Mannerheimin Lastensuojeluliiton nettikirjepalveluiden uudistus

Toimiston ilmoittama referenssi

Tekijä: redandblue

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Projektin tyyppi: Järjestön verkkopalvelu, Web-sovellus, mobiilisovellus tai asiointipalvelu

Mannerheimin Lastensuojeluliitto on yksi Suomen suurimmista ja tunnetuimmista kansalaisjärjestöistä. MLL on aktiivinen toimija niin paikallisella, maakunnallisella kuin valtakunnallisellakin tasolla. MLL:n Auttavat puhelin- ja digitaaliset palvelut ylläpitävät useita valtakunnallisia tukipalveluita niin lapsille ja nuorille kuin aikuisillekin. Palveluissa tarjotaan anonyymia, luottamuksellista ja maksutonta tukea useiden eri yhteydenottokanavien kautta.

Lähtökohdat ja tavoitteet

MLL:n Auttavilla puhelimilla ja digitaalisilla palveluilla on merkittävä yhteiskunnallinen rooli lasten, nuorten ja vanhempien anonyyminä tukipalveluna. Nettikirjepalvelut ovat yksi toiminnan merkittäviä tukikanavia osana MLL:n matalan kynnyksen tuen palveluita eri kohderyhmille. Nettikirjepalveluissa vastataan vuosittain yhteensä noin 2000 yhteydenottoon. Yhteydenottoihin vastaavat MLL:n kouluttamat vapaaehtoiset, joita on vuosittain noin 300.

Nettikirjepalveluiden alusta oli teknisesti vanhentunut ja palveluiden määrä oli lisääntynyt vuosien varrella, jonka vuoksi vanhan ratkaisun ylläpitäminen oli käynyt työlääksi.

Tavoitteena oli rakentaa uusi, vastaava palvelu, joka palvelee paremmin tämän hetken tarpeita niin alustaltaan, käyttöliittymältään kuin ulkoasultaankin. Uudistuksessa tavoiteltiin päivitystä sekä ulkoasuun että toimintalogiikkaan. Uudessa ratkaisussa eri palveluiden välille haluttiin mahdollisimman paljon synergiaa, jotta niiden ylläpitäminen ja päivittäminen olisi mahdollisimman kustannustehokasta ja sujuvaa.

Määrittely ja suunnittelu

Perustoiminnallisuuksien määrittely pohjautui niin vanhojen palveluiden tarjoamiin toiminnallisuuksiin kuin vuosien varrella MLL:lle kertyneeseen kokemukseen siitä, mitä toimintoja palveluissa olisi tärkeä parantaa niin kirjeiden kirjoittajien kuin niihin vastaavien näkökulmasta.

Teknisiä lähtökohtia ja toiminnallisuuksia tarkennettiin työpajatyöskentelyä hyödyntäen. Työpajoissa määriteltiin kohderyhmien erilaiset tarpeet, niiden yhtymäkohdat ja eroavaisuudet. Määrittelyä tehtiin tiiviissä yhteistyössä redandbluen ja MLL:n asiantuntijoiden kanssa.

Yksi palvelun tärkeimmistä kivijaloista on anonymiteetti, joten tietoturvaan liittyvien ratkaisujen suunnittelu huomioitiin tarkasti jo määrittelyvaiheessa. Esimerkiksi eri käyttäjäryhmien käyttöoikeusmallit ja tietourvallinen kirjautuminen palveluun kuvattiin tarkasti määrittelyvaiheessa.

Suunnittelussa huomioitiin erityisesti eri käyttäjäryhmille tärkeimmät toiminnot palveluissa. Palvelujen suunnittelussa otettiin huomioon niin palvelun loppukäyttäjän kuin MLL:n työntekijöiden ja vapaaehtoisten erilaiset tarpeet. Suunnittelussa panostettiin etenkin siihen, että palvelusta saatiin mahdollisimman intuitiivinen ja helppokäyttöinen jokaiselle kohderyhmälle. Fronttinäkymien lisäksi suunniteltiin myös sisällönhallinnan näkymiin useita erilaisia käyttöä helpottavia custom-toimintoja ja näkymiä, jotka helpottavat MLL:n työntekijöiden ja vapaaehtoisten päivittäistä työtä palvelujen operoinnin parissa. Palvelun suunnittelussa huomioitiin myös jatkuvasti lisääntyvä mobiilikäyttö.

