Katanamrp.com-verkkosivuston uudistus

Toimiston ilmoittama referenssi

Tekijä: Evermade

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Projektin tyyppi: Yrityksen sivusto yritysasiakkaille (B2B)

Erityistä: Hakukoneoptimointia osana projektia

Katanan uusi verkkosivusto tarjoaa Katanan markkinointitiimille mahdollisuuden toteuttaa joustavia sisältömarkkinointistrategioita, varmistaa erinomaisen suorituskyvyn ja luo hyvän skaalautuvuuden tulevaisuuden tarpeisiin.

Lähtökohdat

Verkkosivusto on Katanan pääasiallinen markkinointi- ja myyntikanava, minkä vuoksi uusien laskeutumissivujen luominen ja olemassa olevan sisällön päivittäminen tulisi olla nopeaa ja joustavaa. Katanan myynti ja markkinointi tarvitsivat paremmat työkalut sisällön päivittämiseen nopeasti ja ennakoivasti vaikuttamatta sivuston visuaaliseen yhtenäisyyteen.

Vanha Katanamrp.com toimi WordPress-alustalla ja hyödynsi ACF-liitännäistä hajautetussa arkkitehtuurissa. Asetelma aiheutti haasteita sisältömarkkinoinnille, sillä se nojasi vahvasti koodaamiseen tarkoittaen hitaita ja monimutkaisia toteutusprosesseja. Teknisten haasteiden lisäksi Katana oli uudistumassa visuaalisesti ja brändiviestiltään. Tämä toimi verkkosivusto-uudistuksen lähtökohtana.

Projektin ensisijainen tavoite oli parantaa hallintaa ja joustavuutta sisällönhallintajärjestelmässä noudattaen samalla uutta brändiohjeistusta. Koska vanha verkkosivusto oli optimoitu taidokkaasti ja suoriutui hyvin hakukoneissa, oli myös hyvän hakukonenäkyvyyden ylläpitäminen yksi projektin keskeisistä tavoitteista.

Uuden brändin tuominen verkkoon

Idea ei ollut räjäyttää koko verkkosivustoa ja rakentaa tilalle täysin uutta, vaan pikemminkin kehittää Katanalle parempia työkaluja sisältömarkkinointiin ja saada uusi brändi loistamaan digitaalisessa ympäristössä. Siksi keskityimme sisällön esittämiseen intuitiivisella tavalla, joka tukee käyttäjäpolkuja ja visuaalista suunnittelua. Katanan tiimi oli ennen yhteistyötämme luonut alustavat wireframet, ja tiiviissä yhteistyössä rakensimme verkkosivuston lopulliset layoutit.

Headless-ratkaisusta natiiviin Gutenbergiin

Toteutus edellytti siirtymistä nykyisestä hajautetusta ratkaisusta Gutenbergiin. Uusi verkkosivusto toteutettiin WordPress-alustalle käyttäen Evermade Studiota, jossa hyödynnetään sisältölohkoja, mukautettuja sisältötyyppejä ja toimintoja Katanan tarpeisiin suunniteltuina. Lohkoihin perustuva muokkaustapa antaa sisällöntuottajille paljon vapautta rakentaa sivuja omien mieltymystensä mukaisesti.

Valtaosa verkkosivuston sisällöstä siirrettiin vanhalta sivustolta uuteen. Koska vanhalla sivustolla oli mukautettu lohkoarkkitehtuuri, oli meidän ensin sovitettava vanhat sisältölohkot vastaaviin uusiin lohkoihin. Tämä prosessi sisälsi lohkojen uudelleensuunnittelua ja -rakentamista uuden brändin mukaisesti. Samalla poistimme tuen tarpeettomille lohkoille ja selvitimme, miten sisältödataa käsiteltäisiin erilaisissa käyttötapauksissa.

Koska meillä ei ollut pääsyä vanhan sivuston koodiin tai tietoarkkitehtuuriin vaan vain raakaa MySQL-dataa, meidän oli käytävä läpi vanhat lohkojen tiedot yksitellen, ominaisuus kerrallaan.

