Mannerheimin Lastensuojeluliiton nettikirjepalveluiden uudistus

Toimiston ilmoittama referenssi

Tekijä: redandblue

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Projektin tyyppi: Järjestön verkkopalvelu, Web-sovellus, mobiilisovellus tai asiointipalvelu

Mannerheimin Lastensuojeluliitto on yksi Suomen suurimmista ja tunnetuimmista kansalaisjärjestöistä. MLL on aktiivinen toimija niin paikallisella, maakunnallisella kuin valtakunnallisellakin tasolla. MLL:n Auttavat puhelin- ja digitaaliset palvelut ylläpitävät useita valtakunnallisia tukipalveluita niin lapsille ja nuorille kuin aikuisillekin. Palveluissa tarjotaan anonyymia, luottamuksellista ja maksutonta tukea useiden eri yhteydenottokanavien kautta.

Lähtökohdat ja tavoitteet

MLL:n Auttavilla puhelimilla ja digitaalisilla palveluilla on merkittävä yhteiskunnallinen rooli lasten, nuorten ja vanhempien anonyyminä tukipalveluna. Nettikirjepalvelut ovat yksi toiminnan merkittäviä tukikanavia osana MLL:n matalan kynnyksen tuen palveluita eri kohderyhmille. Nettikirjepalveluissa vastataan vuosittain yhteensä noin 2000 yhteydenottoon. Yhteydenottoihin vastaavat MLL:n kouluttamat vapaaehtoiset, joita on vuosittain noin 300.

Nettikirjepalveluiden alusta oli teknisesti vanhentunut ja palveluiden määrä oli lisääntynyt vuosien varrella, jonka vuoksi vanhan ratkaisun ylläpitäminen oli käynyt työlääksi.

Tavoitteena oli rakentaa uusi, vastaava palvelu, joka palvelee paremmin tämän hetken tarpeita niin alustaltaan, käyttöliittymältään kuin ulkoasultaankin. Uudistuksessa tavoiteltiin päivitystä sekä ulkoasuun että toimintalogiikkaan. Uudessa ratkaisussa eri palveluiden välille haluttiin mahdollisimman paljon synergiaa, jotta niiden ylläpitäminen ja päivittäminen olisi mahdollisimman kustannustehokasta ja sujuvaa.

Määrittely ja suunnittelu

Perustoiminnallisuuksien määrittely pohjautui niin vanhojen palveluiden tarjoamiin toiminnallisuuksiin kuin vuosien varrella MLL:lle kertyneeseen kokemukseen siitä, mitä toimintoja palveluissa olisi tärkeä parantaa niin kirjeiden kirjoittajien kuin niihin vastaavien näkökulmasta.

Teknisiä lähtökohtia ja toiminnallisuuksia tarkennettiin työpajatyöskentelyä hyödyntäen. Työpajoissa määriteltiin kohderyhmien erilaiset tarpeet, niiden yhtymäkohdat ja eroavaisuudet. Määrittelyä tehtiin tiiviissä yhteistyössä redandbluen ja MLL:n asiantuntijoiden kanssa.

Yksi palvelun tärkeimmistä kivijaloista on anonymiteetti, joten tietoturvaan liittyvien ratkaisujen suunnittelu huomioitiin tarkasti jo määrittelyvaiheessa. Esimerkiksi eri käyttäjäryhmien käyttöoikeusmallit ja tietourvallinen kirjautuminen palveluun kuvattiin tarkasti määrittelyvaiheessa.

Suunnittelussa huomioitiin erityisesti eri käyttäjäryhmille tärkeimmät toiminnot palveluissa. Palvelujen suunnittelussa otettiin huomioon niin palvelun loppukäyttäjän kuin MLL:n työntekijöiden ja vapaaehtoisten erilaiset tarpeet. Suunnittelussa panostettiin etenkin siihen, että palvelusta saatiin mahdollisimman intuitiivinen ja helppokäyttöinen jokaiselle kohderyhmälle. Fronttinäkymien lisäksi suunniteltiin myös sisällönhallinnan näkymiin useita erilaisia käyttöä helpottavia custom-toimintoja ja näkymiä, jotka helpottavat MLL:n työntekijöiden ja vapaaehtoisten päivittäistä työtä palvelujen operoinnin parissa. Palvelun suunnittelussa huomioitiin myös jatkuvasti lisääntyvä mobiilikäyttö.

