Keskuskauppakamari
Keskuskauppakamari on yrittäjyyttä ja yritysten toimintaedellytyksiä edistävä, valtakunnallinen organisaatio, joka toimii 19 ympäri Suomen toimivan Kauppakamarin yhteistyöelimenä. Kauppakamarien jäseninä on 20 000 yritystä ja liike-elämän vaikuttajaa. Keskuskauppakamari sekä Kauppakamarit tarjoavat yrityksille neuvontaa, palveluita ja koulutusta.
Uudistimme Keskuskauppakamarin visuaalisen ilmeen, sekä verkkosivuston. Uuden ilmeen tuli viestiä asiantuntijuutta ja vaikuttavuutta. Pitkät perinteet omaavan Keskuskauppakamarin haluttiin kuitenkin modernilta ja kiinnostavalta.
Uusi ilme sisältää väripaletit, typografian sekä valokuvakuva- ja kuvituskonseptit. Olemassa ollut logo ja sen tumma sininen väri haluttiin säilyttää. Keskuskauppakamarin perinteikkään ratas-tunnuksen innoittamana syntyivät uudet, rataselementtejä yhdistelevät abstraktit kuvitukset. Ne viestivät organisaation työstä aktiivisena osana yhteiskunnan rattaita ja niissä yhdistyvät pitkä historia ja nykyaikainen toiminta.
Verkkosivu-uudistus aloitettiin palvelumuotoilun työkalupakkia hyödyntämällä. Keskuskauppakamarilla on useita palveluita, kuten Asiantuntijahaku, Mainonnan eettinen neuvosto sekä Ansiomerkki-palvelu, jotka yhdistettiin saman palvelun alle. Palvelut konseptoitiin uudelleen käyttäjälähtöisiksi ja hakukoneille paremmin tavoitettaviksi.
Sivustoon tehtiin useita monimutksia integraatioita asiakasrekisterin, tapahtuma-palvelun, toiminnanohjausjärjestelmän ja verkkopalvelun välille, jotta manuaalista työtä voitiin karsia. Tapahtumat haetaan Eventilla-järjestelmän rajapinnasta, ja yksittäiset tapahtumat parsitaan omiksi sivuikseen automaattisesti suoraan palveluun. Ansiomerkkigalleria esimerkiksi ottaa hakemukset vastaan, ja tallentaa ne suoraan toiminnanohjausjärjestelmään.
Palvelu rakennettiin helposti skaalattavaksi ja monistettavaksi, jotta 19 ympäri Suomea toimivaa Kauppakamaria voivat halutessaan ottaa uuden brändin mukaisen palvelun käyttöönsä mahdollisimman pienillä kustannuksilla. Rakennamme tällä hetkellä Kuopion Kauppakamarille uutta verkkopalvelua niin, että se hyödyntää Keskuskauppakamarille tehtyjä komponentteja.
Data ja analytiikka ohjaavat palvelun kehitystä nyt ja jatkossa. Loimme Keskuskauppakamarille mittaussuunnitelman, ja asensimme mittariston palveluun. Data ja käyttäjien toiminta antaa meille ymmärrystä siitä miten verkkopalvelua tulisi kehittää, ja mikä palvelussa toimii.
Lue lisää: Järjestön sivustouudistus – kaikki julkaisut Vierityspalkissa