähköpostiosoitteita. Käyttäjien kirjoittamat kirjeet tallennetaan salatussa muodossa. MLL:n työntekijöitä ja vapaaehtoisia varten toteutettiin integraatio, joka mahdollistaa turvallisen AD-kirjautumisen.

Palveluun lisättiin useita lisäominaisuuksia, kuten käyttäjätilien automaattinen deaktivointi tietyn ajanjakson jälkeen, helposti hallittavat työkalut yhteydenottojen maksimimäärän rajoittamiseen sekä poikkeusilmoitusten käsittelyyn.

Redandbluen kanssa työskentely oli alusta alkaen helppoa ja koimme, että projekti oli myös heille merkityksellinen. Erityisesti arvostimme sitä, että redandbluella pyrittiin etsimään aidosti parhaat mahdolliset ratkaisut ja eri vaihtoehdoista viestittiin meille avoimesti ja selkeästi.

Anna Weckström, Vastaava asiantuntija, auttavat puhelimet ja digitaaliset palvelut

Erinomainen projektinhallinta, asiakaspalvelu ja asiakkaan liiketoiminnan ymmärtäminen


Sinua voisi kiinnostaa myös

Hill Auditin uusi brändi-ilme ja verkkopalvelu

Tekijä: redandblue

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 10 000–30 000 €

Hill Audit on tilintarkastukseen ja taloushallinnon asiantuntijapalveluihin erikoistunut yritys, joka tarjoaa kattavasti tilintarkastuspalveluita, varmennuspalveluita, yhtiöoikeudellista neuvontaa, kirjanpidon asiantuntemusta ja verokonsultointia. Vuoden 2024 syksyllä Hill Audit päätti lähteä uudistamaan brändiään ja verkkosivustoaan digitoimisto redandbluen kanssa. Lähtökohdat uudistukselle Hill Auditin brändi-ilmeelle ja verkkosivustolle kaivattiin uudistusta ja päivitystä tähän päivään. Brändille toivottiin raikkaampaa ja nuorekkaampaa ilmettä, joka heijastaisi […] Lue lisää

Y-Säätiön verkkopalvelu

Tekijä: redandblue

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Y-Säätiö on Suomen neljänneksi suurin vuokranantaja ja merkittävä asunnottomuuden poistamisen suunnannäyttäjä, joka edistää asukkaidensa hyvinvointia ja kestävää elämäntapaa, jotta jokaisella on koti. Y-Säätiö vuokraa kohtuuhintaisia asuntoja niitä tarvitseville ja työskentelee asunnottomuuden poistamiseksi. Y-Säätiön verkkopalvelun lanseerauksen yhteydessä julkistettiin Y-Säätiön uusi ilme. Verkkopalvelu-uudistuksessa asuntoensin.fi-sivusto tuotiin osaksi Y-Säätiön sivustoa. Sivuston rakennetta selkiytettiin aikaisemmasta, ja tavoitteena oli myös saavutettavuuden […] Lue lisää

Finnfund – uusi verkkopalvelu ja digimarkkinointi

Tekijä: redandblue

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Lähtökohdat verkkopalvelu-uudistukseen Finnfund on suomalainen kehitysrahoitusyhtiö, joka rahoittaa kestävän kehityksen mukaisia hankkeita kehittyvissä maissa. Finnfundin tavoitteena on tukea yksityisen sektorin investointeja tarjoamalla lainoja, pääomasijoituksia ja asiantuntijatukea. Finnfund pyrkii edistämään talouskasvua ja uusien työpaikkojen syntymistä sekä kehittämään ilmastoratkaisuja, jotka auttavat hillitsemään ilmastonmuutoksen vaikutuksia ja tukevat kestävämpää tulevaisuutta. Yhtiö toimii laajasti erityisesti Afrikassa, Aasiassa ja Latinalaisessa Amerikassa, […] Lue lisää

Luoto.info – Syöpäjärjestöjen multisite-kokonaisuus

Tekijä: Trimedia Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Luoto.info-verkkopalvelu rakennettiin WordPressin Gutenberg-alustalle multisite-ratkaisulla, tukemaan Syöpäjärjestöjen keskustelutukea eri alueilla ympäri Suomen. Toteutuksessa saavutettavuus, helppo käyttö ja keskitetty sisällönhallinta olivat keskiössä. Luoto.info toimii tärkeänä osana Syöpäjärjestöjen viestintää, tarjoten saavutettavaa tukea syöpään sairastuneille ja heidän läheisilleen. Kyseessä on 15 sivuston multisite-kokonaisuus, jossa on pääsivusto ja 14 aluekohtaista sivustoa. Samalla rakennettiin Luoto-brändin mukainen upotettava bannerielementti ohjaamaan Luotoon, […] Lue lisää

Syöpäjärjestöjen verkkosivustokokonaisuus

Tekijä: Trimedia Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Syöpäjärjestöt.fi-sivuston uudistuksessa rakennettiin selkeä ja saavutettava WordPress-sivusto, joka ohjaa käyttäjät tehokkaasti alueelliseen ja valtakunnalliseen toimintaan sekä tukee osallistumista syöpään liittyvään vaikuttamistyöhön. Uudistuksen yhteydessä kehitettiin ja räätälöitiin alueyhdistyksille pääteemasta johdettu lapsiteema, joka toimii pohjana 14 yhdistyksen omille sivustouudistuksille. Syöpäjärjestöjen verkkosivustouudistuksen ytimessä on käyttäjälähtöinen suunnittelu, jonka tavoitteena on tehdä alueellisen toiminnan löytymisestä mahdollisimman helppoa. Keskeinen ajatus on […] Lue lisää

Design Forum

Tekijä: redandblue

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Design Forum Finlandia ylläpitää Suomen Taideteollisuusyhdistys – Konstflitföreningen i Finland ry, joka on perustettu vuonna 1875. Yhdistyksen jäseninä on muotoilualaa lähellä olevia yrityksiä ja organisaatioita. Design Forum Finlandin verkkopalvelu-uudistus aloitettiin konseptointityöpajoilla. Konseptoinnissa esiin nousi erityisesti jäsenten palveleminen sekä sivuston hierarkian uudistus. Myös ulkoasullisesti haluttiin luoda uutta – edellisen, pääasiassa mustaa ja valkoista hyödyntävän sivuston sijaan […] Lue lisää

Vierityspalkki.fi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi verkkopalveluiden kehityksestä, internetin teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset. Uutiskirjeellä on jo yli 1100 tilaajaa.


Tilaa uutiskirje.

  • 40-50 asiantuntija-artikkelia vuosittain.

    Toimitettua asiasisältöä verkkopalveluiden uudistuksista ja kotimaisen ohjelmistoalan tapahtumista. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja. Julkaistuja artikkeleita jo yli 1000 kappaletta.


    Kaikki artikkelit

  • 150-200 julkaistua referenssicasea joka vuosi.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.


    Selaa toimistojen julkaisuja

  • 300-400 työpaikkailmoitusta vuosittain.

    Vuodesta 2007 toiminut ilmoituspalsta on edelleen sivuston suosituin osio. Moni asiantuntija on löytänyt useammankin työpaikan palstan kautta vuosien varrella.


    Selaa avoimia työpaikkoja

  • 31 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-toimistoihin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.


    Selaa Toimistot-listaa

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1100 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen – ihan oikeasti.

Siirry takaisin sivun alkuun