Ratkaisu

Kaikki neljä kirjepalvelua haluttiin yhdistää saman katon alle, joten alustaksi valittiin WordPress Multisite. Tämä ratkaisu mahdollistaa eri palveluiden hallinnoinnin keskitetysti yhdestä paikasta. Palvelussa hyödynnetään mukautettuja sisältötyyppejä, ja WordPress-hallintapaneeliin on luotu useita vaihtoehtoja sisältöjen suodattamiseen ja hallintaan. Tämä tekee palveluiden ylläpidosta sujuvampaa ja helpompaa.

Ratkaisussa palveluun rakennettiin jokaiselle kohderyhmälle omat näkymät ja käyttäjäpolut sekä kohderyhmäkohtaisesti rajatut käyttöoikeudet. Dynaaminen käyttöliittymä toteutettiin Vue-sovelluksena.

Erityistä huomiota ratkaisuissa kiinnitettiin tietoturvaan ja datan anonymisointiin. Palvelun loppukäyttäjän tilitiedot ovat anonyymeja, eikä tietokantaan tallenneta henkilökohtaisia tietoja, kuten sähköpostiosoitteita. Käyttäjien kirjoittamat kirjeet tallennetaan salatussa muodossa. MLL:n työntekijöitä ja vapaaehtoisia varten toteutettiin integraatio, joka mahdollistaa turvallisen AD-kirjautumisen.

Palveluun lisättiin useita lisäominaisuuksia, kuten käyttäjätilien automaattinen deaktivointi tietyn ajanjakson jälkeen, helposti hallittavat työkalut yhteydenottojen maksimimäärän rajoittamiseen sekä poikkeusilmoitusten käsittelyyn.

Redandbluen kanssa työskentely oli alusta alkaen helppoa ja koimme, että projekti oli myös heille merkityksellinen. Erityisesti arvostimme sitä, että redandbluella pyrittiin etsimään aidosti parhaat mahdolliset ratkaisut ja eri vaihtoehdoista viestittiin meille avoimesti ja selkeästi.

Anna Weckström, Vastaava asiantuntija, auttavat puhelimet ja digitaaliset palvelut

Erinomainen projektinhallinta, asiakaspalvelu ja asiakkaan liiketoiminnan ymmärtäminen


Sinua voisi kiinnostaa myös

Suomen evankelis-luterilaisen kirkon uusi verkkopalvelu

Tekijä: redandblue

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Suomen evankelis-luterilaisessa kirkossa on noin 3,6 miljoonaa jäsentä. Vuonna 2023 kirkkoon liittyi yli 20 000 suomalaista. Uusi evankelis-luterilaisen kirkon verkkopalvelu www.evl.fi on redandbluen suunnittelema ja toteuttama. Uuden verkkopalvelun päätehtävä on palvella kirkon jäseniä sekä tuoda kirkolle uusia, potentiaalisia jäseniä tutustumaan kirkon toimintaan ja sanomaan. Sivustolla on lähes 2,5 miljoonaa istuntoa vuodessa. Uuden evl.fi-verkkopalvelun uudistusta varten […] Lue lisää

Grafia.fi

Tekijä: redandblue

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Grafia on visuaalisen viestinnän suunnittelijoiden järjestö. Lähes 1300 ammattilaisen yhteisö edistää visuaalisen viestinnän suunnittelun alaa ja ajaa jäsentensä etua. Uudistettu Grafian verkkopalvelu esittelee graafisia suunnittelijoita, jakaa tietoa alasta sekä ajankohtaisista näyttelyistä ja tapahtumista. Grafialla on myös oma näyttelytila Luonnos, ja se järjestää vuosittain alan tunnetuimman visuaalisen viestinnän kilpailun Vuoden Huiput, jolla on myös oma verkkosivusto […] Lue lisää

