Katanamrp.com-verkkosivuston uudistus

Toimiston ilmoittama referenssi

Tekijä: Evermade

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Projektin tyyppi: Yrityksen sivusto yritysasiakkaille (B2B)

Erityistä: Hakukoneoptimointia osana projektia

Katanan uusi verkkosivusto tarjoaa Katanan markkinointitiimille mahdollisuuden toteuttaa joustavia sisältömarkkinointistrategioita, varmistaa erinomaisen suorituskyvyn ja luo hyvän skaalautuvuuden tulevaisuuden tarpeisiin.

Lähtökohdat

Verkkosivusto on Katanan pääasiallinen markkinointi- ja myyntikanava, minkä vuoksi uusien laskeutumissivujen luominen ja olemassa olevan sisällön päivittäminen tulisi olla nopeaa ja joustavaa. Katanan myynti ja markkinointi tarvitsivat paremmat työkalut sisällön päivittämiseen nopeasti ja ennakoivasti vaikuttamatta sivuston visuaaliseen yhtenäisyyteen.

Vanha Katanamrp.com toimi WordPress-alustalla ja hyödynsi ACF-liitännäistä hajautetussa arkkitehtuurissa. Asetelma aiheutti haasteita sisältömarkkinoinnille, sillä se nojasi vahvasti koodaamiseen tarkoittaen hitaita ja monimutkaisia toteutusprosesseja. Teknisten haasteiden lisäksi Katana oli uudistumassa visuaalisesti ja brändiviestiltään. Tämä toimi verkkosivusto-uudistuksen lähtökohtana.

Projektin ensisijainen tavoite oli parantaa hallintaa ja joustavuutta sisällönhallintajärjestelmässä noudattaen samalla uutta brändiohjeistusta. Koska vanha verkkosivusto oli optimoitu taidokkaasti ja suoriutui hyvin hakukoneissa, oli myös hyvän hakukonenäkyvyyden ylläpitäminen yksi projektin keskeisistä tavoitteista.

Uuden brändin tuominen verkkoon

Idea ei ollut räjäyttää koko verkkosivustoa ja rakentaa tilalle täysin uutta, vaan pikemminkin kehittää Katanalle parempia työkaluja sisältömarkkinointiin ja saada uusi brändi loistamaan digitaalisessa ympäristössä. Siksi keskityimme sisällön esittämiseen intuitiivisella tavalla, joka tukee käyttäjäpolkuja ja visuaalista suunnittelua. Katanan tiimi oli ennen yhteistyötämme luonut alustavat wireframet, ja tiiviissä yhteistyössä rakensimme verkkosivuston lopulliset layoutit.

Headless-ratkaisusta natiiviin Gutenbergiin

Toteutus edellytti siirtymistä nykyisestä hajautetusta ratkaisusta Gutenbergiin. Uusi verkkosivusto toteutettiin WordPress-alustalle käyttäen Evermade Studiota, jossa hyödynnetään sisältölohkoja, mukautettuja sisältötyyppejä ja toimintoja Katanan tarpeisiin suunniteltuina. Lohkoihin perustuva muokkaustapa antaa sisällöntuottajille paljon vapautta rakentaa sivuja omien mieltymystensä mukaisesti.

Valtaosa verkkosivuston sisällöstä siirrettiin vanhalta sivustolta uuteen. Koska vanhalla sivustolla oli mukautettu lohkoarkkitehtuuri, oli meidän ensin sovitettava vanhat sisältölohkot vastaaviin uusiin lohkoihin. Tämä prosessi sisälsi lohkojen uudelleensuunnittelua ja -rakentamista uuden brändin mukaisesti. Samalla poistimme tuen tarpeettomille lohkoille ja selvitimme, miten sisältödataa käsiteltäisiin erilaisissa käyttötapauksissa.

Koska meillä ei ollut pääsyä vanhan sivuston koodiin tai tietoarkkitehtuuriin vaan vain raakaa MySQL-dataa, meidän oli käytävä läpi vanhat lohkojen tiedot yksitellen, ominaisuus kerrallaan.

