Mannerheimin Lastensuojeluliiton nettikirjepalveluiden uudistus

Toimiston ilmoittama referenssi

Tekijä: redandblue

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Projektin tyyppi: Järjestön verkkopalvelu, Web-sovellus, mobiilisovellus tai asiointipalvelu

Mannerheimin Lastensuojeluliitto on yksi Suomen suurimmista ja tunnetuimmista kansalaisjärjestöistä. MLL on aktiivinen toimija niin paikallisella, maakunnallisella kuin valtakunnallisellakin tasolla. MLL:n Auttavat puhelin- ja digitaaliset palvelut ylläpitävät useita valtakunnallisia tukipalveluita niin lapsille ja nuorille kuin aikuisillekin. Palveluissa tarjotaan anonyymia, luottamuksellista ja maksutonta tukea useiden eri yhteydenottokanavien kautta.

Lähtökohdat ja tavoitteet

MLL:n Auttavilla puhelimilla ja digitaalisilla palveluilla on merkittävä yhteiskunnallinen rooli lasten, nuorten ja vanhempien anonyyminä tukipalveluna. Nettikirjepalvelut ovat yksi toiminnan merkittäviä tukikanavia osana MLL:n matalan kynnyksen tuen palveluita eri kohderyhmille. Nettikirjepalveluissa vastataan vuosittain yhteensä noin 2000 yhteydenottoon. Yhteydenottoihin vastaavat MLL:n kouluttamat vapaaehtoiset, joita on vuosittain noin 300.

Nettikirjepalveluiden alusta oli teknisesti vanhentunut ja palveluiden määrä oli lisääntynyt vuosien varrella, jonka vuoksi vanhan ratkaisun ylläpitäminen oli käynyt työlääksi.

Tavoitteena oli rakentaa uusi, vastaava palvelu, joka palvelee paremmin tämän hetken tarpeita niin alustaltaan, käyttöliittymältään kuin ulkoasultaankin. Uudistuksessa tavoiteltiin päivitystä sekä ulkoasuun että toimintalogiikkaan. Uudessa ratkaisussa eri palveluiden välille haluttiin mahdollisimman paljon synergiaa, jotta niiden ylläpitäminen ja päivittäminen olisi mahdollisimman kustannustehokasta ja sujuvaa.

Määrittely ja suunnittelu

Perustoiminnallisuuksien määrittely pohjautui niin vanhojen palveluiden tarjoamiin toiminnallisuuksiin kuin vuosien varrella MLL:lle kertyneeseen kokemukseen siitä, mitä toimintoja palveluissa olisi tärkeä parantaa niin kirjeiden kirjoittajien kuin niihin vastaavien näkökulmasta.

Teknisiä lähtökohtia ja toiminnallisuuksia tarkennettiin työpajatyöskentelyä hyödyntäen. Työpajoissa määriteltiin kohderyhmien erilaiset tarpeet, niiden yhtymäkohdat ja eroavaisuudet. Määrittelyä tehtiin tiiviissä yhteistyössä redandbluen ja MLL:n asiantuntijoiden kanssa.

Yksi palvelun tärkeimmistä kivijaloista on anonymiteetti, joten tietoturvaan liittyvien ratkaisujen suunnittelu huomioitiin tarkasti jo määrittelyvaiheessa. Esimerkiksi eri käyttäjäryhmien käyttöoikeusmallit ja tietourvallinen kirjautuminen palveluun kuvattiin tarkasti määrittelyvaiheessa.

Suunnittelussa huomioitiin erityisesti eri käyttäjäryhmille tärkeimmät toiminnot palveluissa. Palvelujen suunnittelussa otettiin huomioon niin palvelun loppukäyttäjän kuin MLL:n työntekijöiden ja vapaaehtoisten erilaiset tarpeet. Suunnittelussa panostettiin etenkin siihen, että palvelusta saatiin mahdollisimman intuitiivinen ja helppokäyttöinen jokaiselle kohderyhmälle. Fronttinäkymien lisäksi suunniteltiin myös sisällönhallinnan näkymiin useita erilaisia käyttöä helpottavia custom-toimintoja ja näkymiä, jotka helpottavat MLL:n työntekijöiden ja vapaaehtoisten päivittäistä työtä palvelujen operoinnin parissa. Palvelun suunnittelussa huomioitiin myös jatkuvasti lisääntyvä mobiilikäyttö.