Tämän kartoitusprosessin jälkeen kehitimme kustomoidun työkalun sisältömigraatioon, joka loi uudelleen kehitettyjä Gutenberg-lohkoja vanhan sivuston sisältötiedoista hyväksymistestausta varten.

Siirtotehtävä tarkoitti myös sitä, että sisältö ylikirjoitettiin ohjelmallisesti samalla kun asiakas työskenteli sivuston sisällön parissa. Oli siis tärkeää määritellä selkeät rajat siihen, mitä sisältöä voitiin muokata ja milloin, kuka sen sai tehdä, ja toisaalta, mikä vielä tarvitsi kehitystyötä.

Lopulta siirsimme sisällön 45 Gutenberg-lohkoon yli 400:sta artikkelista ja sivusta.

Tiiviillä yhteistyöllä menestyksekäs lopputulos

Projektin aikana tiimimme työskentelivät tiiviisti yhdessä varmistaakseen sujuvan viestinnän ja nopeat iteroinnit. Suorat keskustelut asiantuntijoiden välillä olivat ratkaisevan tärkeitä, sillä projekti eteni nopeasti. Pidimme viikoittaisia kokouksia projektin tilanteen arvioimiseksi ja tehtävien priorisoinniksi, mutta viestintää Katanan ja meidän tiimiemme välillä tapahtui päivittäin.

Uuden verkkosivuston konversioprosentti kasvoi 46 % kolmen kuukauden sisällä julkaisusta ja hyvä hakukonenäkyvyys onnistuttiin säilyttämään uudella sivustolla. Katanan tiimin mukaan uusien laskeutumissivujen luominen on nyt merkittävästi nopeampaa kuin ennen – se vie vain muutaman päivän, kun siihen saattoi aiemmin kulua viikkoja.

Evermade on ollut meille loistava strateginen kumppani. Toteutuksen nopeus ja laatu ovat huippuluokkaa, eikä Evermadea pelota haastaa ajatteluamme. Uusi verkkosivusto on suoriutunut erinomaisesti ja olemme pystyneet konvertoimaan ihanneasiakkaitamme paremmin, kuin koskaan ennen.

Petteri Jalonen, Head of Growth Marketing

Erinomainen projektinhallinta, asiakaspalvelu ja asiakkaan liiketoiminnan ymmärtäminen


Sinua voisi kiinnostaa myös

Ellun Kanat

Tekijä: Evermade

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Ellun Kanat on strateginen viestintätoimisto, joka on kivunnut nopeasti Suomen merkittävimpien muutosviestinnän tekijöiden joukkoon. Ellunkanat.fi on yritykselle merkittävä media-alusta, joka kokoaa yhteen palvelutarjonnan ja uutiset, asiantuntijoiden artikkelit sekä henkilökuvaukset. Kumppanuutemme Kanojen kanssa on tarkoittanut luovaa ideointia, proaktiivista sparraamista ja liiketoiminnan kasvattamista digitaalisella otteella. Ellun Kanat havahtui tarpeeseen tuntea yleisönsä syvemmin ja kehittää sivustoaan vastaamaan paremmin […] Lue lisää

Granlund

Tekijä: Evermade

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Granlund monialainen kiinteistöjen asiantuntijakonserni, jonka juuret ovat vahvasti LVI-suunnittelussa. Sen sivusto Granlund.fi oli uudistuksen edessä, sillä se ei palvellut yrityksen potentiaalisia asiakkaita tai markkinointia optimaalisesti. Sivusto oli modernin oloinen, mutta ongelmakohtia oli useita: tekninen ratkaisu kaipasi päivitystä ja sivuston sisältörakenne sekä käyttäjäpolut tuli uudistaa kohderyhmälähtöisiksi. Sivusto oli uudistuksen tarpeessa myös visuaalisesti, ja Granlund halusi saada […] Lue lisää

