Katanamrp.com-verkkosivuston uudistus

Toimiston ilmoittama referenssi

Tekijä: Evermade

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Projektin tyyppi: Yrityksen sivusto yritysasiakkaille (B2B)

Erityistä: Hakukoneoptimointia osana projektia

Katanan uusi verkkosivusto tarjoaa Katanan markkinointitiimille mahdollisuuden toteuttaa joustavia sisältömarkkinointistrategioita, varmistaa erinomaisen suorituskyvyn ja luo hyvän skaalautuvuuden tulevaisuuden tarpeisiin.

Lähtökohdat

Verkkosivusto on Katanan pääasiallinen markkinointi- ja myyntikanava, minkä vuoksi uusien laskeutumissivujen luominen ja olemassa olevan sisällön päivittäminen tulisi olla nopeaa ja joustavaa. Katanan myynti ja markkinointi tarvitsivat paremmat työkalut sisällön päivittämiseen nopeasti ja ennakoivasti vaikuttamatta sivuston visuaaliseen yhtenäisyyteen.

Vanha Katanamrp.com toimi WordPress-alustalla ja hyödynsi ACF-liitännäistä hajautetussa arkkitehtuurissa. Asetelma aiheutti haasteita sisältömarkkinoinnille, sillä se nojasi vahvasti koodaamiseen tarkoittaen hitaita ja monimutkaisia toteutusprosesseja. Teknisten haasteiden lisäksi Katana oli uudistumassa visuaalisesti ja brändiviestiltään. Tämä toimi verkkosivusto-uudistuksen lähtökohtana.

Projektin ensisijainen tavoite oli parantaa hallintaa ja joustavuutta sisällönhallintajärjestelmässä noudattaen samalla uutta brändiohjeistusta. Koska vanha verkkosivusto oli optimoitu taidokkaasti ja suoriutui hyvin hakukoneissa, oli myös hyvän hakukonenäkyvyyden ylläpitäminen yksi projektin keskeisistä tavoitteista.

Uuden brändin tuominen verkkoon

Idea ei ollut räjäyttää koko verkkosivustoa ja rakentaa tilalle täysin uutta, vaan pikemminkin kehittää Katanalle parempia työkaluja sisältömarkkinointiin ja saada uusi brändi loistamaan digitaalisessa ympäristössä. Siksi keskityimme sisällön esittämiseen intuitiivisella tavalla, joka tukee käyttäjäpolkuja ja visuaalista suunnittelua. Katanan tiimi oli ennen yhteistyötämme luonut alustavat wireframet, ja tiiviissä yhteistyössä rakensimme verkkosivuston lopulliset layoutit.

Headless-ratkaisusta natiiviin Gutenbergiin

Toteutus edellytti siirtymistä nykyisestä hajautetusta ratkaisusta Gutenbergiin. Uusi verkkosivusto toteutettiin WordPress-alustalle käyttäen Evermade Studiota, jossa hyödynnetään sisältölohkoja, mukautettuja sisältötyyppejä ja toimintoja Katanan tarpeisiin suunniteltuina. Lohkoihin perustuva muokkaustapa antaa sisällöntuottajille paljon vapautta rakentaa sivuja omien mieltymystensä mukaisesti.

Valtaosa verkkosivuston sisällöstä siirrettiin vanhalta sivustolta uuteen. Koska vanhalla sivustolla oli mukautettu lohkoarkkitehtuuri, oli meidän ensin sovitettava vanhat sisältölohkot vastaaviin uusiin lohkoihin. Tämä prosessi sisälsi lohkojen uudelleensuunnittelua ja -rakentamista uuden brändin mukaisesti. Samalla poistimme tuen tarpeettomille lohkoille ja selvitimme, miten sisältödataa käsiteltäisiin erilaisissa käyttötapauksissa.

Koska meillä ei ollut pääsyä vanhan sivuston koodiin tai tietoarkkitehtuuriin vaan vain raakaa MySQL-dataa, meidän oli käytävä läpi vanhat lohkojen tiedot yksitellen, ominaisuus kerrallaan.

