Katanamrp.com-verkkosivuston uudistus

Toimiston ilmoittama referenssi

Tekijä: Evermade

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Projektin tyyppi: Yrityksen sivusto yritysasiakkaille (B2B)

Erityistä: Hakukoneoptimointia osana projektia

Katanan uusi verkkosivusto tarjoaa Katanan markkinointitiimille mahdollisuuden toteuttaa joustavia sisältömarkkinointistrategioita, varmistaa erinomaisen suorituskyvyn ja luo hyvän skaalautuvuuden tulevaisuuden tarpeisiin.

Lähtökohdat

Verkkosivusto on Katanan pääasiallinen markkinointi- ja myyntikanava, minkä vuoksi uusien laskeutumissivujen luominen ja olemassa olevan sisällön päivittäminen tulisi olla nopeaa ja joustavaa. Katanan myynti ja markkinointi tarvitsivat paremmat työkalut sisällön päivittämiseen nopeasti ja ennakoivasti vaikuttamatta sivuston visuaaliseen yhtenäisyyteen.

Vanha Katanamrp.com toimi WordPress-alustalla ja hyödynsi ACF-liitännäistä hajautetussa arkkitehtuurissa. Asetelma aiheutti haasteita sisältömarkkinoinnille, sillä se nojasi vahvasti koodaamiseen tarkoittaen hitaita ja monimutkaisia toteutusprosesseja. Teknisten haasteiden lisäksi Katana oli uudistumassa visuaalisesti ja brändiviestiltään. Tämä toimi verkkosivusto-uudistuksen lähtökohtana.

Projektin ensisijainen tavoite oli parantaa hallintaa ja joustavuutta sisällönhallintajärjestelmässä noudattaen samalla uutta brändiohjeistusta. Koska vanha verkkosivusto oli optimoitu taidokkaasti ja suoriutui hyvin hakukoneissa, oli myös hyvän hakukonenäkyvyyden ylläpitäminen yksi projektin keskeisistä tavoitteista.

Uuden brändin tuominen verkkoon

Idea ei ollut räjäyttää koko verkkosivustoa ja rakentaa tilalle täysin uutta, vaan pikemminkin kehittää Katanalle parempia työkaluja sisältömarkkinointiin ja saada uusi brändi loistamaan digitaalisessa ympäristössä. Siksi keskityimme sisällön esittämiseen intuitiivisella tavalla, joka tukee käyttäjäpolkuja ja visuaalista suunnittelua. Katanan tiimi oli ennen yhteistyötämme luonut alustavat wireframet, ja tiiviissä yhteistyössä rakensimme verkkosivuston lopulliset layoutit.

Headless-ratkaisusta natiiviin Gutenbergiin

Toteutus edellytti siirtymistä nykyisestä hajautetusta ratkaisusta Gutenbergiin. Uusi verkkosivusto toteutettiin WordPress-alustalle käyttäen Evermade Studiota, jossa hyödynnetään sisältölohkoja, mukautettuja sisältötyyppejä ja toimintoja Katanan tarpeisiin suunniteltuina. Lohkoihin perustuva muokkaustapa antaa sisällöntuottajille paljon vapautta rakentaa sivuja omien mieltymystensä mukaisesti.

Valtaosa verkkosivuston sisällöstä siirrettiin vanhalta sivustolta uuteen. Koska vanhalla sivustolla oli mukautettu lohkoarkkitehtuuri, oli meidän ensin sovitettava vanhat sisältölohkot vastaaviin uusiin lohkoihin. Tämä prosessi sisälsi lohkojen uudelleensuunnittelua ja -rakentamista uuden brändin mukaisesti. Samalla poistimme tuen tarpeettomille lohkoille ja selvitimme, miten sisältödataa käsiteltäisiin erilaisissa käyttötapauksissa.

Koska meillä ei ollut pääsyä vanhan sivuston koodiin tai tietoarkkitehtuuriin vaan vain raakaa MySQL-dataa, meidän oli käytävä läpi vanhat lohkojen tiedot yksitellen, ominaisuus kerrallaan.