Remod

Tekijä: MEOM

Tärkein teknologia: HubSpot CMS

Projektin budjetti: 10 000–30 000 €

Remod tarjoaa tietohallinnon ja tietoturvan ratkaisuja liiketoiminnan digitalisointiin ja IT-infrastruktuurin kehittämiseen. Remod painottaa palvelussaan asiakaslähtöistä kokonaisuutta, jossa hyvä tietohallinto ja hyvä tietoturva kulkevat käsi kädessä. HubSpot-markkinointimasiina strategisella kivijalalla Yhteistyömme Remodin kanssa lähti liikkeelle strategisella työllä. Kartoitimme yhdessä Remodin position tietoturva-alalla. Positioinnissa tunnistimme yrityksen vahvuudet ja erottautumistekijät, jotka pohjautuvat syvälliseen kohderyhmien ymmärrykseen. Nämä erottuvuustekijät ohjasivat verkkosivuston […] Lue lisää

Elokuvateatteri Gildan verkkopalvelu ja lippujen verkkokauppa

Tekijä: Don & Branco Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Elokuvateatteri Gilda avautui Kampin Lasipalatsikortteliin marraskuussa 2024. Itsenäinen kaupunkikino syntyi halusta tarjota Helsingin paraatipaikalla viimeisteltyjä ja ylellisiä elokuvaelämyksiä. Don & Branco on kokonaisvaltaisena kumppanina luonut Gildan brändi-identiteetin, toteuttanut markkinointia sekä vastannut verkkopalvelun suunnittelusta ja lipunmyyntijärjestelmän teknisestä toteutuksesta. Haaste Uuden elokuvateatterin haasteena on kilpailu: tarjonnan keskellä piti löytää keino erottua ja tehdä Gildasta elokuvanrakastajille kiinnostavin vaihtoehto. […] Lue lisää

Y-Säätiön verkkopalvelu

Tekijä: redandblue

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Y-Säätiö on Suomen neljänneksi suurin vuokranantaja ja merkittävä asunnottomuuden poistamisen suunnannäyttäjä, joka edistää asukkaidensa hyvinvointia ja kestävää elämäntapaa, jotta jokaisella on koti. Y-Säätiö vuokraa kohtuuhintaisia asuntoja niitä tarvitseville ja työskentelee asunnottomuuden poistamiseksi. Y-Säätiön verkkopalvelun lanseerauksen yhteydessä julkistettiin Y-Säätiön uusi ilme. Verkkopalvelu-uudistuksessa asuntoensin.fi-sivusto tuotiin osaksi Y-Säätiön sivustoa. Sivuston rakennetta selkiytettiin aikaisemmasta, ja tavoitteena oli myös saavutettavuuden […] Lue lisää

Ruokatieto

Tekijä: redandblue

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Ruokatiedon verkkosivuprojektissa yhdistettiin saman sivuston alle kaksi laajaa kokonaisuutta: Ruokatieto Yhdistyksen sekä Hyvää Suomesta -merkin verkkopalvelut. Ruokatieto Yhdistys ry edistää suomalaista ruokakulttuuria viestimällä kotimaisesta ruuasta ja ruokaketjun toiminnasta sekä tekemällä tunnetuksi Hyvää Suomesta -alkuperämerkkiä suomalaisen elintarvikkeen tunnuksena. Hyvää Suomesta -merkin käyttöoikeudet ovat 350 eri kokoisella yrityksellä, jolle suomalaisen ruokaketjun elinvoimaisuus on tärkeää. Yrityksiä valvotaan ja […] Lue lisää

Vierityspalkki.fi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi verkkopalveluiden kehityksestä, internetin teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset. Uutiskirjeellä on jo yli 1100 tilaajaa.


Tilaa uutiskirje.

  • 40-50 asiantuntija-artikkelia vuosittain.

    Toimitettua asiasisältöä verkkopalveluiden uudistuksista ja kotimaisen ohjelmistoalan tapahtumista. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja. Julkaistuja artikkeleita jo yli 1000 kappaletta.


    Kaikki artikkelit

  • 150-200 julkaistua referenssicasea joka vuosi.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.


    Selaa toimistojen julkaisuja

  • 300-400 työpaikkailmoitusta vuosittain.

    Vuodesta 2007 toiminut ilmoituspalsta on edelleen sivuston suosituin osio. Moni asiantuntija on löytänyt useammankin työpaikan palstan kautta vuosien varrella.


    Selaa avoimia työpaikkoja

  • 31 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-toimistoihin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.


    Selaa Toimistot-listaa

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1100 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen – ihan oikeasti.

Siirry takaisin sivun alkuun