Tämän kartoitusprosessin jälkeen kehitimme kustomoidun työkalun sisältömigraatioon, joka loi uudelleen kehitettyjä Gutenberg-lohkoja vanhan sivuston sisältötiedoista hyväksymistestausta varten.

Siirtotehtävä tarkoitti myös sitä, että sisältö ylikirjoitettiin ohjelmallisesti samalla kun asiakas työskenteli sivuston sisällön parissa. Oli siis tärkeää määritellä selkeät rajat siihen, mitä sisältöä voitiin muokata ja milloin, kuka sen sai tehdä, ja toisaalta, mikä vielä tarvitsi kehitystyötä.

Lopulta siirsimme sisällön 45 Gutenberg-lohkoon yli 400:sta artikkelista ja sivusta.

Tiiviillä yhteistyöllä menestyksekäs lopputulos

Projektin aikana tiimimme työskentelivät tiiviisti yhdessä varmistaakseen sujuvan viestinnän ja nopeat iteroinnit. Suorat keskustelut asiantuntijoiden välillä olivat ratkaisevan tärkeitä, sillä projekti eteni nopeasti. Pidimme viikoittaisia kokouksia projektin tilanteen arvioimiseksi ja tehtävien priorisoinniksi, mutta viestintää Katanan ja meidän tiimiemme välillä tapahtui päivittäin.

Uuden verkkosivuston konversioprosentti kasvoi 46 % kolmen kuukauden sisällä julkaisusta ja hyvä hakukonenäkyvyys onnistuttiin säilyttämään uudella sivustolla. Katanan tiimin mukaan uusien laskeutumissivujen luominen on nyt merkittävästi nopeampaa kuin ennen – se vie vain muutaman päivän, kun siihen saattoi aiemmin kulua viikkoja.

Evermade on ollut meille loistava strateginen kumppani. Toteutuksen nopeus ja laatu ovat huippuluokkaa, eikä Evermadea pelota haastaa ajatteluamme. Uusi verkkosivusto on suoriutunut erinomaisesti ja olemme pystyneet konvertoimaan ihanneasiakkaitamme paremmin, kuin koskaan ennen.

Petteri Jalonen, Head of Growth Marketing

Erinomainen projektinhallinta, asiakaspalvelu ja asiakkaan liiketoiminnan ymmärtäminen


Sinua voisi kiinnostaa myös

Tribedo

Tekijä: Evermade

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Tribedo on OP Ryhmän henkilöstökumppani, joka tuottaa laajasti erilaisia henkilöstöpalveluja OP Ryhmälle ja Osuuspankeille. Lähtökohta Tribedo.fi sivusto oli vanhentunut ja taustahallintaa oli vaikea käyttää ja päivittää. Sivuston visuaalinen ilme ei tukenut Tribedon brändiä ja tavoitteita. TalentAdore-työpaikkaintegraatio ei toiminut oikein. Lähdimme Evermadella ratkaisemaan näitä haasteita sivuston uudistusprojektissa. Ratkaisumme Uusi verkkosivusto toteutettiin WordPress-alustalle käyttäen Evermade Studiota, jossa […] Lue lisää

Hill Auditin uusi brändi-ilme ja verkkopalvelu

Tekijä: redandblue

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 10 000–30 000 €

Hill Audit on tilintarkastukseen ja taloushallinnon asiantuntijapalveluihin erikoistunut yritys, joka tarjoaa kattavasti tilintarkastuspalveluita, varmennuspalveluita, yhtiöoikeudellista neuvontaa, kirjanpidon asiantuntemusta ja verokonsultointia. Vuoden 2024 syksyllä Hill Audit päätti lähteä uudistamaan brändiään ja verkkosivustoaan digitoimisto redandbluen kanssa. Lähtökohdat uudistukselle Hill Auditin brändi-ilmeelle ja verkkosivustolle kaivattiin uudistusta ja päivitystä tähän päivään. Brändille toivottiin raikkaampaa ja nuorekkaampaa ilmettä, joka heijastaisi […] Lue lisää