Tämän kartoitusprosessin jälkeen kehitimme kustomoidun työkalun sisältömigraatioon, joka loi uudelleen kehitettyjä Gutenberg-lohkoja vanhan sivuston sisältötiedoista hyväksymistestausta varten.

Siirtotehtävä tarkoitti myös sitä, että sisältö ylikirjoitettiin ohjelmallisesti samalla kun asiakas työskenteli sivuston sisällön parissa. Oli siis tärkeää määritellä selkeät rajat siihen, mitä sisältöä voitiin muokata ja milloin, kuka sen sai tehdä, ja toisaalta, mikä vielä tarvitsi kehitystyötä.

Lopulta siirsimme sisällön 45 Gutenberg-lohkoon yli 400:sta artikkelista ja sivusta.

Tiiviillä yhteistyöllä menestyksekäs lopputulos

Projektin aikana tiimimme työskentelivät tiiviisti yhdessä varmistaakseen sujuvan viestinnän ja nopeat iteroinnit. Suorat keskustelut asiantuntijoiden välillä olivat ratkaisevan tärkeitä, sillä projekti eteni nopeasti. Pidimme viikoittaisia kokouksia projektin tilanteen arvioimiseksi ja tehtävien priorisoinniksi, mutta viestintää Katanan ja meidän tiimiemme välillä tapahtui päivittäin.

Uuden verkkosivuston konversioprosentti kasvoi 46 % kolmen kuukauden sisällä julkaisusta ja hyvä hakukonenäkyvyys onnistuttiin säilyttämään uudella sivustolla. Katanan tiimin mukaan uusien laskeutumissivujen luominen on nyt merkittävästi nopeampaa kuin ennen – se vie vain muutaman päivän, kun siihen saattoi aiemmin kulua viikkoja.

Evermade on ollut meille loistava strateginen kumppani. Toteutuksen nopeus ja laatu ovat huippuluokkaa, eikä Evermadea pelota haastaa ajatteluamme. Uusi verkkosivusto on suoriutunut erinomaisesti ja olemme pystyneet konvertoimaan ihanneasiakkaitamme paremmin, kuin koskaan ennen.

Petteri Jalonen, Head of Growth Marketing

Erinomainen projektinhallinta, asiakaspalvelu ja asiakkaan liiketoiminnan ymmärtäminen


Sinua voisi kiinnostaa myös

Rinta-Joupin Autoliike

Tekijä: Evermade

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Rinta-Joupin Autoliike on yli 70-vuotias perheyritys ja yksi Suomen menestyneimpiä autoliikkeitä. Yrityksellä on tänä päivänä 28 toimipistettä ympäri Suomen. Vaihtoautojen, uusien autojen, matkailuajoneuvojen ja moottoripyörien myynnin ja oston lisäksi palveluihin kuuluvat merkkihuollot sekä laadukkaat yleishuollot kaikkiin merkkeihin. Uudistuksen lähtökohdat Rinta-Joupin Autoliike etsi uutta yhteistyökumppania digitaalisen myynnin tueksi ja olikin ennen yhteistyötämme kehittänyt digitaalisia myyntikanaviaan. Kun […] Lue lisää

SAK

Tekijä: Evermade

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 100 000 €

Lähtökohta Aloitimme työskentelyn vuonna 2024 SAK:n sivustouudistuksen parissa. Sivuston ilmettä luodessamme törmäsimme muutamaan sudenkuoppaan SAK:n silloisen brändi-identiteetin kanssa. Silloinen räikeä väritys ei ollut sellaisenaan saavutettava, ja saavutettavaksi muokattunakin vaati useampaa fonttiväriä toimiakseen. Brändi-identiteetti ei heijastanut sitä terävyyttä ja uskottavuutta, mitä SAK tuo pöytään. Sivustouudistuksen ohessa nousi esille tarve myös haastavien aiheiden kuvittamisesta. Saavutettavuuden, SAK:n tavoitteiden […] Lue lisää