Ratkaisu

Kaikki neljä kirjepalvelua haluttiin yhdistää saman katon alle, joten alustaksi valittiin WordPress Multisite. Tämä ratkaisu mahdollistaa eri palveluiden hallinnoinnin keskitetysti yhdestä paikasta. Palvelussa hyödynnetään mukautettuja sisältötyyppejä, ja WordPress-hallintapaneeliin on luotu useita vaihtoehtoja sisältöjen suodattamiseen ja hallintaan. Tämä tekee palveluiden ylläpidosta sujuvampaa ja helpompaa.

Ratkaisussa palveluun rakennettiin jokaiselle kohderyhmälle omat näkymät ja käyttäjäpolut sekä kohderyhmäkohtaisesti rajatut käyttöoikeudet. Dynaaminen käyttöliittymä toteutettiin Vue-sovelluksena.

Erityistä huomiota ratkaisuissa kiinnitettiin tietoturvaan ja datan anonymisointiin. Palvelun loppukäyttäjän tilitiedot ovat anonyymeja, eikä tietokantaan tallenneta henkilökohtaisia tietoja, kuten sähköpostiosoitteita. Käyttäjien kirjoittamat kirjeet tallennetaan salatussa muodossa. MLL:n työntekijöitä ja vapaaehtoisia varten toteutettiin integraatio, joka mahdollistaa turvallisen AD-kirjautumisen.

Palveluun lisättiin useita lisäominaisuuksia, kuten käyttäjätilien automaattinen deaktivointi tietyn ajanjakson jälkeen, helposti hallittavat työkalut yhteydenottojen maksimimäärän rajoittamiseen sekä poikkeusilmoitusten käsittelyyn.

Redandbluen kanssa työskentely oli alusta alkaen helppoa ja koimme, että projekti oli myös heille merkityksellinen. Erityisesti arvostimme sitä, että redandbluella pyrittiin etsimään aidosti parhaat mahdolliset ratkaisut ja eri vaihtoehdoista viestittiin meille avoimesti ja selkeästi.

Anna Weckström, Vastaava asiantuntija, auttavat puhelimet ja digitaaliset palvelut

Erinomainen projektinhallinta, asiakaspalvelu ja asiakkaan liiketoiminnan ymmärtäminen


Sinua voisi kiinnostaa myös

Suomenlinnan uudet verkkosivut

Tekijä: Poutapilvi web design Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Suomenlinnan hoitokunnan verkkosivu-uudistuksessa palattiin juurille. Haasteena oli kahden erillisen sivuston – suomenlinna.fi ja suomenlinnanhoitokunta.fi – yhdistäminen yhdeksi selkeäksi kokonaisuudeksi, joka palvelisi sekä matkailijoita, asiakkaita että muita sidosryhmiä. Kahden sivuston haasteet Suomenlinnan ja Suomenlinnan hoitokunnan verkkosivut olivat olleet käytössä vuodesta 2014. Sivustoja oli kehitetty ja korjailtu tarpeen mukaan, mutta vuosien mittaan teknisiä haasteita oli alkanut kasaantua. […] Lue lisää

Vuoden huiput -verkkosovellus

Tekijä: redandblue

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Grafian järjestämä Vuoden Huiput on Suomen merkittävin luovan suunnittelun kilpailu, joka on suunnittelijoiden itsensä vuonna 1980 perustama. Vuosittain järjestettävä tapahtuma tähtää suunnittelun tason nostamiseen, luovuuden ja omaperäisyyden voimistamiseen ja suunnittelijoiden ammattitaidon kehittämiseen. Tapahtumakokonaisuuteen kuuluu kilpailu, festivaali, palkintogaala, palkittuja töitä esittelevä näyttely sekä vuosikirja. Kilpailussa on 15 sarjaa luovan suunnittelun eri osa-alueilta. Lähtökohdat Vuoden huippujen verkkosivut […] Lue lisää