Ratkaisu

Kaikki neljä kirjepalvelua haluttiin yhdistää saman katon alle, joten alustaksi valittiin WordPress Multisite. Tämä ratkaisu mahdollistaa eri palveluiden hallinnoinnin keskitetysti yhdestä paikasta. Palvelussa hyödynnetään mukautettuja sisältötyyppejä, ja WordPress-hallintapaneeliin on luotu useita vaihtoehtoja sisältöjen suodattamiseen ja hallintaan. Tämä tekee palveluiden ylläpidosta sujuvampaa ja helpompaa.

Ratkaisussa palveluun rakennettiin jokaiselle kohderyhmälle omat näkymät ja käyttäjäpolut sekä kohderyhmäkohtaisesti rajatut käyttöoikeudet. Dynaaminen käyttöliittymä toteutettiin Vue-sovelluksena.

Erityistä huomiota ratkaisuissa kiinnitettiin tietoturvaan ja datan anonymisointiin. Palvelun loppukäyttäjän tilitiedot ovat anonyymeja, eikä tietokantaan tallenneta henkilökohtaisia tietoja, kuten sähköpostiosoitteita. Käyttäjien kirjoittamat kirjeet tallennetaan salatussa muodossa. MLL:n työntekijöitä ja vapaaehtoisia varten toteutettiin integraatio, joka mahdollistaa turvallisen AD-kirjautumisen.

Palveluun lisättiin useita lisäominaisuuksia, kuten käyttäjätilien automaattinen deaktivointi tietyn ajanjakson jälkeen, helposti hallittavat työkalut yhteydenottojen maksimimäärän rajoittamiseen sekä poikkeusilmoitusten käsittelyyn.

Redandbluen kanssa työskentely oli alusta alkaen helppoa ja koimme, että projekti oli myös heille merkityksellinen. Erityisesti arvostimme sitä, että redandbluella pyrittiin etsimään aidosti parhaat mahdolliset ratkaisut ja eri vaihtoehdoista viestittiin meille avoimesti ja selkeästi.

Anna Weckström, Vastaava asiantuntija, auttavat puhelimet ja digitaaliset palvelut

Erinomainen projektinhallinta, asiakaspalvelu ja asiakkaan liiketoiminnan ymmärtäminen


Sinua voisi kiinnostaa myös

Coxan uusi intranet-verkkopalvelu

Tekijä: Mediasignal

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Tekonivelsairaala Coxa Oy on Suomen ainoa ja pohjoismaiden suurin tekonivelleikkauksiin erikoistunut sairaala. Coxassa tehdään Euroopan vaikuttavimpia polvi- ja lonkkatekonivelleikkauksia. Mediasignal toteutti Coxa Oy:lle kattavan intranet-ratkaisun, joka tukee Coxan sisäistä viestintää ja työntekijöiden ohjeistusta. Toteutettu kokonaisuus kattoi projektin läpiviennin ja suunnittelun sekä teknisen toteutuksen ja monipuoliset integraatiot taustajärjestelmiin. Koska intranet on kriittinen työkalu Coxan päivittäisessä potilastyössä, […] Lue lisää

Grafia.fi

Tekijä: redandblue

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Grafia on visuaalisen viestinnän suunnittelijoiden järjestö. Lähes 1300 ammattilaisen yhteisö edistää visuaalisen viestinnän suunnittelun alaa ja ajaa jäsentensä etua. Uudistettu Grafian verkkopalvelu esittelee graafisia suunnittelijoita, jakaa tietoa alasta sekä ajankohtaisista näyttelyistä ja tapahtumista. Grafialla on myös oma näyttelytila Luonnos, ja se järjestää vuosittain alan tunnetuimman visuaalisen viestinnän kilpailun Vuoden Huiput, jolla on myös oma verkkosivusto […] Lue lisää