Tämän kartoitusprosessin jälkeen kehitimme kustomoidun työkalun sisältömigraatioon, joka loi uudelleen kehitettyjä Gutenberg-lohkoja vanhan sivuston sisältötiedoista hyväksymistestausta varten.

Siirtotehtävä tarkoitti myös sitä, että sisältö ylikirjoitettiin ohjelmallisesti samalla kun asiakas työskenteli sivuston sisällön parissa. Oli siis tärkeää määritellä selkeät rajat siihen, mitä sisältöä voitiin muokata ja milloin, kuka sen sai tehdä, ja toisaalta, mikä vielä tarvitsi kehitystyötä.

Lopulta siirsimme sisällön 45 Gutenberg-lohkoon yli 400:sta artikkelista ja sivusta.

Tiiviillä yhteistyöllä menestyksekäs lopputulos

Projektin aikana tiimimme työskentelivät tiiviisti yhdessä varmistaakseen sujuvan viestinnän ja nopeat iteroinnit. Suorat keskustelut asiantuntijoiden välillä olivat ratkaisevan tärkeitä, sillä projekti eteni nopeasti. Pidimme viikoittaisia kokouksia projektin tilanteen arvioimiseksi ja tehtävien priorisoinniksi, mutta viestintää Katanan ja meidän tiimiemme välillä tapahtui päivittäin.

Uuden verkkosivuston konversioprosentti kasvoi 46 % kolmen kuukauden sisällä julkaisusta ja hyvä hakukonenäkyvyys onnistuttiin säilyttämään uudella sivustolla. Katanan tiimin mukaan uusien laskeutumissivujen luominen on nyt merkittävästi nopeampaa kuin ennen – se vie vain muutaman päivän, kun siihen saattoi aiemmin kulua viikkoja.

Evermade on ollut meille loistava strateginen kumppani. Toteutuksen nopeus ja laatu ovat huippuluokkaa, eikä Evermadea pelota haastaa ajatteluamme. Uusi verkkosivusto on suoriutunut erinomaisesti ja olemme pystyneet konvertoimaan ihanneasiakkaitamme paremmin, kuin koskaan ennen.

Petteri Jalonen, Head of Growth Marketing

Erinomainen projektinhallinta, asiakaspalvelu ja asiakkaan liiketoiminnan ymmärtäminen


Sinua voisi kiinnostaa myös

Elinkeinoelämän keskusliitto

Tekijä: Evermade

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Elinkeinoelämän keskusliitto on Suomen elinkeinoelämän ääni. Se tuo esiin ja kiteyttää suomalaisen yritysmaailman näkemykset, tukien maan uudistumista ja kasvua. Ek.fi-sivusto kokoaa yhteen liiton linjaukset, strategian ja viestit. Aiempi Ek.fi oli monelta osin vanhanaikainen ja kankea. Sivuston sisältöä ei ollut selkeästi jäsennelty, tärkeimmät viestit hukkuivat muuhun sisältöön ja sisältöjen esitystavat olivat vanhanaikaisia. Sisällön suuri määrä aiheutti […] Lue lisää

WEST Invest Groupin uudet verkkosivustot

Tekijä: Avidly

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Yritysryppään useat sivustot haluttiin uudistaa WEST Invest Group on suomalainen perheyhtiö. Siihen kuuluvat seitsemän eri yhtiötä tarjoavat vedenkäsittely-, energia- ja teknologiaratkaisuja teollisuudelle ja kunta-asiakkaille. Konsernin brändi-ilme uudistettiin ja yritysryppääseen kuuluvien yhtiöiden sivustot haluttiin uudistaa uuden ilmeen mukaisiksi. Lisäksi verkkosivustot kaipasivat uudistamista myös käytettävyyden, visuaalisuuden ja sisällön kehittämisen suhteen. Monisivustoasennus tuo helppoutta hallintaan Usean yhtiön sivustojen […] Lue lisää