John Nurmisen Säätiö

Tekijä: Evermade

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

John Nurmisen Säätiö perustettiin takaamaan merellisen kulttuuriperinnön säilyminen. Säätiö on merkittävä yhteiskunnallinen vaikuttaja, joka työskentelee meriluonnon suojelemiseksi, Itämeren tilan parantamiseksi ja merikulttuurin vaalimiseksi. Lähtökohdat ja tavoitteet John Nurmisen Säätiö etsi kumppania uudistamaan verkkopalveluaan yhtenäisemmäksi, käyttökokemukseltaan jouhevammaksi ja hakukonenäkyvyydeltään paremmaksi. Projektissa lähdettiin tekemään kokonaisuudistusta, jossa sekä verkkopalvelun ilme, rakenne että tekninen ratkaisu päivitettiin. Verkkosivuston ilme modernisoitiin […] Lue lisää

Tietovisa-sovellus vesiskootterikuskeille

Tekijä: Avidly

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 10 000–30 000 €

Tietovisa innosti Sea-Doo-kuskit opiskelemaan vastuullisuutta Avidly kehitti BRP:lle sovelluksen, joka edistää vastuullista ja turvallista vesiskootterilla ajoa hauskasti ja mukaansatempaavasti. Lähtökohta Vastuullisuusviestiä viihdyttävässä muodossa BRP on vesiskoottereiden globaali markkinajohtaja. BRP haluaa olla edelläkävijä vastuullisuudessa ja välittää fiksun ja turvallisen ajamisen viestiä tehokkaasti ja positiivisella tavalla. Vesiskoottereiden myyjät ja vuokraajat opastavat kyllä vastuulliseen ajamiseen, mutta joskus oppi […] Lue lisää

Enetron Park – verkkosivuston uudistus

Tekijä: G-Works

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 10 000–30 000 €

Enetron Park x G-Works Enetron Park vie Suomen energiakenttää eteenpäin rakentamalla ja operoimalla moderneja akkupuistoja. Nämä ratkaisut tukevat sähköverkon vakautta ja mahdollistavat sujuvamman siirtymän kohti hiilineutraalia tulevaisuutta. Akkupuistojen avulla voidaan tasapainottaa verkon taajuutta sekä varmistaa luotettava sähköntuotanto myös poikkeustilanteissa. G-Worksillä on ollut ilo olla Enetronin kumppanina jo aiemmin – olemme toteuttaneet mm. kannattavuussimulaattorin ja tuotetietokannan […] Lue lisää

Hämeen ammattikorkeakoulu

Tekijä: Evermade

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 100 000 €

Aloitimme yhteistyömme Hämeen ammattikorkeakoulun kanssa keväällä 2023. Mainostoimisto Kuudennen brändityön ja mallisivujen pohjalta lähdimme toteuttamaan modernia WordPress-sivustoa, joka palvelisi sekä nykyisten, että tulevien opiskelijoiden tarpeita. Hamk.fi-sivuston tärkein tehtävä on koota ja esittää koulutustuotteet asiakkaille, mutta myös koota näkymää kokonaisuudesta sisäiseen käyttöön. Lähtökohdat ja tavoitteet HAMKin tiimi halusi rakentaa uuden, selkeämmän tavan löytää koulutustuotteita. Haasteen loi […] Lue lisää

Vierityspalkki.fi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi verkkopalveluiden kehityksestä, internetin teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset. Uutiskirjeellä on jo yli 1100 tilaajaa.


Tilaa uutiskirje.

  • 40-50 asiantuntija-artikkelia vuosittain.

    Toimitettua asiasisältöä verkkopalveluiden uudistuksista ja kotimaisen ohjelmistoalan tapahtumista. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja. Julkaistuja artikkeleita jo yli 1000 kappaletta.


    Kaikki artikkelit

  • 150-200 julkaistua referenssicasea joka vuosi.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.


    Selaa toimistojen julkaisuja

  • 300-400 työpaikkailmoitusta vuosittain.

    Vuodesta 2007 toiminut ilmoituspalsta on edelleen sivuston suosituin osio. Moni asiantuntija on löytänyt useammankin työpaikan palstan kautta vuosien varrella.


    Selaa avoimia työpaikkoja

  • 31 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-toimistoihin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.


    Selaa Toimistot-listaa

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1100 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen – ihan oikeasti.

Siirry takaisin sivun alkuun