Bike Planet – Verkkokaupan ja ERP-järjestelmän uudistus

Tekijä: Avoin.Systems

Tärkein teknologia: Odoo

Projektin budjetti: 10 000–30 000 €

Tausta Bike Planet on pyöräilyn erikoisliike, jonka liiketoiminta rakentuu kivijalkamyymälän, verkkokaupan, huollon ja asiakaspalvelun varaan. Kasvun myötä entiset järjestelmät alkoivat rajoittaa kehittämistä: verkkokauppaa ei voitu muokata itsenäisesti, ja eri järjestelmien yhteensovittaminen kuormitti arkea. Yritys päätti ottaa käyttöön verkkokaupan ja myymälöiden hallintaan Odoon, joka tukee sekä arjen tehokkuutta että pitkän aikavälin kasvua. Toteutus Bike Planet toteutti […] Lue lisää

Taivalkosken kunnan uusi verkkopalvelu

Tekijä: redandblue

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 10 000–30 000 €

Taivalkoski on aktiivinen, on noin 4000 asukkaan pohjoissuomalainen kunta, joka sijaitsee usean kansallispuiston lähellä ja on tunnettu puisista vaaroistaan. Taivalkosken kunta valitsi vuoden 2024 alussa redandbluen suunnittelemaan ja toteuttamaan uuden WordPress-verkkopalvelunsa. Uudistusprojekti vietiin tehokkaasti läpi täysin etätyöskentelyn keinoin, mikä osaltaan mahdollisti myös budjetissa pysymisen. Verkkopalvelu-uudistuksen lähtökohdat ja tavoitteet Taivalkosken kunnan verkkopalvelu-uudistuksen lähtökohtina olivat kunnan uuden […] Lue lisää

Suomen kulttuurirahaston verkkopalvelu

Tekijä: redandblue

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 100 000 €

Strateginen uudistus Suomen Kulttuurirahaston (SKR) verkkosivusto on uudistettu tukemaan säätiön strategisia tavoitteita. SKR pyrkii toimimaan valtakunnallisena muutosvoimana tieteen, taiteen ja kulttuurin hyväksi sekä edistämään moniarvoisuutta ja kestävyyttä yhteiskunnassa. Uudistustyössä keskityttiin kolmeen keskeiseen viestinnälliseen tavoitteeseen: SKR:n tunnettuuden kasvattaminen Tieteen, taiteen ja kulttuurin merkityksen vahvistaminen yhteiskunnassa Käyttäjäkokemuksen kehittäminen Redandblue vastasi SKR:n uuden verkkosivuston suunnittelusta ja toteutuksesta WordPress-alustalle. […] Lue lisää

Kokemäen kaupunki – verkkopalvelun uudistus

Tekijä: redandblue

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Kokemäki on moderni maaseutukaupunki Satakunnan maakunnassa, ja sen lähikuntia ovat mm. Pori, Eura ja Sastamala. Kokemäellä asuu noin 7 000 henkilöä. Väkimäärä lisääntyy loma-aikoina, sillä mökkejä ja loma-asuntoja kunnassa on yli 1 300. Kaupunki on helposti saavutettavissa Pori-Helsinki-valtatien ja Pori-Tampere-rautatien avulla eri kulkuvälineillä. Kokemäeltä Poriin on 42 kilometriä. Kuntalaisten hyvinvointi on Kokemäen kaupungille tärkeä asia, […] Lue lisää

Vierityspalkki.fi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi verkkopalveluiden kehityksestä, internetin teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset. Uutiskirjeellä on jo yli 1100 tilaajaa.


Tilaa uutiskirje.

  • 40-50 asiantuntija-artikkelia vuosittain.

    Toimitettua asiasisältöä verkkopalveluiden uudistuksista ja kotimaisen ohjelmistoalan tapahtumista. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja. Julkaistuja artikkeleita jo yli 1000 kappaletta.


    Kaikki artikkelit

  • 150-200 julkaistua referenssicasea joka vuosi.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.


    Selaa toimistojen julkaisuja

  • 300-400 työpaikkailmoitusta vuosittain.

    Vuodesta 2007 toiminut ilmoituspalsta on edelleen sivuston suosituin osio. Moni asiantuntija on löytänyt useammankin työpaikan palstan kautta vuosien varrella.


    Selaa avoimia työpaikkoja

  • 31 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-toimistoihin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.


    Selaa Toimistot-listaa

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1100 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen – ihan oikeasti.

Siirry takaisin sivun alkuun