Teknologiateollisuus.fi ja toimialayhdistyssivut – verkkosivustojen uudistus

Tekijä: Evermade

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Teknologiateollisuus ry on elinkeino- ja työvoimapolittinen vaikuttajaorganisaatio. Yhdistyksen alle kuuluu useita toimialayhdistyksiä eri teknologian ja teollisuuden aloita, joiden jäseniä useat yritykset ovat. Teknologiateollisuuden piiriin kuuluva Teknologiateollisuuden työnantajat ry neuvottelee teknologiateollisuuden valtakunnalliset työehtosopimukset. Kevään ja syksyn 2024 aikana uudistimme sekä Teknologiateollisuus.fi pääsivuston, että useimpien toimialayhdistysten sivustot. Teknologiateollisuuden verkkopalvelut Teknologiateollisuuden verkkopalvelukokonaisuuden uudistaminen alkoi alkuvuodesta 2023 North Patrolin […] Lue lisää

YTK

Tekijä: Evermade

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

YTK Työttömyyskassa on Suomen suurin, kaikille avoin työttömyyskassa, jonka jäsenenä on lähes joka 4. palkansaaja. Kassan jäsenet voivat liittyä YTK Työelämä -yhdistykseen. Kassa antaa jäsenilleen turvaa työelämän haastavissa tilanteissa ja yhdistys tarjoaa mahdollisuuksia kehittää omaa ammatillista osaamistaan. Uudistuksen lähtökohdat YTK Työttömyyskassa ja YTK Työelämä etsivät yhteistyökumppania kehittämään verkkopalveluitaan, jotta ne vastaisivat paremmin muuttuneita tarpeita. Aiempi […] Lue lisää

Suomen Olympiakomitea

Tekijä: Karhu Helsinki

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Suomen Olympiakomitea ja digitoimisto Karhu Helsinki julkaisivat uudistetun version Olympiakomitea.fi-sivustosta. Kiitosta saanut verkkosivujen uudistus pohjustettiin käyttäjätutkimuksella. WordPress-julkaisujärjestelmällä rakennettu sivusto julkaistiin tunnilleen aikataulussa ja hyvissä ajoin ennen Pariisin olympialaisia. Käyttäjätutkimuksessa kartoitettiin vanhan sivuston käyttöä ja kävijäpolkuja, kävijöiden kiinnostuksen kohteita ja toiveita, sivuston suorituskykyä hakukoneissa ja Olympiakomitean sidosryhmien verkkosivu-uudistukseen kohdistamia odotuksia. Uudistusprojekti vietiin läpi käyttäjätutkimuksen löydösten ja […] Lue lisää

Rinta-Joupin Autoliike

Tekijä: Evermade

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Rinta-Joupin Autoliike on yli 70-vuotias perheyritys ja yksi Suomen menestyneimpiä autoliikkeitä. Yrityksellä on tänä päivänä 28 toimipistettä ympäri Suomen. Vaihtoautojen, uusien autojen, matkailuajoneuvojen ja moottoripyörien myynnin ja oston lisäksi palveluihin kuuluvat merkkihuollot sekä laadukkaat yleishuollot kaikkiin merkkeihin. Uudistuksen lähtökohdat Rinta-Joupin Autoliike etsi uutta yhteistyökumppania digitaalisen myynnin tueksi ja olikin ennen yhteistyötämme kehittänyt digitaalisia myyntikanaviaan. Kun […] Lue lisää

Vierityspalkki.fi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset. Uutiskirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.


Tilaa uutiskirje.

  • 40-50 asiantuntija-artikkelia vuosittain.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja. Julkaistuja artikkeleita jo yli 1000 kappaletta.


    Kaikki artikkelit

  • 150-200 julkaistua referenssicasea joka vuosi.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.


    Selaa toimistojen julkaisuja

  • 300-400 työpaikkailmoitusta vuosittain.

    Vuodesta 2007 toiminut ilmoituspalsta on edelleen sivuston suosituin osio. Moni asiantuntija on löytänyt useammankin työpaikan palstan kautta vuosien varrella.


    Selaa avoimia työpaikkoja

  • 31 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.


    Selaa Toimistot-listaa

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen – ihan oikeasti.

Siirry takaisin sivun alkuun