Suunnittele hautajaiset -web-sovellus Memorialla

Tekijä: Evermade

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 10 000–30 000 €

Memoria on Suomen ensimmäinen maanlaajuisesti toimiva hautauspalveluiden verkkopalvelu, jonka kuluttajat tunnistavat luotettavana ja laadukkaana palveluntarjoajana. Memoria kaipasi kumppania uuden verkkopalvelun suunnitteluun, kehitykseen ja digitaaliseen markkinointiin. Uuden palvelun ytimessä tuli olla helppous, ymmärrettävyys, luotettavuus ja nykyaikaisuus. Kaikki palvelut digitalisoituvat, mutta hautauspalvelut mielletään yhä vankan perinteiseksi. Tämän halusimme muuttaa. Olemassa olevat digitaaliset hautauspalvelut ovat usein kylmiä, kankeita […] Lue lisää

Hotel Mestari

Tekijä: Evermade

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Primehotels on yksityinen suomalainen yritys, joka omistaa, rakentaa ja operoi premium-hotelleja useissa kohteissa ympäri Suomen. Se on ketju hotelleja, jossa jokainen hotelli on itsenäinen, persoonallinen, laadukas ja uniikki yksikkönsä – niin puitteiltaan kuin palveluiltaan. Hotelleita yhdistää aito intohimo vieraanvaraiseen palveluun. Primehotels investoi vahvasti kasvuun ja yrityksen kasvustrategia kattaa useita uusia ja mielenkiintoisia hotellihankkeita tulevina vuosina. […] Lue lisää

Verdis – verkkosivuston uudistus

Tekijä: G-Works

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 10 000–30 000 €

Verkkosivustouudistuksen lähtökohdat Verdiksen ja G-Worksin yhteistyö alkoi vuonna 2019, kun uudistimme silloisen Urbaserin verkkosivuston. Vuonna 2023 tapahtuneiden yrityskauppojen myötä yritys sai uuden nimen, Verdis, ja sen visuaalinen ilme päivitettiin. Verkkosivuston uudistaminen tuli ajankohtaiseksi, jotta uusi brändi-ilme saataisiin näkyviin myös digitaalisessa ympäristössä. Projektissa pääkehittäjänä toiminut Altti pääsi uudistamaan Verdiksen verkkosivuston jo toistamiseen. Edellinen uudistus yli viisi […] Lue lisää

Ensto

Tekijä: Knowit Experience

Tärkein teknologia: Muu tuotepohjainen toteutus

Projektin budjetti: yli 100 000 €

Modernin liiketoiminnan tarpeita vastaava verkkosivusto Ensto on kansainvälinen teknologiayhtiö ja perheyritys, joka mahdollistaa vihreää siirtymää toimittamalla luotettavia, turvallisia ja kestäviä ratkaisuja sähkönjakeluun. Enston liiketoimintaympäristö oli muuttumassa, mikä loi tarpeen uudistaa tapaa, jolla sen tarjoamat innovatiiviset ratkaisut esitetään verkossa. Yrityksen tavoitteena oli liiketoiminnan ja myynnin kasvun lisäksi laajentuminen globaalisti, ja tähän kaivattiin tukea verkkosivuston ja brändin […] Lue lisää

Vierityspalkki.fi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi verkkopalveluiden kehityksestä, internetin teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset. Uutiskirjeellä on jo yli 1100 tilaajaa.


Tilaa uutiskirje.

  • 40-50 asiantuntija-artikkelia vuosittain.

    Toimitettua asiasisältöä verkkopalveluiden uudistuksista ja kotimaisen ohjelmistoalan tapahtumista. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja. Julkaistuja artikkeleita jo yli 1000 kappaletta.


    Kaikki artikkelit

  • 150-200 julkaistua referenssicasea joka vuosi.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.


    Selaa toimistojen julkaisuja

  • 300-400 työpaikkailmoitusta vuosittain.

    Vuodesta 2007 toiminut ilmoituspalsta on edelleen sivuston suosituin osio. Moni asiantuntija on löytänyt useammankin työpaikan palstan kautta vuosien varrella.


    Selaa avoimia työpaikkoja

  • 31 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-toimistoihin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.


    Selaa Toimistot-listaa

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1100 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen – ihan oikeasti.

Siirry takaisin sivun alkuun