STEK ja Sähkölä verkkosivustot

Tekijä: redandblue

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

STEK.fi, Sähkötekniikan ja energiatehokkuuden edistämiskeskuksen STEK ry:n verkkopalvelu, on suunnattu energiamurroksesta kiinnostuneille, median edustajille, STEK:n jäsenorganisaatioiden henkilöille sekä hankkeille ja projekteille rahoitusta hakeville. Sivusto toimii alustana hanke- ja projektirahoituksen hakemiseen ja myöntämiseen, hankkeisiin tutustumiseen sekä hankeuutisten ja materiaalien jakamiseen. STEK:n ylläpitää myös Sähkölä.fi-sivustoa, joka on opettajille suunnattu opetusmateriaaleja tarjoava palvelu, jonka tavoitteena auttaa innostamaan oppilaita […] Lue lisää

Kulttuuripankin uudistunut verkkopalvelu

Tekijä: redandblue

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Kulttuuripankki – verkkopalvelun kehitys Kulttuuripankki on verkkopalvelu, joka kokoaa yhteen taiteilijat, taideyhteisöt ja tuottajat. Palvelussa kulttuurin- ja taiteen tekijät voivat luoda omia profiileja ja esitellä omia palveluitaan, kuten esityksiä, työpajoja, kiertäviä näyttelyitä sekä asiantuntijapalveluita. Palvelun kuvaus Kulttuuripankki-verkkoalustan tavoitteena on keskittää taide- ja kulttuuripalvelut yhteen paikkaan mikä antaa tekijöille alustan esitellä omia palveluitaan sekä helpottaa tilaajien, […] Lue lisää

Työkanava

Tekijä: redandblue

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 10 000–30 000 €

Työkanava tarjoaa vastuullisia ja tuettuja työnvälitys- ja henkilöstöratkaisuja. Yhtiön tärkein tehtävä on auttaa osatyökykyisiä työnhakijoita työllistymään hakijan osaamista ja kykyjä vastaaviin työtehtäviin. Työkanava Oy palkkaa osatyökykyiset suoraan työsuhteeseen ja välittää heidän työpanostaan yrityksille. Työkanava Oy perustettiin valtion alaiseksi yhtiöksi 2022. Redandblue pääsi toteuttamaan Työkanavan ensimmäiset verkkosivut – tietysti saavutettavasti. Lähtökohta Työkanavan verkkopalvelulla tavoitellaan niin työnantajia […] Lue lisää

Keslan extranet-verkkopalvelu jälleenmyyjille

Tekijä: Mediasignal

Tärkein teknologia: Asiakaskohtainen ohjelmointityö

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Kesla Oyj kehittää työkoneita, teknologiaa ja palveluita asiakkaidensa kestävään menestykseen. Keslan liiketoiminta on keskittynyt kolmeen liiketoiminta-alueeseen, jotka ovat traktorivarusteet, puunkorjuulaitteet sekä auto- ja teollisuusnosturit. Yhteistyössä Keslan kanssa kehitetty eKesla-järjestelmä tukee globaalia jälleenmyyjäverkostoa ja palvelee loppuasiakkaita ympäri maailman. Järjestelmä mahdollistaa varaosakyselyiden, uusien laitteiden takuurekisteröintien ja takuuhakemusten käsittelyn saumattomasti. Prosessi tarjoaa reaaliaikaisen näkyvyyden kaikille osapuolille, mikä parantaa […] Lue lisää

Vierityspalkki.fi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi verkkopalveluiden kehityksestä, internetin teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset. Uutiskirjeellä on jo yli 1100 tilaajaa.


Tilaa uutiskirje.

  • 40-50 asiantuntija-artikkelia vuosittain.

    Toimitettua asiasisältöä verkkopalveluiden uudistuksista ja kotimaisen ohjelmistoalan tapahtumista. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja. Julkaistuja artikkeleita jo yli 1000 kappaletta.


    Kaikki artikkelit

  • 150-200 julkaistua referenssicasea joka vuosi.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.


    Selaa toimistojen julkaisuja

  • 300-400 työpaikkailmoitusta vuosittain.

    Vuodesta 2007 toiminut ilmoituspalsta on edelleen sivuston suosituin osio. Moni asiantuntija on löytänyt useammankin työpaikan palstan kautta vuosien varrella.


    Selaa avoimia työpaikkoja

  • 31 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-toimistoihin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.


    Selaa Toimistot-listaa

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1100 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen – ihan oikeasti.

Siirry takaisin sivun alkuun