Ellun Kanat

Tekijä: Evermade

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Ellun Kanat on strateginen viestintätoimisto, joka on kivunnut nopeasti Suomen merkittävimpien muutosviestinnän tekijöiden joukkoon. Ellunkanat.fi on yritykselle merkittävä media-alusta, joka kokoaa yhteen palvelutarjonnan ja uutiset, asiantuntijoiden artikkelit sekä henkilökuvaukset. Kumppanuutemme Kanojen kanssa on tarkoittanut luovaa ideointia, proaktiivista sparraamista ja liiketoiminnan kasvattamista digitaalisella otteella. Ellun Kanat havahtui tarpeeseen tuntea yleisönsä syvemmin ja kehittää sivustoaan vastaamaan paremmin […] Lue lisää

Hämeen ammattikorkeakoulu

Tekijä: Evermade

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 100 000 €

Aloitimme yhteistyömme Hämeen ammattikorkeakoulun kanssa keväällä 2023. Mainostoimisto Kuudennen brändityön ja mallisivujen pohjalta lähdimme toteuttamaan modernia WordPress-sivustoa, joka palvelisi sekä nykyisten, että tulevien opiskelijoiden tarpeita. Hamk.fi-sivuston tärkein tehtävä on koota ja esittää koulutustuotteet asiakkaille, mutta myös koota näkymää kokonaisuudesta sisäiseen käyttöön. Lähtökohdat ja tavoitteet HAMKin tiimi halusi rakentaa uuden, selkeämmän tavan löytää koulutustuotteita. Haasteen loi […] Lue lisää

Palvelualojen ammattiliitto

Tekijä: Evermade

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 100 000 €

Aloitimme yhteistyön Palvelualojen Ammattiliiton kanssa kesäkuussa 2022 tavoitteenamme rakentaa luotettava, skaalautuva ja aikaa kestävä verkkopalvelu. Uusi verkkopalvelu toimii palvelualan työntekijöiden tärkeänä tietopalveluna, tekee PAMin edunvalvontatyötä entistä näkyvämmäksi ja houkuttelee sivustolle tulevia kävijöitä liittymään jäseneksi. Lähtökohdat ja tavoitteet PAM oli uudistamassa pam.fi-verkkopalvelunsa, joka on tärkeä informaation lähde palvelualan työntekijöille. PAMin aiempi sivusto ei skaalautunut riittävän joustavasti […] Lue lisää

Rakennusliitto

Tekijä: Digitoimisto Dude Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Lähtökohta Rakennusliiton vanha verkkosivusto kaipasi uudistusta monella rintamalla. Sisältöä oli runsaasti, mutta tiedon löytäminen ja palveluiden äärelle pääseminen oli käyttäjille haastavaa. Jäsenet kokivat sivuston sekavaksi ja monimutkaiseksi käyttää, erityisesti asiointiin ja jäsenetuihin liittyvissä kysymyksissä. Myös uusien jäsenten houkuttelu oli vaikeaa, kun liittymiseen ohjaavat sisällöt ja polut eivät erottuneet riittävästi. Samalla haluttiin vahvistaa liiton viestintää ja […] Lue lisää

Vierityspalkki.fi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi verkkopalveluiden kehityksestä, internetin teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset. Uutiskirjeellä on jo yli 1100 tilaajaa.


Tilaa uutiskirje.

  • 40-50 asiantuntija-artikkelia vuosittain.

    Toimitettua asiasisältöä verkkopalveluiden uudistuksista ja kotimaisen ohjelmistoalan tapahtumista. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja. Julkaistuja artikkeleita jo yli 1000 kappaletta.


    Kaikki artikkelit

  • 150-200 julkaistua referenssicasea joka vuosi.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.


    Selaa toimistojen julkaisuja

  • 300-400 työpaikkailmoitusta vuosittain.

    Vuodesta 2007 toiminut ilmoituspalsta on edelleen sivuston suosituin osio. Moni asiantuntija on löytänyt useammankin työpaikan palstan kautta vuosien varrella.


    Selaa avoimia työpaikkoja

  • 31 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-toimistoihin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.


    Selaa Toimistot-listaa

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1100 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen – ihan oikeasti.

Siirry takaisin sivun alkuun